Tips vid snorig näsa?
_0805 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Tips vid snorig näsa?

    Jag och J är så förskylda. Man hör hur det sitter längre in i näsan på honom och ja kan fasiken inte hjälpa honom känns det som=/ Testat med koklösning eller vad det heter, verkar inte fungera så bra..inte heller med sån där som man sätter i näsan som man trycker på som kan suga upp..sitter för långt ner ju. Gav honom min nässprey en gång för att han bara grät, fungerade men är ju inte bra att ge!

    Nån av er supermammor som kan ge ett bra tips? kram!
  2. 1
    Tips vid snorig näsa? Jag och J är så förskylda. Man hör hur det sitter längre in i näsan på honom och ja kan fasiken inte hjälpa honom känns det som=/ Testat med koklösning eller vad det heter, verkar inte fungera så bra..inte heller med sån där som man sätter i näsan som man trycker på som kan suga upp..sitter för långt ner ju. Gav honom min nässprey en gång för att han bara grät, fungerade men är ju inte bra att ge!

    Nån av er supermammor som kan ge ett bra tips? kram!
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    Supermamma...

    ... vete sjutton om jag är men förkyld liten unge har jag i alla fall!
    Vi ger näsdroppar, nezeril, finns för så här små barn.
    Varmt bad tycker jag också verkar lösa upp lite grann och så koksaltlösning då... fast det har du ju redan testat.
    Förresten... hur mycket koksaltlösning tar du? Jag blev rådd av vår bvc-sköterska att inte gå efter vad det står på paketen utan köra betydligt mer. Koksaltlösning är ju inget farligt, istället för bara några droppar tar vi en hel pipett till E, fördelat på båda näsborrarna.
    Löcka te!
    Mamma till två underbara söner. Stora E född -02 och lilla E född 23 maj -08
  4. 2
    Supermamma... ... vete sjutton om jag är men förkyld liten unge har jag i alla fall!
    Vi ger näsdroppar, nezeril, finns för så här små barn.
    Varmt bad tycker jag också verkar lösa upp lite grann och så koksaltlösning då... fast det har du ju redan testat.
    Förresten... hur mycket koksaltlösning tar du? Jag blev rådd av vår bvc-sköterska att inte gå efter vad det står på paketen utan köra betydligt mer. Koksaltlösning är ju inget farligt, istället för bara några droppar tar vi en hel pipett till E, fördelat på båda näsborrarna.
    Löcka te!
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Kanske va näsdroppar som jag har gett honom? har slängt förpackingen faktiskt..men köpte på apoteket vid nässprayen. Tar hälften i varje näsborre här med. Jo badade gjorde vi ikväll..gjorde susen faktiskt

    Ska kolla upp och se vad det är för något.

    men ska göra egen koksaltlösning och se om det blir någon skillnad tack för hjälpen
  6. 3
    Kanske va näsdroppar som jag har gett honom? har slängt förpackingen faktiskt..men köpte på apoteket vid nässprayen. Tar hälften i varje näsborre här med. Jo badade gjorde vi ikväll..gjorde susen faktiskt

    Ska kolla upp och se vad det är för något.

    men ska göra egen koksaltlösning och se om det blir någon skillnad tack för hjälpen
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4

    Ett tips...

    ... som jag själv inte provat, men läst om, är att kittla lite under näsan med en fjäder (eller nåt annat mjukt) och framkalla nysning hos barnet.
    Gudarna ska veta att det kommer kaskader när E nyser just nu, egentligen bästa sättet att få ut allt snor.
    Man ska ju egentligen inte hålla på för mycket med att suga, ge renässans eller näsdroppar eftersom det retar slemhinnorna på barnet (antagligen därför E nu fått lite näsblod och då har vi ändå försökt att lägga band på oss och inte vara där och pilla hela tiden...). Men de måste ju kunna andas.

    Renässanspipetterna är större än barnnezerilpipetterna. På renässanspipetterna står det ingenting, medan det står nezeril på nezerilpipetterna.
    Barn under sju månader ska ha två droppar i varje näsborre, så man tar en pipett, trycker ut EN droppe och ger resten som finns i pipetten i EN näsborre. Sedan gör man likadant med ny pipett i andra näsborren. Från sju månader kan man ge hela pipetten i en näsborre.
    Har ingen aning om hur doseringen blir med vuxennezeril, förmodligen är de lite starkare (eller är lite mer) än barnvarianten, så man ska nog vara lite försiktig.

    Jösses, vilket långt svar det här blev då?! Snor engagerar!
    Hoppas liten piggar på sig snart!
    Mamma till två underbara söner. Stora E född -02 och lilla E född 23 maj -08
  8. 4
    Ett tips... ... som jag själv inte provat, men läst om, är att kittla lite under näsan med en fjäder (eller nåt annat mjukt) och framkalla nysning hos barnet.
    Gudarna ska veta att det kommer kaskader när E nyser just nu, egentligen bästa sättet att få ut allt snor.
    Man ska ju egentligen inte hålla på för mycket med att suga, ge renässans eller näsdroppar eftersom det retar slemhinnorna på barnet (antagligen därför E nu fått lite näsblod och då har vi ändå försökt att lägga band på oss och inte vara där och pilla hela tiden...). Men de måste ju kunna andas.

    Renässanspipetterna är större än barnnezerilpipetterna. På renässanspipetterna står det ingenting, medan det står nezeril på nezerilpipetterna.
    Barn under sju månader ska ha två droppar i varje näsborre, så man tar en pipett, trycker ut EN droppe och ger resten som finns i pipetten i EN näsborre. Sedan gör man likadant med ny pipett i andra näsborren. Från sju månader kan man ge hela pipetten i en näsborre.
    Har ingen aning om hur doseringen blir med vuxennezeril, förmodligen är de lite starkare (eller är lite mer) än barnvarianten, så man ska nog vara lite försiktig.

    Jösses, vilket långt svar det här blev då?! Snor engagerar!
    Hoppas liten piggar på sig snart!
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    Har inga tips för här fungerar de utmärkt med Näsfrida....och koksaltlösning.. trixet med näsfridan är att man måste lägga huvudet i stupläge när man suger i röret.. alltså på samma sätt som du gör mun mot mun metoden vid andnöd skall huvudet läggas då kommer man långt ner och man får upp massor.. jag bara älskar den uppfinningen den är super här..

    kram
  10. 5
    Har inga tips för här fungerar de utmärkt med Näsfrida....och koksaltlösning.. trixet med näsfridan är att man måste lägga huvudet i stupläge när man suger i röret.. alltså på samma sätt som du gör mun mot mun metoden vid andnöd skall huvudet läggas då kommer man långt ner och man får upp massor.. jag bara älskar den uppfinningen den är super här..

    kram
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6
    Mitt tips är att låta barnet sova med huvudet i högläge om det är jobbigt att andas. Det gör oxå att det blir mindre slem i halsen. Jag har även haft lite Vick på bröstkorgen när de varit riktigt förkylda. Det blir ångor av kroppsvärmen och min erfarenhet är att det rensar näsan bättre än näsdroppar/nässpray.
  12. 6
    Mitt tips är att låta barnet sova med huvudet i högläge om det är jobbigt att andas. Det gör oxå att det blir mindre slem i halsen. Jag har även haft lite Vick på bröstkorgen när de varit riktigt förkylda. Det blir ångor av kroppsvärmen och min erfarenhet är att det rensar näsan bättre än näsdroppar/nässpray.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7
    Hemma hos oss har Meija förstått att Näsfridan är mindre rolig, så numera får sambon hjälpa till att hålla henne för att jag ska kunna använda den. Hon är minsann en stark liten rackare. ;-) Men blir samtidigt glad när det lättar i näsan. Så hon har nog blandade känslor.
  14. 7
    Hemma hos oss har Meija förstått att Näsfridan är mindre rolig, så numera får sambon hjälpa till att hålla henne för att jag ska kunna använda den. Hon är minsann en stark liten rackare. ;-) Men blir samtidigt glad när det lättar i näsan. Så hon har nog blandade känslor.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Sängen har jag ju höjt på ena gaveln så det är gjort

    Men jag hittade en ny produkt när jag var på apoteket, Ilinis näsdroppar eller vad dem hette som är för nyfödda..nässpraysförpackning som droppar istället. Så har kört med den och saltlösning + "näsfrida" Har blivit mycket bättre nu även om det är en kamp varje gång för han verkligen hatar det! Skulle inte förvåna mig om grannarna undrar vad vi håller på med

    Tack för alla era svar!
  16. 8
    Sängen har jag ju höjt på ena gaveln så det är gjort

    Men jag hittade en ny produkt när jag var på apoteket, Ilinis näsdroppar eller vad dem hette som är för nyfödda..nässpraysförpackning som droppar istället. Så har kört med den och saltlösning + "näsfrida" Har blivit mycket bättre nu även om det är en kamp varje gång för han verkligen hatar det! Skulle inte förvåna mig om grannarna undrar vad vi håller på med

    Tack för alla era svar!

Liknande trådar

  1. Känslig näsa...
    By Busan! in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 19:28
  2. Blå/svullen näsa
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 23:02
  3. Var är min näsa?
    By helelen in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 14:01
  4. Ny näsa nu
    By Tippfin flicka! in forum Kroppsideal
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 16:20
  5. tät näsa
    By Linda in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 09:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar