Om du backar tiden 30 år (1978)
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Om du backar tiden 30 år (1978)

    Kommer du ihåg vad du tänkte då, och vad du inte kunde föreställa dig 30 år framåt?
    Eller vad hade fascinerat dig mest om du fått veta något om hur det är år 2008?

    Själv tror jag att jag hade blivit mest fascinerad över trådlösa telefoner (fast telefoni). Datorer tror jag att jag hade fattat i stort, och även Internet. Men just det trådlösa tror jag nog hade varit mest "imponerande" som jag tänkte då.

    Jag minns när jag flyttade hemifrån hur jag skruvade med en grå telefon med nummerskiva, så jag kunde få 3 lurar på samma telefon. (Hade jätteroligt med kompisar för vi kunde vara 3 st och prata med en 4:e.) Och en annan telefon kopplade jag en enormt extralång sladd till själva luren, så jag kunde röra mig i lägenheten (som jämt trasslade sig).

    Så om jag tänker just 1978 så var TELEFONEN det mest viktiga i mitt liv. *s*
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  2. 1
    Om du backar tiden 30 år (1978) Kommer du ihåg vad du tänkte då, och vad du inte kunde föreställa dig 30 år framåt?
    Eller vad hade fascinerat dig mest om du fått veta något om hur det är år 2008?

    Själv tror jag att jag hade blivit mest fascinerad över trådlösa telefoner (fast telefoni). Datorer tror jag att jag hade fattat i stort, och även Internet. Men just det trådlösa tror jag nog hade varit mest "imponerande" som jag tänkte då.

    Jag minns när jag flyttade hemifrån hur jag skruvade med en grå telefon med nummerskiva, så jag kunde få 3 lurar på samma telefon. (Hade jätteroligt med kompisar för vi kunde vara 3 st och prata med en 4:e.) Och en annan telefon kopplade jag en enormt extralång sladd till själva luren, så jag kunde röra mig i lägenheten (som jämt trasslade sig).

    Så om jag tänker just 1978 så var TELEFONEN det mest viktiga i mitt liv. *s*
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    1978

    1978 bodde jag fortfarande hemma hos mamma och hon hade just sålt villan vi hade bott i under tio år och jag trivdes inte alls i den trerumslägenhet som vi flyttat till.

    Under slutet av 1978 monterades en fast mobiltelefon i min bil. Det var endast luren som satt på bilens intstrumentbräda, sändarenheten var stor som tusan och placerad i bagageutrymmet. Samtalen kopplades upp manuellt av en telefonist och det gällde att hålla reda på i vilket distrikt man befann sig både för att ringa och kunna bli nådd. Mina kompisar var mycket imponerade av min mobiltelefon. Och hela anläggningen kostade cirka 30.000:-, ungefär samma summa som en mellanklassbil.

    Jag åkte omkring i en bränsletörstig bil med sexcylindrig motor men jag tyckte inte att det gjorde så mycket att bilen drog 1,35 l/mil eftersom bensinen kostade cirka 2:-/liter. Och det skulle dröja ännu ett år innan jag första gången satt vid en dator på mitt dåvarande arbete vid Televerket.

    Så långt som 30 år framåt i tiden tänkte jag inte då. Det var ju en hel evighet, jag var vid den tiden 22 år gammal.
  4. 2
    1978 1978 bodde jag fortfarande hemma hos mamma och hon hade just sålt villan vi hade bott i under tio år och jag trivdes inte alls i den trerumslägenhet som vi flyttat till.

    Under slutet av 1978 monterades en fast mobiltelefon i min bil. Det var endast luren som satt på bilens intstrumentbräda, sändarenheten var stor som tusan och placerad i bagageutrymmet. Samtalen kopplades upp manuellt av en telefonist och det gällde att hålla reda på i vilket distrikt man befann sig både för att ringa och kunna bli nådd. Mina kompisar var mycket imponerade av min mobiltelefon. Och hela anläggningen kostade cirka 30.000:-, ungefär samma summa som en mellanklassbil.

    Jag åkte omkring i en bränsletörstig bil med sexcylindrig motor men jag tyckte inte att det gjorde så mycket att bilen drog 1,35 l/mil eftersom bensinen kostade cirka 2:-/liter. Och det skulle dröja ännu ett år innan jag första gången satt vid en dator på mitt dåvarande arbete vid Televerket.

    Så långt som 30 år framåt i tiden tänkte jag inte då. Det var ju en hel evighet, jag var vid den tiden 22 år gammal.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Jag blev ju imponerad av min kompis som hade en av de första bilmobilerna under 80-talet i sin vita sportmerca. För även om det fanns biltelefoner redan på 50-talet( -40?) så var det ju verkligen unikt.

    Kommer du ihåg hur dyrt det var att ringa ett samtal?
  6. 3
    Jag blev ju imponerad av min kompis som hade en av de första bilmobilerna under 80-talet i sin vita sportmerca. För även om det fanns biltelefoner redan på 50-talet( -40?) så var det ju verkligen unikt.

    Kommer du ihåg hur dyrt det var att ringa ett samtal?
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4

    Jag var bulimiker

    och var mest intresserad av att banta och äta och gå ut och roa mig och det var ganska mkt alkohol´och även hasch ibland. Hoppade av skolan ungefär -78 och började jobba i storkök på halvtid. Flyttade även hemifrån eftersom jag inte stod ut hemma och ville kunna flippa ut utan att mamma såg. Min syrra var Göteborgs självutnämnda punkdrottning så jag hängde mkt på där. Gick mkt på punkspelningar men ibland på disko. Drömde om att bli fotomodell men vägde 75 kg så det var liksom ingen som ville ha in mig i den branschen (däremot blev jag uppraggad i New York några år senare då jag vägde 40 och var anorektiker!)
    Minns att min bästis köpte en Sony Walkman för över 1000 spänn. Var väldigt impad!
    Jag hade massa katter, tre st tror jag, och det var väldigt ostädat i min lilla etta (numera är jag åt andra hållet).
    Jag var kär i olika punkkillar och var väl inte den som var den när det gällde att ta för sig av manlig fägring direkt :-)
    Nu är jag 30 år äldre och någonstans inuti mig finns fortfarande rebellen kvar men jag visar det sällan utåt, åtminstone inte för dem jag inte känner väl.
  8. 4
    Jag var bulimiker och var mest intresserad av att banta och äta och gå ut och roa mig och det var ganska mkt alkohol´och även hasch ibland. Hoppade av skolan ungefär -78 och började jobba i storkök på halvtid. Flyttade även hemifrån eftersom jag inte stod ut hemma och ville kunna flippa ut utan att mamma såg. Min syrra var Göteborgs självutnämnda punkdrottning så jag hängde mkt på där. Gick mkt på punkspelningar men ibland på disko. Drömde om att bli fotomodell men vägde 75 kg så det var liksom ingen som ville ha in mig i den branschen (däremot blev jag uppraggad i New York några år senare då jag vägde 40 och var anorektiker!)
    Minns att min bästis köpte en Sony Walkman för över 1000 spänn. Var väldigt impad!
    Jag hade massa katter, tre st tror jag, och det var väldigt ostädat i min lilla etta (numera är jag åt andra hållet).
    Jag var kär i olika punkkillar och var väl inte den som var den när det gällde att ta för sig av manlig fägring direkt :-)
    Nu är jag 30 år äldre och någonstans inuti mig finns fortfarande rebellen kvar men jag visar det sällan utåt, åtminstone inte för dem jag inte känner väl.
  9. Medlem sedan
    Jun 1999
    #5
    1978 blev jag morbror för första gången. På jobbet använde jag en central dator via terminal. Jag minns att vår avdelning hade extra snabb förbindelse, hela 1,2 kbit/s. För att få köra ett program på dagtid fick det inte utnyttja mer än 64 K minne.
  10. 5
    1978 blev jag morbror för första gången. På jobbet använde jag en central dator via terminal. Jag minns att vår avdelning hade extra snabb förbindelse, hela 1,2 kbit/s. För att få köra ett program på dagtid fick det inte utnyttja mer än 64 K minne.
  11. Medlem sedan
    Jun 1999
    #6
    Jag minns hur dyrt det var att ringa överhuvudtaget jämfört med nu. Rikssamtal kunde kosta ca 1 krona/minut och då var det ett helt annat penningvärde.
  12. 6
    Jag minns hur dyrt det var att ringa överhuvudtaget jämfört med nu. Rikssamtal kunde kosta ca 1 krona/minut och då var det ett helt annat penningvärde.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Minns inte

    Jag minns inte hur mycket det kostade att ringa. Men det var så pass kostsamt att jag endast ringde om det var absolut nödvändigt. Det var inga samtal bara för att det var trevligt att prata.
  14. 7
    Minns inte Jag minns inte hur mycket det kostade att ringa. Men det var så pass kostsamt att jag endast ringde om det var absolut nödvändigt. Det var inga samtal bara för att det var trevligt att prata.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    50-talet?

    Fanns det verkligen mobiltelefoner på 50-talet? Första gången jag hörde talas om telefoner i bilar var i början av 70-talet då det var en artikel om detta i en biltidning.
  16. 8
    50-talet? Fanns det verkligen mobiltelefoner på 50-talet? Första gången jag hörde talas om telefoner i bilar var i början av 70-talet då det var en artikel om detta i en biltidning.
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Jag kan tänka mig att du vid den tiden också inte tänkte så långt fram heller.

    Du är en riktig vilding du.
  18. 9
    Jag kan tänka mig att du vid den tiden också inte tänkte så långt fram heller.

    Du är en riktig vilding du.
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Jag funderar på om det inte var ännu äldre faktiskt. Men jag är osäker. Måste se om jag kan hitta info.
  20. 10
    Jag funderar på om det inte var ännu äldre faktiskt. Men jag är osäker. Måste se om jag kan hitta info.
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Hehe, nä jag kan förstå det.
  22. 11
    Hehe, nä jag kan förstå det.
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Eller som när man glömde lägga på luren, och ett samtal aldrig bröts. *s*
  24. 12
    Eller som när man glömde lägga på luren, och ett samtal aldrig bröts. *s*
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13
    Jag vet en sak som jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om jag fått reda på 1978.
    Att jag skulle bli gift med en man som jag redan kände då.
    Jag hade nog inte trott att det var sant eftersom min man år 12 år äldre än mig. Alltså en farbror i mina ögon då.
    Vi blev tillsammans 1992.
  26. 13
    Jag vet en sak som jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om jag fått reda på 1978.
    Att jag skulle bli gift med en man som jag redan kände då.
    Jag hade nog inte trott att det var sant eftersom min man år 12 år äldre än mig. Alltså en farbror i mina ögon då.
    Vi blev tillsammans 1992.
  27. Medlem sedan
    Oct 2007
    #14
    Ja, terminalhantering var ju nästan normalt. Hade äldre kollegor som helst inte ville vara närmre än en meter. *s* "Tryck inte på något så det exploderar nu" ...
  28. 14
    Ja, terminalhantering var ju nästan normalt. Hade äldre kollegor som helst inte ville vara närmre än en meter. *s* "Tryck inte på något så det exploderar nu" ...
  29. Medlem sedan
    Oct 2007
    #15
    Ja det kan jag förstå. Den som var 12 år äldre var ju en gammal gubbe. Minns en i kompiskretsen som var 11 år äldre än jag (och jag var bland de yngsta iof) men jag tyckte han var apgammal. *s*

    1978 hade jag ju ett fast förhållande sedan ett par år tillbaka, och det skulle hålla ett tag till. Han var ju absolut den jag skulle gifta mig med, och vi skulle ha 5 barn. Men inte blev det så heller.
  30. 15
    Ja det kan jag förstå. Den som var 12 år äldre var ju en gammal gubbe. Minns en i kompiskretsen som var 11 år äldre än jag (och jag var bland de yngsta iof) men jag tyckte han var apgammal. *s*

    1978 hade jag ju ett fast förhållande sedan ett par år tillbaka, och det skulle hålla ett tag till. Han var ju absolut den jag skulle gifta mig med, och vi skulle ha 5 barn. Men inte blev det så heller.
  31. Medlem sedan
    Jun 2007
    #16
    I januari 1978 fick jag mitt första lärarjobb och blev därmed tvungen att ta körkort. Det året präglades nog mitt liv av min röda Amazon. Telefonen var också viktig men datorer och sånt hade jag noll koll på.
  32. 16
    I januari 1978 fick jag mitt första lärarjobb och blev därmed tvungen att ta körkort. Det året präglades nog mitt liv av min röda Amazon. Telefonen var också viktig men datorer och sånt hade jag noll koll på.
  33. Medlem sedan
    Oct 2007
    #17
    Men åh, har du haft en raggazon!!! Vad avis jag blev, lite nu iaf... Har en kompis som har haft en och mekat med ända sedan tidigt 80-tal. Den är inte körklar ännu. Den är vitlackerad och all metall innuti är rödlackerat. Det är nog mer hans hobby än att den ska bli körbar.
  34. 17
    Men åh, har du haft en raggazon!!! Vad avis jag blev, lite nu iaf... Har en kompis som har haft en och mekat med ända sedan tidigt 80-tal. Den är inte körklar ännu. Den är vitlackerad och all metall innuti är rödlackerat. Det är nog mer hans hobby än att den ska bli körbar.
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    #18
    Jag som är född och uppväxt på en karg ö ute i Atlanten hande aldrig trott att jag skulle bo långt inne i svenska urskogen.

    Vi fick vår första färgtv 1978. Året efter blev jag på smällen.
  36. 18
    Jag som är född och uppväxt på en karg ö ute i Atlanten hande aldrig trott att jag skulle bo långt inne i svenska urskogen.

    Vi fick vår första färgtv 1978. Året efter blev jag på smällen.
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #19

    Thailand

    Idag känner jag mig närmast som ett UFO som aldrig varit i Thailand. Att det skulel bli mer eller mindre en standardsemester 30 år senare hade jag definitivt inte kunnat tänka mig. 1978 var väl Gambia exotiskt långt bort?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  38. 19
    Thailand Idag känner jag mig närmast som ett UFO som aldrig varit i Thailand. Att det skulel bli mer eller mindre en standardsemester 30 år senare hade jag definitivt inte kunnat tänka mig. 1978 var väl Gambia exotiskt långt bort?
  39. Medlem sedan
    Jun 2007
    #20
    Vilken ö då? island? Färöarna? Då fanns det inte så mycket mer att göra än att bli ppå smällen, va?
  40. 20
    Vilken ö då? island? Färöarna? Då fanns det inte så mycket mer att göra än att bli ppå smällen, va?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Nu backar jag!
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 14:18
  2. Tänk er 30 år bakåt (1978)
    By Rut_Blad in forum Medelålders 45+
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 17:48
  3. Här backar vi...
    By Karen m 3 in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 10:31
  4. Min man backar,,,,
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 21:03
  5. 11 Herrar och 2 backar öl
    By dennismed2 in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 22:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar