HJÄLP! Skadeståndsbegäran skola/kommun
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    HJÄLP! Skadeståndsbegäran skola/kommun

    Hej på er!
    Jag skall skriva ihop en skadeståndsanmälan/anspråk till kommunen efter att sonen blev misshandlad och sedan vägrades skolgång för att de inte kunde garantera hans säkerhet (detta hände i åk 4!). Han fick ca 20 timmars hemundervisning av närmare 4 månaders hemvistelse.
    Idag skolvägrar han efter att vi bytt skola, skolpsykologen har konstaterat ångest pga det som hände i vintras.
    Vi försökte via kommunen få plats på näst närmaste skolan (där han också har kompisar) i september, men det tog 3,5 vecka innan vi fick svar (avslag). Tilläggas kan att han kunde börja både 5:an och 6:an.
    Vi föräldrar är med honom både hemma och de dagar han är i skolan. Vi har inte tagit ut ersättning från FK, men det tär både på ekonomi och psyke.

    Jag hoppas att någon härinne har liknande erfarenhet av vad som krävs i min ansökan/begäran. Jag tänkte skriva ihop den själv och utgå från främst Skollagen och Skadeståndslagen. Det finns en del material sedan tidigare (soc.anmälan med bildbevis på alla blåmärken och vi kan ordna läkarintyg från både psykolog och familjeläkaren).
    Tack på förhand!
  2. 1
    HJÄLP! Skadeståndsbegäran skola/kommun Hej på er!
    Jag skall skriva ihop en skadeståndsanmälan/anspråk till kommunen efter att sonen blev misshandlad och sedan vägrades skolgång för att de inte kunde garantera hans säkerhet (detta hände i åk 4!). Han fick ca 20 timmars hemundervisning av närmare 4 månaders hemvistelse.
    Idag skolvägrar han efter att vi bytt skola, skolpsykologen har konstaterat ångest pga det som hände i vintras.
    Vi försökte via kommunen få plats på näst närmaste skolan (där han också har kompisar) i september, men det tog 3,5 vecka innan vi fick svar (avslag). Tilläggas kan att han kunde börja både 5:an och 6:an.
    Vi föräldrar är med honom både hemma och de dagar han är i skolan. Vi har inte tagit ut ersättning från FK, men det tär både på ekonomi och psyke.

    Jag hoppas att någon härinne har liknande erfarenhet av vad som krävs i min ansökan/begäran. Jag tänkte skriva ihop den själv och utgå från främst Skollagen och Skadeståndslagen. Det finns en del material sedan tidigare (soc.anmälan med bildbevis på alla blåmärken och vi kan ordna läkarintyg från både psykolog och familjeläkaren).
    Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Jag har en del...

    diskussioner med Utbildningsförvaltningen, och dessa gilla rINTE mig. Själv bråkar jag om att en av dem inhyrd rektor i strid med skollagen lade sig i en vårdnadstvist.

    Kan säga att de a) inte längre svarar på mail b) att den killen som är chef för detta blev tokig då jag kom upp dit och sparkade på min hund (4 kilo hund) och hoppade på mig fysiskt.

    Jag är INTE klar med dessa än, och kopior av allt går till a) skolborgarrådet och b) Skolverket.

    I detta fall var handläggningen märklig eftersom deras chef inte ville dokumentera något så jag bad helt sonika om logg - och history filer från dennes dator. EFter två månader kom de med besked om att det har jag inte rätt till, och var ytterst snopna då jag hänvisade till Regerinsgrättens dom från 1999 (då jag fick se vad som fanns var datorn RENSAD)

    Vilken kommun är det? 'är det STockholm? Jag har nog namnen på SAMTLIGA personer där. Dvs upp med kopior till Skolborgarråd, SKolverket, Utbildningsförvaltningen och den lokala skolan, samt själklart även till det andra barnets föräldrar (förutsätter att Ni gjort en polianmälna med)
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  4. 2
    Jag har en del... diskussioner med Utbildningsförvaltningen, och dessa gilla rINTE mig. Själv bråkar jag om att en av dem inhyrd rektor i strid med skollagen lade sig i en vårdnadstvist.

    Kan säga att de a) inte längre svarar på mail b) att den killen som är chef för detta blev tokig då jag kom upp dit och sparkade på min hund (4 kilo hund) och hoppade på mig fysiskt.

    Jag är INTE klar med dessa än, och kopior av allt går till a) skolborgarrådet och b) Skolverket.

    I detta fall var handläggningen märklig eftersom deras chef inte ville dokumentera något så jag bad helt sonika om logg - och history filer från dennes dator. EFter två månader kom de med besked om att det har jag inte rätt till, och var ytterst snopna då jag hänvisade till Regerinsgrättens dom från 1999 (då jag fick se vad som fanns var datorn RENSAD)

    Vilken kommun är det? 'är det STockholm? Jag har nog namnen på SAMTLIGA personer där. Dvs upp med kopior till Skolborgarråd, SKolverket, Utbildningsförvaltningen och den lokala skolan, samt själklart även till det andra barnets föräldrar (förutsätter att Ni gjort en polianmälna med)
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    BEO - barm och elevombudsmannen, skall man ta hjälp av Skolverkets tjänst kanske?
  6. 3
    BEO - barm och elevombudsmannen, skall man ta hjälp av Skolverkets tjänst kanske?
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Den var ny för mig....

    själv skall jag i veckan JO anmäla den ansvarige chefen för detta.

    Fundera rpå att dra ett civilmål i detta med
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  8. 4
    Den var ny för mig.... själv skall jag i veckan JO anmäla den ansvarige chefen för detta.

    Fundera rpå att dra ett civilmål i detta med
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Tack för svar!
    Vi har gjort polisanmälan (till socialtjänsten) på det grövsta misshandeltillfället där en satt på honom och 4 sparkade. Han hade blåmärken överallt ... även i tinningen.
    Detta gäller Västerås och jag är bekant med juristen som är ansvarig på kommunen. Hur gör de då tro?
    Tur jag inte har hund förresten
    Jag funderar på att ta hjälp av BEO. Polisen har pratat med alla rektorerna i området efter vår anmälan.
  10. 5
    Tack för svar!
    Vi har gjort polisanmälan (till socialtjänsten) på det grövsta misshandeltillfället där en satt på honom och 4 sparkade. Han hade blåmärken överallt ... även i tinningen.
    Detta gäller Västerås och jag är bekant med juristen som är ansvarig på kommunen. Hur gör de då tro?
    Tur jag inte har hund förresten
    Jag funderar på att ta hjälp av BEO. Polisen har pratat med alla rektorerna i området efter vår anmälan.
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    Allt hänger på bevisbördan antar jag.
    Det skall stå barN -inte barM
  12. 6
    Allt hänger på bevisbördan antar jag.
    Det skall stå barN -inte barM
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    Jag har MAIL och....

    isneplade samtal, det är skitkul. Alla personer i denna soppa har varit inblandade och de säger olika saker allihopa.

    Ännu roligare är då de säger att jag inte förstår detta eftersom Förvaltningar är så pass komplext. Var kalaskul att visa upp pappa som var chef för en sådan, och en av de olika personerna i denna soppa bleknade en smula, han hade varit anställd hos pappa.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  14. 7
    Jag har MAIL och.... isneplade samtal, det är skitkul. Alla personer i denna soppa har varit inblandade och de säger olika saker allihopa.

    Ännu roligare är då de säger att jag inte förstår detta eftersom Förvaltningar är så pass komplext. Var kalaskul att visa upp pappa som var chef för en sådan, och en av de olika personerna i denna soppa bleknade en smula, han hade varit anställd hos pappa.

Liknande trådar

  1. Jäkla skit stad, skola, kommun, allt
    By Kakafoni in forum Autismspektrum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 23:18
  2. Dagis/skola i annan kommun
    By mejan in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 08:50
  3. Skola i annan kommun
    By Katta+3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 22:08
  4. Gå i skola i annan kommun
    By Flingan med fyra in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 06:42
  5. Byta till skola i annan kommun
    By 2barnsmor in forum Skolbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 08:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar