Om "gamla" telefoner (fast telefoni)
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Om "gamla" telefoner (fast telefoni)

    Jag minns att man kunde ringa till Televerkets kundtjänst för att få hjälp när man inte fick tag på någon. De kunde _öka_ ljudvolymen på ringsignalen hos mottagaren, och göra tätare ringingar. *ring ring RING*

    Tänk om man kunde ha den funktionen idag. Vilken miss av alla telebolag egentligen. Det vore väl en jättebra tjänst att ta upp igen.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  2. 1
    Om "gamla" telefoner (fast telefoni) Jag minns att man kunde ringa till Televerkets kundtjänst för att få hjälp när man inte fick tag på någon. De kunde _öka_ ljudvolymen på ringsignalen hos mottagaren, och göra tätare ringingar. *ring ring RING*

    Tänk om man kunde ha den funktionen idag. Vilken miss av alla telebolag egentligen. Det vore väl en jättebra tjänst att ta upp igen.
  3. Gubben
    #2
    Jag minns ännu längre tillbaka i tiden då det fanns telefonissor. När vi busringde blev man uppkopplad av en sådan. Sen sa vi t ex "Är du Färdig (efternamn)?" "Ja". "Torka dig i röven då" eller "Är det Lööv på Ekstigen?", "Ja", "Räfsa upp dom då". Strax efteråt ringer telefonen och vi blir utskällda av telefonissan som hotar med en föräldrakontakt och som tänker berätta för Lööv, Färdig m fl vem som ringt upp. Mycket bra funktion. Hade kanske hållit en hel del nutida stalkare, telefonförsäljare, telefonterrorister, hotare och skojare borta.
  4. 2
    Jag minns ännu längre tillbaka i tiden då det fanns telefonissor. När vi busringde blev man uppkopplad av en sådan. Sen sa vi t ex "Är du Färdig (efternamn)?" "Ja". "Torka dig i röven då" eller "Är det Lööv på Ekstigen?", "Ja", "Räfsa upp dom då". Strax efteråt ringer telefonen och vi blir utskällda av telefonissan som hotar med en föräldrakontakt och som tänker berätta för Lööv, Färdig m fl vem som ringt upp. Mycket bra funktion. Hade kanske hållit en hel del nutida stalkare, telefonförsäljare, telefonterrorister, hotare och skojare borta.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Mer än vad jag visste

    Det du berättar om är mer än vad jag visste, och då har jag ändå jobbat i Televerket/Telias kundtjänst i 20 år. När var detta som du talar om?
  6. 3
    Mer än vad jag visste Det du berättar om är mer än vad jag visste, och då har jag ändå jobbat i Televerket/Telias kundtjänst i 20 år. När var detta som du talar om?
  7. Medlem sedan
    Jun 1998
    #4
    Samma här! Jag är televerkardotter och trodde jag visste allting:-)

    Vi har alltid haft en massa roliga system och flashiga telefoner hemma, snabbtelefoner i varje rum i slutet av sjuttiotalet så att mamma kunde ropa på oss när maten var klar och sånt haha
  8. 4
    Samma här! Jag är televerkardotter och trodde jag visste allting:-)

    Vi har alltid haft en massa roliga system och flashiga telefoner hemma, snabbtelefoner i varje rum i slutet av sjuttiotalet så att mamma kunde ropa på oss när maten var klar och sånt haha
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Ja, och en del telefonissor var samma som sedan satt i postluckan, och hade stenkoll på _alla_ i byn.
  10. 5
    Ja, och en del telefonissor var samma som sedan satt i postluckan, och hade stenkoll på _alla_ i byn.
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Detta var nästan i modern tid, första halvan av 80-talet. Men då var ledningarna på väg att göras om till "moderna" ledningar, så det fungerade inte överallt.

    Vad sjutton var det för nummer, typ 90 000 eller nått sånt man ringde?
  12. 6
    Detta var nästan i modern tid, första halvan av 80-talet. Men då var ledningarna på väg att göras om till "moderna" ledningar, så det fungerade inte överallt.

    Vad sjutton var det för nummer, typ 90 000 eller nått sånt man ringde?
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Åh vad roligt, det var ju så himla kul med telefoner! Och jag fick aldrig en egen förräns jag flyttade hemfrån, men då tog jag igen det och hade väl närmare 10 st ett tag. *s*
  14. 7
    Åh vad roligt, det var ju så himla kul med telefoner! Och jag fick aldrig en egen förräns jag flyttade hemfrån, men då tog jag igen det och hade väl närmare 10 st ett tag. *s*
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    De kunde avbryta samtal också. Mitt ex älskade att ringa telefonist och begära att hon skulle be mig avbryta samtalet när han tyckte jag snattrade för länge när han ringde ;.)

    Då fick jag en telefonist i luren som sa att "X önskar avbryta samtalet...".

    Första gångeblev jag skitskraj och trodde nåt allvarligt hänt men sen vande jag mig ;-)
  16. 8
    De kunde avbryta samtal också. Mitt ex älskade att ringa telefonist och begära att hon skulle be mig avbryta samtalet när han tyckte jag snattrade för länge när han ringde ;.)

    Då fick jag en telefonist i luren som sa att "X önskar avbryta samtalet...".

    Första gångeblev jag skitskraj och trodde nåt allvarligt hänt men sen vande jag mig ;-)
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Skulle just skriva det

    Det var en bra funktion. Ibland behöver man ju verkligen komma fram.
  18. 9
    Skulle just skriva det Det var en bra funktion. Ibland behöver man ju verkligen komma fram.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Tyvärr

    Numera skickar man bara ett SMS om mottagaren inte svarar...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Tyvärr Numera skickar man bara ett SMS om mottagaren inte svarar...
  21. Medlem sedan
    Dec 1998
    #11
    Verkligen... Jag skulle bli en sann plåga för mina onåbara kollegor! En av dem hävdar jag bestämt att man får anlägga snubbeltråd i korridoren utanför min modul på jobbet och hoppas att han dyker upp i Stockholm inom rimlig tid när man vill nå honom...

    Han kan inte stava till "lyssna av voicemail"....
  22. 11
    Verkligen... Jag skulle bli en sann plåga för mina onåbara kollegor! En av dem hävdar jag bestämt att man får anlägga snubbeltråd i korridoren utanför min modul på jobbet och hoppas att han dyker upp i Stockholm inom rimlig tid när man vill nå honom...

    Han kan inte stava till "lyssna av voicemail"....
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Ja just det, det kommer jag ihåg att jag gjort någon gång också.
  24. 12
    Ja just det, det kommer jag ihåg att jag gjort någon gång också.
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13

    Lite trist

    Det finns ju lite funktioner som har försvunnit. Som det ovan, med att man kunde be en telefonist tala om att någon annan försöker ringa. *s*
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  26. 13
    Lite trist Det finns ju lite funktioner som har försvunnit. Som det ovan, med att man kunde be en telefonist tala om att någon annan försöker ringa. *s*
  27. Medlem sedan
    Oct 2007
    #14
    Ja, det vore verkligen en funktion att utveckla tillbaka.
  28. 14
    Ja, det vore verkligen en funktion att utveckla tillbaka.
  29. Medlem sedan
    Jun 2001
    #15

    90-nummer

    Att det var ett 90-nummer, d.v.s ett nummer som började på 90 tror jag säkert. Själv satt jag på 90 200.
  30. 15
    90-nummer Att det var ett 90-nummer, d.v.s ett nummer som började på 90 tror jag säkert. Själv satt jag på 90 200.
  31. Medlem sedan
    Jun 1998
    #16
    Nej, obegripligt nog fick vi inte heller några egna telefoner fast pappa spikade jack lätt som en plätt och dessutom hade typ hundra telefoner av olika årgångar i hobbyrummet. Det var väl något moralistiskt och uppfostrande, ungefär som att montera snålmunstycke på duschslangen (där gjorde vi varje morgon tålmodigt myteri och skruvade i sär och tog bort brickan:-) och att man alltid var tvungen att ta minst en potatis också om man ville ha ett par extra köttbullar...
  32. 16
    Nej, obegripligt nog fick vi inte heller några egna telefoner fast pappa spikade jack lätt som en plätt och dessutom hade typ hundra telefoner av olika årgångar i hobbyrummet. Det var väl något moralistiskt och uppfostrande, ungefär som att montera snålmunstycke på duschslangen (där gjorde vi varje morgon tålmodigt myteri och skruvade i sär och tog bort brickan:-) och att man alltid var tvungen att ta minst en potatis också om man ville ha ett par extra köttbullar...
  33. Medlem sedan
    Jun 1999
    #17
    90 000 byttes ju ut mot 112. Samtidigt bytte man ut alla nummer som började med 11 för att undvika felringningar.
  34. 17
    90 000 byttes ju ut mot 112. Samtidigt bytte man ut alla nummer som började med 11 för att undvika felringningar.
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18
    Minns inte, men är ju bara 55+
    Telefonstationerna hade väl ca 10-15 sekunder mellan ringningarna, numera kring 7 om jag minns rätt (ska kolla)...
    Men med telefonist kunde de ju ringa öpå hur mycket de ville, så klart...
    Hade du namnanrop???
    Man kunde också knacka ett nummer, om petskivan (petmojjen) var trasig i t ex en telefonkiosk, prata i hörluren om något skruvat ur kolkorns-mikrofonen, osv...
    Om man knackade många gånger (som i USA-filmer) på klykan "ringde" det tillbaka hos den man pratat med, om de hunnit lägga på - även om man slog nian och drog mojjen snabbt tillbaka...
    Obs. gör INTE så i dag, du sabbar mycket på linjen - knacka framför allt inte på klykan...
    Gjorde man det för sakta slog man 0 0 0 och riskerade under en tid att komma till utlandstjänsten (009)...
    Numera kommer man ju direkt till Sudan, Timbuktu eller Korea t.ex.
    Förr kunde också alla telefoner, eller vissa grupper, kopplas till eller från och kunde få gemensam ringsignal - "Om kriget kommer", larmsignal där det ringde hela tiden för luftvärnslarm etc.
    Telefonistren kunde också veva fram detta - något som i dsag skulle knäcka de flesta nyare apparater
  36. 18
    Minns inte, men är ju bara 55+
    Telefonstationerna hade väl ca 10-15 sekunder mellan ringningarna, numera kring 7 om jag minns rätt (ska kolla)...
    Men med telefonist kunde de ju ringa öpå hur mycket de ville, så klart...
    Hade du namnanrop???
    Man kunde också knacka ett nummer, om petskivan (petmojjen) var trasig i t ex en telefonkiosk, prata i hörluren om något skruvat ur kolkorns-mikrofonen, osv...
    Om man knackade många gånger (som i USA-filmer) på klykan "ringde" det tillbaka hos den man pratat med, om de hunnit lägga på - även om man slog nian och drog mojjen snabbt tillbaka...
    Obs. gör INTE så i dag, du sabbar mycket på linjen - knacka framför allt inte på klykan...
    Gjorde man det för sakta slog man 0 0 0 och riskerade under en tid att komma till utlandstjänsten (009)...
    Numera kommer man ju direkt till Sudan, Timbuktu eller Korea t.ex.
    Förr kunde också alla telefoner, eller vissa grupper, kopplas till eller från och kunde få gemensam ringsignal - "Om kriget kommer", larmsignal där det ringde hela tiden för luftvärnslarm etc.
    Telefonistren kunde också veva fram detta - något som i dsag skulle knäcka de flesta nyare apparater
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19
    Visst, Stasi - släng er i väggen...
    Astrid Lindgren hade också stenkoll (kanske fått tips till signa böcekr...)
  38. 19
    Visst, Stasi - släng er i väggen...
    Astrid Lindgren hade också stenkoll (kanske fått tips till signa böcekr...)
  39. Medlem sedan
    Oct 2002
    #20
    23 90 00 fanns ju kvar länge
    som Fröken UR (den fd fd), senast på Tekniska museet i Sthlm, vad jag tror...
    Men nu är det nog nedlagt...
    En räcka glasskivor med separata spår för olika tidsavgivelser, gick "hon" för sakta speedades snacxket up, och vice versa...
    Kul att höra "arton" i dov hastighet (mansröst),
    "tjugotvå" i kanariefågelsröst och
    "och trettio" i normal röst, samt pip från Enköping...
    Cirka 1967 kom nästa Frk Ur, Ebba BEckman, som nog de flesta här kommer ihåg.
    Den "nya", kring tio år gammal nu, är kring tio år gammal (som system)...
    En gång i tiden lär man ha provat en "Herr ur" och likaså den första utan piiip...
    Pipet kom väl i slutet av 1930-talet?
    Då hade också Sveriges Radio (då Radiotjänst) börjat med tissignalen klocka tolv Greenwichtid, dvs fem i ett till ett... O N O G O, vardera morsesignal var tionde (?) sekund i fem minuter...
    Kring 1955 kom den med ett pip i sekunden, ett lååångt på minuten...
    På 1970-talet lade man till olika tonlägen för hru mycket tiden var "fel" i förhållande till jordens rotations varierande i tid...
    Då hade stockholmarna för länge sedan fått byta från att vara 010r till 08r (början av 1960-talet)...
  40. 20
    23 90 00 fanns ju kvar länge
    som Fröken UR (den fd fd), senast på Tekniska museet i Sthlm, vad jag tror...
    Men nu är det nog nedlagt...
    En räcka glasskivor med separata spår för olika tidsavgivelser, gick "hon" för sakta speedades snacxket up, och vice versa...
    Kul att höra "arton" i dov hastighet (mansröst),
    "tjugotvå" i kanariefågelsröst och
    "och trettio" i normal röst, samt pip från Enköping...
    Cirka 1967 kom nästa Frk Ur, Ebba BEckman, som nog de flesta här kommer ihåg.
    Den "nya", kring tio år gammal nu, är kring tio år gammal (som system)...
    En gång i tiden lär man ha provat en "Herr ur" och likaså den första utan piiip...
    Pipet kom väl i slutet av 1930-talet?
    Då hade också Sveriges Radio (då Radiotjänst) börjat med tissignalen klocka tolv Greenwichtid, dvs fem i ett till ett... O N O G O, vardera morsesignal var tionde (?) sekund i fem minuter...
    Kring 1955 kom den med ett pip i sekunden, ett lååångt på minuten...
    På 1970-talet lade man till olika tonlägen för hru mycket tiden var "fel" i förhållande till jordens rotations varierande i tid...
    Då hade stockholmarna för länge sedan fått byta från att vara 010r till 08r (början av 1960-talet)...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ensam fast "bara" för några månader
    By BraigaMamma in forum Ensamförälder
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 22:42
  2. FAst jag bad en "karl" om hjälp nyligen
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 12:04
  3. "skridskor" som spännes fast på skorna
    By ulrhoh in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 11:36
  4. Att "föda hemma fast på sjukhus"
    By Mella in forum Förlossning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 00:49
  5. Hej alla "gamla" o " nya"....
    By nova13 in forum Singelmingel
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 22:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar