ang vikt....
_0902 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2006
    #1

    ang vikt....

    hallå tjejer!

    har en liten undran.. hur mkt har ni gått upp hittills?

    jag har gått upp BARA 3 kg och när jag ligger ner så syns det inte att jag är gravid!
    jag är i v´26!!

    HUR NORMALT ÄR DET?
  2. 1
    ang vikt.... hallå tjejer!

    har en liten undran.. hur mkt har ni gått upp hittills?

    jag har gått upp BARA 3 kg och när jag ligger ner så syns det inte att jag är gravid!
    jag är i v´26!!

    HUR NORMALT ÄR DET?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Det är säkerligen normalt för _dig_! Man kan inte tvångsmata sig själv, eller få magen att växa mer än den gör Jag har gått ned 5 kg sedan inskrivningen, och jag äter som en gris. Men jag äter inga kakor eller bullar längre (nästan). Massa mat, och så gott som inga snaskigheter. Du kanske har gjort något liknande eftersom du inte har gått upp mer?

    Och magens storlek varierar ju från en havande kvinna till en annan, och visst har du väl varit på koll hos BM och mätt magen? Eller, här borta har man kontroll vid v 25.
  4. 2
    Det är säkerligen normalt för _dig_! Man kan inte tvångsmata sig själv, eller få magen att växa mer än den gör Jag har gått ned 5 kg sedan inskrivningen, och jag äter som en gris. Men jag äter inga kakor eller bullar längre (nästan). Massa mat, och så gott som inga snaskigheter. Du kanske har gjort något liknande eftersom du inte har gått upp mer?

    Och magens storlek varierar ju från en havande kvinna till en annan, och visst har du väl varit på koll hos BM och mätt magen? Eller, här borta har man kontroll vid v 25.
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Jag gick inte upp något förra gången. Och hade ingen synlig mage förens i sista månaden. Och dottern kom ut fullt normal

    Fast BM blev lite orolig när jag började tappa vikt mot slutet och vi blev skickade på extra UL i v39 för att kolla att allt var ok.

    Går inte upp speciellt mycket den här gången heller men har iaf en jätte mage mot förra gången.
    Tror att det beror mycket på att man inte är lika sugen på godis och fika längre.
  6. 3
    Jag gick inte upp något förra gången. Och hade ingen synlig mage förens i sista månaden. Och dottern kom ut fullt normal

    Fast BM blev lite orolig när jag började tappa vikt mot slutet och vi blev skickade på extra UL i v39 för att kolla att allt var ok.

    Går inte upp speciellt mycket den här gången heller men har iaf en jätte mage mot förra gången.
    Tror att det beror mycket på att man inte är lika sugen på godis och fika längre.
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Lyllo dej!
  8. 4
    Lyllo dej!
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    haha, jag vet inte de ja :P
    misstänker att det kommer att smälla till osen så är det 30+ ist för 3....
  10. 5
    haha, jag vet inte de ja :P
    misstänker att det kommer att smälla till osen så är det 30+ ist för 3....
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Ojojoj...jag har gått upp MASSOR!! De tidigare graviditeterna gick jag upp 30+ och denna gången vägde jag 55 kg när jag blev gravid. Jag vägde mig nu ikväll, och vågen stannade på 73,5. Underbart...:/
    De andra gångerna har jag gått ner allt snabbt efteråt, men det är jobbigt att vara så tung just nu...
  12. 6
    Ojojoj...jag har gått upp MASSOR!! De tidigare graviditeterna gick jag upp 30+ och denna gången vägde jag 55 kg när jag blev gravid. Jag vägde mig nu ikväll, och vågen stannade på 73,5. Underbart...:/
    De andra gångerna har jag gått ner allt snabbt efteråt, men det är jobbigt att vara så tung just nu...
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7
    Säkert jättenormalt :-) Jag är som Jess74 o blir elefantstor, utgick från 53 och är nu uppe på 73. Ehhh, i alla falll för 4 veckor sen när jag vägde mig sist... Har noterat att mitt höftmått ökat med 20 cm och att min lårvidd är densamma som min midjevidd var tidigare!!! Jag hade nog inte velat att det inte syntes alls heller men en 15 pannor summa summarum hade känts rimligt. Gick upp 30 kg förra gågen. Jag har 3 månader kvar (är i v 29) och känner att jag måste ta till ett psyke utan dess like för att palla med. Förhoppningsvis kommer jag kunna jobba tiden ut så kan jag distrahera mig med det i alla fall.

    Om jag vore du - gläds åt att det inte är så tungt och tänk att du bara kommer få en finare och finare mage vad det lider...
  14. 7
    Säkert jättenormalt :-) Jag är som Jess74 o blir elefantstor, utgick från 53 och är nu uppe på 73. Ehhh, i alla falll för 4 veckor sen när jag vägde mig sist... Har noterat att mitt höftmått ökat med 20 cm och att min lårvidd är densamma som min midjevidd var tidigare!!! Jag hade nog inte velat att det inte syntes alls heller men en 15 pannor summa summarum hade känts rimligt. Gick upp 30 kg förra gågen. Jag har 3 månader kvar (är i v 29) och känner att jag måste ta till ett psyke utan dess like för att palla med. Förhoppningsvis kommer jag kunna jobba tiden ut så kan jag distrahera mig med det i alla fall.

    Om jag vore du - gläds åt att det inte är så tungt och tänk att du bara kommer få en finare och finare mage vad det lider...
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    vad jag förstod på första mamma träffen så finns det inget siffra på hur mycket man går upp normalt, för då bm nämde en siffra så sa en person på infot att dennes syster minsan gått upp mer och då sa hon ja men det är ju också normalt, så vad är normalt!?!
    själv så har jag gått upp över 10kg redan, vill nog inte ens tänka på vad jag kommer att väga på slutet, men o andra sidan så är min mage lika stor som en "normal" gravid i v. 32, o då är jag nu i v. 26+ med mina tvillingar... men det enda som det verkar ha fäst sig de där kilona är på magen...
  16. 8
    vad jag förstod på första mamma träffen så finns det inget siffra på hur mycket man går upp normalt, för då bm nämde en siffra så sa en person på infot att dennes syster minsan gått upp mer och då sa hon ja men det är ju också normalt, så vad är normalt!?!
    själv så har jag gått upp över 10kg redan, vill nog inte ens tänka på vad jag kommer att väga på slutet, men o andra sidan så är min mage lika stor som en "normal" gravid i v. 32, o då är jag nu i v. 26+ med mina tvillingar... men det enda som det verkar ha fäst sig de där kilona är på magen...
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Jag har också gått upp tre kilo. Är ganska nöjd med det eftersom jag var/är överviktig från början.

    När man är fullgången räknar man med att barn, moderkaka och allt sånt väger ca 10 kg. I det perspektivet är 3 kilo halvvägs in i graviditeten inte så illa. Barnet lägger ju inte på sig vikt förrän på slutet.
  18. 9
    Jag har också gått upp tre kilo. Är ganska nöjd med det eftersom jag var/är överviktig från början.

    När man är fullgången räknar man med att barn, moderkaka och allt sånt väger ca 10 kg. I det perspektivet är 3 kilo halvvägs in i graviditeten inte så illa. Barnet lägger ju inte på sig vikt förrän på slutet.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Det är ju så olika..

    Jag har vänner som har haft en pytteliten kula i nionde månaden, och vänner som varit riktigt stora, men bebisarna har varit inom normalspannet allihop.

    Själv har jag gått upp 8 kg hittills..äter oftare och mer mest pga att jag blir så orkeslös och hängig annars. Känner verkligen att min kropp behöver gödas lite nu.

    Sen beror det ju på hur man ser ut innan, har man lite övervikt så är det ju inget konstigt om man tom går ner i vikt under graviditeten.

    Jag är rätt smal i vanliga fall,men nu frossar jag i allt vad jag vill så då är det klart att vågen visar det också *s*
  20. 10
    Det är ju så olika.. Jag har vänner som har haft en pytteliten kula i nionde månaden, och vänner som varit riktigt stora, men bebisarna har varit inom normalspannet allihop.

    Själv har jag gått upp 8 kg hittills..äter oftare och mer mest pga att jag blir så orkeslös och hängig annars. Känner verkligen att min kropp behöver gödas lite nu.

    Sen beror det ju på hur man ser ut innan, har man lite övervikt så är det ju inget konstigt om man tom går ner i vikt under graviditeten.

    Jag är rätt smal i vanliga fall,men nu frossar jag i allt vad jag vill så då är det klart att vågen visar det också *s*
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11

    Tabell Vårdguiden

    Jag har lagt på mig 15 hittills. V 25. Vägde 53 från början och gick upp ca 25 förra grav. Det försvann när jag ammade så det är nog som det ska för just MIN kropp. Läste på vårdguiden (tror det stod under info om rutinkontroller för gravida) nån "mellan-tummen och pekfingret-tabell" för rek viktökning beroende på vilket BMI man hade före grav. Enl den skulle jag gå upp runt 18 kg totalt. Tja, verkar inte helt otroligt för mig, fast det lär nog bli lite mer då. Binder rätt mycket vatten + att jag mår illa när jag inte ätit på länge. Men jag tror att man ska vara jätteförsiktig med dylika tabeller. Det finns alltid individuella avvikelser som är helt ok.
  22. 11
    Tabell Vårdguiden Jag har lagt på mig 15 hittills. V 25. Vägde 53 från början och gick upp ca 25 förra grav. Det försvann när jag ammade så det är nog som det ska för just MIN kropp. Läste på vårdguiden (tror det stod under info om rutinkontroller för gravida) nån "mellan-tummen och pekfingret-tabell" för rek viktökning beroende på vilket BMI man hade före grav. Enl den skulle jag gå upp runt 18 kg totalt. Tja, verkar inte helt otroligt för mig, fast det lär nog bli lite mer då. Binder rätt mycket vatten + att jag mår illa när jag inte ätit på länge. Men jag tror att man ska vara jätteförsiktig med dylika tabeller. Det finns alltid individuella avvikelser som är helt ok.
  23. Medlem sedan
    Apr 2005
    #12
    Tror att det är helt normalt, har en bekant som gick upp endast 6 kg under hela graviditeten men barnet var ganska stort ändå. Men prata med din BM om du känner dig orolig.

    Själv är jag i v.25 och har gått upp 5kg, exakt lika mycket som med första barnet i samma vecka. Gick upp totalt 17kg med det mesta kom i slutet (förmodligen mkt vatten eftersom kilona försvann fort).
  24. 12
    Tror att det är helt normalt, har en bekant som gick upp endast 6 kg under hela graviditeten men barnet var ganska stort ändå. Men prata med din BM om du känner dig orolig.

    Själv är jag i v.25 och har gått upp 5kg, exakt lika mycket som med första barnet i samma vecka. Gick upp totalt 17kg med det mesta kom i slutet (förmodligen mkt vatten eftersom kilona försvann fort).
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13
    Åh va glad för det!!!
    Förra gången gick jag upp ca 15kg och än så länge har jag gått upp 5kg. men jag har börjat märka nu att jag går upp ca 1kg i veckan! Vart ska det sluta om det fortsätter såhär?? Gahh!

    Det är ju helt olika vad som är normalt från person till person. men om du är orolig så prata med din BM.
    Lycka till!
  26. 13
    Åh va glad för det!!!
    Förra gången gick jag upp ca 15kg och än så länge har jag gått upp 5kg. men jag har börjat märka nu att jag går upp ca 1kg i veckan! Vart ska det sluta om det fortsätter såhär?? Gahh!

    Det är ju helt olika vad som är normalt från person till person. men om du är orolig så prata med din BM.
    Lycka till!
  27. Medlem sedan
    Apr 2003
    #14
    Inte ett kg sedan inskrivningen. Fläskade på mig de första nio veckorna sen har det bara gått nedåt. Väger två kg mindre nu än innan.
  28. 14
    Inte ett kg sedan inskrivningen. Fläskade på mig de första nio veckorna sen har det bara gått nedåt. Väger två kg mindre nu än innan.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15
    Det är så himla olika. Hittills har jag gått upp 5 kg vilket är mindre än vad jag gjort samma tid i tidigare graviditeter, men å andra sidan startade jag på en högre vikt den här gången. I v. 20 hade jag inte gått upp något och ville bara bekräfta med BM att det var OK och då sade hon att så länge jag åt ordentligt behövde jag inte oroa mig. Summa summarum - får du i dig näring så får bebisen i sig näring och det är det enda som räknas.
  30. 15
    Det är så himla olika. Hittills har jag gått upp 5 kg vilket är mindre än vad jag gjort samma tid i tidigare graviditeter, men å andra sidan startade jag på en högre vikt den här gången. I v. 20 hade jag inte gått upp något och ville bara bekräfta med BM att det var OK och då sade hon att så länge jag åt ordentligt behövde jag inte oroa mig. Summa summarum - får du i dig näring så får bebisen i sig näring och det är det enda som räknas.
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    jo men visst jag är rätt smal i vanliga fall jag med..
    just nu väger jag 60kg..

    men jag gick "bara" upp 10 under min första grav så det kanske är så här det ska vara..
    hade bara förväntat mej att jag skulle bli större med tvåan :P
  32. 16
    jo men visst jag är rätt smal i vanliga fall jag med..
    just nu väger jag 60kg..

    men jag gick "bara" upp 10 under min första grav så det kanske är så här det ska vara..
    hade bara förväntat mej att jag skulle bli större med tvåan :P
  33. Medlem sedan
    Oct 2006
    #17
    näe orolig är jag väl inte direkt..
    men min omgivning verkar vara det :P

    har gått omkring med en hink fram tills nu så det kan ju vara därför jag inte gått upp med..
  34. 17
    näe orolig är jag väl inte direkt..
    men min omgivning verkar vara det :P

    har gått omkring med en hink fram tills nu så det kan ju vara därför jag inte gått upp med..
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    jo jag ska dit den 20 har jag för mej..
    ska även på ett extra ul den här månaden så..
  36. 18
    jo jag ska dit den 20 har jag för mej..
    ska även på ett extra ul den här månaden så..
  37. Medlem sedan
    Oct 2006
    #19
    näe jag är inte heller så spec sugen på nått..
    förra gången så åt jag ALLT *hehe*

    men nu så mja.. hungrig blir ju vi alla så då äter jag men inget små ätande utöver det..
  38. 19
    näe jag är inte heller så spec sugen på nått..
    förra gången så åt jag ALLT *hehe*

    men nu så mja.. hungrig blir ju vi alla så då äter jag men inget små ätande utöver det..
  39. Medlem sedan
    Oct 2006
    #20
    med tvillingar så finns det nog ingen "normal" vikt uppgång
    de brukar väl oftast komma ett par veckor tidigare så ju mer man lägger på sig dessto bättre är det för dem.. eller?

    jag är ganska nöjd med min lilla mage då jag fortf minns alltför väl hur jäkla jobbigt allt var på "slutet"..
  40. 20
    med tvillingar så finns det nog ingen "normal" vikt uppgång
    de brukar väl oftast komma ett par veckor tidigare så ju mer man lägger på sig dessto bättre är det för dem.. eller?

    jag är ganska nöjd med min lilla mage då jag fortf minns alltför väl hur jäkla jobbigt allt var på "slutet"..
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vikt?
    By **Klara** in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 09:53
  2. ny vikt!
    By fin_ in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 13:47
  3. ny vikt!!!
    By fin_ in forum Vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 07:38
  4. Vikt
    By _mammamia_ in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 11:46
  5. vikt vikt vikt
    By charoline in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 14:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar