Tjäna extrapengar?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Fattiglappen
    #1

    Tjäna extrapengar?

    Vi köpte hus förra året efter att ha bott i hyresrätt- precis när huspriserna stod som högst. Vi har inte tänkt sälja och vi har hyfsade marginaler på lånen plus att vi band det mesta förra året när räntorna var lägre- på olika bindningstider så att vi kan binda om då räntan är lägre om den blir det.

    Det är mycket på huset att renovera och pengarna bara flyger iväg. Jag skulle vilja ha lite pengar för att liksom få lite guldkant på tillvaron. Följande saker är åtgärdade:

    - rörligt elavtal, har kollat att vi har det billigaste, miljövänligaste valet
    - billig uppvärmning (sprillans ny bergvärme)
    - mest prisvärda (dock inte alltid den billigaste, vill inte vara dumsnål) villaförsäkringen, bilförsäkringen, barnförsäkringen, olycksfallsförsäkringen m.m.
    - högsta möjliga sparräntan på banken (ca 5,1 %) via fasträntekonto
    - koll på matkostnader även om vi skulle kunna äta nudlar och spara lite men det vill vi inte p.g.a. barnen
    - inga utlandsresor, restaurangbesök, ingen inredningsshopping
    - inga nya kläder till barnen eftersom de ärver. Klädkonto till oss ca 2000 kr/år var
    -inga biobesök och ingen övrig shopping av t.ex. platt-TV, mobiler eller så
    - mobilkostnad ca 60 kr/person och månad (kontantkort)
    - inga lån på bilen
    - inga lån förutom studielån och bostadslån
    - värdefullt "skräp" utrensat och sålt på Tradera
    - självklart matlådor varje dag på jobbet
    - grenuttag med strömbrytare för att undvika stand-by-elförbrukning
    - endast dusch, vi har inget badkar

    Jag börjar dessutom på nytt jobb efter årsskiftet och har fått upp lönen på det sättet men jag vill ändå tjäna extrapengar. Jag är ganska högutbildad och skäms nästan för att jag vill ha ännu mer pengar än vad jag tjänar nu men det går åt så ruskigt mycket till renoveringar...

    Vad kan man göra? Fylla i marknadsundersökningar på internet? Det är svårt att ta något extrajobb- jag vet inte om det konkurrerar med mitt nuvarande jobb och dessutom har jag dåligt med tid p.g.a småbarn.

    Alla magiska bli-rik-fort-utan-att-göra-något-omoraliskt-eller-olagligt-tips mottages tacksamt!
  2. 1
    Tjäna extrapengar? Vi köpte hus förra året efter att ha bott i hyresrätt- precis när huspriserna stod som högst. Vi har inte tänkt sälja och vi har hyfsade marginaler på lånen plus att vi band det mesta förra året när räntorna var lägre- på olika bindningstider så att vi kan binda om då räntan är lägre om den blir det.

    Det är mycket på huset att renovera och pengarna bara flyger iväg. Jag skulle vilja ha lite pengar för att liksom få lite guldkant på tillvaron. Följande saker är åtgärdade:

    - rörligt elavtal, har kollat att vi har det billigaste, miljövänligaste valet
    - billig uppvärmning (sprillans ny bergvärme)
    - mest prisvärda (dock inte alltid den billigaste, vill inte vara dumsnål) villaförsäkringen, bilförsäkringen, barnförsäkringen, olycksfallsförsäkringen m.m.
    - högsta möjliga sparräntan på banken (ca 5,1 %) via fasträntekonto
    - koll på matkostnader även om vi skulle kunna äta nudlar och spara lite men det vill vi inte p.g.a. barnen
    - inga utlandsresor, restaurangbesök, ingen inredningsshopping
    - inga nya kläder till barnen eftersom de ärver. Klädkonto till oss ca 2000 kr/år var
    -inga biobesök och ingen övrig shopping av t.ex. platt-TV, mobiler eller så
    - mobilkostnad ca 60 kr/person och månad (kontantkort)
    - inga lån på bilen
    - inga lån förutom studielån och bostadslån
    - värdefullt "skräp" utrensat och sålt på Tradera
    - självklart matlådor varje dag på jobbet
    - grenuttag med strömbrytare för att undvika stand-by-elförbrukning
    - endast dusch, vi har inget badkar

    Jag börjar dessutom på nytt jobb efter årsskiftet och har fått upp lönen på det sättet men jag vill ändå tjäna extrapengar. Jag är ganska högutbildad och skäms nästan för att jag vill ha ännu mer pengar än vad jag tjänar nu men det går åt så ruskigt mycket till renoveringar...

    Vad kan man göra? Fylla i marknadsundersökningar på internet? Det är svårt att ta något extrajobb- jag vet inte om det konkurrerar med mitt nuvarande jobb och dessutom har jag dåligt med tid p.g.a småbarn.

    Alla magiska bli-rik-fort-utan-att-göra-något-omoraliskt-eller-olagligt-tips mottages tacksamt!
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Lönsamma extrajobb finns, men det beror ju på vad du har för utbildning. Förra månaden tjänade jag 9.700 kr efter skatt på att jobba extra en helg...

    Om det inte är ett extrajobb som kan ge ganska mycket pengar på kort tid är det inte värt det. Så mycket roll spelar det inte att renovera fort, man ska orka leva också.
  4. 2
    Lönsamma extrajobb finns, men det beror ju på vad du har för utbildning. Förra månaden tjänade jag 9.700 kr efter skatt på att jobba extra en helg...

    Om det inte är ett extrajobb som kan ge ganska mycket pengar på kort tid är det inte värt det. Så mycket roll spelar det inte att renovera fort, man ska orka leva också.
  5. Anonym
    #3
    Men det var inom ditt ordinarie yrke då väl...? Inte riktigt samma sak kanske.
  6. 3
    Men det var inom ditt ordinarie yrke då väl...? Inte riktigt samma sak kanske.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Ja, det är inom mitt yrke men inte på min fasta tjänst - utan på ett extrajobb.

    Men även andra yrken måste väl kunna ha extrajobb iom sitt eget gebit? Låter konstigt, tycker jag, att arbeta extra inom något annat än det man faktiskt är utbildad till och kan...
  8. 4
    Ja, det är inom mitt yrke men inte på min fasta tjänst - utan på ett extrajobb.

    Men även andra yrken måste väl kunna ha extrajobb iom sitt eget gebit? Låter konstigt, tycker jag, att arbeta extra inom något annat än det man faktiskt är utbildad till och kan...
  9. Anonym
    #5
    Det var främst summan/mängden pengar jag tänkte på. Inte ifall man kunde jobba extra inom sitt yrke eller inte.
    Är man en "fattiglapp" från början så ger nog inte ett extrajobb så väldans mycket pengar det heller. Medans det är rätt självklart att summan blir så mycket högre inom ditt yrke.
  10. 5
    Det var främst summan/mängden pengar jag tänkte på. Inte ifall man kunde jobba extra inom sitt yrke eller inte.
    Är man en "fattiglapp" från början så ger nog inte ett extrajobb så väldans mycket pengar det heller. Medans det är rätt självklart att summan blir så mycket högre inom ditt yrke.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Nej, jag vet att mitt extrajobb är välbetalt. Men att jobba extra för ett par ynka hundralappar är knappast värt besväret, om man inte är utfattig, och det verkar TS inte vara...
  12. 6
    Nej, jag vet att mitt extrajobb är välbetalt. Men att jobba extra för ett par ynka hundralappar är knappast värt besväret, om man inte är utfattig, och det verkar TS inte vara...
  13. Fattiglappen
    #7
    Hmm, det är just de där ynka hundralapparna som gör guldkanten- eller snarare att jag vågar spendera. Vi är helt riktigt inte utfattiga utan som sagt välutbildade och högavlönade men med höga utgifter också. Vi bor i Stockholm och om man inte har insiderinfo eller massor av miljoner så kostar det att bo. Vi har ett litet litet skithus som kostar mycket mindre än de flesta bostadsrätter. Alternativet är ett större hus längre ut men då pendlar vi bort alla pengar på bensin istället.
  14. 7
    Hmm, det är just de där ynka hundralapparna som gör guldkanten- eller snarare att jag vågar spendera. Vi är helt riktigt inte utfattiga utan som sagt välutbildade och högavlönade men med höga utgifter också. Vi bor i Stockholm och om man inte har insiderinfo eller massor av miljoner så kostar det att bo. Vi har ett litet litet skithus som kostar mycket mindre än de flesta bostadsrätter. Alternativet är ett större hus längre ut men då pendlar vi bort alla pengar på bensin istället.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Fast man måstye ju inte pendla med bil. Vi bor i kranskommun, men har inte mer pendlingskostnader än ett SL-kort - och de kostar ju samma även om man bor i innerstan. Det finns både för- och nackdelar med att bo nära stan och att bo längre ut. Men ni har ju helt frivilligt satt er i den sitsen och var ju medvetna om det innan vad det skulle innebära i kostnad. Saknar du guldkant för några hundralappar så skulle jag dra ner på renoveriongen föär några hundralappar istället. Jag skulle inte lägga tid på att jobba extra för så lite pengar.
  16. 8
    Fast man måstye ju inte pendla med bil. Vi bor i kranskommun, men har inte mer pendlingskostnader än ett SL-kort - och de kostar ju samma även om man bor i innerstan. Det finns både för- och nackdelar med att bo nära stan och att bo längre ut. Men ni har ju helt frivilligt satt er i den sitsen och var ju medvetna om det innan vad det skulle innebära i kostnad. Saknar du guldkant för några hundralappar så skulle jag dra ner på renoveriongen föär några hundralappar istället. Jag skulle inte lägga tid på att jobba extra för så lite pengar.
  17. Medlem sedan
    Jun 1998
    #9
    Men tjänar du så mycket på att jobba extra om ni redan är högavlönade? Marginalskatten tar det mesta, tycker jag...
  18. 9
    Men tjänar du så mycket på att jobba extra om ni redan är högavlönade? Marginalskatten tar det mesta, tycker jag...
  19. Anonym fsk
    #10
    Shit!! Det är nästan vad jag får ut på en hel månad på mina 75% som förskollärare. Övertid får vi inte ens ta ut i pengar utan måste skriva upp det som komp som vi sedan inte får beviljad att ta ut såvida vi inte klarar oss utan vikarier, den måste alltså plockas ut vid jul eller sommar.
  20. 10
    Shit!! Det är nästan vad jag får ut på en hel månad på mina 75% som förskollärare. Övertid får vi inte ens ta ut i pengar utan måste skriva upp det som komp som vi sedan inte får beviljad att ta ut såvida vi inte klarar oss utan vikarier, den måste alltså plockas ut vid jul eller sommar.
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11
    Ja, det är mer än jag får ut på mitt ordinare jobb på 50%. skulle gärna bara jobbat "extra", men det går inte eftersom det är vid behov = inte en säker inkomst.
  22. 11
    Ja, det är mer än jag får ut på mitt ordinare jobb på 50%. skulle gärna bara jobbat "extra", men det går inte eftersom det är vid behov = inte en säker inkomst.

Liknande trådar

  1. Veckopeng och att tjäna extrapengar?
    By Lillblomma in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 10:14
  2. Provar igen- tjäna extrapengar?
    By Fattiglappen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 10:27
  3. Meningslöst med extrapengar?
    By mariamed4 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 20:18
  4. tjäna lite extrapengar
    By ulmerkott in forum Tonåringar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 10:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar