Är förskoleklass
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Är förskoleklass

    en del av grundskolan eller hur är det med det? Kan man hoppa över nollan och börja direkt i ettan?
  2. 1
    Är förskoleklass en del av grundskolan eller hur är det med det? Kan man hoppa över nollan och börja direkt i ettan?
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Ja, det kan man

    förskolan är, vad jag förstått frivillig men ses ändå som en förberedande verksamhet inför skolan.
    Jag hade inte velat vara utan 6-års för min dotter.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  4. 2
    Ja, det kan man förskolan är, vad jag förstått frivillig men ses ändå som en förberedande verksamhet inför skolan.
    Jag hade inte velat vara utan 6-års för min dotter.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Ja, det kan man!
    Sexåringar får gå kvar i förskola, börja i f-klass eller direkt i ettan. Det är inget man basunerar ut, dock.
  6. 3
    Ja, det kan man!
    Sexåringar får gå kvar i förskola, börja i f-klass eller direkt i ettan. Det är inget man basunerar ut, dock.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    förskoleklass

    menar jag dvs 6-års.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  8. 4
    förskoleklass menar jag dvs 6-års.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    I princip, men i en del skolor har man det oerhört integrerat så att det blir besvärligt för barnet att börja i ettan istället för i nollan.
  10. 5
    I princip, men i en del skolor har man det oerhört integrerat så att det blir besvärligt för barnet att börja i ettan istället för i nollan.
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6

    Jag tänkte mer som så

    att ett barn som inte är moget att börja skolundervisning vid sex år (kanske rentav fem om man är född i slutet av året) kanske hämtar upp sig rejält till start för första klass, och måste man då "gå om" sexårs om man hoppat över det steget eller kan man köra på direkt i vanlig etta?
  12. 6
    Jag tänkte mer som så att ett barn som inte är moget att börja skolundervisning vid sex år (kanske rentav fem om man är född i slutet av året) kanske hämtar upp sig rejält till start för första klass, och måste man då "gå om" sexårs om man hoppat över det steget eller kan man köra på direkt i vanlig etta?
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Jepp, är en del av grundskolan och ja man kan hoppa över förskoleklass och börja direkt i ettan, antingen som 6-åring eller så väntar man tills året barnet fyller 7.
  14. 7
    Jepp, är en del av grundskolan och ja man kan hoppa över förskoleklass och börja direkt i ettan, antingen som 6-åring eller så väntar man tills året barnet fyller 7.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Ja, man kan hoppa över förskoleklass... det är inte obligatoriskt och det ingår inte i skolplikten...

    ...man kan t.o.m få gå ett "extra" år på förskolan om kommunen ställer sig välvillig
  16. 8
    Ja, man kan hoppa över förskoleklass... det är inte obligatoriskt och det ingår inte i skolplikten...

    ...man kan t.o.m få gå ett "extra" år på förskolan om kommunen ställer sig välvillig
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9

    Okej,

    bra att veta!
  18. 9
    Okej, bra att veta!
  19. Medlem sedan
    Nov 2008
    #10
    Ja det är en del av grundskolan men den är inte obligatorisk.
  20. 10
    Ja det är en del av grundskolan men den är inte obligatorisk.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Fast 6-års är väldigt lite skola om man följer idén med förskoleklass... det vanligaste är nog att de som verkligen vill börja skolan är besvikna...

    Så är man omogen 6-åring så tror jag nog att 6-års är ett bra ställe iallafall - och jag tror att man mognar mer på 6-års än kvar på förskolan iallafall...
  22. 11
    Fast 6-års är väldigt lite skola om man följer idén med förskoleklass... det vanligaste är nog att de som verkligen vill börja skolan är besvikna...

    Så är man omogen 6-åring så tror jag nog att 6-års är ett bra ställe iallafall - och jag tror att man mognar mer på 6-års än kvar på förskolan iallafall...
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12

    Okej

    du menar så. Det vet jag faktiskt inte däremot har jag erfarenhet av att ha en liten 5 ½ åring som började i sexårs. Det gick hur bra som helst och hon kan mer än många andra. Så man ska inte stirra sig blind på åldern. Man brukar ha ett samtal med personalen på dagis där man pratar om barnet om hur det ska gå på sexårs osv.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  24. 12
    Okej du menar så. Det vet jag faktiskt inte däremot har jag erfarenhet av att ha en liten 5 ½ åring som började i sexårs. Det gick hur bra som helst och hon kan mer än många andra. Så man ska inte stirra sig blind på åldern. Man brukar ha ett samtal med personalen på dagis där man pratar om barnet om hur det ska gå på sexårs osv.
  25. Medlem sedan
    Nov 2008
    #13

    Jag minns ju knappt

    hur det var när dottern gick i sexårs men jag kommer i alla fall ihåg att killarna var jättefladdriga och tyckte inte om att sitta still...
  26. 13
    Jag minns ju knappt hur det var när dottern gick i sexårs men jag kommer i alla fall ihåg att killarna var jättefladdriga och tyckte inte om att sitta still...
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14

    Nåja

    hon var lite äldre än 5 ½ , hon är född i slutet på året så hon var nästintill yngst i klassen.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  28. 14
    Nåja hon var lite äldre än 5 ½ , hon är född i slutet på året så hon var nästintill yngst i klassen.
  29. Medlem sedan
    Nov 2008
    #15

    Min dotter var också

    fem ½ när hon började en gång i tiden, född i slutet av november. Hon var dock väldigt mogen, lugn och kunde läsa, skriva och räkna redan. Men killarna i klassen hade det tuffare minns jag.
  30. 15
    Min dotter var också fem ½ när hon började en gång i tiden, född i slutet av november. Hon var dock väldigt mogen, lugn och kunde läsa, skriva och räkna redan. Men killarna i klassen hade det tuffare minns jag.
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Så var ungefär halva klassen när Junior började 6-års... när de slutade 6-års var det fortfarande 3-4 killar och faktiskt (!) 2 tjejer som var ganska fladdriga...
  32. 16
    Så var ungefär halva klassen när Junior började 6-års... när de slutade 6-års var det fortfarande 3-4 killar och faktiskt (!) 2 tjejer som var ganska fladdriga...

Liknande trådar

  1. Förskoleklass....
    By tottis in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 05:43
  2. förskoleklass
    By Maria med A.L.H in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 19:20
  3. Förskoleklass.
    By Nalliwer in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 16:31
  4. Ang Förskoleklass
    By ulrika gi in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 17:38
  5. Mer förskoleklass!
    By Jica in forum Småbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 16:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar