en liten fråga... progesteron
Missfall
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    en liten fråga... progesteron

    jag skulle ju lägga ner det men var ändå tvungen att kolla upp det...

    ringde en privat mvc och berättade om att jag nu var gravid i v 5, hade haft ett mf tidigare där jag blött väldigt länge (att man hela tiden sett hjärtljud - ja, tills man en dag upptäckte att det var borta)
    hon sa att hon kunde skriva ut progesteron.
    är det ngn som vet mer om det?
    är det farligt att ha för mycket - jag menar OM (??) min kropp producerar det själv så kommer det ju bli kaka på kaka...
    ni som har använt det eller använder det - har ni fått en utredning där det konstaterats att ni har för lite av det hormonet?
    eller kan man ge det lite i förebyggande syfte...?

    oj oj oj 1000 frågor känner jag!!

    känns väldigt snällt att hon skrev ut det, men samtidigt lite konstigt att det räckte att jag berättade om hur jag haft det...

    tack...
  2. 1
    en liten fråga... progesteron jag skulle ju lägga ner det men var ändå tvungen att kolla upp det...

    ringde en privat mvc och berättade om att jag nu var gravid i v 5, hade haft ett mf tidigare där jag blött väldigt länge (att man hela tiden sett hjärtljud - ja, tills man en dag upptäckte att det var borta)
    hon sa att hon kunde skriva ut progesteron.
    är det ngn som vet mer om det?
    är det farligt att ha för mycket - jag menar OM (??) min kropp producerar det själv så kommer det ju bli kaka på kaka...
    ni som har använt det eller använder det - har ni fått en utredning där det konstaterats att ni har för lite av det hormonet?
    eller kan man ge det lite i förebyggande syfte...?

    oj oj oj 1000 frågor känner jag!!

    känns väldigt snällt att hon skrev ut det, men samtidigt lite konstigt att det räckte att jag berättade om hur jag haft det...

    tack...
  3. Tre vill bli fyra
    #2
    Vad bra att du ringde och att hon var så tillmötesgående.

    Min läkare sa att det kan absolut inte skada, men det finns heller inget bevis för att det hjälper. Så då tyckte jag att jag lika gärna kunde testa. Och som jag sagt: Rent psykiskt har det hjälpt mig mycket.

    Lycka till!
  4. 2
    Vad bra att du ringde och att hon var så tillmötesgående.

    Min läkare sa att det kan absolut inte skada, men det finns heller inget bevis för att det hjälper. Så då tyckte jag att jag lika gärna kunde testa. Och som jag sagt: Rent psykiskt har det hjälpt mig mycket.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    May 2007
    #3
    inte för att det spelar så stor roll - men vad är priset på ett ungefär...?
    så man inte står som ett fån vid apoteksdisken...
  6. 3
    inte för att det spelar så stor roll - men vad är priset på ett ungefär...?
    så man inte står som ett fån vid apoteksdisken...
  7. Tre vill bli fyra
    #4
    I det här landet fick jag betala 35 euro för 90 tabletter, dvs 30 dagar. Vad de kostar i Sverige vet jag tyvärr inte alls...
  8. 4
    I det här landet fick jag betala 35 euro för 90 tabletter, dvs 30 dagar. Vad de kostar i Sverige vet jag tyvärr inte alls...
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5
    Jag använde progesteronvagiatorier i graviditeten med Alvin just pga många tidiga missfall innan honom. Precis som Tre vill blir fyra skriver finns det egentligen inga vetenskapliga belägg för att det fungerar. Men jag tyckte också att det var skönt psykologiskt att använda dem, "jag har gjort allt jag kan" typ. Tror inte det finns någon risk att överdosera. En biverkning av progesteron är att illamåendet kan öka. Men det är ju inte alla som är känsliga för progesteronet. Jag mådde helt okej. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade, man tog ut för typ en månad i taget (använde dem från typ v. 5 till v. 12). Tror inte det var mer än 150-200 kr/förpckning. Kolla FASS! Lycka till!
    /Mari med Alvin 18/6-07 och bf 1/7-09
  10. 5
    Jag använde progesteronvagiatorier i graviditeten med Alvin just pga många tidiga missfall innan honom. Precis som Tre vill blir fyra skriver finns det egentligen inga vetenskapliga belägg för att det fungerar. Men jag tyckte också att det var skönt psykologiskt att använda dem, "jag har gjort allt jag kan" typ. Tror inte det finns någon risk att överdosera. En biverkning av progesteron är att illamåendet kan öka. Men det är ju inte alla som är känsliga för progesteronet. Jag mådde helt okej. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade, man tog ut för typ en månad i taget (använde dem från typ v. 5 till v. 12). Tror inte det var mer än 150-200 kr/förpckning. Kolla FASS! Lycka till!
    /Mari med Alvin 18/6-07 och bf 1/7-09
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Kollade på FASS och de kostar 171,50 kr/förpackning. Som det ser ut är det bara 10 vagiatorier i varje förpackning (måste minnas fel) och jag tror jag tog en på morgonen och en på kvällen. Med andra ord räcker en förpackning "bara" fem dagar. Å andra sidan ingår de i högkostnadsskyddet, så du betalar max 1800 kr.
  12. 6
    Kollade på FASS och de kostar 171,50 kr/förpackning. Som det ser ut är det bara 10 vagiatorier i varje förpackning (måste minnas fel) och jag tror jag tog en på morgonen och en på kvällen. Med andra ord räcker en förpackning "bara" fem dagar. Å andra sidan ingår de i högkostnadsskyddet, så du betalar max 1800 kr.

Liknande trådar

  1. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  2. progesteron -fråga?
    By elvisp in forum Missfall
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 21:27
  3. Progesteron fråga!
    By *Mysan* in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 14:43
  4. Fråga om progesteron + inskrivning
    By Bettisen in forum Missfall
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 09:04
  5. Progesteron - liten blödning *lång fråga
    By Jojjo in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 13:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar