gränser och kompisskap
Adoption
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    gränser och kompisskap

    Min dotter (7 år) har en klasskompis som är adopterad. Flickan är väldigt kontaktsökande, men min dotter tycker att hon är väldigt jobbig eftersom flickan inte läser min dotters gränser. Hon är väldigt påflugen och går alldeles för nära både verbalt och fysiskt (rör vid henne, hennes saker och utrymme utan att känna av min dotters icke-okay). Klasskompisen tycker mycket om min dotter och jag är säker på att min dotter också skulle gilla henne om det bara inte vore för detta med det personliga utrymmet (fysiska och icke-fysiska). Jag vill hjälpa tjejerna att hitta ett samspel som funkar och undrar om ni har några tips att ge mig. Jag vet inte om flickans gränslöshet i kontakten med min dotter (och de andra barnen på skolan) har med hennes erfarenheter som adopterad att göra, men ni kanske har lite tips ändå?
    //Hon menar inte att göra någon illa. Hon vet bara inte hur hon gör sig själv väl.//
  2. 1
    gränser och kompisskap Min dotter (7 år) har en klasskompis som är adopterad. Flickan är väldigt kontaktsökande, men min dotter tycker att hon är väldigt jobbig eftersom flickan inte läser min dotters gränser. Hon är väldigt påflugen och går alldeles för nära både verbalt och fysiskt (rör vid henne, hennes saker och utrymme utan att känna av min dotters icke-okay). Klasskompisen tycker mycket om min dotter och jag är säker på att min dotter också skulle gilla henne om det bara inte vore för detta med det personliga utrymmet (fysiska och icke-fysiska). Jag vill hjälpa tjejerna att hitta ett samspel som funkar och undrar om ni har några tips att ge mig. Jag vet inte om flickans gränslöshet i kontakten med min dotter (och de andra barnen på skolan) har med hennes erfarenheter som adopterad att göra, men ni kanske har lite tips ändå?
  3. anonymt namn
    #2
    Jag tycker du är bussig som bryr dig. Flickans problem kan faktiskt ha med att hon är adopterad att göra, det kan ha med någon form av anknytningsproblematik att göra. Men det behöver inte vara det.

    Jag vet att de råd jag skulle komma med är amatörmässiga, så jag hoppas du får svar från bättre insatta personer här. Men fortsätt och försök hjälp flickan efter eget huvud och intuition. Hon behöver kompisar!
  4. 2
    Jag tycker du är bussig som bryr dig. Flickans problem kan faktiskt ha med att hon är adopterad att göra, det kan ha med någon form av anknytningsproblematik att göra. Men det behöver inte vara det.

    Jag vet att de råd jag skulle komma med är amatörmässiga, så jag hoppas du får svar från bättre insatta personer här. Men fortsätt och försök hjälp flickan efter eget huvud och intuition. Hon behöver kompisar!
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Hej!
    Vår flciak på 5 1/2 år är adopterad (fick henne för 1 år sedan idag!) och hon har samma typ av beteende som kompisen och det är med all säkerhet en gränslöshet som grundar sig i hennes erfarneheter från att hon är adopterad. Mitt råd är att ta kontakt med hennes föräldrar och diskutera det hela med dem, inte med flickan! De kanske inte är medvetna om problemet och behöver jobba lite med det hemma inom familjen, så kan det nog bli bättre.
  6. 3
    Hej!
    Vår flciak på 5 1/2 år är adopterad (fick henne för 1 år sedan idag!) och hon har samma typ av beteende som kompisen och det är med all säkerhet en gränslöshet som grundar sig i hennes erfarneheter från att hon är adopterad. Mitt råd är att ta kontakt med hennes föräldrar och diskutera det hela med dem, inte med flickan! De kanske inte är medvetna om problemet och behöver jobba lite med det hemma inom familjen, så kan det nog bli bättre.
  7. Medlem sedan
    Jan 2009
    #4
    jag är nu en vuxen adopterad o jag känner igen mig.jag var rädd att vara själv men hängde dock mest på vuxna då jag blev mobbad.men det hela handlade för mig om saknad kärlek
  8. 4
    jag är nu en vuxen adopterad o jag känner igen mig.jag var rädd att vara själv men hängde dock mest på vuxna då jag blev mobbad.men det hela handlade för mig om saknad kärlek

Liknande trådar

  1. Fråga om kompisskap
    By Frun in forum Kärlek & relationer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 19:42
  2. Var går era gränser?
    By Veritas-Lux-Mea in forum Ordet är fritt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 15:16
  3. Gränser?
    By Veritas-Lux-Mea in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 10:00
  4. gränser??
    By maya in forum Kärlek & relationer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 11:46
  5. gränser
    By krax in forum _0606 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 09:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar