Det här med läxor,
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Det här med läxor,

    mina barn är för små för läxor än, men sonen har börjat förskoleklass så det blir väl snart aktuellt. Jag tycker det verkar vara mycket mer läxor nu än vad jag hade i skolan. Är det så för de flesta att barnen har läxa varje dag redan i lågstadiet? Jag tycker det känns jättemycket. Vi är inte hemma förrän halv fem från jobb och fritids, så ska man äta mat och varva ner. När jag gick i lågstadiet hade vi läxa högst en gång i veckan. Behövs verkligen så mycket läxor? Hinner inte barnen annars? Har så svårt att förstå att så pass små barn ska behöva traggla så mycket varje dag.

    Måste snart smita på lunch, men läser igenom ev. svar sen. Jag är verkligen jättenyfiken på hur detta med läxor funkar. Och också OM det funkar? Kanske blir det inte problem med att ha läxa varje dag?
  2. 1
    Det här med läxor, mina barn är för små för läxor än, men sonen har börjat förskoleklass så det blir väl snart aktuellt. Jag tycker det verkar vara mycket mer läxor nu än vad jag hade i skolan. Är det så för de flesta att barnen har läxa varje dag redan i lågstadiet? Jag tycker det känns jättemycket. Vi är inte hemma förrän halv fem från jobb och fritids, så ska man äta mat och varva ner. När jag gick i lågstadiet hade vi läxa högst en gång i veckan. Behövs verkligen så mycket läxor? Hinner inte barnen annars? Har så svårt att förstå att så pass små barn ska behöva traggla så mycket varje dag.

    Måste snart smita på lunch, men läser igenom ev. svar sen. Jag är verkligen jättenyfiken på hur detta med läxor funkar. Och också OM det funkar? Kanske blir det inte problem med att ha läxa varje dag?
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Jag minns faktiskt inte hur vi hade det på lågstadiet på 80-talet. Men ja...jag tycker det känns lite mycket. Men det funkar mycket bättre nu när jag har mer rutin och koll. Dessutom har vi fått igenom att barnen som är på fritids har läxhjälp. Det är frivilliga vuxna som kommer dit och barnen går dit nån halvtimme på fritids.

    B har läsläxa som ska läsas varje dag (vi brukar nöja oss med 4 ggr/veckan). Han läser den på ca 5 min...vid mig här vid skrivbordet, i soffan eller efter middagen vid bordet. Ibland får han läsa saga för lillebror.
    Skrivläxa som tar tid för sonen. Den gör vi på en fm i helgen när han är pigg och utvilad. Sen matteläxan en gång i veckan som han gör direkt när han kommer hem, tar ca ½ timme.
  4. 2
    Jag minns faktiskt inte hur vi hade det på lågstadiet på 80-talet. Men ja...jag tycker det känns lite mycket. Men det funkar mycket bättre nu när jag har mer rutin och koll. Dessutom har vi fått igenom att barnen som är på fritids har läxhjälp. Det är frivilliga vuxna som kommer dit och barnen går dit nån halvtimme på fritids.

    B har läsläxa som ska läsas varje dag (vi brukar nöja oss med 4 ggr/veckan). Han läser den på ca 5 min...vid mig här vid skrivbordet, i soffan eller efter middagen vid bordet. Ibland får han läsa saga för lillebror.
    Skrivläxa som tar tid för sonen. Den gör vi på en fm i helgen när han är pigg och utvilad. Sen matteläxan en gång i veckan som han gör direkt när han kommer hem, tar ca ½ timme.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Min dotter som går i trean har detta i läxa den här veckan:

    repetera 3,4,5:ans multiplikationstabell
    läsläxa (ca 5 sidor)
    skrivövning (de ska skriva in 10 ord i en mening)

    Vi får reda på läxorna på söndagen då läraren skickar ut ett veckobrev. Läxorna ska vara färdiga på onsdagen och torsdagen.

    Min dotter brukar bland göra läxan på fritids och så rättar jag bara på kvällen. Och multiplikationstabellen kan man ju öva när som helst "kan du skicka mjölken och vad är 3x5? )

    Det funkar tycker jag! Känns ganska lagom.
  6. 3
    Min dotter som går i trean har detta i läxa den här veckan:

    repetera 3,4,5:ans multiplikationstabell
    läsläxa (ca 5 sidor)
    skrivövning (de ska skriva in 10 ord i en mening)

    Vi får reda på läxorna på söndagen då läraren skickar ut ett veckobrev. Läxorna ska vara färdiga på onsdagen och torsdagen.

    Min dotter brukar bland göra läxan på fritids och så rättar jag bara på kvällen. Och multiplikationstabellen kan man ju öva när som helst "kan du skicka mjölken och vad är 3x5? )

    Det funkar tycker jag! Känns ganska lagom.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Det blir en del

    I ettan hade dotern bara läsläxa under ht och den sträckte sig hela veckan. På vt fick de matte också. Samma där att den sträckte sig över hela veckan. Nu går hon i trean och har två eller tre läxor i veckan. Aldrig från en dag till en annan, utan man kan hoppa över att göra dem när man inte hinner.

    Jag tycker att det är ganska moderat läxtilldelning, faktiskt. Att vi inte anser oss ha tid är liksom inte skolans problem. Det ligger ju hos oss.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  8. 4
    Det blir en del I ettan hade dotern bara läsläxa under ht och den sträckte sig hela veckan. På vt fick de matte också. Samma där att den sträckte sig över hela veckan. Nu går hon i trean och har två eller tre läxor i veckan. Aldrig från en dag till en annan, utan man kan hoppa över att göra dem när man inte hinner.

    Jag tycker att det är ganska moderat läxtilldelning, faktiskt. Att vi inte anser oss ha tid är liksom inte skolans problem. Det ligger ju hos oss.
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    matteläxa en dag i veckan
    och läsläxa en dag.
    Sen rekomenderar fröken att de läser en kvart om dagen men om det inte blir exakt varje dag så händer ju inget.. Man gör så gott man hinner helt enkelt
    En kvart läsa är ju inte så mycket om man tänker efter. så jag ser inte vårt fall som så mycket läxor
    Ofta går matteläxan och läsläxan fort att göra.
    Blir väl mer fram igenom
    Han går i ettan
  10. 5
    matteläxa en dag i veckan
    och läsläxa en dag.
    Sen rekomenderar fröken att de läser en kvart om dagen men om det inte blir exakt varje dag så händer ju inget.. Man gör så gott man hinner helt enkelt
    En kvart läsa är ju inte så mycket om man tänker efter. så jag ser inte vårt fall som så mycket läxor
    Ofta går matteläxan och läsläxan fort att göra.
    Blir väl mer fram igenom
    Han går i ettan
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Glömde skriva att han går i 2:an

    Läsläxan är från fre-fre
    Skrivläxan är från to-ti
    Matteläxan är från ons-fre
  12. 6
    Glömde skriva att han går i 2:an

    Läsläxan är från fre-fre
    Skrivläxan är från to-ti
    Matteläxan är från ons-fre
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    jag vet inte hur många läxor jag hade när jag var liten för jag struntade i dem.
    men min 9 åring har haft läxor sedan hon började när hon var 6 år och ja,jag håller med kan de inte få vila lite oxå.
  14. 7
    jag vet inte hur många läxor jag hade när jag var liten för jag struntade i dem.
    men min 9 åring har haft läxor sedan hon började när hon var 6 år och ja,jag håller med kan de inte få vila lite oxå.
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8
    Två läxor om dagen, varje dag i trean. Skitdåligt, anser jag. För mina stora barn har det funkat, men de hade inte så mycket, max en om dagen i trean.
    Jag tror inte att jag hade läxor förrän i 3:an-4:an, och inga stora. Och _ingen_ behövde sitta inne på rasten om man missat att göra den. Så det är tuffare idag, i alla fall här.
  16. 8
    Två läxor om dagen, varje dag i trean. Skitdåligt, anser jag. För mina stora barn har det funkat, men de hade inte så mycket, max en om dagen i trean.
    Jag tror inte att jag hade läxor förrän i 3:an-4:an, och inga stora. Och _ingen_ behövde sitta inne på rasten om man missat att göra den. Så det är tuffare idag, i alla fall här.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    Det låter ju skitmkt för åk3 tycker jag!
  18. 9
    Det låter ju skitmkt för åk3 tycker jag!
  19. Medlem sedan
    Dec 2001
    #10
    Min dotter går i 2:an. De har en matteläxa och en läxa i svenska. Ibland har de även en läxa i livskunskap men då är det något som de ska fundera på och prata med oss föräldrar om. De får ut alla läxor på torsdagen och de ska lämnas in senast onsdag.
    Det är inte betungande och dottern gör ofta sina matteläxor på söndagseftermiddagen ( tar ca 20 minuter), svenskläxan är ofta en liten text de ska läsa eller skriva Läsningen brukar vi ta på kvällen när hon ska lägga sig, hon sas läser godnattsagan för mig.
  20. 10
    Min dotter går i 2:an. De har en matteläxa och en läxa i svenska. Ibland har de även en läxa i livskunskap men då är det något som de ska fundera på och prata med oss föräldrar om. De får ut alla läxor på torsdagen och de ska lämnas in senast onsdag.
    Det är inte betungande och dottern gör ofta sina matteläxor på söndagseftermiddagen ( tar ca 20 minuter), svenskläxan är ofta en liten text de ska läsa eller skriva Läsningen brukar vi ta på kvällen när hon ska lägga sig, hon sas läser godnattsagan för mig.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    På vår skola är det 2 läxor i veckan för alla åk 1-3... läsläxa (och lite stavning) till på onsdag och matteläxa till på torsdag - allting skickas hem på fredagen med veckobrevet så man har gott om tid att fördela arbetet över ett antal dagar.
  22. 11
    På vår skola är det 2 läxor i veckan för alla åk 1-3... läsläxa (och lite stavning) till på onsdag och matteläxa till på torsdag - allting skickas hem på fredagen med veckobrevet så man har gott om tid att fördela arbetet över ett antal dagar.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12

    Sonen går i ettan

    och han har en läxa i veckan; får hem den för att lämnas in nästa vecka och det kan vara läsläxa samt att han ska dra streck från rätt ord till rätt bild.

    Dottern går i trean och har också läxa i form av läsning och även matte/engelska. Det är hittills inte så mycket för deras del.
  24. 12
    Sonen går i ettan och han har en läxa i veckan; får hem den för att lämnas in nästa vecka och det kan vara läsläxa samt att han ska dra streck från rätt ord till rätt bild.

    Dottern går i trean och har också läxa i form av läsning och även matte/engelska. Det är hittills inte så mycket för deras del.
  25. Medlem sedan
    Dec 2007
    #13
    Min dotter går i 1:an och har varje vecka läsläxa, skrivläxa och matteläxa. Fast hon har extra läsläxa också, men skulle gissa att utan extra läxan blir det nog utslaget per dag ca 10 minuter att jobba hemma.
  26. 13
    Min dotter går i 1:an och har varje vecka läsläxa, skrivläxa och matteläxa. Fast hon har extra läsläxa också, men skulle gissa att utan extra läxan blir det nog utslaget per dag ca 10 minuter att jobba hemma.
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14
    Min minsta går ni i 6:an.. men tidigt hade hon läxor.. kanske inte varje dag men ett par i veckan.. Jag tycker det är bra att börja tidigt med läxor.. ett bra sätt att lära in det egna ansvaret med skolan, tidigt har hon fått komma ihåg sina läxor själv, fixa dem i den mån hon kan.. vi hjälper naturligtvis till om hon vill/behöver hjälp.. och det har funkat bra på båda våra flickor..
  28. 14
    Min minsta går ni i 6:an.. men tidigt hade hon läxor.. kanske inte varje dag men ett par i veckan.. Jag tycker det är bra att börja tidigt med läxor.. ett bra sätt att lära in det egna ansvaret med skolan, tidigt har hon fått komma ihåg sina läxor själv, fixa dem i den mån hon kan.. vi hjälper naturligtvis till om hon vill/behöver hjälp.. och det har funkat bra på båda våra flickor..
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15

    Mina barn

    hade knappt läxor då vi bodde i sverige det tog max 30-40 minuter i veckan från förstaklass
    dottern hade en period en lärare som tyckte läxor var onödigt men samtidigt sa till barnen att vill ni får ni göra detta hemma vilket gjorde att visa gjorde massor hemma men de flesta struntade i det helt och det var enormt svårt att motivera dottern då läxorna blev ett tvång igen.

    nu går dom på internationell skola och har 1-2 timmars läxläsning varje kväll så det var en liten chock i början, de yngre barnen har dock mindre men betydligt mer än i sverige i alla fall.
  30. 15
    Mina barn hade knappt läxor då vi bodde i sverige det tog max 30-40 minuter i veckan från förstaklass
    dottern hade en period en lärare som tyckte läxor var onödigt men samtidigt sa till barnen att vill ni får ni göra detta hemma vilket gjorde att visa gjorde massor hemma men de flesta struntade i det helt och det var enormt svårt att motivera dottern då läxorna blev ett tvång igen.

    nu går dom på internationell skola och har 1-2 timmars läxläsning varje kväll så det var en liten chock i början, de yngre barnen har dock mindre men betydligt mer än i sverige i alla fall.
  31. Medlem sedan
    Dec 2003
    #16
    Olika med olika lärare har det varit under våra barns skolgång. Vissa lärare ger läxa varje dag i år 4, andra bara ett par läxor i veckan i år 6. Stora skillnader alltså!
    Det finns läxfria skolor också, och inte mycket vetenskapligt stöd för den pedagogiska nyttan med läxor. Själv är jag emot hemläxor.
  32. 16
    Olika med olika lärare har det varit under våra barns skolgång. Vissa lärare ger läxa varje dag i år 4, andra bara ett par läxor i veckan i år 6. Stora skillnader alltså!
    Det finns läxfria skolor också, och inte mycket vetenskapligt stöd för den pedagogiska nyttan med läxor. Själv är jag emot hemläxor.
  33. Medlem sedan
    Nov 2001
    #17
    På vår skola tycker jag de har ett bra "förhållande" till läxor. I 6 års ges inga förutom nån liten som mest är för att barnen vill det. Vettigt då det ej är skola eller skolplikt.
    Dottern som går ettan får en läxa/ vecka. Just nu en läsläxa som de får hem på onsd och har ända tills nästa tisd att göra. Dvs man kan välja vilken eller vilka dagar som passar att göra.
    Det är inte heller något som tar tid spec mkt tid heller.
    Sonen som nu går 4an hade samma i 1an och 2 an- förutom att han fick både svenska och matte i tvåan men fick många dagar på sig att göra läxan . Det gör att man kan planera och göra läxan när man har mest tid.
    Nu i 4an får de två läxor men får dem samtidigt, på fred och har ända tills tors på sig att göra dem.
    I fjol minns jag var det något struligt för matten fick den en dag och svenska en annan med olika stoppdatum. Frustrerande att hålla reda på vilken som skulle vara med hem vilken dag och vilken som skulle tillbaka vilken dag.
  34. 17
    På vår skola tycker jag de har ett bra "förhållande" till läxor. I 6 års ges inga förutom nån liten som mest är för att barnen vill det. Vettigt då det ej är skola eller skolplikt.
    Dottern som går ettan får en läxa/ vecka. Just nu en läsläxa som de får hem på onsd och har ända tills nästa tisd att göra. Dvs man kan välja vilken eller vilka dagar som passar att göra.
    Det är inte heller något som tar tid spec mkt tid heller.
    Sonen som nu går 4an hade samma i 1an och 2 an- förutom att han fick både svenska och matte i tvåan men fick många dagar på sig att göra läxan . Det gör att man kan planera och göra läxan när man har mest tid.
    Nu i 4an får de två läxor men får dem samtidigt, på fred och har ända tills tors på sig att göra dem.
    I fjol minns jag var det något struligt för matten fick den en dag och svenska en annan med olika stoppdatum. Frustrerande att hålla reda på vilken som skulle vara med hem vilken dag och vilken som skulle tillbaka vilken dag.
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18
    Det låter mycket. Sonen som nu går 4an har läxa i höst som sett ut som så:
    De får läxan fredag och den ska vara klar torsd nästa vecka. Det har enbart varit ett dubbelsidigt A4a med matte på ena sidan och engelska på andra. Inte mycket med andra ord.
  36. 18
    Det låter mycket. Sonen som nu går 4an har läxa i höst som sett ut som så:
    De får läxan fredag och den ska vara klar torsd nästa vecka. Det har enbart varit ett dubbelsidigt A4a med matte på ena sidan och engelska på andra. Inte mycket med andra ord.

Liknande trådar

  1. läxor och barn, ni som är emot läxor
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:06
  2. Läxor ...
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 13:48
  3. AS och läxor?
    By marie-72 in forum Autismspektrum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 21:25
  4. Läxor och AS
    By LADYBUGnr1 in forum Autismspektrum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 18:10
  5. På tal om läxor!
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 22:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar