Allergi mot hund
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    Allergi mot hund

    Min dotter på två och ett halvt år gjorde i går ett pricktest och visade sig vara allergisk mot hundar. Det var dock ingen stark reaktion på pricktestet, kanske hälften av antihistaminreaktionen. I söndags var vi på besök i ett hem där det finns två hundar (visste ju inte då att hon var allergisk) som hon lekte med i 2-3 timmar. När vi kom hem började näsan rinna kraftigt och höll på så i lite mer än ett dygn, nu är hon bara täppt i näsan. Det jag undrar är om en allergisk reaktion kan sitta i så länge (även om hon nu bara är täppt)? Annars förstår jag ju att det är en förkylning, men det verkar konstigt att den kom så direkt efter detta + att det i så fall skulle vara första gången hon inte fått infektionsutlöst astma som hon alltid utan undantag får vid förkylningar.
    Har någon av era barn reagerat så här länge efter att ha träffat pälsdjur?
  2. 1
    Allergi mot hund Min dotter på två och ett halvt år gjorde i går ett pricktest och visade sig vara allergisk mot hundar. Det var dock ingen stark reaktion på pricktestet, kanske hälften av antihistaminreaktionen. I söndags var vi på besök i ett hem där det finns två hundar (visste ju inte då att hon var allergisk) som hon lekte med i 2-3 timmar. När vi kom hem började näsan rinna kraftigt och höll på så i lite mer än ett dygn, nu är hon bara täppt i näsan. Det jag undrar är om en allergisk reaktion kan sitta i så länge (även om hon nu bara är täppt)? Annars förstår jag ju att det är en förkylning, men det verkar konstigt att den kom så direkt efter detta + att det i så fall skulle vara första gången hon inte fått infektionsutlöst astma som hon alltid utan undantag får vid förkylningar.
    Har någon av era barn reagerat så här länge efter att ha träffat pälsdjur?
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2
    Bara en fråga: Har du duschat hela flickan? Kan det sitta kvar i håret tex? Du skriver att hon lekte med hundarna menar jag. Oftast brukar det ju gå bort efter ett tag när man kommer ifrån djuren. Min son reagerar inte med snuva utan med astma så jag vet inte riktigt hur snuvan fungerar. Lillemans astma brukar gå bort ganska omgående när vi kommer ifrån djuren.
    /Susse
  4. 2
    Bara en fråga: Har du duschat hela flickan? Kan det sitta kvar i håret tex? Du skriver att hon lekte med hundarna menar jag. Oftast brukar det ju gå bort efter ett tag när man kommer ifrån djuren. Min son reagerar inte med snuva utan med astma så jag vet inte riktigt hur snuvan fungerar. Lillemans astma brukar gå bort ganska omgående när vi kommer ifrån djuren.
    /Susse
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Ja, hon badade när hon kom hem och tvätttade håret. Men ibland har det varit en hund här hemma (även om det är några veckor sedan) och som jag förstår så är det svårt att få bort allt, även om man dammsuger och skurar. Hunden har nästan bara varit i köket, och idag när min dotter satt där i cirka en timme noterade jag att snuvan satte fart och försvann efter ett tag när hon var i ett annat rum. Det som är märkligt är dock att jag knappt märkt av det förut. Kan hon verkligen ha blivit så mycket sämre i sin allergi så snabbt? Hon har ju träffat den hunden som varit här en del, och bara någon gång har jag märkt att hon reagerat, och då bara lite. Märkligt! Nu har jag i alla fall tvättat mattor, skurat väggar m.m. så får vi se om det blir någon skillnad. Tack för ditt svar!
  6. 3
    Ja, hon badade när hon kom hem och tvätttade håret. Men ibland har det varit en hund här hemma (även om det är några veckor sedan) och som jag förstår så är det svårt att få bort allt, även om man dammsuger och skurar. Hunden har nästan bara varit i köket, och idag när min dotter satt där i cirka en timme noterade jag att snuvan satte fart och försvann efter ett tag när hon var i ett annat rum. Det som är märkligt är dock att jag knappt märkt av det förut. Kan hon verkligen ha blivit så mycket sämre i sin allergi så snabbt? Hon har ju träffat den hunden som varit här en del, och bara någon gång har jag märkt att hon reagerat, och då bara lite. Märkligt! Nu har jag i alla fall tvättat mattor, skurat väggar m.m. så får vi se om det blir någon skillnad. Tack för ditt svar!

Liknande trådar

  1. Hund allergi
    By Ginis in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 18:24
  2. Pollen-allergi hos hund.
    By 76:an in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 16:43
  3. lightfoder / allergi - hund
    By majaomysan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 11:25
  4. vill skaffa hund trots allergi
    By GladMymlan75 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 11:14
  5. Hund-allergi
    By Dina_KL in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 15:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar