Stryker ni kläder?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Stryker ni kläder?

    Min mamma, 70 år, förfäras över att vi alderig stryker, utan bara viker och lägger in tvätten. VIll vi ha något, så stryker vi det vid det tillfället. Jag avskyr strykning och maken likaså. Lakan och dylikt åker också in vikt.

    Helst köper vi strykfria kläder.
  2. 1
    Stryker ni kläder? Min mamma, 70 år, förfäras över att vi alderig stryker, utan bara viker och lägger in tvätten. VIll vi ha något, så stryker vi det vid det tillfället. Jag avskyr strykning och maken likaså. Lakan och dylikt åker också in vikt.

    Helst köper vi strykfria kläder.
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2

    Nä här stryks inte, bara

    skjortor som maken stryker själv, och ev nåt annat om vi ska iväg på kalas typ. Minns att min mamma t o m strök trosorna i små fina högar*jeeesus*
  4. 2
    Nä här stryks inte, bara skjortor som maken stryker själv, och ev nåt annat om vi ska iväg på kalas typ. Minns att min mamma t o m strök trosorna i små fina högar*jeeesus*
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3
    Kanske någon skjorta om jag ska vara finklädd.. men annars: Aldrig.
    Jo, föresten, jag brukar stryka ut underlakan som blir sådär veckiga på långsidorna... ni vet?
  6. 3
    Kanske någon skjorta om jag ska vara finklädd.. men annars: Aldrig.
    Jo, föresten, jag brukar stryka ut underlakan som blir sådär veckiga på långsidorna... ni vet?
  7. Medlem sedan
    May 1999
    #4
    Var dygnen längre förr i tiden, för min mamma strök oxå massor...?
  8. 4
    Var dygnen längre förr i tiden, för min mamma strök oxå massor...?
  9. Medlem sedan
    Apr 2002
    #5
    stryker sällan. Om det är nödvändigt typ byxor å så... min handled pallar inte strykning.
  10. 5
    stryker sällan. Om det är nödvändigt typ byxor å så... min handled pallar inte strykning.
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Stryka???
  12. 6
    Stryka???
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Jag köper nästan bara strykfria kläder, just för att slippa det. Jag hänger i stället; lakanen får hänga på linor i torkrummet, och kläder hänger jag (våta) på galgar, och drar ut och slätar till med händerna innan jag lämnar dem att torka. Resultatet blir nästan lika bra som efter strykning.

    Enda undantagen är min sons pojkskjorta, min dotters festklänning och ett par fina blusar som vi bara har vid finare tillfällen några gånger om året. Samt såklart lussenattlinnen. Dem stryker jag.
  14. 7
    Jag köper nästan bara strykfria kläder, just för att slippa det. Jag hänger i stället; lakanen får hänga på linor i torkrummet, och kläder hänger jag (våta) på galgar, och drar ut och slätar till med händerna innan jag lämnar dem att torka. Resultatet blir nästan lika bra som efter strykning.

    Enda undantagen är min sons pojkskjorta, min dotters festklänning och ett par fina blusar som vi bara har vid finare tillfällen några gånger om året. Samt såklart lussenattlinnen. Dem stryker jag.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    Din mamma har rätt..

    ..har också en förkärlek för strykta plagg Stryker allt utom underkläder (och sånt som inte bör strykas förstås) Men är man nöjd ändå och tycker det är trist med strykning så skulle jag inte lägga energi på det.
  16. 8
    Din mamma har rätt.. ..har också en förkärlek för strykta plagg Stryker allt utom underkläder (och sånt som inte bör strykas förstås) Men är man nöjd ändå och tycker det är trist med strykning så skulle jag inte lägga energi på det.
  17. Medlem sedan
    Jun 2002
    #9
    Jag stryker sällan, utan de blir nog när jag ska använda plagget..
  18. 9
    Jag stryker sällan, utan de blir nog när jag ska använda plagget..
  19. Medlem sedan
    Sep 2005
    #10

    Vi

    stryker bara när vi ska använda plagget, om det behövs. Så lite strykning som möjligt här hemma
    ULRICAK
  20. 10
    Vi stryker bara när vi ska använda plagget, om det behövs. Så lite strykning som möjligt här hemma
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Det gör min mamma med.
  22. 11
    Det gör min mamma med.
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12
    Vi stryker ingenting längre. Jag slutade med det när barn nr 3 kom, det vart helt enkelt för mycket kläder att stryka
  24. 12
    Vi stryker ingenting längre. Jag slutade med det när barn nr 3 kom, det vart helt enkelt för mycket kläder att stryka
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Tack för svaren.
  26. 13
    Tack för svaren.
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14
    Min mamma strök ALLT - t.o.m. strumpor och trosor..! Och hon manglade alltid lakanen. Men hon var hemmafru med bara ett barn, så hon hade ju tid. Det GÅR inte att jämföra sig, för den jämförelsen blir inte rättvis.
  28. 14
    Min mamma strök ALLT - t.o.m. strumpor och trosor..! Och hon manglade alltid lakanen. Men hon var hemmafru med bara ett barn, så hon hade ju tid. Det GÅR inte att jämföra sig, för den jämförelsen blir inte rättvis.
  29. Medlem sedan
    May 2002
    #15
    ja. bomulls-skjortor stryker jag. och dukar, de manglar och stryker jag.
  30. 15
    ja. bomulls-skjortor stryker jag. och dukar, de manglar och stryker jag.
  31. Medlem sedan
    Apr 2007
    #16
    Jag köper inte kläder som behöver strykas. Det är bara dukar, gardiner, lucialinnen och sånt som stryks här. Ja, kanske någon skjorta, om man tex ska på bröllop, men inte vardagskläder. Stryka till vardags känns som onödigt arbete. Man har så mycket hushållsarbete ändå, så jag rationaliserar bort extraarbete överallt där det går.
  32. 16
    Jag köper inte kläder som behöver strykas. Det är bara dukar, gardiner, lucialinnen och sånt som stryks här. Ja, kanske någon skjorta, om man tex ska på bröllop, men inte vardagskläder. Stryka till vardags känns som onödigt arbete. Man har så mycket hushållsarbete ändå, så jag rationaliserar bort extraarbete överallt där det går.
  33. Medlem sedan
    Oct 2006
    #17
    Ja, tyvärr. Känner mig så skrynklig annars. Men hjälp, så tråkigt det är! Jag stryker byxor, klänningar, kjolar, koftor, vissa överdelar, makens t-shirts och skjortor.
  34. 17
    Ja, tyvärr. Känner mig så skrynklig annars. Men hjälp, så tråkigt det är! Jag stryker byxor, klänningar, kjolar, koftor, vissa överdelar, makens t-shirts och skjortor.
  35. Medlem sedan
    May 1999
    #18
    Nej. Så hade mina föräldrar 2 bilar, 4 datorer, utlandsresor... m.m. att lägga pengar på heller..
    Min var oxå "hemma", när hon inte hjälpte min pappa på hans tryckeri.
  36. 18
    Nej. Så hade mina föräldrar 2 bilar, 4 datorer, utlandsresor... m.m. att lägga pengar på heller..
    Min var oxå "hemma", när hon inte hjälpte min pappa på hans tryckeri.
  37. Medlem sedan
    May 1999
    #19
    ..och det skulle såklart stå att dom INTE hade allt det där att lägga pengar på...
    Minsta ord är viktiga.
  38. 19
    ..och det skulle såklart stå att dom INTE hade allt det där att lägga pengar på...
    Minsta ord är viktiga.
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20
    Bara skjortor. Mannen stryker, och gör det ibland med en hel hög, och ibland precis när han ska ha den. Tar han en hel hög tar han mina ev skjortor/blusar och barnens skjortor på en gång. Jag stryker bara enstaka gardin.
  40. 20
    Bara skjortor. Mannen stryker, och gör det ibland med en hel hög, och ibland precis när han ska ha den. Tar han en hel hög tar han mina ev skjortor/blusar och barnens skjortor på en gång. Jag stryker bara enstaka gardin.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ni som inte stryker
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 14:30
  2. Stryker ni kläder
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 21:49
  3. Vad stryker ni för ngt?
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 16:07
  4. Nehe nu gâr jag och stryker
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 17:05
  5. Sitter och stryker...
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 22:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar