Vad gör ni för julgodis?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Vad gör ni för julgodis?

    Vi ska fira en rätt liten jul i år. Liten i bemärkelsen bara göra det gottaste då vi ska fira helt själva och inte behöver tänka på någon annans gom. Så julgodiset är tänkt att vara typ tre sorter bara då det i alla fall blir choklad typ Alladin och annat. Knäck utan nöt är en given. Men vad mer skulle ni göra om ni bara "fick" göra tre?
  2. 1
    Vad gör ni för julgodis? Vi ska fira en rätt liten jul i år. Liten i bemärkelsen bara göra det gottaste då vi ska fira helt själva och inte behöver tänka på någon annans gom. Så julgodiset är tänkt att vara typ tre sorter bara då det i alla fall blir choklad typ Alladin och annat. Knäck utan nöt är en given. Men vad mer skulle ni göra om ni bara "fick" göra tre?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Om det pga allergi är så att du inte vill ha nötter i knäcken så kan jag tipsa om att det blir smaskens med solrosfrön istället. Då får man den där rätta "crunchen" också.

    Annars brukar jag göra wienernougat. Det blir så himskans gott! Den får jag nog ta och pyssla ihop i år igen.

    Någon riktigt god tryffel kan nog slinka ner också...
  4. 2
    Om det pga allergi är så att du inte vill ha nötter i knäcken så kan jag tipsa om att det blir smaskens med solrosfrön istället. Då får man den där rätta "crunchen" också.

    Annars brukar jag göra wienernougat. Det blir så himskans gott! Den får jag nog ta och pyssla ihop i år igen.

    Någon riktigt god tryffel kan nog slinka ner också...
  5. Cissi med G och A
    #3

    vet inte riktigt

    men knäcken är ett måste. i år ska vi även göra lakritstryfflar och kanske någon mer tryffel. Sen såg jag ett recept på ischoklad med nougat i som jag tyckte lät gott. Förr gjorde vi alltid mozartkulor men med en tvååring som är med och kladdar och som man måste hjälpa så hoppar vi det i år. Någon som har tips på någon god tryffel? Min barn gillar risbräck också och klassisk kola! Kanske pepparkakskola är gott?
  6. 3
    vet inte riktigt men knäcken är ett måste. i år ska vi även göra lakritstryfflar och kanske någon mer tryffel. Sen såg jag ett recept på ischoklad med nougat i som jag tyckte lät gott. Förr gjorde vi alltid mozartkulor men med en tvååring som är med och kladdar och som man måste hjälpa så hoppar vi det i år. Någon som har tips på någon god tryffel? Min barn gillar risbräck också och klassisk kola! Kanske pepparkakskola är gott?
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Förra året gjorde en enklast möjliga godis. Vi smälte 70% choklad och blandade i cashewnötter, hackade dumlekolor och minimarchmallows. Så gott! I år kan jag nog tänka mig att blanda i kinapuffar eller något annat krispigt

    En mörk chokladtryffel med citrus och knäck är också givet.
  8. 4
    Förra året gjorde en enklast möjliga godis. Vi smälte 70% choklad och blandade i cashewnötter, hackade dumlekolor och minimarchmallows. Så gott! I år kan jag nog tänka mig att blanda i kinapuffar eller något annat krispigt

    En mörk chokladtryffel med citrus och knäck är också givet.
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5
    Marsipan doppad i choklad, ischoklad och fudge skulle jag göra om jag bara fick göra tre sorter.
  10. 5
    Marsipan doppad i choklad, ischoklad och fudge skulle jag göra om jag bara fick göra tre sorter.
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Chokladfudge med pecannötter, någon ljus kola och chokladtryfflar (räknas väl som en grej även om man gör några med mint och några utan? )
  12. 6
    Chokladfudge med pecannötter, någon ljus kola och chokladtryfflar (räknas väl som en grej även om man gör några med mint och några utan? )
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Jag kommer nog inte att göra något alls i år, är trött på att alltid göra en massa som sedan bara ligger och blir gammalt. Det är aldrig någon som äter upp det, inte för att de inte tycker att det är gott utan mer för att vi liksom inte äter godis i min familj. En bit eller två, sedan blir resten liggande. Nåja, nog om det... om jag fick göra tre sorter (jag tycker att det är kul att göra ) skulle det bli...

    -Mörk tryffel smaksatt med apelsin
    -Mörk tryffel smaksatt med konjak
    -Nougatchoklad med rostad mandel
  14. 7
    Jag kommer nog inte att göra något alls i år, är trött på att alltid göra en massa som sedan bara ligger och blir gammalt. Det är aldrig någon som äter upp det, inte för att de inte tycker att det är gott utan mer för att vi liksom inte äter godis i min familj. En bit eller två, sedan blir resten liggande. Nåja, nog om det... om jag fick göra tre sorter (jag tycker att det är kul att göra ) skulle det bli...

    -Mörk tryffel smaksatt med apelsin
    -Mörk tryffel smaksatt med konjak
    -Nougatchoklad med rostad mandel
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Praliner.

    Inte en jul utan hemgjorda praliner. Och har du ätit en -ME-pralin så kastar du alladinaskarna åt skogen.

    Saffranstryffeln är given och sen brukar jag leka. Citrontryffel gillar jag också. Limekola doppad i vit choklad hamnar också högt på listan.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  16. 8
    Praliner. Inte en jul utan hemgjorda praliner. Och har du ätit en -ME-pralin så kastar du alladinaskarna åt skogen.

    Saffranstryffeln är given och sen brukar jag leka. Citrontryffel gillar jag också. Limekola doppad i vit choklad hamnar också högt på listan.
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Mozartkulor och knäck. Kanske göra marsipan med en kompis en kväll utan barn. Då brukar vi göra roliga former, t. ex bröst med chokladdopp.

    Fint att ge bort lite hemgjort godis.
  18. 9
    Mozartkulor och knäck. Kanske göra marsipan med en kompis en kväll utan barn. Då brukar vi göra roliga former, t. ex bröst med chokladdopp.

    Fint att ge bort lite hemgjort godis.
  19. Medlem sedan
    Feb 2008
    #10
    *drägel, drägel, drägel*
    Snääälla -ME-, om jag lägger huvudet på sned och tittar på dig med stora, sorgsna hundögon och talar om hur _BRA_ du är, kan jag få lov att tigga till mig limekolareceptet??? *blinkar lite*
  20. 10
    *drägel, drägel, drägel*
    Snääälla -ME-, om jag lägger huvudet på sned och tittar på dig med stora, sorgsna hundögon och talar om hur _BRA_ du är, kan jag få lov att tigga till mig limekolareceptet??? *blinkar lite*
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    knäck och marknadsnougat

    Jag gör nog bara två sorters julgodis. Det blir knäck och marknadsnougat. Och så blir det köpta skumtomtar. Om jag skulle ha en hemgjord tredje sort så blir det rischoklad.

    Jag hade nästan tänkt bara knäcken. Men jag har lovat min syster marknadsnougat. Hon gick på marknad i somras och suktade efter dem -men hon (liksom jag) tål inte den köpta; men man kan ju göra egen som tur är.
  22. 11
    knäck och marknadsnougat Jag gör nog bara två sorters julgodis. Det blir knäck och marknadsnougat. Och så blir det köpta skumtomtar. Om jag skulle ha en hemgjord tredje sort så blir det rischoklad.

    Jag hade nästan tänkt bara knäcken. Men jag har lovat min syster marknadsnougat. Hon gick på marknad i somras och suktade efter dem -men hon (liksom jag) tål inte den köpta; men man kan ju göra egen som tur är.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Har bara sett recept med vetemjöl, har du nåt glutenfritt recep?
  24. 12
    Har bara sett recept med vetemjöl, har du nåt glutenfritt recep?
  25. Medlem sedan
    Jun 1998
    #13
    Fudge enligt ett gammalt familjerecept. Kokar ihop lika delar socker och grädde tills det håller kulprov, siktar sedan ned kakao efter behag:-) Häll i form, låt stelna lite grann, skär i rutor. Den sockrar sig lite ibland, gör inget.
  26. 13
    Fudge enligt ett gammalt familjerecept. Kokar ihop lika delar socker och grädde tills det håller kulprov, siktar sedan ned kakao efter behag:-) Häll i form, låt stelna lite grann, skär i rutor. Den sockrar sig lite ibland, gör inget.
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    Apselut.

    Det FINNS det nämligen ett recept på. *s*

    Rör ihop 3 dl ljus sirap med 3 dl strösocker och 3 dl grädde och koka. Länge. Till typ närmare 130 grader, lite beroende på hur hård du vill ha kolan. När den är klar, och inte behöver koka en sekund till, tar du den av värmen. Riv 2 lime fint och rör ner skalet. Det fräser, så akta fingrarna. Det är bra om kolan får svalna lite lite innan men skalet får absolut inte koka, så nånstans mellan koka och sval typ. Sen häller jag upp det på smörad plåt och låter svalna och gärna nästan frysa utomhus. Bryter eller skär i bitar och doppar i vit choklad. Det är lite meckigt men det gör att man slipper slå in dem i cellofan iaf...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  28. 14
    Apselut. Det FINNS det nämligen ett recept på. *s*

    Rör ihop 3 dl ljus sirap med 3 dl strösocker och 3 dl grädde och koka. Länge. Till typ närmare 130 grader, lite beroende på hur hård du vill ha kolan. När den är klar, och inte behöver koka en sekund till, tar du den av värmen. Riv 2 lime fint och rör ner skalet. Det fräser, så akta fingrarna. Det är bra om kolan får svalna lite lite innan men skalet får absolut inte koka, så nånstans mellan koka och sval typ. Sen häller jag upp det på smörad plåt och låter svalna och gärna nästan frysa utomhus. Bryter eller skär i bitar och doppar i vit choklad. Det är lite meckigt men det gör att man slipper slå in dem i cellofan iaf...
  29. Medlem sedan
    Apr 2006
    #15
    Mintchokladbark - dvs mörk choklad med mintextrakt smält och hälld i en form, sen vit choklad med mint och krossade polkagrisar smält ovanpå.

    Saffranstryffel med vit choklad.
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  30. 15
    Mintchokladbark - dvs mörk choklad med mintextrakt smält och hälld i en form, sen vit choklad med mint och krossade polkagrisar smält ovanpå.

    Saffranstryffel med vit choklad.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Vi ska göra noguat och mandelmassa kulor doppade i choklad iallafall. Men sen vet jag faktiskt inte. Mor brukar göra nåt med masmallows i som är gott.

    Men annars är min erfarenhet att det är så mycket mat och gottis ändå så magen står i fyra hörn.

    Men jag är lite lite sugen på att göra en såndär cheesecake med philadelphia, saffran och pepparkaka. Men den jag sett recept på här är den som man gör i ugnen och jag är mera förtjust i sån man stoppar i frysen, undra om man kan göra den så istället, någon som vet och kanske har recept?
    Annisan med oktoberpojkarna William -02 och Rasmus -04 och majflickan Matilda -09

    www.annisan.se/
  32. 16
    Vi ska göra noguat och mandelmassa kulor doppade i choklad iallafall. Men sen vet jag faktiskt inte. Mor brukar göra nåt med masmallows i som är gott.

    Men annars är min erfarenhet att det är så mycket mat och gottis ändå så magen står i fyra hörn.

    Men jag är lite lite sugen på att göra en såndär cheesecake med philadelphia, saffran och pepparkaka. Men den jag sett recept på här är den som man gör i ugnen och jag är mera förtjust i sån man stoppar i frysen, undra om man kan göra den så istället, någon som vet och kanske har recept?
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17
    Min egen knäck med choklad i. Den slår det mesta, tycker jag, och alla som smakat.
  34. 17
    Min egen knäck med choklad i. Den slår det mesta, tycker jag, och alla som smakat.
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18
    Åh, vad svårt! Vi brukar julgodispyssla tillsammans, jag och mina tre systrar med familjer. Det kan bli mååånga sorter när alla väljer något att ta med sig grejer till. Ingen väljer ju bara en sort... Men om du skulle tvinga mig välja under pistolhot typ skulle det nog förutom knäck bli:

    - Chokladdoppade aprikosbollar (bara mixade ekologiska aprikoser, mörk choklad och kokos = mums!)
    - En mörk chokladtryffel
    - citron-/apelsin- eller limekola

    Eller skulle jag göra marsipanbröden jag brukar göra, med torkade frukter som fått dra i någon sprit? Men vilken skulle jag då ta bort? Åh, nej, vad svårt...
  36. 18
    Åh, vad svårt! Vi brukar julgodispyssla tillsammans, jag och mina tre systrar med familjer. Det kan bli mååånga sorter när alla väljer något att ta med sig grejer till. Ingen väljer ju bara en sort... Men om du skulle tvinga mig välja under pistolhot typ skulle det nog förutom knäck bli:

    - Chokladdoppade aprikosbollar (bara mixade ekologiska aprikoser, mörk choklad och kokos = mums!)
    - En mörk chokladtryffel
    - citron-/apelsin- eller limekola

    Eller skulle jag göra marsipanbröden jag brukar göra, med torkade frukter som fått dra i någon sprit? Men vilken skulle jag då ta bort? Åh, nej, vad svårt...
  37. Medlem sedan
    Jan 2001
    #19

    Bytte ut mjölet

    Jag bytte nog bara ut vetemjölet mot samma mängd ljust glutenfritt mjöl; vad jag minns.

    Jag kommer inte ihåg receptet på marknadsnougat, men ev. mjölkiga ingredienser byttes ut mot laktosfritt dito.
  38. 19
    Bytte ut mjölet Jag bytte nog bara ut vetemjölet mot samma mängd ljust glutenfritt mjöl; vad jag minns.

    Jag kommer inte ihåg receptet på marknadsnougat, men ev. mjölkiga ingredienser byttes ut mot laktosfritt dito.
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    Tänkte ju oxå på det, men man vet ju aldrig hur det blir. Har misslyckats så många gånger med allt möjligt och är rätt trött på det, så numera kör jag på säkra kort.
  40. 20
    Tänkte ju oxå på det, men man vet ju aldrig hur det blir. Har misslyckats så många gånger med allt möjligt och är rätt trött på det, så numera kör jag på säkra kort.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. julgodis
    By *martina* in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 13:58
  2. julgodis?
    By Lollo_77 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 09:38
  3. Julgodis
    By Lina_83 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 19:46
  4. Julgodis...
    By annot in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 17:14
  5. Julgodis
    By Linda m Melina & Douglas in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 08:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar