Downs syndrom
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Downs syndrom

    jag ser att ni diskuterar ekonomi - ett av mina favoritämnen... men jag fastnade på dokumentären om Martina Schaub... en tjej/kvinna med Down syndrom som Tom Alandh följt i 35 år.

    Hon har tagit sig ganska långt i livet och stämmer inte alls med bilden många (inkl jag själv) har av människor med Downs syndrom... fullgjord skolgång, folkhögskola och nu eget boende och eget jobb.

    Så min fråga är till er som vet mer... är det normaltillstånd för människor med Downs syndrom att klara sig så pass bra själva eller är Martina snudd på överintelligent för sitt funktionshinder? Vad kan man vänta sig för normal utveckling av en människa med Downs?

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....18&lpos=lasMer
    KMCB m. Minior 8 år & Junior 13 år


    Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla.
    Hjalmar Söderberg - Doktor Glas


    Fördomar sparar verkligen tid.
    Man kan bilda sig uppfattningar utan att bekanta sig med fakta.
    E. B. White
  2. 1
    Downs syndrom jag ser att ni diskuterar ekonomi - ett av mina favoritämnen... men jag fastnade på dokumentären om Martina Schaub... en tjej/kvinna med Down syndrom som Tom Alandh följt i 35 år.

    Hon har tagit sig ganska långt i livet och stämmer inte alls med bilden många (inkl jag själv) har av människor med Downs syndrom... fullgjord skolgång, folkhögskola och nu eget boende och eget jobb.

    Så min fråga är till er som vet mer... är det normaltillstånd för människor med Downs syndrom att klara sig så pass bra själva eller är Martina snudd på överintelligent för sitt funktionshinder? Vad kan man vänta sig för normal utveckling av en människa med Downs?

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....18&lpos=lasMer
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Jag känner flera Downs barn och det är stor skillnad på dem, flera klarar sig hyfsat bra, en del jättebra och en del behöver assistenter hela tiden. Vad som är normaltillstånd vet jag inte, bara att det är stora skillnader.
  4. 2
    Jag känner flera Downs barn och det är stor skillnad på dem, flera klarar sig hyfsat bra, en del jättebra och en del behöver assistenter hela tiden. Vad som är normaltillstånd vet jag inte, bara att det är stora skillnader.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Jag har ingen aning men jag ba

    ra utgick från att det är med dem som med alla andra, att vissa är mer begåvade och har mer driv.

    Plus hennes familj förstås...
    aka Sulan
  6. 3
    Jag har ingen aning men jag ba ra utgick från att det är med dem som med alla andra, att vissa är mer begåvade och har mer driv.

    Plus hennes familj förstås...
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Kanske som i livet för normalfungerande alltså - men man har en lägre nivå att utgå ifrån.
  8. 4
    Kanske som i livet för normalfungerande alltså - men man har en lägre nivå att utgå ifrån.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Jag tror

    att det är väldigt ovanligt att klara av det som du beskriver om man har DS men jag vet att graden av utvecklingsstörning kan variera väldigt mycket. Kanske kan man t o m ha DS utan utvecklingsstörning, men det är jag osäker på.
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  10. 5
    Jag tror att det är väldigt ovanligt att klara av det som du beskriver om man har DS men jag vet att graden av utvecklingsstörning kan variera väldigt mycket. Kanske kan man t o m ha DS utan utvecklingsstörning, men det är jag osäker på.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6

    Det är väldigt...

    olika. Kan inte så mycket men min nära släkting som har DS har jobb, pojkvän och bor i gruppboende (egen lägenhet). Tror som du säger att väldigt många har fördomar om människor med olika funktionshinder, vilket är sorgligt 2009...
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  12. 6
    Det är väldigt... olika. Kan inte så mycket men min nära släkting som har DS har jobb, pojkvän och bor i gruppboende (egen lägenhet). Tror som du säger att väldigt många har fördomar om människor med olika funktionshinder, vilket är sorgligt 2009...
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Ja precis, de lever bra liv, mår bra, har vänner, ja så ditt inlägg stämde ju bra där
  14. 7
    Ja precis, de lever bra liv, mår bra, har vänner, ja så ditt inlägg stämde ju bra där
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Det var en läkare som intervjuades för några år sedan (10?) om Martina och som hade en väldigt negativ syn på både familjens sätt att hantera situationen och på Downs syndrom generellt.

    Han menade på att familjen drev Martina för hårt och att det var som att "piska en trött häst"... det lät inte så kul
  16. 8
    Det var en läkare som intervjuades för några år sedan (10?) om Martina och som hade en väldigt negativ syn på både familjens sätt att hantera situationen och på Downs syndrom generellt.

    Han menade på att familjen drev Martina för hårt och att det var som att "piska en trött häst"... det lät inte så kul
  17. Medlem sedan
    Dec 2003
    #9

    Ja, han var med nu också-

    det fanns väl inget som antydde att hon var piskad till nånting?
    aka Sulan
  18. 9
    Ja, han var med nu också- det fanns väl inget som antydde att hon var piskad till nånting?
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Mamman sa själv att Martina var utvecklingsstöd och Martina sa själv att hon hade svårt för tid (både minnas historia, tänka framåt och rent praktiskt klockan här och nu)... men i övrigt var hon väldigt självständig.
  20. 10
    Mamman sa själv att Martina var utvecklingsstöd och Martina sa själv att hon hade svårt för tid (både minnas historia, tänka framåt och rent praktiskt klockan här och nu)... men i övrigt var hon väldigt självständig.
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Inte som jag upplevde det... men jag tänkte om det kanske fanns något "program" bakom som vi inte fick se nu... typ det som vissa föräldrar till CP-skadade barn använder inspirerat av något utvecklingsträning i Ungern (?).

    Men som sagt - jag upplevde inte att det varit något arbetsläger direkt.
  22. 11
    Inte som jag upplevde det... men jag tänkte om det kanske fanns något "program" bakom som vi inte fick se nu... typ det som vissa föräldrar till CP-skadade barn använder inspirerat av något utvecklingsträning i Ungern (?).

    Men som sagt - jag upplevde inte att det varit något arbetsläger direkt.
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Det känns tråkigt att man fortfarande får stämpeln "värdelös" (nåja - nästan iallafall...)
  24. 12
    Det känns tråkigt att man fortfarande får stämpeln "värdelös" (nåja - nästan iallafall...)
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Jag läste en intervju

    För säkert 10 år sen om en tjej med downs som också var väldigt självständig och hade insikt i sitt handikapp. Hon hade lägenhet och jobb och klarade av sin vardag men hon var beroende av rutiner. Hon klarade av att göra allt efter ett schema men gick nåt snett då kom hon inte runt det. Som en gång när de grävt av gatan på vägen till jobbet då kom hon inte fram för hon kom inte på hur man gick runt.

    En annan sak hon hade problem med var tid och lite abstraktare saker. Hon hade bränt sig på spisen flera gånger eftersom hon inte fixade att snappa upp det där med att plattan kan vara varm fast reglaget är på 0 om man nyss stängt av den.

    Pappa som jobbar på särskolan säger att det är rätt vanligt för hans elever (och han har inte bara downs) att de är programmerbara och kan utan problem lära sig utföra arbetsuppgifter bara de är förutsägbara. Men däremot är de inga problemlösare.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  26. 13
    Jag läste en intervju För säkert 10 år sen om en tjej med downs som också var väldigt självständig och hade insikt i sitt handikapp. Hon hade lägenhet och jobb och klarade av sin vardag men hon var beroende av rutiner. Hon klarade av att göra allt efter ett schema men gick nåt snett då kom hon inte runt det. Som en gång när de grävt av gatan på vägen till jobbet då kom hon inte fram för hon kom inte på hur man gick runt.

    En annan sak hon hade problem med var tid och lite abstraktare saker. Hon hade bränt sig på spisen flera gånger eftersom hon inte fixade att snappa upp det där med att plattan kan vara varm fast reglaget är på 0 om man nyss stängt av den.

    Pappa som jobbar på särskolan säger att det är rätt vanligt för hans elever (och han har inte bara downs) att de är programmerbara och kan utan problem lära sig utföra arbetsuppgifter bara de är förutsägbara. Men däremot är de inga problemlösare.
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    OK - tack för info...

    Även om det inte är normalfungerande så låter det ändå som ett liv värt att leva i mina öron...
  28. 14
    OK - tack för info...

    Även om det inte är normalfungerande så låter det ändå som ett liv värt att leva i mina öron...
  29. Medlem sedan
    Jun 1998
    #15
    Martinas mamma var nog nyckeln just i det här fallet - hon var musiklärare och har hela tiden jobbat på en specialpedagogisk enhet vid GbG:s universitet. Gissar att hon varit extrem målmedveten och tränat Martina med utgångspunkt i metoder och pedagogik som hon genom sitt yrke och intresse fått kunskap om.
  30. 15
    Martinas mamma var nog nyckeln just i det här fallet - hon var musiklärare och har hela tiden jobbat på en specialpedagogisk enhet vid GbG:s universitet. Gissar att hon varit extrem målmedveten och tränat Martina med utgångspunkt i metoder och pedagogik som hon genom sitt yrke och intresse fått kunskap om.
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    OK - ja, musiken verkade varit nyckeln till språket i unga dar...

    Spännande iallafall tycker jag
  32. 16
    OK - ja, musiken verkade varit nyckeln till språket i unga dar...

    Spännande iallafall tycker jag

Liknande trådar

  1. Downs syndrom (långt)
    By Pevvi in forum _1007 Julibarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 15:28
  2. Barn med downs syndrom...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 10:41
  3. downs syndrom??
    By ninnis33 in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 07:59
  4. Downs syndrom?
    By anonym kompis in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 16:00
  5. Ang Downs Syndrom
    By cizzzzi in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 09:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar