Kort, kort, kort...
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Kort, kort, kort...

    ...är min stora lilla kille, idag dock hela 98,3 cm i strumplästen 4 1/2 år fyllda
    På återbesök för tillväxtkontroll på barnmott idag och träffade en helt underbar doktor. Vi var överens om att han inte vuxit som han borde ha gjort (var normalllång vid födseln och en tid därefter innan han började gena neråt genom kurvorna, ligger nu 2,5 SD under medel), men hon trodde ändå att det nog inte är något större fel och det var skönt att höra! Han kanske har lite för snålt med tillväxthormon (ingen jättebrist i alla fall) och det togs prov på idag, liksom ett extra prov för att utesluta glutenintolerans. Vi fick ordentliga svar och en plan för vad som händer härnäst. Oj vad det är skönt med sjukvårdsfolk som kan sin sak!!

    Kanske han passerar 1-metersstrecket tills han fyller 5 i alla fall!! *glad*
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  2. 1
    Kort, kort, kort... ...är min stora lilla kille, idag dock hela 98,3 cm i strumplästen 4 1/2 år fyllda
    På återbesök för tillväxtkontroll på barnmott idag och träffade en helt underbar doktor. Vi var överens om att han inte vuxit som han borde ha gjort (var normalllång vid födseln och en tid därefter innan han började gena neråt genom kurvorna, ligger nu 2,5 SD under medel), men hon trodde ändå att det nog inte är något större fel och det var skönt att höra! Han kanske har lite för snålt med tillväxthormon (ingen jättebrist i alla fall) och det togs prov på idag, liksom ett extra prov för att utesluta glutenintolerans. Vi fick ordentliga svar och en plan för vad som händer härnäst. Oj vad det är skönt med sjukvårdsfolk som kan sin sak!!

    Kanske han passerar 1-metersstrecket tills han fyller 5 i alla fall!! *glad*
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Är han så kort?

    Min 4.5 åring är prick 100 och visst är hon kortare än många jämnåriga men ingen har antytt att hon är onormalt kort. Men iofs så är vi föräldrar inte så långa.

    Det kanske också är skillnad på hur långa killar och tjejer förväntas vara?
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  4. 2
    Är han så kort? Min 4.5 åring är prick 100 och visst är hon kortare än många jämnåriga men ingen har antytt att hon är onormalt kort. Men iofs så är vi föräldrar inte så långa.

    Det kanske också är skillnad på hur långa killar och tjejer förväntas vara?
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    Jo

    eftersom han var normalllång när han föddes så är han ovanligt kort nu. Han borde ha följt sin kurva, men har konstant planat ut och tappat tillväxt sedan 6-9 mån ålder. Han hade samma storlek på kläder vid 1 år som vid 2,5 år...
    Hade han varit född kort och följt sin kurva hade det varit en annan sak!

    Om man också går efter förväntad vuxenlängd (utifrån föräldrarnas längd) så borde han även då bli "normallång" plus/minus 1,5 SD och han ligger som sag på -2,5 SD. Killar är lite längre än tjejer åtminstone nu när spädbarnsåren är passerade.

    Jag har inga problem med att han är kort, bara det inte är någon underliggande sjukdom som gör att han inte växer som han borde!
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  6. 3
    Jo eftersom han var normalllång när han föddes så är han ovanligt kort nu. Han borde ha följt sin kurva, men har konstant planat ut och tappat tillväxt sedan 6-9 mån ålder. Han hade samma storlek på kläder vid 1 år som vid 2,5 år...
    Hade han varit född kort och följt sin kurva hade det varit en annan sak!

    Om man också går efter förväntad vuxenlängd (utifrån föräldrarnas längd) så borde han även då bli "normallång" plus/minus 1,5 SD och han ligger som sag på -2,5 SD. Killar är lite längre än tjejer åtminstone nu när spädbarnsåren är passerade.

    Jag har inga problem med att han är kort, bara det inte är någon underliggande sjukdom som gör att han inte växer som han borde!
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Ja Jennie var 50 lång

    Vid födseln och sen har hon nog tappat ganska konstant. Nu ligger hon på närmare -2 än -1.

    Men jag ser ju när jag kollar på kurvorna att hade hon varit kille med samma längd hade hon varit snäppet längre ner.

    Vad bra att de kollar upp honom om de tycker det är befogat
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Ja Jennie var 50 lång Vid födseln och sen har hon nog tappat ganska konstant. Nu ligger hon på närmare -2 än -1.

    Men jag ser ju när jag kollar på kurvorna att hade hon varit kille med samma längd hade hon varit snäppet längre ner.

    Vad bra att de kollar upp honom om de tycker det är befogat
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5

    var på 4 årskontroll

    igår med sonen som fyllde 4 år i oktober, han var 98 cm lång och vägde 15 kg, hur mycket väger din 4½ åring? hans kurva gick neråt nu under det där tjocka sträcket, kommer inte ihåg hur mycket under. lillasyster 2 år växer nog om honom snart.
  10. 5
    var på 4 årskontroll igår med sonen som fyllde 4 år i oktober, han var 98 cm lång och vägde 15 kg, hur mycket väger din 4½ åring? hans kurva gick neråt nu under det där tjocka sträcket, kommer inte ihåg hur mycket under. lillasyster 2 år växer nog om honom snart.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Han väger

    15,2 kg nu så han är en lagom rund kille i sina bästa år LIllebror var vid 2-årskollen 86 cm, så det tar nog några år innan han är förbi, men nog tror jag han växer om storebrorsan så småningom.
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  12. 6
    Han väger 15,2 kg nu så han är en lagom rund kille i sina bästa år LIllebror var vid 2-årskollen 86 cm, så det tar nog några år innan han är förbi, men nog tror jag han växer om storebrorsan så småningom.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    Det beror ju på

    så många saker om ett barn anses vara för kort eller inte. De får ändra "kanaler" i tillväxtkurvan, men inte för snabbt och inte för mycket, vilket Hjalmar har gjort. Han mår ju bra annars, och det är skönt.

    Och det känns himla bra som mamma att han följs upp så jag säkert vet att han är kort av naturen och inte av att han är sjuk på något sätt!!
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  14. 7
    Det beror ju på så många saker om ett barn anses vara för kort eller inte. De får ändra "kanaler" i tillväxtkurvan, men inte för snabbt och inte för mycket, vilket Hjalmar har gjort. Han mår ju bra annars, och det är skönt.

    Och det känns himla bra som mamma att han följs upp så jag säkert vet att han är kort av naturen och inte av att han är sjuk på något sätt!!
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8

    Vår Zacharias är också kort

    - inte heller en meter lång - och många tror att han är mycket yngre än han är.
    Zacharias har blivit utredd, men allt tyder på att det i hans fall handlar om allergier som gjort att han inte kunnat tillgodogöra sig tillräckligt med näring under lång tid.
    Även storasyster är kort för sin ålder men har vuxit en del på längden det senaste året. Båda barnen förutsätts bli kortare än genomsnittet som vuxna - men några säkra prognoser finns inte förstås.
    Zacharias har även två äldre syskon (11 och 8 år) som är normallånga.
    Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

    http://www.jordochdjur.se
  16. 8
    Vår Zacharias är också kort - inte heller en meter lång - och många tror att han är mycket yngre än han är.
    Zacharias har blivit utredd, men allt tyder på att det i hans fall handlar om allergier som gjort att han inte kunnat tillgodogöra sig tillräckligt med näring under lång tid.
    Även storasyster är kort för sin ålder men har vuxit en del på längden det senaste året. Båda barnen förutsätts bli kortare än genomsnittet som vuxna - men några säkra prognoser finns inte förstås.
    Zacharias har även två äldre syskon (11 och 8 år) som är normallånga.
  17. Medlem sedan
    Oct 2004
    #9

    Nu har jag ingen koll på

    hur mycket tillväxt som är normalt, men vad skönt att ni fått kompetent hjälp!
    Tindra var 105 cm på 4-årskollen, så hon är nog högst normalt tror jag...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  18. 9
    Nu har jag ingen koll på hur mycket tillväxt som är normalt, men vad skönt att ni fått kompetent hjälp!
    Tindra var 105 cm på 4-årskollen, så hon är nog högst normalt tror jag...
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Min Hjalmar är lika lång som din, och väger lika mycket... Jag skulle gärna vilja att dom tog prover på honom men bvc är inte oroliga...Han droppade några kurvor innan han blev ett, sen har han legat kvar där, Jag tror han börjar uppfata det och tycka det är jobbugt, treåringarna på dagis har vuxit om...
  20. 10
    Min Hjalmar är lika lång som din, och väger lika mycket... Jag skulle gärna vilja att dom tog prover på honom men bvc är inte oroliga...Han droppade några kurvor innan han blev ett, sen har han legat kvar där, Jag tror han börjar uppfata det och tycka det är jobbugt, treåringarna på dagis har vuxit om...
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11
    såg nu vad du skev om klädstorlekar...H hade strl 74 från fyra mnd till 11/2 år...

    Nu köper jag 104 och 110, dom blir väl lagom till skolstart
  22. 11
    såg nu vad du skev om klädstorlekar...H hade strl 74 från fyra mnd till 11/2 år...

    Nu köper jag 104 och 110, dom blir väl lagom till skolstart
  23. Medlem sedan
    Sep 2003
    #12

    Samma här...

    ...3-åringarna är i kapp och förbi Fast än så länge verkar inte vår Hjalmar vara så brydd att han är kortare, det är nog mest jag som tycker det är ledsamt när jag ser att han kämpar och springer så fort han kan men ändå inte har minsta chans att hänga med de i storleken större, men jämnåriga och yngre barnen.

    VIlken månad är din Hjalmar född i?

    Mår han bra annars? Hur ligger han på kurvorna? Är ni föräldrar korta eller långa? Tycker det känns lite konstigt om han ligger långt under och inte BVC reagerar - fast det var så här också, att inte BVC riktigt trodde på att Hjalmar hade växt dåligt till en början. Fast det ska till ganska stora avvikelser innan det betraktas som ovanligt/onormalt.
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  24. 12
    Samma här... ...3-åringarna är i kapp och förbi Fast än så länge verkar inte vår Hjalmar vara så brydd att han är kortare, det är nog mest jag som tycker det är ledsamt när jag ser att han kämpar och springer så fort han kan men ändå inte har minsta chans att hänga med de i storleken större, men jämnåriga och yngre barnen.

    VIlken månad är din Hjalmar född i?

    Mår han bra annars? Hur ligger han på kurvorna? Är ni föräldrar korta eller långa? Tycker det känns lite konstigt om han ligger långt under och inte BVC reagerar - fast det var så här också, att inte BVC riktigt trodde på att Hjalmar hade växt dåligt till en början. Fast det ska till ganska stora avvikelser innan det betraktas som ovanligt/onormalt.
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13

    Jobbigt

    när han inte kan tillgodogöra sig maten han får i sig ordentligt. Skönt att han blev utredd och ni fick en förklaring även om det givetvis varit bättre om han sluppit allergierna!
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  26. 13
    Jobbigt när han inte kan tillgodogöra sig maten han får i sig ordentligt. Skönt att han blev utredd och ni fick en förklaring även om det givetvis varit bättre om han sluppit allergierna!
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14

    Jo

    kompetent hjälp är guld värd!!! Kändes otroligt skönt att prata med någon som verkligen kunde ge de svar som fanns att få!!
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  28. 14
    Jo kompetent hjälp är guld värd!!! Kändes otroligt skönt att prata med någon som verkligen kunde ge de svar som fanns att få!!
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    Jag är medellång och har alltid varit, Pappan är rätt kort, kanske 175. han var tydligen väldigt liten när han var barn också.

    Hjalmar är född den 28 augusti och var vid fyraårskontrollen i oktober en och en halv kurva under, tror jag. Han hade dippat lite ytterligare från förra året, men inte jättemycket.


    Vi fick en bebis i april och jag hade inte tänkt att ha en ståbräda till vagnen - Herregud, han är fyra år, han kan gå....tänkte jag. Men han orkar ju faktiskt inte...så det blev en bräda i allafall och DET minskade konflikterna i familjen avsevärt
  30. 15
    Jag är medellång och har alltid varit, Pappan är rätt kort, kanske 175. han var tydligen väldigt liten när han var barn också.

    Hjalmar är född den 28 augusti och var vid fyraårskontrollen i oktober en och en halv kurva under, tror jag. Han hade dippat lite ytterligare från förra året, men inte jättemycket.


    Vi fick en bebis i april och jag hade inte tänkt att ha en ståbräda till vagnen - Herregud, han är fyra år, han kan gå....tänkte jag. Men han orkar ju faktiskt inte...så det blev en bräda i allafall och DET minskade konflikterna i familjen avsevärt
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    En till kort kille här, Maximilian var enligt mätningen på 4-års-kontrollen 99 cm. Ja, tyckte vi, han har kommit igång med växandet - men så mätte vi hemma lite senare och han är absolut inte längre än 96-97cm (dvs han har inte vuxit mer än max en cm sedan mitten sommaren istället för 3-4 cm. Å andra sidan så var han kort när han föddes och hans pappa var kort fram till puberteten. Så jag vet inte riktigt om jag behöver gå till BVC för att kontrollmäta eller inte, men jag tror inte det.
  32. 16
    En till kort kille här, Maximilian var enligt mätningen på 4-års-kontrollen 99 cm. Ja, tyckte vi, han har kommit igång med växandet - men så mätte vi hemma lite senare och han är absolut inte längre än 96-97cm (dvs han har inte vuxit mer än max en cm sedan mitten sommaren istället för 3-4 cm. Å andra sidan så var han kort när han föddes och hans pappa var kort fram till puberteten. Så jag vet inte riktigt om jag behöver gå till BVC för att kontrollmäta eller inte, men jag tror inte det.
  33. Medlem sedan
    Oct 2001
    #17

    Inte -04:an

    Men hans lillasyster är en pluttis.
    Det började med att hon vid 6 månaders kontrollen vägde 6090g, i samma veva började hon gå längst möbler...var aldrig stilla + att hon vägrade all annan mat än bröstmjölk. När hon inte gick upp i vikt höjde vi inte så värst på ögonbrynet.
    Det kommande halvåret ökade hon inte många gram.
    På 1-års kontrollen (i januari) hade hon äntligen passerat 7 kg-strecket.
    I mars åkte hon på en elak maginfluensa, & eftersom hon inte hade mkt att ta av blev hon helt apatisk & till sist inlagd på sjukhuset.
    Först där reagerade de på att hon var så liten....då vägde hon nästan 6,5 kg igen.
    Hennes kurva låg långt under den nedersta SD.
    Så hon blev inlagd på observation...efter ett par dagar lyckades jag få hem oss på permis, men hon var inskriven i säkert 3 veckor. Alla möjliga sorters test gjordes på henne. De hittade inget. Har besökt BVC var 2-4 vecka & haft stadiga telefonmöten med hennes läkare.
    När hon började på dagis började hon hitta tillbaka till sin kanal på kurvan, ungefär på -3 SD, & håller sig kvar där. Därför blev hon efter 7-8 månader under observation äntligen friskförklarad. Läkaren sa att hon nu har hittat sin genetiska profil & inte kommer bli större.
    Längdmässigt ligger hon väl bara 1½ - 2 kurvor under standard, så hon mäter vid snart 2 års ålder 81 cm (& väger strax över 9 kg)

    Storebrors (04:an) ligger däremot ganska så exakt på medelkurvan.
  34. 17
    Inte -04:an Men hans lillasyster är en pluttis.
    Det började med att hon vid 6 månaders kontrollen vägde 6090g, i samma veva började hon gå längst möbler...var aldrig stilla + att hon vägrade all annan mat än bröstmjölk. När hon inte gick upp i vikt höjde vi inte så värst på ögonbrynet.
    Det kommande halvåret ökade hon inte många gram.
    På 1-års kontrollen (i januari) hade hon äntligen passerat 7 kg-strecket.
    I mars åkte hon på en elak maginfluensa, & eftersom hon inte hade mkt att ta av blev hon helt apatisk & till sist inlagd på sjukhuset.
    Först där reagerade de på att hon var så liten....då vägde hon nästan 6,5 kg igen.
    Hennes kurva låg långt under den nedersta SD.
    Så hon blev inlagd på observation...efter ett par dagar lyckades jag få hem oss på permis, men hon var inskriven i säkert 3 veckor. Alla möjliga sorters test gjordes på henne. De hittade inget. Har besökt BVC var 2-4 vecka & haft stadiga telefonmöten med hennes läkare.
    När hon började på dagis började hon hitta tillbaka till sin kanal på kurvan, ungefär på -3 SD, & håller sig kvar där. Därför blev hon efter 7-8 månader under observation äntligen friskförklarad. Läkaren sa att hon nu har hittat sin genetiska profil & inte kommer bli större.
    Längdmässigt ligger hon väl bara 1½ - 2 kurvor under standard, så hon mäter vid snart 2 års ålder 81 cm (& väger strax över 9 kg)

    Storebrors (04:an) ligger däremot ganska så exakt på medelkurvan.
  35. Medlem sedan
    Dec 2001
    #18

    Ja, han har haft det jobbigt

    och har fortfarande en del jobbiga allergier. Prognosen är dock god - så vi hoppas att det växer bort innan han börjar skolan.
    Förmodligen blir han inte så lång som vuxen, en tillväxtexpert som vi träffade för ett par år sedan tippade på 170 cm - men det är ju väldigt svårt att veta egentligen.
    Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

    http://www.jordochdjur.se
  36. 18
    Ja, han har haft det jobbigt och har fortfarande en del jobbiga allergier. Prognosen är dock god - så vi hoppas att det växer bort innan han börjar skolan.
    Förmodligen blir han inte så lång som vuxen, en tillväxtexpert som vi träffade för ett par år sedan tippade på 170 cm - men det är ju väldigt svårt att veta egentligen.
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19

    Min är också under en meter

    Vi var på fyraårskontroll nu i veckan och han var då 99 cm lång och vägde 14 kg. Jag blev istället lättad över hur pass normal han är. Tänk vad olika man är... Både jag och min man är under genomsnitt 160 resp 176 cm långa, så att han skulle vara en eller två kanaler under genomsnittet har vi räknat med hela tiden. Om genomsnittet är 104, och han ligger 5 cm under, det är väl inte så mycket? Jag upplever inte att han hänger med sämre med de andra barnen. Men visst finns det de som tror att han är yngre än vad han är, som tur är är han väldigt tidig och duktig på att prata, så det brukar inte vara så länge.
  38. 19
    Min är också under en meter Vi var på fyraårskontroll nu i veckan och han var då 99 cm lång och vägde 14 kg. Jag blev istället lättad över hur pass normal han är. Tänk vad olika man är... Både jag och min man är under genomsnitt 160 resp 176 cm långa, så att han skulle vara en eller två kanaler under genomsnittet har vi räknat med hela tiden. Om genomsnittet är 104, och han ligger 5 cm under, det är väl inte så mycket? Jag upplever inte att han hänger med sämre med de andra barnen. Men visst finns det de som tror att han är yngre än vad han är, som tur är är han väldigt tidig och duktig på att prata, så det brukar inte vara så länge.
  39. Medlem sedan
    Nov 2002
    #20
    Oj, orkar han inte gå? Det skulle göra mig väldigt orolig...
    Om han inte VILL gå har jag däremot full förståelse för. Dels så vill sällan barn gå åt samma håll och i samma tempo som en vuxen, dels så är det ju ett "rättviseperspektiv" på det hela dvs "får bebisen åka så ska även jag få åka" (logiskt, eller hur? )

    En ståbräda som gör att ni slipper bråka låter som en utmärkt lösning, men om han verkilgen inte _orkar_ gå en längre promenad så tycker jag att ni ska kontakta BVC.
  40. 20
    Oj, orkar han inte gå? Det skulle göra mig väldigt orolig...
    Om han inte VILL gå har jag däremot full förståelse för. Dels så vill sällan barn gå åt samma håll och i samma tempo som en vuxen, dels så är det ju ett "rättviseperspektiv" på det hela dvs "får bebisen åka så ska även jag få åka" (logiskt, eller hur? )

    En ståbräda som gör att ni slipper bråka låter som en utmärkt lösning, men om han verkilgen inte _orkar_ gå en längre promenad så tycker jag att ni ska kontakta BVC.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. kort för kort och en småskuld till
    By Anonym i dag in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 14:25
  2. Vill ni se, en kort kort stund
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 13:34
  3. kort (lagom kort) tunn kofta?
    By ~Marie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 12:13
  4. snyggast skor till kort kort?
    By tjejn in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 12:04
  5. Barn enkät! *kort,kort*
    By Plottis & tjejerna in forum _0607 Julibarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 11:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar