Ang medicinen Frisium
Epilepsi
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Ang medicinen Frisium

    Hej Anna cath, jag letar i fass efter medicinen du skrev att din dotter äter nu med så gott resultat men hittar inte den. Har den något annat ämne och vad har den förverksamma ämnen så kanske man kan hitta den på det sättet. Den lät intressant och vi ska träffa vår dotters läkare i veckan så därför tänkte jag ta reda på lite kring medicinen.
  2. 1
    Ang medicinen Frisium Hej Anna cath, jag letar i fass efter medicinen du skrev att din dotter äter nu med så gott resultat men hittar inte den. Har den något annat ämne och vad har den förverksamma ämnen så kanske man kan hitta den på det sättet. Den lät intressant och vi ska träffa vår dotters läkare i veckan så därför tänkte jag ta reda på lite kring medicinen.
  3. HPE-mamma
    #2
    Hej! Frisium är inte godkänt av läkemedelsverket, så måste få licens godkänd för att få den. Den finns inte i FASS men om du "googlar" så finns info på bl a sajter om ep. Substans = clobazam
  4. 2
    Hej! Frisium är inte godkänt av läkemedelsverket, så måste få licens godkänd för att få den. Den finns inte i FASS men om du "googlar" så finns info på bl a sajter om ep. Substans = clobazam
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Frisium är en benzodiazepin och verkar som Stesolid. Som tidigare nämts så är det ett licenspreparat.
  6. 3
    Frisium är en benzodiazepin och verkar som Stesolid. Som tidigare nämts så är det ett licenspreparat.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Hej AnnElisabeth, ursäkta att jag inte svarat. Dock har du fått svaren som behövdes. Dottern fick det eftersom jag fått tips av en läkare i Lund där vi var för operationsutredning. Jag fick sedan ta kontakt med vår läkare för att få det utskrivet. Det är lite krångligt eftersom man måste hålla reda på licensen vilket innebär att man måste begära förnyelse en gång per år. Läkaren skriver ett intyg till Läkemedelsverket och sedan godkänner de och skickar ut papper till det Apotek man vill att licensen skall "ligga" på. När man skall hämta ut måste de sedan kolla i pärmar och räkna av de tabletter du fått ut. Dottern får en licens poå 600 tabletter år gången så om receptet är felaktigt eller om man måste ändra antalet tabletter tar den slut tidigare än ett år. Det är ju också kravet på att recepten endast får hämtas ut var tredje månad.
  8. 4
    Hej AnnElisabeth, ursäkta att jag inte svarat. Dock har du fått svaren som behövdes. Dottern fick det eftersom jag fått tips av en läkare i Lund där vi var för operationsutredning. Jag fick sedan ta kontakt med vår läkare för att få det utskrivet. Det är lite krångligt eftersom man måste hålla reda på licensen vilket innebär att man måste begära förnyelse en gång per år. Läkaren skriver ett intyg till Läkemedelsverket och sedan godkänner de och skickar ut papper till det Apotek man vill att licensen skall "ligga" på. När man skall hämta ut måste de sedan kolla i pärmar och räkna av de tabletter du fått ut. Dottern får en licens poå 600 tabletter år gången så om receptet är felaktigt eller om man måste ändra antalet tabletter tar den slut tidigare än ett år. Det är ju också kravet på att recepten endast får hämtas ut var tredje månad.
  9. Medlem sedan
    Mar 2009
    #5
    Hej modiga föräldrar,

    Frisium är som sagt ett benzodiazepin preparat. Det aktiva ämnet clobazam heter Klonazepam i Sverige och det finns ett godkänt preparat som har namnet Iktorivil. Varför skrev inte din läkare ut det istället? Mig veteligen så är det samma preparat. Och används ofta som kombinationsläkemedel med Valproat eg. erganyl, Orfiril long.
  10. 5
    Hej modiga föräldrar,

    Frisium är som sagt ett benzodiazepin preparat. Det aktiva ämnet clobazam heter Klonazepam i Sverige och det finns ett godkänt preparat som har namnet Iktorivil. Varför skrev inte din läkare ut det istället? Mig veteligen så är det samma preparat. Och används ofta som kombinationsläkemedel med Valproat eg. erganyl, Orfiril long.

Liknande trådar

  1. kan jag ta medicinen?
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 10:40
  2. Medicinen...
    By cia å tjejerna in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 09:12
  3. Medicinen?
    By Venus in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 20:42
  4. Hon tar medicinen nu
    By Anki med Sigge in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 21:27
  5. medicinen
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 15:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar