Barnvänliga områden i innerstan?
Föräldraskap
  1. anonymt namn
    #1

    Barnvänliga områden i innerstan?

    Vi flyttade till en villa i norrförort (Stockholm) för ett år sedan men trivs inte och letar nu lägenhet i innerstan. Tittar framför allt runt Östermalm/Gärdet och Vasastan men vill även ha information om andra områden. Helst inte alltför nära de mest trafikerade vägarna. Vill ha närhet till grönområden och bra skolor. I vilka områden bor det många barnfamiljer? Var ska vi titta?

    Tacksam för svar!
  2. 1
    Barnvänliga områden i innerstan? Vi flyttade till en villa i norrförort (Stockholm) för ett år sedan men trivs inte och letar nu lägenhet i innerstan. Tittar framför allt runt Östermalm/Gärdet och Vasastan men vill även ha information om andra områden. Helst inte alltför nära de mest trafikerade vägarna. Vill ha närhet till grönområden och bra skolor. I vilka områden bor det många barnfamiljer? Var ska vi titta?

    Tacksam för svar!
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2
    Vi bor i Hammarby sjöstad. Inte exakt innerstan men så nära att det faktiskt känns som en förlängning av den. Bra service, mysigt tryggt område, jättebra skola och väldigt nära Nackareservatet. Dessutom jättebra förbindelser. Med bil kommer man snabbt ut på E 4an eller Essingeleden. Med cykel är man snabbt överallt. Färjan tar oss till Södermalm på någon minut och till Djurgården eller Nybroviken under sommarhalvåret. Bussar finns till Söder eller efter färjan till hela stan. Tvärbanan ansluter till t-banan. Väldigt många barnfamiljer.
  4. 2
    Vi bor i Hammarby sjöstad. Inte exakt innerstan men så nära att det faktiskt känns som en förlängning av den. Bra service, mysigt tryggt område, jättebra skola och väldigt nära Nackareservatet. Dessutom jättebra förbindelser. Med bil kommer man snabbt ut på E 4an eller Essingeleden. Med cykel är man snabbt överallt. Färjan tar oss till Södermalm på någon minut och till Djurgården eller Nybroviken under sommarhalvåret. Bussar finns till Söder eller efter färjan till hela stan. Tvärbanan ansluter till t-banan. Väldigt många barnfamiljer.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    På Södermalm är t.ex. Drakenbergsgatan vid Hornstull (om man väljer de husen som ligger mot Tantolunden och inte mot Hornsgatan) eller Tanto-området barnvänliga. Delar av Södra Stationsområdet, och vissa kvarter söder om det är också lugna och ganska trafikfria.
  6. 3
    På Södermalm är t.ex. Drakenbergsgatan vid Hornstull (om man väljer de husen som ligger mot Tantolunden och inte mot Hornsgatan) eller Tanto-området barnvänliga. Delar av Södra Stationsområdet, och vissa kvarter söder om det är också lugna och ganska trafikfria.
  7. Duniya
    #4
    Jag har tidigare bott i Birkastan vilket var en mysig stadsdel men inte särskilt barnvänlig. Vi flyttade därifrån till gärdet, kampementsgatan som ligger direkt i anslutning till gärdesfältet. Vi har skog, äng och cykelvägar direkt utanför dörren utan att behöva gå över en endaste gata. Tar ofta promenader och cykelutflykter med barnen ut på djurgården.
    Finns inget bättre område att bo på.
  8. 4
    Jag har tidigare bott i Birkastan vilket var en mysig stadsdel men inte särskilt barnvänlig. Vi flyttade därifrån till gärdet, kampementsgatan som ligger direkt i anslutning till gärdesfältet. Vi har skog, äng och cykelvägar direkt utanför dörren utan att behöva gå över en endaste gata. Tar ofta promenader och cykelutflykter med barnen ut på djurgården.
    Finns inget bättre område att bo på.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Sabbatsberg! Nu byggs det flera nya kvarter här, och inne i kvarteren är det bilfritt. Området ligger precis vid Vasaparken ochstora delar av Sabbatsberg är bilfritt med många gröna plättar.
  10. 5
    Sabbatsberg! Nu byggs det flera nya kvarter här, och inne i kvarteren är det bilfritt. Området ligger precis vid Vasaparken ochstora delar av Sabbatsberg är bilfritt med många gröna plättar.
  11. Medlem sedan
    Dec 2008
    #6

    vasastan

    Sabbatsberg! Nu byggs det flera nya kvarter här, och inne i kvarteren är det bilfritt. Området ligger precis vid Vasaparken ochstora delar av Sabbatsberg är bilfritt med många gröna plättar.
    Måste bara fråga? Du känner aldrig att det är jobbigt att bo i stan med barn?
  12. 6
    vasastan
    Sabbatsberg! Nu byggs det flera nya kvarter här, och inne i kvarteren är det bilfritt. Området ligger precis vid Vasaparken ochstora delar av Sabbatsberg är bilfritt med många gröna plättar.
    Måste bara fråga? Du känner aldrig att det är jobbigt att bo i stan med barn?
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Nej, ärligt talat inte alls jobbigt. Nu har vi den otroliga förmånen att gå i stor lägenhet med egen uteplats på bottenplan, barnen kan gå ut när de vill och leka på den. Området vi bor i är bilfritt med "mellangårdar" mellan husen och där är det alltid en massa barn som leker. Än så länge är mina barn lite för små för att släppas ut helt själva (3 och 5), men de lite större barnen i området är ute själva och leker. Vi har ingen pendlingstid alls (10 min på cykel till jobbet). dagis på gården, fullt med barn i samma ålder i huset, nära till allt. Vi slipper ha bil vilket gör livet billigare och enklare - handlar all mat på nätet och hyr bil när vi ska ut och resa. Det enda negativa jag kan komma på är luftföroreningarna, men än så länge är mina barn friska och har inga allergier. Både jag och min man är uppvuxna i villa men vi tycker lägenhet i stan är utmärkt för småbarnsfamiljer. Nu väntar vi vårt fjärde barn och tänker inte flytta...
  14. 7
    Nej, ärligt talat inte alls jobbigt. Nu har vi den otroliga förmånen att gå i stor lägenhet med egen uteplats på bottenplan, barnen kan gå ut när de vill och leka på den. Området vi bor i är bilfritt med "mellangårdar" mellan husen och där är det alltid en massa barn som leker. Än så länge är mina barn lite för små för att släppas ut helt själva (3 och 5), men de lite större barnen i området är ute själva och leker. Vi har ingen pendlingstid alls (10 min på cykel till jobbet). dagis på gården, fullt med barn i samma ålder i huset, nära till allt. Vi slipper ha bil vilket gör livet billigare och enklare - handlar all mat på nätet och hyr bil när vi ska ut och resa. Det enda negativa jag kan komma på är luftföroreningarna, men än så länge är mina barn friska och har inga allergier. Både jag och min man är uppvuxna i villa men vi tycker lägenhet i stan är utmärkt för småbarnsfamiljer. Nu väntar vi vårt fjärde barn och tänker inte flytta...
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Reimersholme!!!
  16. 8
    Reimersholme!!!
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    Jag bor på Gärdet och stortrivs. Finns gott om barn på bla kampementsgatan.
    Valde bort Gärdesskolan för mina barn, har inte värdens bästa rykte. Kan rekommendera Östermalmsskolan och Banerporten som ligger vid Gustav Adolfsparken.
  18. 9
    Jag bor på Gärdet och stortrivs. Finns gott om barn på bla kampementsgatan.
    Valde bort Gärdesskolan för mina barn, har inte värdens bästa rykte. Kan rekommendera Östermalmsskolan och Banerporten som ligger vid Gustav Adolfsparken.

Liknande trådar

  1. Får invandrare en lgh i innerstan?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 17:39
  2. Barnvänliga munsbitar?
    By Marre22 in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 10:30
  3. Bombina el nån annan i innerstan/söder?
    By azza in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 08:33
  4. Apropå frisörpriser i innerstan etc
    By jessicad in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 15:33
  5. Barnvänliga prydnader?
    By bigmouth in forum Hem & fritid
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 14:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar