Skolarbete när det är utvecklingssamtal
Skolbarn
  1. Undrande förälder
    #1

    Skolarbete när det är utvecklingssamtal

    Mitt barn går i sexan och nu när de ska ha utvecklingssamtal visar det sig att alla barn ska vara hemma och sköta skolarbetet under två dagar och att lektionstiden används till utvecklingssamtal. Får man verkligen göra så? Borde de inte ha undervisning med någon annan lärare under tiden? Jag kan inte vara hemma från jobbet och vikariera som lärare och tror visst att barnet gör något men det kan ju inte bli som i skolan.
  2. 1
    Skolarbete när det är utvecklingssamtal Mitt barn går i sexan och nu när de ska ha utvecklingssamtal visar det sig att alla barn ska vara hemma och sköta skolarbetet under två dagar och att lektionstiden används till utvecklingssamtal. Får man verkligen göra så? Borde de inte ha undervisning med någon annan lärare under tiden? Jag kan inte vara hemma från jobbet och vikariera som lärare och tror visst att barnet gör något men det kan ju inte bli som i skolan.
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2
    Min son i sexan hade hemstudiedagar. De fick specifika uppgifter som skulle vara godkända av oss föräldrar. Det var mycket så dom fick jobba på. Sonen och två kompisar träffades hemma hos oss och gjorde uppgifterna ihop utom hemkunskapsuppgiften som var att städa köket enligt en speciell mall och skulle godkännas av oss föräldrar. Jag tyckte att det var ett utmärkt upplägg.
  4. 2
    Min son i sexan hade hemstudiedagar. De fick specifika uppgifter som skulle vara godkända av oss föräldrar. Det var mycket så dom fick jobba på. Sonen och två kompisar träffades hemma hos oss och gjorde uppgifterna ihop utom hemkunskapsuppgiften som var att städa köket enligt en speciell mall och skulle godkännas av oss föräldrar. Jag tyckte att det var ett utmärkt upplägg.
  5. Anonym
    #3
    Jag har varit lärare i 30 år och har aldrig hört något liknande. Barnen ska ha undervisning - det är annorlunda om det är gymnasieelever som kan ha "riktiga" projekt att göra.

    Hör av er till rektorn i första hand; får ni inget gehör går ni vidare till Skolverket och ställer en fråga då ni måste ha ett snabbt svar (antar jag).
  6. 3
    Jag har varit lärare i 30 år och har aldrig hört något liknande. Barnen ska ha undervisning - det är annorlunda om det är gymnasieelever som kan ha "riktiga" projekt att göra.

    Hör av er till rektorn i första hand; får ni inget gehör går ni vidare till Skolverket och ställer en fråga då ni måste ha ett snabbt svar (antar jag).
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    låter jättekonstigt. i min äldsta sons högstadiskola har lärarna UV efter lektionstid.
  8. 4
    låter jättekonstigt. i min äldsta sons högstadiskola har lärarna UV efter lektionstid.
  9. Medlem sedan
    Jun 1998
    #5
    Hos oss ligger utvecklingssamtalen efter skoltid. Antar att lärarna får ta ut komp för detta på något sätt.
  10. 5
    Hos oss ligger utvecklingssamtalen efter skoltid. Antar att lärarna får ta ut komp för detta på något sätt.
  11. En lärare
    #6
    Hos oss ska utvecklingssamtalen rymmas inom schemlagd arbetstid, d v s dagtid. Har vi utvecklingssamtal på kvällen så får vi ta ut komp i den mån det går. Ibland har det inte varit några problem att ta ut komp men vissa år har det varit stört omöjligt och då har jag inte lagt några utvecklingssamtal på kvällen heller.

    En del skolor fyller lärarnas schemalagda arbetstid med en massa möten och projekt vilket gör att det nästan är omöjligt att hinna med utvecklingssamtalen där heller och då står man inför en lite knepig situation.
    Tänkbart scenario:
    Rektorn säger att lärarna får försöka ordna detta på något vis, men att man inte kan räkna med att få komp eller övertidsersättning. Då kan det hända att läraren säger till rektorn att komma med ett förslag på hur det ska gå till att få tid med utvecklingssamtal när det faktiskt inte finns någon betlad tid som räcker till för detta och då kan kanske rektorn komma med förslaget att eleverna får arbeta på egen hand medan läraren har samtal.
  12. 6
    Hos oss ska utvecklingssamtalen rymmas inom schemlagd arbetstid, d v s dagtid. Har vi utvecklingssamtal på kvällen så får vi ta ut komp i den mån det går. Ibland har det inte varit några problem att ta ut komp men vissa år har det varit stört omöjligt och då har jag inte lagt några utvecklingssamtal på kvällen heller.

    En del skolor fyller lärarnas schemalagda arbetstid med en massa möten och projekt vilket gör att det nästan är omöjligt att hinna med utvecklingssamtalen där heller och då står man inför en lite knepig situation.
    Tänkbart scenario:
    Rektorn säger att lärarna får försöka ordna detta på något vis, men att man inte kan räkna med att få komp eller övertidsersättning. Då kan det hända att läraren säger till rektorn att komma med ett förslag på hur det ska gå till att få tid med utvecklingssamtal när det faktiskt inte finns någon betlad tid som räcker till för detta och då kan kanske rektorn komma med förslaget att eleverna får arbeta på egen hand medan läraren har samtal.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Två dagar???

    Jag har hört talas om att man bryter undervisningen för utvecklingssamtal under en dag, vilket är helt okej. Det har då handlat om elevledda utvecklingssamtal. Eleverna har alltså själva förberett sina samtal och pratat med berörda lärare om sin situation. Då krävs det en del tid, både till förberedelse och genomförande. Men två dagar för bara samtal känns orimligt mycket. Hur stora klasser handlar det om?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  14. 7
    Två dagar??? Jag har hört talas om att man bryter undervisningen för utvecklingssamtal under en dag, vilket är helt okej. Det har då handlat om elevledda utvecklingssamtal. Eleverna har alltså själva förberett sina samtal och pratat med berörda lärare om sin situation. Då krävs det en del tid, både till förberedelse och genomförande. Men två dagar för bara samtal känns orimligt mycket. Hur stora klasser handlar det om?
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    Låter helskumt. Jag hade definitivt protesterat.
  16. 8
    Låter helskumt. Jag hade definitivt protesterat.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    kan det vara så att skolans ekonomi är trängd mellan lärarnas arbetstid, kompledigheter, vikariekostnader... ?
  18. 9
    kan det vara så att skolans ekonomi är trängd mellan lärarnas arbetstid, kompledigheter, vikariekostnader... ?
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    just, det är något sådant jag tänkte på i mitt svar nedan. det nya sättet att arbeta i lag och projekt och utvecklingsmål och handlingaplaner kan vara gott men leder till att mycket arbetstid läggs på just det och mindre på själva klassrums-situationen.
  20. 10
    just, det är något sådant jag tänkte på i mitt svar nedan. det nya sättet att arbeta i lag och projekt och utvecklingsmål och handlingaplaner kan vara gott men leder till att mycket arbetstid läggs på just det och mindre på själva klassrums-situationen.
  21. Undrande förälder
    #11
    Tack för alla svar. Det finns ingen ordning i den här skolan utan alla lärare gör som dom vill. Den rektor dom har verkar knappt existera. Mitt barn kommer att få plugga hemma för jag kan hålla koll på det tror jag men jag vet barn som redan planerat annat till och med tillsammans med föräldrar som ser det som ledig dag. Antar att jag får ta hand om mitt och strunta i hur dumt andra gör.
  22. 11
    Tack för alla svar. Det finns ingen ordning i den här skolan utan alla lärare gör som dom vill. Den rektor dom har verkar knappt existera. Mitt barn kommer att få plugga hemma för jag kan hålla koll på det tror jag men jag vet barn som redan planerat annat till och med tillsammans med föräldrar som ser det som ledig dag. Antar att jag får ta hand om mitt och strunta i hur dumt andra gör.
  23. Medlem sedan
    Jul 2007
    #12
    Nej det får vi inte, det ingår i våra arbetsuppgifter. Så är det i alla fall hos oss.
  24. 12
    Nej det får vi inte, det ingår i våra arbetsuppgifter. Så är det i alla fall hos oss.
  25. Medlem sedan
    Jun 1998
    #13
    Men om det förläggs efter ordinarie skoltid?
  26. 13
    Men om det förläggs efter ordinarie skoltid?
  27. anonymt namn
    #14

    Samtal under två heldagar!

    Jag arbetar som grundskollärare och på min skola(där det för övrigt råder stor ordning och reda) har vi sedan flera år våra utvecklingssamtal på dagtid. Det kom till som ett led i att vi ville öka kvalitén på samtalen, på skolan anser vi att de är så viktiga att det är värt att lägga två hela dagar. Våra elever har hemstudier under dessa dagar och det finns personal tillgänglig i biblioteket där man är välkommen att sitta och arbeta och eleverna får självklart äta lunch i skolan om de vill.
    Samtalen är 45 minuter långa och vi har grupper om 13-15 elever som vi genomför samtalen med. Vår veckoarbetstid är ju 35h arbetsplatsförlagd tid och det är ju under dessa 35 h som samtalen ska rymmas men jag misstänker att det inte finns någon lärare som har den tiden "ledig" under vanliga dagar med undervisning.(i så fall skulle jag vilja ha den tjänsten )
    Tanken att samtalen ska ligga utanför skoldagen, på eftermiddagar och kvällar är förlegad, naturligtvis måste även en lärare få möjlighet att utföra sina arbetsuppgifter under sin arbetstid. Lärarjobbet är trots allt bara ett jobb och inte ett kall som en del föräldrar verkar tro. Jag vill vara hemma hos min familj på kvällen...
    Faktum är att vi haft väldigt mycket positiva reaktioner på vårt upplägg, främst för att samtalen blivit så mycket bättre. Det är stor skillnad att kunna lägga allt fokus på samtalen och slippa genomföra dem som ytterligare arbete efter en redan lång arbetsdag. En och annan har naturligtvis "knorrat" över att det är svårt att ta ledigt från jobbet men de är få. Det är ingen som klagat över att eleverna är hemma utan det är just det egna jobbet...
    Vill tillägga att jag arbetar på en 6-9-enhet, samtalen för F-5 ligger också på dagtid men då finns givetvis fritids att tillgå, de eleverna förväntas inte klara sig själva hemma.
  28. 14
    Samtal under två heldagar! Jag arbetar som grundskollärare och på min skola(där det för övrigt råder stor ordning och reda) har vi sedan flera år våra utvecklingssamtal på dagtid. Det kom till som ett led i att vi ville öka kvalitén på samtalen, på skolan anser vi att de är så viktiga att det är värt att lägga två hela dagar. Våra elever har hemstudier under dessa dagar och det finns personal tillgänglig i biblioteket där man är välkommen att sitta och arbeta och eleverna får självklart äta lunch i skolan om de vill.
    Samtalen är 45 minuter långa och vi har grupper om 13-15 elever som vi genomför samtalen med. Vår veckoarbetstid är ju 35h arbetsplatsförlagd tid och det är ju under dessa 35 h som samtalen ska rymmas men jag misstänker att det inte finns någon lärare som har den tiden "ledig" under vanliga dagar med undervisning.(i så fall skulle jag vilja ha den tjänsten )
    Tanken att samtalen ska ligga utanför skoldagen, på eftermiddagar och kvällar är förlegad, naturligtvis måste även en lärare få möjlighet att utföra sina arbetsuppgifter under sin arbetstid. Lärarjobbet är trots allt bara ett jobb och inte ett kall som en del föräldrar verkar tro. Jag vill vara hemma hos min familj på kvällen...
    Faktum är att vi haft väldigt mycket positiva reaktioner på vårt upplägg, främst för att samtalen blivit så mycket bättre. Det är stor skillnad att kunna lägga allt fokus på samtalen och slippa genomföra dem som ytterligare arbete efter en redan lång arbetsdag. En och annan har naturligtvis "knorrat" över att det är svårt att ta ledigt från jobbet men de är få. Det är ingen som klagat över att eleverna är hemma utan det är just det egna jobbet...
    Vill tillägga att jag arbetar på en 6-9-enhet, samtalen för F-5 ligger också på dagtid men då finns givetvis fritids att tillgå, de eleverna förväntas inte klara sig själva hemma.
  29. Anonym
    #15
    det finns väl arbetstid efter skoltid oftast?
  30. 15
    det finns väl arbetstid efter skoltid oftast?
  31. Anonym lärare
    #16
    Den förlägger jag INTE till skolan och den är oftast fulltecknad för annat. Om det ska vara utvecklingssamtal efter min schemalagda arbetstid så vill jag har komp eller övertidsersättning för det.
  32. 16
    Den förlägger jag INTE till skolan och den är oftast fulltecknad för annat. Om det ska vara utvecklingssamtal efter min schemalagda arbetstid så vill jag har komp eller övertidsersättning för det.
  33. Medlem sedan
    Dec 2001
    #17

    Har aldrig hört talas om en

    sån lösning. Varför inte lägga utvecklingssamtalen efter skoltid så som brukligt? Det kan väl knappast vara lättare för föräldrarna att komma på samtal på förmiddagen?
    Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

    http://www.jordochdjur.se
  34. 17
    Har aldrig hört talas om en sån lösning. Varför inte lägga utvecklingssamtalen efter skoltid så som brukligt? Det kan väl knappast vara lättare för föräldrarna att komma på samtal på förmiddagen?
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Brukligt?

    Jag arbetar inte på kvällstid. Så vill man träffa mig för att diskutera sitt barns utveckling inom skolans ram får man helt enkelt ta sig tid till det under min arbestid. Precis som man tar ledigt för att besöka läkaren, tandvården, frisören eller vad det vara må. Och precis som jag tar ledigt för att träffa mina barns lärare för utvecklingssamtal. Det är inget konstigt med det.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  36. 18
    Brukligt? Jag arbetar inte på kvällstid. Så vill man träffa mig för att diskutera sitt barns utveckling inom skolans ram får man helt enkelt ta sig tid till det under min arbestid. Precis som man tar ledigt för att besöka läkaren, tandvården, frisören eller vad det vara må. Och precis som jag tar ledigt för att träffa mina barns lärare för utvecklingssamtal. Det är inget konstigt med det.
  37. Medlem sedan
    Dec 2001
    #19

    När jag själv jobbade som

    lärare (i o f på gymnasiet) låg alla utvecklingsamtal kvällstid. Mina barns utvecklingssamtal har alltid legat på eftermiddagar. Aldrig förmiddagar.
    Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

    http://www.jordochdjur.se
  38. 19
    När jag själv jobbade som lärare (i o f på gymnasiet) låg alla utvecklingsamtal kvällstid. Mina barns utvecklingssamtal har alltid legat på eftermiddagar. Aldrig förmiddagar.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20

    Det har varit så

    Men allt färre gör så nu. Det är inte alltid lättare för föräldrarna att komma på kvällen. Barnen har aktiviteter de ska iväg på, mat ska serveras och småsyskon ska läggas i tid, som exempel. Dagtid funkar lika bra.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  40. 20
    Det har varit så Men allt färre gör så nu. Det är inte alltid lättare för föräldrarna att komma på kvällen. Barnen har aktiviteter de ska iväg på, mat ska serveras och småsyskon ska läggas i tid, som exempel. Dagtid funkar lika bra.

Liknande trådar

  1. Mer skolarbete i fyran?
    By _Maa_ in forum _00 Alla barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 14:06
  2. Skolarbete!
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 08:41
  3. Hjälp med skolarbete!
    By sara in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 14:17
  4. Hjälp med skolarbete
    By Liten77 in forum Styvfamiljer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 13:39
  5. motivation för skolarbete
    By svensklärare in forum Barn som yrke
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 09:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar