Fler som vill/tänker ta reda på kön.....
_0905 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Fler som vill/tänker ta reda på kön.....

    Detta blir vår fjärde bebis och alla andra tidigare ggr har vi på ul:et runt v 18 fått veta vilken sort vi skall få. I början av denna grav tänkte jag att det denna gång skulle få bli en överraskning men jag är ju så nyfiken så jag spricker. Så vi kommer även denna gång att ta reda på sorten på den lill* i magen. Det känns bra och roligt att veta i förväg tycker jag.

    Vi har ju redan fått en gissning så det skall bli kul att se om det stämmer på nästa ul.

    Kram på er/Amamman
  2. 1
    Fler som vill/tänker ta reda på kön..... Detta blir vår fjärde bebis och alla andra tidigare ggr har vi på ul:et runt v 18 fått veta vilken sort vi skall få. I början av denna grav tänkte jag att det denna gång skulle få bli en överraskning men jag är ju så nyfiken så jag spricker. Så vi kommer även denna gång att ta reda på sorten på den lill* i magen. Det känns bra och roligt att veta i förväg tycker jag.

    Vi har ju redan fått en gissning så det skall bli kul att se om det stämmer på nästa ul.

    Kram på er/Amamman
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Ja, vi tog reda på det förra gången och kommer göra detsamma denna gång.
  4. 2
    Ja, vi tog reda på det förra gången och kommer göra detsamma denna gång.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Absolut. För mig blir relationen till barnet mycket mer personlig och verklig om jag kan tänka på "honom" än om jag tänker "den" om bebisen. Nu kommer vi att gå till en annan klinik än vi varit på tidigare (KS denna gång, UltraGyn Danderyd tidigare gånger) och det står ju uttryckligen i kallelsen att bestämning av fostrets kön inte ingår i undersökningen. Tidigare har vi frågat och då har de sagt att det kanske inte går att se men ändå försökt (och lyckats, får jag tillägga), hoppas att de kan göra samma sak här. om de vägrar, eller det inte går, kommer jag försöka boka ett privat UL för att se. Det är viktigt för mig och maken har också samma inställning.

    Jag har aldrig förstått det där med "överraskningen" - jag menar, hur många sorter kan det vara? Det ena eller det andra, inga mellanting eller högoddsare - en sådan jätteöverraskning blir det ju inte direkt. Men alla är vi ju olika, tycker man det är mysigt på något sätt att sväva i ovisshet så skall ju inte vårdpersonal råka försäga sig tex.

    Jag är medveten om att en del provoceras av tankegångar som de i mitt andra stycke. Jag menar inte att jag tycker att alla borde vilja veta, utan att jag inte förstår, varken varför man inte vill veta eller varför ämnet i sig är så laddat. En del vill veta, andra inte, det ena är inte mer oetiskt än det andra. Men det väcker alltid en väldig debatt där båda sidor känner behov av att försvara sig. Jag attackerar inte någon för dennes ståndpunkt i en för utomstående ickefråga, jag bara förstår inte.
  6. 3
    Absolut. För mig blir relationen till barnet mycket mer personlig och verklig om jag kan tänka på "honom" än om jag tänker "den" om bebisen. Nu kommer vi att gå till en annan klinik än vi varit på tidigare (KS denna gång, UltraGyn Danderyd tidigare gånger) och det står ju uttryckligen i kallelsen att bestämning av fostrets kön inte ingår i undersökningen. Tidigare har vi frågat och då har de sagt att det kanske inte går att se men ändå försökt (och lyckats, får jag tillägga), hoppas att de kan göra samma sak här. om de vägrar, eller det inte går, kommer jag försöka boka ett privat UL för att se. Det är viktigt för mig och maken har också samma inställning.

    Jag har aldrig förstått det där med "överraskningen" - jag menar, hur många sorter kan det vara? Det ena eller det andra, inga mellanting eller högoddsare - en sådan jätteöverraskning blir det ju inte direkt. Men alla är vi ju olika, tycker man det är mysigt på något sätt att sväva i ovisshet så skall ju inte vårdpersonal råka försäga sig tex.

    Jag är medveten om att en del provoceras av tankegångar som de i mitt andra stycke. Jag menar inte att jag tycker att alla borde vilja veta, utan att jag inte förstår, varken varför man inte vill veta eller varför ämnet i sig är så laddat. En del vill veta, andra inte, det ena är inte mer oetiskt än det andra. Men det väcker alltid en väldig debatt där båda sidor känner behov av att försvara sig. Jag attackerar inte någon för dennes ståndpunkt i en för utomstående ickefråga, jag bara förstår inte.
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Ja, jag vill absolut veta Jag frågade på KUB-testet om de brukade kunna se vid rutin-UL och jodå, det trodde de nog att de kunde. Men jag vill egentligen vara rätt säker - så jag kan tänka mig att göra ett extra, senare UL också. Eller till och med blodproven från USA - fast de är hiskeligt dyra nu när dollarn gått upp
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  8. 4
    Ja, jag vill absolut veta Jag frågade på KUB-testet om de brukade kunna se vid rutin-UL och jodå, det trodde de nog att de kunde. Men jag vill egentligen vara rätt säker - så jag kan tänka mig att göra ett extra, senare UL också. Eller till och med blodproven från USA - fast de är hiskeligt dyra nu när dollarn gått upp
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    Blodprov? Vad är det för något nytt som jag inte känner till? Är det tillförlitligt?
  10. 5
    Blodprov? Vad är det för något nytt som jag inte känner till? Är det tillförlitligt?
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    Det finns ett gäng labb som erbjuder det, du sticker dig själv i fingret och sätter blodprov på ett särskilt papper. Om jag förstått det rätt så söker de manliga kromosomer i ditt blod - finns det så är det en pojke, finns det inte så är det en flicka. Låter ju extremt enkelt så egentligen förstår jag inte varför inte svenska labb kan kolla upp det, men okej då. Det är tillförlitligt så länge man är noga när man tar testet och ser till så att det inte blir nåt krångel - de säger att man inte ska ha några män närvarande, t.ex. Tror det stod 95% säkerhet. Här kan du läsa mer:
    http://www.tellmepinkorblue.com/
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  12. 6
    Det finns ett gäng labb som erbjuder det, du sticker dig själv i fingret och sätter blodprov på ett särskilt papper. Om jag förstått det rätt så söker de manliga kromosomer i ditt blod - finns det så är det en pojke, finns det inte så är det en flicka. Låter ju extremt enkelt så egentligen förstår jag inte varför inte svenska labb kan kolla upp det, men okej då. Det är tillförlitligt så länge man är noga när man tar testet och ser till så att det inte blir nåt krångel - de säger att man inte ska ha några män närvarande, t.ex. Tror det stod 95% säkerhet. Här kan du läsa mer:
    http://www.tellmepinkorblue.com/
  13. Medlem sedan
    Apr 2006
    #7
    ... och jag kan väl tillägga att det är ganska omdiskuterat om det verkligen funkar eller inte
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  14. 7
    ... och jag kan väl tillägga att det är ganska omdiskuterat om det verkligen funkar eller inte
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Vi vet redan! Vi vet att det är en lillebror i magen, och det känns härligt att veta. Vi tog reda på könet även då vi väntade vår första.
  16. 8
    Vi vet redan! Vi vet att det är en lillebror i magen, och det känns härligt att veta. Vi tog reda på könet även då vi väntade vår första.
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9

    ja

    också fjärde barnet.
    Vi har aldrig fått eller tagit reda på könet innan men nu känns det osm en väldigt bra idé.

    Nån som har ett tips på ett bra ställe att göra det på???
    vad kostar det?
    Åker till Stockholm rätt ofta så jag tänkte göra det där...
  18. 9
    ja också fjärde barnet.
    Vi har aldrig fått eller tagit reda på könet innan men nu känns det osm en väldigt bra idé.

    Nån som har ett tips på ett bra ställe att göra det på???
    vad kostar det?
    Åker till Stockholm rätt ofta så jag tänkte göra det där...
  19. nr2?
    #10
    Absolut!
    Förra gången var vi inte helt säkra att vi ville - men grabben viftade med den på ultraljudet - så det var inte så svårt att missa

    Nu vill vi - om det går. Men gärna suga lite på karamellen själva innan vi berättar till alla...
    Ska på UL i morrn!!!
  20. 10
    Absolut!
    Förra gången var vi inte helt säkra att vi ville - men grabben viftade med den på ultraljudet - så det var inte så svårt att missa

    Nu vill vi - om det går. Men gärna suga lite på karamellen själva innan vi berättar till alla...
    Ska på UL i morrn!!!
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11
    I sthlm finns ju Tittut Ultraljud, som ligger nära Stadion.
    http://www.tittutultraljud.se/

    Annars har ni Anders Selbing, i Linköping som har en UL-klnik.
    http://www.crocus.nu/

    Båda dessa utför 3D/4D UL samt könsbestämning.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  22. 11
    I sthlm finns ju Tittut Ultraljud, som ligger nära Stadion.
    http://www.tittutultraljud.se/

    Annars har ni Anders Selbing, i Linköping som har en UL-klnik.
    http://www.crocus.nu/

    Båda dessa utför 3D/4D UL samt könsbestämning.
  23. Medlem sedan
    Mar 2004
    #12
    Ja, vi har bokat en tid hos Selbing den 9:e januari för ett 3d ul. Ska bli jättekul! Gjorde ett könsul med första killen, med andra visste vi inte och uppenbarligen gillade vi metod 1 bäst för nu blir det ju ett ul till :-D.
  24. 12
    Ja, vi har bokat en tid hos Selbing den 9:e januari för ett 3d ul. Ska bli jättekul! Gjorde ett könsul med första killen, med andra visste vi inte och uppenbarligen gillade vi metod 1 bäst för nu blir det ju ett ul till :-D.
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13

    tack men

    jag vill inte ha så avancerade, de där två hittade jag med men ag vill ha nåt enklare (okej billigare) och vill inte se i 3D tycker det är jätteläskigt....
    jag kanske är fånig
  26. 13
    tack men jag vill inte ha så avancerade, de där två hittade jag med men ag vill ha nåt enklare (okej billigare) och vill inte se i 3D tycker det är jätteläskigt....
    jag kanske är fånig
  27. Medlem sedan
    Oct 2000
    #14
    Nää!
    Har aldrig velat veta innan och inte nu heller, fast idag på u-ljudet när "eleven" körde runt med grunkan så tyckte jag att jag såg vad det var för kön.
    Fast helt säker är jag ju inte :-).

    Brukar alltid känna vad det ska bli för kön efter ett tag, cirka halvvägs in i graviditeten. Har hittills haft rätt fyra gånger av fyra :-).
  28. 14
    Nää!
    Har aldrig velat veta innan och inte nu heller, fast idag på u-ljudet när "eleven" körde runt med grunkan så tyckte jag att jag såg vad det var för kön.
    Fast helt säker är jag ju inte :-).

    Brukar alltid känna vad det ska bli för kön efter ett tag, cirka halvvägs in i graviditeten. Har hittills haft rätt fyra gånger av fyra :-).
  29. Medlem sedan
    Feb 2007
    #15
    Jag vet inte riktigt. Här så berättar de inte. Inte ens om man frågar snällt.
    Så isåfall blir det att åka till Stockholm till Titt-ut. Ska fråga sambon vad han tycker. Vill inte han då kan jag också stå över. Får ju veta tids nog.
  30. 15
    Jag vet inte riktigt. Här så berättar de inte. Inte ens om man frågar snällt.
    Så isåfall blir det att åka till Stockholm till Titt-ut. Ska fråga sambon vad han tycker. Vill inte han då kan jag också stå över. Får ju veta tids nog.
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    På Mama Mia där jag går kan man göra köns-UL runt vecka 25, kommer inte ihåg exakt vad det kostade men några hundralappar.
  32. 16
    På Mama Mia där jag går kan man göra köns-UL runt vecka 25, kommer inte ihåg exakt vad det kostade men några hundralappar.
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17
    i vilken vecka fick ni veta? Litar ni helt på resultatet? Anledningen till att jag frågar är att vi fick en kvalificerad gissning på vårt kub men den vågar jag inte lita på överhuvudtaget. :-)
  34. 17
    i vilken vecka fick ni veta? Litar ni helt på resultatet? Anledningen till att jag frågar är att vi fick en kvalificerad gissning på vårt kub men den vågar jag inte lita på överhuvudtaget. :-)
  35. Medlem sedan
    Oct 2008
    #18
    va de är många som ska ta reda på könet,
    vi tänkte inte ta reda på det eftersom min gubbe tyckte att det skulle få bli en trevlig överaskning sen.
    men man vet ju aldrig man hinner kanske ändra sig senare
  36. 18
    va de är många som ska ta reda på könet,
    vi tänkte inte ta reda på det eftersom min gubbe tyckte att det skulle få bli en trevlig överaskning sen.
    men man vet ju aldrig man hinner kanske ändra sig senare
  37. Medlem sedan
    Jan 2005
    #19
    Då har jag ett tips till dig, och inte kostar det så mycket heller. På Sibyllekliniken i Sthlm gör de könsul och det kostar runt 300 kr. Han som utför dem är jätteduktig. Har varit där med två av mina barn. Tar man med ett vhs band får man med ul:et hem på film.
  38. 19
    Då har jag ett tips till dig, och inte kostar det så mycket heller. På Sibyllekliniken i Sthlm gör de könsul och det kostar runt 300 kr. Han som utför dem är jätteduktig. Har varit där med två av mina barn. Tar man med ett vhs band får man med ul:et hem på film.
  39. Medlem sedan
    Jan 2005
    #20
    Kul att så många fler vill veta sorten på bebisen. Det är ju mycket roligare att handla saker och kläder då också.
  40. 20
    Kul att så många fler vill veta sorten på bebisen. Det är ju mycket roligare att handla saker och kläder då också.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tänker ni ta reda på könet?
    By Mia med tvåan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 14:30
  2. Tänker ni ta reda på kön? Ja/Nej?
    By mimiWNY m N&M in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 12:31
  3. Fler som inte ska ta reda på kön?
    By Fuchsia *2 v. 19+6 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 20:21
  4. Tänker ni ta reda på bebisens kön?
    By Patricia m Anthon 01 & Robin 02 + BF 3/5-06 v.16 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 12:29
  5. Tänker ni ta reda på vilket kön...
    By -Tess- in forum _0605 Majbarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 22:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar