Dagis
_0809 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Dagis

    Jag har en fråga... Hugo är mitt första barn och jag undrar hur det funkar det här med dagis... När brukar de börja på dagis? När får man börja på dagis som tidigast? Hur anmäler man sig? Får man välja vilket dagis man vill? Spelar det någon roll i vilken månad på året man börjar? Hur länge på dagarna får/kan de vara där? När öppnar och stänger dagis (i allmänhet)? Ja... jag har altså ingen aning om hur det fungerar så om ni ville vara så snälla å berätta lite för mig så jag inte missar någonting =) Tack på förhand!
  2. 1
    Dagis Jag har en fråga... Hugo är mitt första barn och jag undrar hur det funkar det här med dagis... När brukar de börja på dagis? När får man börja på dagis som tidigast? Hur anmäler man sig? Får man välja vilket dagis man vill? Spelar det någon roll i vilken månad på året man börjar? Hur länge på dagarna får/kan de vara där? När öppnar och stänger dagis (i allmänhet)? Ja... jag har altså ingen aning om hur det fungerar så om ni ville vara så snälla å berätta lite för mig så jag inte missar någonting =) Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Mar 2000
    #2
    Ett barn får börja på förskola först den dagen då det fyller 1 år. Det finns nog sällsynta fall där ett barn har fått börja vid 11 månader eller så, men det är inte vanligt och måste vara av speciella anledningar.

    Du skickar in en ansökan till din kommun om plats där du anger datum då ni önskar plats och vilken förskola ni önskar. Sen har kommunerna olika regler, vissa vill att man ansöker fyra månader innan man vill ha plats, andra sex månader innan. Du får en blankett från kommunen, många har det på sin hemsida.

    Har du tur får du plats på den förskola du vill ha, har du otur får du inte det. Det beror på om det finns plats eller inte. I augusti är det lättast att få plats då alla femåringar går upp till förskoleklass då. Det är betydligt svårare att få plats där man önskar under resten av året.

    Barnet får vara på förskolan under arbetstid+restid, fem dagar i veckan. Sedan finns det i vissa kommuner förskolor som har öppet på natten och på helgen, men det är inte alls kommuner som erbjuder det tyvärr.

    Öppettiderna varierar. Kommunala förskolor har ofta skyldighet att ha öppet 06.00-18.00. Vissa har 05.30-18.30. Privata förskolor har ofta kortare öppettider. På mitt jobb tex (jag är förskollärare) har vi öppet 06.30-17.00 för de barn vi har har inte behov av längre öppettider. Föräldrarna måste anmäla behov av längre öppettider om det ska vara det.

    Nu tror jag att jag har svarat på alla frågorna... hoppas det hjälpte lite! Kolla på din kommuns hemsida för att bli klokare! :-)
  4. 2
    Ett barn får börja på förskola först den dagen då det fyller 1 år. Det finns nog sällsynta fall där ett barn har fått börja vid 11 månader eller så, men det är inte vanligt och måste vara av speciella anledningar.

    Du skickar in en ansökan till din kommun om plats där du anger datum då ni önskar plats och vilken förskola ni önskar. Sen har kommunerna olika regler, vissa vill att man ansöker fyra månader innan man vill ha plats, andra sex månader innan. Du får en blankett från kommunen, många har det på sin hemsida.

    Har du tur får du plats på den förskola du vill ha, har du otur får du inte det. Det beror på om det finns plats eller inte. I augusti är det lättast att få plats då alla femåringar går upp till förskoleklass då. Det är betydligt svårare att få plats där man önskar under resten av året.

    Barnet får vara på förskolan under arbetstid+restid, fem dagar i veckan. Sedan finns det i vissa kommuner förskolor som har öppet på natten och på helgen, men det är inte alls kommuner som erbjuder det tyvärr.

    Öppettiderna varierar. Kommunala förskolor har ofta skyldighet att ha öppet 06.00-18.00. Vissa har 05.30-18.30. Privata förskolor har ofta kortare öppettider. På mitt jobb tex (jag är förskollärare) har vi öppet 06.30-17.00 för de barn vi har har inte behov av längre öppettider. Föräldrarna måste anmäla behov av längre öppettider om det ska vara det.

    Nu tror jag att jag har svarat på alla frågorna... hoppas det hjälpte lite! Kolla på din kommuns hemsida för att bli klokare! :-)
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    ok men pojken min fyller ju ett den 23 sept men han kan alltså inte börja på dagis i agusti om vi inte har en speciell andledning?
  6. 3
    ok men pojken min fyller ju ett den 23 sept men han kan alltså inte börja på dagis i agusti om vi inte har en speciell andledning?
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Hur det fungerar med dagisköer är olika i varje kommun. Här i stockholm finns en kommunal kö och så har varje privat förskola sin egen kö. I Uppsala har istället alla förskolor samma kö, även de privata. Gå in på kommunens hemsida eller ring till kommunkontoret och be att få prata med någon.

    Ettårsdagen är gränsen för när förskolan får betalt från kommunen för att ta emot barnet varför de flesta förskolor inte tar emot barn yngre än ett år. I vissa förskolor kan man skriva in barnet tidigare (så att barnet garanterat har en plats) men det får inte börja förrän den dagen.
  8. 4
    Hur det fungerar med dagisköer är olika i varje kommun. Här i stockholm finns en kommunal kö och så har varje privat förskola sin egen kö. I Uppsala har istället alla förskolor samma kö, även de privata. Gå in på kommunens hemsida eller ring till kommunkontoret och be att få prata med någon.

    Ettårsdagen är gränsen för när förskolan får betalt från kommunen för att ta emot barnet varför de flesta förskolor inte tar emot barn yngre än ett år. I vissa förskolor kan man skriva in barnet tidigare (så att barnet garanterat har en plats) men det får inte börja förrän den dagen.
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5
    "Du har rätt till barnomsorgsplats när ditt barn har fyllt ett år.
    Barn i behov av särskilt stöd kan få plats före ett års ålder."
    är vad som gäller i Stockholms kommun iallafall.
    Ulrika med Love 06111 och Klara & Hedda 080804
  10. 5
    "Du har rätt till barnomsorgsplats när ditt barn har fyllt ett år.
    Barn i behov av särskilt stöd kan få plats före ett års ålder."
    är vad som gäller i Stockholms kommun iallafall.

Liknande trådar

  1. Feberfri dagis, dagis. Måste fråga er
    By heke4 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 13:17
  2. Sjuk igen...åh suck..dagis dagis
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 10:47
  3. ang.debatten dagis/inte dagis
    By missbelliz in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 22:32
  4. Denna dagis/icke dagis
    By Tittif in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 18:24
  5. Dagis eller inte dagis...
    By Älsklingsfrö in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 09:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar