skolbyte
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    skolbyte

    Hej!

    Nu har vi börjat att fundera på skolbyte. Orsaken är att vår skola inte har fler årskurser.

    Den skola som kommunen hänvisar elever till är inte aktuell p.g.a. att den är stökig / dåligt rykte m.m. Den har genomsnittligt dålig betygsstatestik och erbjuder inte min son det han behöver. Inget 1.a hansdsval alltså.

    så till frågan

    Vad skulle ni titta på när ni letar ny skola?

    vi har tre aktuella skolor som vi besökt. Öppet hus i all ära men det är svårt att få grepp om hur skolan verkligen är.
  2. 1
    skolbyte Hej!

    Nu har vi börjat att fundera på skolbyte. Orsaken är att vår skola inte har fler årskurser.

    Den skola som kommunen hänvisar elever till är inte aktuell p.g.a. att den är stökig / dåligt rykte m.m. Den har genomsnittligt dålig betygsstatestik och erbjuder inte min son det han behöver. Inget 1.a hansdsval alltså.

    så till frågan

    Vad skulle ni titta på när ni letar ny skola?

    vi har tre aktuella skolor som vi besökt. Öppet hus i all ära men det är svårt att få grepp om hur skolan verkligen är.
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Känner ni ingen

    som redan har barn där? Det är ett bra sätt att få info på - då kan man få veta om hur skolan fungerar i praktiken.

    Viktigt för mig:
    - att barnen får arbetsro i klassrummet och att problem med pratighet eller bus tas itu med omgående
    - att det finns en väl fungerande organisation med bra skolledning - det gynnar alla: lärare, elever, föräldrar - bra organisation får välutbildad personal att stanna och eleverna känner trygghet samt får alla fördelar av att undervisas av erfarna pedagoger med rätt behörighet
    - att det finns en organisation för att ta hand om mobbingsituationer eller elever som inte känner sig delaktiga
    - barnen får bra och varierad idrottsundervisning som hjälper dem att hitta fysiska aktiviteter som de tycker är roliga
    - inte marginaliserar bild/musik/slöjd - viktiga uttrycksmedel som komplement till det talade och skrivna ordet

    Sedan tror jag storleken på skolan är av liten betydelse - det finns jättebra väldigt stora skolor - och många stora skolor som är dåliga. Likaså kan små skolor vara både toppen och botten.
    Gångavstånd hem upplever jag inte som särskilt viktigt heller - vi valde bort närmsta skolan efter ett år. Men visst är det bra om det finns fungerande bussnät så att barnen kan åka hem själva när de blir lite äldre.
    Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

    http://www.jordochdjur.se
  4. 2
    Känner ni ingen som redan har barn där? Det är ett bra sätt att få info på - då kan man få veta om hur skolan fungerar i praktiken.

    Viktigt för mig:
    - att barnen får arbetsro i klassrummet och att problem med pratighet eller bus tas itu med omgående
    - att det finns en väl fungerande organisation med bra skolledning - det gynnar alla: lärare, elever, föräldrar - bra organisation får välutbildad personal att stanna och eleverna känner trygghet samt får alla fördelar av att undervisas av erfarna pedagoger med rätt behörighet
    - att det finns en organisation för att ta hand om mobbingsituationer eller elever som inte känner sig delaktiga
    - barnen får bra och varierad idrottsundervisning som hjälper dem att hitta fysiska aktiviteter som de tycker är roliga
    - inte marginaliserar bild/musik/slöjd - viktiga uttrycksmedel som komplement till det talade och skrivna ordet

    Sedan tror jag storleken på skolan är av liten betydelse - det finns jättebra väldigt stora skolor - och många stora skolor som är dåliga. Likaså kan små skolor vara både toppen och botten.
    Gångavstånd hem upplever jag inte som särskilt viktigt heller - vi valde bort närmsta skolan efter ett år. Men visst är det bra om det finns fungerande bussnät så att barnen kan åka hem själva när de blir lite äldre.
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    Misa

    Tack för bra råd och tips. Vi känner en elev i en av skolorna samt att storebror går i en.

    Resvägarna är lite varierade och det är tänkt att sonen ska åka själv. Storebror reser till sin skola och det går bra så lilleman ska också få åka själv.


    Två av skolorna är friskolor och jag är lite fundersam över detta. Vet ju att det ibland är väldigt skiftande kvalitet på friskolor. Det känns som om att kommunala skolor står under en annan kontroll .. tror jag..


    detta med mobbingteam och elevvårdsteam var bra. ska kolla det.

    efter jul ska jag träffa studierektor på en av skolorna för att se om de kan ge sonen det han behöver. säger de nej så har vi bara två skolor kvar.
  6. 3
    Misa

    Tack för bra råd och tips. Vi känner en elev i en av skolorna samt att storebror går i en.

    Resvägarna är lite varierade och det är tänkt att sonen ska åka själv. Storebror reser till sin skola och det går bra så lilleman ska också få åka själv.


    Två av skolorna är friskolor och jag är lite fundersam över detta. Vet ju att det ibland är väldigt skiftande kvalitet på friskolor. Det känns som om att kommunala skolor står under en annan kontroll .. tror jag..


    detta med mobbingteam och elevvårdsteam var bra. ska kolla det.

    efter jul ska jag träffa studierektor på en av skolorna för att se om de kan ge sonen det han behöver. säger de nej så har vi bara två skolor kvar.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4

    Tror egentligen inte att

    det behöver vara sämre insyn i friskolor än i kommunala. Men det kan ju vara värt att kolla vilken organisation en ev friskola har, om det är AB, stiftelse, föräldrakooperativ eller något annat. Vill man ha stora möjligheter att själv påverka kan det ju vara bra med en föräldrakooperativ skola.

    Skönt att barnen kan ta sig själva till skolan - det underlättar ju logistiken!

    Hoppas ni hittar något som passar er!!
    Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

    http://www.jordochdjur.se
  8. 4
    Tror egentligen inte att det behöver vara sämre insyn i friskolor än i kommunala. Men det kan ju vara värt att kolla vilken organisation en ev friskola har, om det är AB, stiftelse, föräldrakooperativ eller något annat. Vill man ha stora möjligheter att själv påverka kan det ju vara bra med en föräldrakooperativ skola.

    Skönt att barnen kan ta sig själva till skolan - det underlättar ju logistiken!

    Hoppas ni hittar något som passar er!!
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    inte mindre tilsyn

    däremot har du mindra insyn i en friskola, även en föräldrakooperativ.
    Det finns till och med en ny myndighet (myndigheten för skolinspektion), kolla på deras sida om de har gjort kontroller på skolorna. Förr var det bara de fristående skolorna som kollades av skolverket, de kommunala står under just kommunal uppsikt och de gör inte några jättestora kontroller, inte i min kommun iaf.
  10. 5
    inte mindre tilsyn däremot har du mindra insyn i en friskola, även en föräldrakooperativ.
    Det finns till och med en ny myndighet (myndigheten för skolinspektion), kolla på deras sida om de har gjort kontroller på skolorna. Förr var det bara de fristående skolorna som kollades av skolverket, de kommunala står under just kommunal uppsikt och de gör inte några jättestora kontroller, inte i min kommun iaf.
  11. Medlem sedan
    Oct 2008
    #6
    jo det där med friskolor. Det står ju inte alltid så positiva saker i tidningar när friskolor granskas. Givetvis finns det även dåliga komunala skolor också.

    ska kolla organisationen på vår tilltänkta friskola. Det där med insyn i org. har jag inte heller tänkt på.

    jag tycker vi har fått många bra och kloka råd. Tack!
  12. 6
    jo det där med friskolor. Det står ju inte alltid så positiva saker i tidningar när friskolor granskas. Givetvis finns det även dåliga komunala skolor också.

    ska kolla organisationen på vår tilltänkta friskola. Det där med insyn i org. har jag inte heller tänkt på.

    jag tycker vi har fått många bra och kloka råd. Tack!

Liknande trådar

  1. Skolbyte
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 21:57
  2. Skolbyte...
    By ar72 in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 22:16
  3. Skolbyte
    By Nyponrosen in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 12:15
  4. SKOLBYTE
    By Mmmm in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 12:02
  5. Skolbyte nr 2???
    By Nyinflyttadanna in forum Skolbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 20:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar