Hur mkt kan de sova egentligen?
_0809 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Hur mkt kan de sova egentligen?

    Vår flicka som är 11 veckor gammal har snart sovit i två dygn känns de som. Natten till lördag sov hon i ett sträck 22- 8.30 utan att äta ngt, sen vakna hon bara under dagen för att äta och sen sova vidare igen, och likadant har natten varit till söndag, och sen bara sovit under hela dagen bortsett från när hon ätit.

    Jag har kollat tempen på henne och hon har ingen feber, men kan ändå inte låta bli att oroa mig en del över det, då hon i "vanliga fall" är vaken hela dagarna i stort sett och sen sover 22- 6 ungefär på natten.

    Någon annan som haft en sån här sov period, eller borde man ringa och höra någonstans, men hon verkar inte sjuk men lite snorig...

    Kram från en lite orolig mamma
  2. 1
    Hur mkt kan de sova egentligen? Vår flicka som är 11 veckor gammal har snart sovit i två dygn känns de som. Natten till lördag sov hon i ett sträck 22- 8.30 utan att äta ngt, sen vakna hon bara under dagen för att äta och sen sova vidare igen, och likadant har natten varit till söndag, och sen bara sovit under hela dagen bortsett från när hon ätit.

    Jag har kollat tempen på henne och hon har ingen feber, men kan ändå inte låta bli att oroa mig en del över det, då hon i "vanliga fall" är vaken hela dagarna i stort sett och sen sover 22- 6 ungefär på natten.

    Någon annan som haft en sån här sov period, eller borde man ringa och höra någonstans, men hon verkar inte sjuk men lite snorig...

    Kram från en lite orolig mamma
  3. Medlem sedan
    Jan 2008
    #2
    nu har hon fått feber, 38,5 kände på mig att det var nåt som inte stämde redan innan, ringde barn akuten men de tyckte vi skulle avvakta och ringa bvc imorgon istället om inte hon blev tydligt sämre...

    hur är det med feber på dessa små hur mkt ska man oroa sig? hon är 11 veckor nu...
  4. 2
    nu har hon fått feber, 38,5 kände på mig att det var nåt som inte stämde redan innan, ringde barn akuten men de tyckte vi skulle avvakta och ringa bvc imorgon istället om inte hon blev tydligt sämre...

    hur är det med feber på dessa små hur mkt ska man oroa sig? hon är 11 veckor nu...
  5. jenlon
    #3
    Om hon har en förkylning samtidigt så är det ju troligt att febern beror på den. Har den varat länge, förkylningen alltså? Det som man får vara vaksam på med så små barn är att febern kan stiga väldigt snabbt och då finns det ju risk för feberkramper. Sade de något om att ni kan ge lite alvedon om febern stiger? Viktigt att hon orkar äta också så att hon får i sig vätska. Blir hon sämre, slö och medtagen och inte orkar äta så får ni ju åka in med henne, annars kan ni säkert avvakta till bvc imorgon. Håll henne under uppsikt bara. Förstår att de känns jobbigt och oroligt. Tumregeln brukar ju vara ingen feber under tre månaders ålder, men samtidigt kan man ju avvakta lite om man ser ett tydligt samband med något annat, tex början av en förkylning. Vilmer hade feber redan när han var en månad ungefär, men den blev inte högre än just 38,5 och han var förkyld, så jag bestämde mig för att avvakta. Han orkade dessutom äta, vilket ju är väldigt viktigt eftersom de lätt blir uttorkade.

    Er lilla tjej är ju precis på gränsen åldersmässigt också, så visst borde ni väl kunna ge lite alvedon om det behövs. Hoppas att hon snart blir bättre!!
  6. 3
    Om hon har en förkylning samtidigt så är det ju troligt att febern beror på den. Har den varat länge, förkylningen alltså? Det som man får vara vaksam på med så små barn är att febern kan stiga väldigt snabbt och då finns det ju risk för feberkramper. Sade de något om att ni kan ge lite alvedon om febern stiger? Viktigt att hon orkar äta också så att hon får i sig vätska. Blir hon sämre, slö och medtagen och inte orkar äta så får ni ju åka in med henne, annars kan ni säkert avvakta till bvc imorgon. Håll henne under uppsikt bara. Förstår att de känns jobbigt och oroligt. Tumregeln brukar ju vara ingen feber under tre månaders ålder, men samtidigt kan man ju avvakta lite om man ser ett tydligt samband med något annat, tex början av en förkylning. Vilmer hade feber redan när han var en månad ungefär, men den blev inte högre än just 38,5 och han var förkyld, så jag bestämde mig för att avvakta. Han orkade dessutom äta, vilket ju är väldigt viktigt eftersom de lätt blir uttorkade.

    Er lilla tjej är ju precis på gränsen åldersmässigt också, så visst borde ni väl kunna ge lite alvedon om det behövs. Hoppas att hon snart blir bättre!!

Liknande trådar

  1. Hur mycket kan en bebis sova egentligen
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 21:31
  2. Ska egentligen sova fortfarande
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 09:08
  3. Egentligen borde jag sova
    By Libra in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 09:25
  4. borde sova egentligen
    By BrazilianLinda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 17:02
  5. Hur mycket kan man sova egentligen?
    By Katarina m O&A in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 13:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar