När lärde sig era barn läsa?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    När lärde sig era barn läsa?

    Min tvåa går i sexårs och det jobbas _väldigt_ medvetet med läsning. Ettan lärde sig bara så där utan krusiduller (minns inte exakt när). Minns inte heller att läsning tränades på det sättet som tvåan får hålla på med. Känns nästan som tvång att lära sig innan skolårets slut (?!).
    Så nu vill jag veta när lärde sig era barn läsa? *jag vet, man ska inte jämföra, och barnet går i sexårs, men jag blir så nojjig nu när jag tittade på ett program om dyslexi *
  2. 1
    När lärde sig era barn läsa? Min tvåa går i sexårs och det jobbas _väldigt_ medvetet med läsning. Ettan lärde sig bara så där utan krusiduller (minns inte exakt när). Minns inte heller att läsning tränades på det sättet som tvåan får hålla på med. Känns nästan som tvång att lära sig innan skolårets slut (?!).
    Så nu vill jag veta när lärde sig era barn läsa? *jag vet, man ska inte jämföra, och barnet går i sexårs, men jag blir så nojjig nu när jag tittade på ett program om dyslexi *
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Min dotter lärde sig för nagon manad sedan. Hon är 5 ar. De lär sig i skolan.
  4. 2
    Min dotter lärde sig för nagon manad sedan. Hon är 5 ar. De lär sig i skolan.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Oj, Carl är 5½ och jag skulle vilja säga att han både kan och inte kan läsa. Han kan läsa enstaka ord och kan komma ihåg och läsa en hel bilderbok med orden som stöd (om han vet vad det SKA stå), men han tycker att det är svårt med ny text. Han skriver faktiskt bättre än vad han läser.
  6. 3
    Oj, Carl är 5½ och jag skulle vilja säga att han både kan och inte kan läsa. Han kan läsa enstaka ord och kan komma ihåg och läsa en hel bilderbok med orden som stöd (om han vet vad det SKA stå), men han tycker att det är svårt med ny text. Han skriver faktiskt bättre än vad han läser.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Min dotter lärde sig läsa korta små ord när hon var 3-4 år... Sonen lärde sig läsa när han var fem år... mne hade det rätt tufft med bokstäver att läsa längre texter, då han skrev d när det skulle vara b och tvärtom... jag lärde mig läsa på vårteminen i ettan.
  8. 4
    Min dotter lärde sig läsa korta små ord när hon var 3-4 år... Sonen lärde sig läsa när han var fem år... mne hade det rätt tufft med bokstäver att läsa längre texter, då han skrev d när det skulle vara b och tvärtom... jag lärde mig läsa på vårteminen i ettan.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5

    Varierande men

    minstingen var runt 4 när koden knäcktes
    Bara måste...... allt....
  10. 5
    Varierande men minstingen var runt 4 när koden knäcktes
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Min son går i tvåan och läser inte helt flytande än...knagglar sig fram på längre ord.
  12. 6
    Min son går i tvåan och läser inte helt flytande än...knagglar sig fram på längre ord.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Vår äldste son lärde sig läsa helt själv några veckor innan har började förskoleklassen.Mellantjejen går i förskoleklass nu och har ganska nyligen lärt sig läsa små bokstäver.Har klarat de stora hjälpligt sedan höstterminens start.Vet dock att det är relativt många som inte kan läsa i hennes klass och de jobbar inte speciellt hårt i förkoleklassen för att de ska lära sig.De jobbar mer men läsrytmiken ,ramsor mm.Det är helt normalt och vanligt att inte kunna läsa när man börjar ettan.
  14. 7
    Vår äldste son lärde sig läsa helt själv några veckor innan har började förskoleklassen.Mellantjejen går i förskoleklass nu och har ganska nyligen lärt sig läsa små bokstäver.Har klarat de stora hjälpligt sedan höstterminens start.Vet dock att det är relativt många som inte kan läsa i hennes klass och de jobbar inte speciellt hårt i förkoleklassen för att de ska lära sig.De jobbar mer men läsrytmiken ,ramsor mm.Det är helt normalt och vanligt att inte kunna läsa när man börjar ettan.
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    I ettan

    Hon kunde läsa enkla ord i 6-års men läste inte "på riktigt" förrän i ettan. Nu går hon i tvåan och läser hyfsat bra. Hon hinner inte med i texten på tvn när det går fort, men hon läser böcker som är lagom för hennes ålder. De tränade inte läsning på det vis du beskriver i 6-års.
  16. 8
    I ettan Hon kunde läsa enkla ord i 6-års men läste inte "på riktigt" förrän i ettan. Nu går hon i tvåan och läser hyfsat bra. Hon hinner inte med i texten på tvn när det går fort, men hon läser böcker som är lagom för hennes ålder. De tränade inte läsning på det vis du beskriver i 6-års.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Tack alla för era svar. Sonen kan läsa korta ord och de längre ord han känner igen, han skriver hyfsat och brukar fråga vilken bokstav kommer sen och sen osv... det jag funderade på var riktig läsning... Ibland låter det som "alla andra" kan...
    Nu har jag oxå läst en del om dyslexi och släpper detta. Sonen är intresserad, det brukar inte barn med dyslexi vara...
    Tack än en gång för svaren!
  18. 9
    Tack alla för era svar. Sonen kan läsa korta ord och de längre ord han känner igen, han skriver hyfsat och brukar fråga vilken bokstav kommer sen och sen osv... det jag funderade på var riktig läsning... Ibland låter det som "alla andra" kan...
    Nu har jag oxå läst en del om dyslexi och släpper detta. Sonen är intresserad, det brukar inte barn med dyslexi vara...
    Tack än en gång för svaren!
  19. Medlem sedan
    Nov 2008
    #10

    är inte det sent...? not

    de flesta barn jag vet kan inte läsa när de börjar skolan...men det är väl bl a det de ska lära sig där:::?
  20. 10
    är inte det sent...? not de flesta barn jag vet kan inte läsa när de börjar skolan...men det är väl bl a det de ska lära sig där:::?
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Men tango bor väl i ett land där barnen GÅR i skola vid 5 års ålder (eller är jag fel ute nu?).
  22. 11
    Men tango bor väl i ett land där barnen GÅR i skola vid 5 års ålder (eller är jag fel ute nu?).
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Jo barn med dyslexi kan visst vara intresserade av ord och texter men bli frustreade över at de inte får ihop det och då kan de tröttna, men att säga att barn med dyslexi inte är intresserade av att knäcka läskoden är fel..
  24. 12
    Jo barn med dyslexi kan visst vara intresserade av ord och texter men bli frustreade över at de inte får ihop det och då kan de tröttna, men att säga att barn med dyslexi inte är intresserade av att knäcka läskoden är fel..
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Fast att spä på en oro över dyslexi när det handlar om en sexåring som läser LITE och är intresserad av orden är väl kanske inte helt nödvändigt. Han låter väl helt normal?
  26. 13
    Fast att spä på en oro över dyslexi när det handlar om en sexåring som läser LITE och är intresserad av orden är väl kanske inte helt nödvändigt. Han låter väl helt normal?
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    jag spär väl inte på, då är det ju lika spä påikt att man kan tro att alla barn som inte är intresserade av ord har dyslexi. Jag förstår inte ens att man är orloig om ens unge inte läser när man går på sexårs, de allra allra flesta lär sig läsa någon gång och skulle barnet ha dyslexi så är inte det hela världen, eller hur...
  28. 14
    jag spär väl inte på, då är det ju lika spä påikt att man kan tro att alla barn som inte är intresserade av ord har dyslexi. Jag förstår inte ens att man är orloig om ens unge inte läser när man går på sexårs, de allra allra flesta lär sig läsa någon gång och skulle barnet ha dyslexi så är inte det hela världen, eller hur...
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    ja barnet låter helt normalt, det jag vile få fram är det att bara för man har dyslexi så betyder inte det att man inte är intreserad av att läsa, men har svårare att läsa men man behöver inte vara ointresserad av det.
  30. 15
    ja barnet låter helt normalt, det jag vile få fram är det att bara för man har dyslexi så betyder inte det att man inte är intreserad av att läsa, men har svårare att läsa men man behöver inte vara ointresserad av det.
  31. Medlem sedan
    Mar 1998
    #16
    5-årsåldern alla tre. 2 flickor och en pojke. De har lärt sig själva, JAG har då inte gjort något mer än talat om vad bokstäverna heter.
    De verkar ha det i sig liksom. Är bra på rättstavning också utan att träna nämnvärt. Iaf flickorna, pojken går bara i första klass.
  32. 16
    5-årsåldern alla tre. 2 flickor och en pojke. De har lärt sig själva, JAG har då inte gjort något mer än talat om vad bokstäverna heter.
    De verkar ha det i sig liksom. Är bra på rättstavning också utan att träna nämnvärt. Iaf flickorna, pojken går bara i första klass.
  33. Medlem sedan
    Feb 2002
    #17
    Du har helt rätt :-) Hon har alltsa lärt sig i skolan och hon är 5 ar.
  34. 17
    Du har helt rätt :-) Hon har alltsa lärt sig i skolan och hon är 5 ar.
  35. Medlem sedan
    Aug 2005
    #18
    nä, men då gäller det att resurser sätts in i tid....
  36. 18
    nä, men då gäller det att resurser sätts in i tid....
  37. Medlem sedan
    Nov 2001
    #19
    Min dotter lärde sig att läsa väldigt tidigt, hon var bara 3 år och 8 månader och hon lärde sig direkt att läsa utan att ljuda. Hon kunde hela alfabetet redan när hon var 2 år.
  38. 19
    Min dotter lärde sig att läsa väldigt tidigt, hon var bara 3 år och 8 månader och hon lärde sig direkt att läsa utan att ljuda. Hon kunde hela alfabetet redan när hon var 2 år.
  39. Medlem sedan
    Aug 2005
    #20
    Inte enligt den text jag läste för ett par timmar sen, googla, jag har dessvärre inte länken kvar.
  40. 20
    Inte enligt den text jag läste för ett par timmar sen, googla, jag har dessvärre inte länken kvar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kan era barn läsa?
    By Nissa in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 13:29
  2. Hur lär man ett barn att läsa?
    By mollybolly in forum Barn som yrke
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 13:00
  3. låt inte era barn läsa
    By ~Marie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 22:03
  4. Hur lärde ni era barn att
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 10:29
  5. Kan inte läsa om barn som.......
    By karre in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 18:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar