Språkstörning
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    Språkstörning

    Är det flera här som har barn med Dyslexi och med språkstörning?
    Skulle vara trevligt att höra hur det går för er?
    ~Lena med CJ, Malin och Nadja~
    Norrbo, Hudiksvall
    Blogg: http://iminlillalilla.blogspot.com/
  2. 1
    Språkstörning Är det flera här som har barn med Dyslexi och med språkstörning?
    Skulle vara trevligt att höra hur det går för er?
  3. Anonymen
    #2
    Hej! Mitt barn har dyslexi, som är rel nydiagnostiserad. Jag är inte helt inne i alla olika termer. Vad betyder språkstörning?
  4. 2
    Hej! Mitt barn har dyslexi, som är rel nydiagnostiserad. Jag är inte helt inne i alla olika termer. Vad betyder språkstörning?
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Åh..ja språkstörning kan vara olika men i min sons fall så har han svårt att uttrycka sig och även svårt att förstå och tolka information.
    Alltså han är rätt smart men det blir lite konstiga banor som tankarna tar..om jag säger så.
    Lika så när han ska berätta så tappar han ofta tråden..eller ja ibland finns det ingen tråd alls..

    Dyslexin var bara en liten och rätt belyst del av min sons diagnos..medans denna språkstörning var mer avancerad än vad jag trodde.
    jag googlade och fick massor av intressanta träffar.
    Jo arbetsminnet är uruselt..allt bara försvinner..
    Hur jobbigt som hellst för honom, men nu när man vet har jag ju fått mer förståelse.. Skönt..
  6. 3
    Åh..ja språkstörning kan vara olika men i min sons fall så har han svårt att uttrycka sig och även svårt att förstå och tolka information.
    Alltså han är rätt smart men det blir lite konstiga banor som tankarna tar..om jag säger så.
    Lika så när han ska berätta så tappar han ofta tråden..eller ja ibland finns det ingen tråd alls..

    Dyslexin var bara en liten och rätt belyst del av min sons diagnos..medans denna språkstörning var mer avancerad än vad jag trodde.
    jag googlade och fick massor av intressanta träffar.
    Jo arbetsminnet är uruselt..allt bara försvinner..
    Hur jobbigt som hellst för honom, men nu när man vet har jag ju fått mer förståelse.. Skönt..
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    hej! Läste för jag blev lite nyfis på språkstörning. Min son har inte språkstörning men jag läste ert inlägg om arbetsminne och måste bara svara.

    arbetsminne går det att träna. det finnes ett datorprogram som heter Robomemo som ger bra effekt. Tror att det är KI som har tagit fram det. Det finns bevis för att effekten kvarstår så länge som ett år.

    Dessutom är vanliga strategispel på datorn bra för arbetsminnet.

    Skolan brukar kunna hjälpa till med Robomemo. det kräver ganska mycket tid och engagemang men är tydligen jättebra. Vi funderar på att göra ett försök.
  8. 4
    hej! Läste för jag blev lite nyfis på språkstörning. Min son har inte språkstörning men jag läste ert inlägg om arbetsminne och måste bara svara.

    arbetsminne går det att träna. det finnes ett datorprogram som heter Robomemo som ger bra effekt. Tror att det är KI som har tagit fram det. Det finns bevis för att effekten kvarstår så länge som ett år.

    Dessutom är vanliga strategispel på datorn bra för arbetsminnet.

    Skolan brukar kunna hjälpa till med Robomemo. det kräver ganska mycket tid och engagemang men är tydligen jättebra. Vi funderar på att göra ett försök.
  9. Anonymen
    #5
    Det är ju viktigt att barnen fär den rätta hjälpen och förståelsen... Jag har precis kommit ur den värsta svackan efter det att vi fick diagnosen, jag började gråta bara dyslexi kom på tal...

    Jag har inget att tillföra dig mer än i egenskap av att vara medmänniska.
    Men att jobba med arbetsminnet behöver vår tjej också göra. Hon har svårt att hålla många saker igång samtidigt. Så jag följer de svar du får här.
  10. 5
    Det är ju viktigt att barnen fär den rätta hjälpen och förståelsen... Jag har precis kommit ur den värsta svackan efter det att vi fick diagnosen, jag började gråta bara dyslexi kom på tal...

    Jag har inget att tillföra dig mer än i egenskap av att vara medmänniska.
    Men att jobba med arbetsminnet behöver vår tjej också göra. Hon har svårt att hålla många saker igång samtidigt. Så jag följer de svar du får här.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Jo robomemo är ett program men min sons skola har inte det. Det går att ordna andra enligt spec.ped men jag har iallafall köt lite spel i julklapp och så har jag tänkt att han ska få sitta vid datorn lite mer på jullovet..vi är annars rätt hårda på den tiden..

    Så han lär ju bli glad!
  12. 6
    Jo robomemo är ett program men min sons skola har inte det. Det går att ordna andra enligt spec.ped men jag har iallafall köt lite spel i julklapp och så har jag tänkt att han ska få sitta vid datorn lite mer på jullovet..vi är annars rätt hårda på den tiden..

    Så han lär ju bli glad!
  13. Medlem sedan
    Oct 2008
    #7
    Det är så trist hjälpmedlen och forskningen finns men så saknar skolan resurser.

    robomemo kan du köpa som privatperson. Kostar unjefär som en spelkonsoll. Det kräver dock en rejäl arbetsinsats av föräldrar och barn. vi funderar på att köra 5 veckor på sommarlovet.



    strategispel är det som ger arbetsminnesträning. När sonen var yngre älskade han RolerCoaster. bygg din egen nöjespark. Riktigt roligt.
  14. 7
    Det är så trist hjälpmedlen och forskningen finns men så saknar skolan resurser.

    robomemo kan du köpa som privatperson. Kostar unjefär som en spelkonsoll. Det kräver dock en rejäl arbetsinsats av föräldrar och barn. vi funderar på att köra 5 veckor på sommarlovet.



    strategispel är det som ger arbetsminnesträning. När sonen var yngre älskade han RolerCoaster. bygg din egen nöjespark. Riktigt roligt.

Liknande trådar

  1. Språkstörning?
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 11:20
  2. Vad är eg. språkstörning?
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 20:47
  3. Om språkstörning
    By anonymt namn in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 09:34
  4. Språkstörning och vb?
    By Pernilla in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 11:57
  5. Vb och språkstörning
    By Nina in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 09:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar