Ulcerös colit,nån vuxen som har erfarenh
Mage & tarm
  1. anonymt namn1
    #1

    Ulcerös colit,nån vuxen som har erfarenh

    et av detta?
    Själv fick jag diagnosen för ca 10 år sedan och den enda hjälp jag fåt är med,ingenting om vad man ska undvika att äta eller så..nån som vet mer?
  2. 1
    Ulcerös colit,nån vuxen som har erfarenh et av detta?
    Själv fick jag diagnosen för ca 10 år sedan och den enda hjälp jag fåt är med,ingenting om vad man ska undvika att äta eller så..nån som vet mer?
  3. Medlem sedan
    Mar 2008
    #2
    MiIn son har Crohns och hans dietist sade att man ska vara försiktigt med mjölkprodukter, för de kan göra mage värre (åtminstone under skov). Han äter dock massor av mjölkprodukter nu och har inga problem med dem (vi introducerade långsamt, eftersom han misstänktes för allergier och hade inte ätit mjölkprodukter i över 2 år).

    Annars kan väl, har jag hört rätter med mycket fibrer (som bönor) göra det svårare för känslig mage vid ulcerös kolit eller crohns. Men jag vet inte hur pass pålitilg denna information är. Har hört folk tala hur de botade sin ulcerös kolit med veganisk eller vegetarisk eller nåt annat speciellt anpassat mat, men det kanske är lite individuellt och sedan vet man ju aldrig om det var maten som hjälpte eller om det var skoven som gick över av sig sjlv ch om det kommer tillbaka oavsett vad man äter.
  4. 2
    MiIn son har Crohns och hans dietist sade att man ska vara försiktigt med mjölkprodukter, för de kan göra mage värre (åtminstone under skov). Han äter dock massor av mjölkprodukter nu och har inga problem med dem (vi introducerade långsamt, eftersom han misstänktes för allergier och hade inte ätit mjölkprodukter i över 2 år).

    Annars kan väl, har jag hört rätter med mycket fibrer (som bönor) göra det svårare för känslig mage vid ulcerös kolit eller crohns. Men jag vet inte hur pass pålitilg denna information är. Har hört folk tala hur de botade sin ulcerös kolit med veganisk eller vegetarisk eller nåt annat speciellt anpassat mat, men det kanske är lite individuellt och sedan vet man ju aldrig om det var maten som hjälpte eller om det var skoven som gick över av sig sjlv ch om det kommer tillbaka oavsett vad man äter.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    min man har ulcerös colit.. men han är opererad och har haft mycket sjukvårdskontakt. Nu är han väl ok, men går på kontroll en gång om året av tarmen.. han får oxå i perioder äta dimor...
  6. 3
    min man har ulcerös colit.. men han är opererad och har haft mycket sjukvårdskontakt. Nu är han väl ok, men går på kontroll en gång om året av tarmen.. han får oxå i perioder äta dimor...

Liknande trådar

  1. Vändning + igångsättning, ngn m erfarenh
    By idavik in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 17:55
  2. babytravelsyskonvagn...nåon med erfarenh
    By ninni79 in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 12:33
  3. Ulcerös colit fråga!
    By Gloria m 3 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 11:06
  4. hemorojder/ulcerös colit
    By aaaaaa in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 09:59
  5. MS och ulcerös colit
    By MymlanI in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 09:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar