fira jul för att.....
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    fira jul för att.....

    jag har en undring.....

    för mig är julen ingen kristen högtid (även om de kristna "adopterat" den).
    granen, tomten, risgrynsgröten, julklapparna, ljusen, julafton etc har för mig inget med religion att göra.

    i skolan (och även till viss del i media) pratas det flitigt om varför vi firar jul etc etc och då att det är för att jesus föddes, men väldigt lite om att julen vintersolståndet firades innan kristendomen kom hit.

    jag skulle tycka att det vore väldigt intressant att ta del av era tankar och funderingar kring detta!

    god jul!
  2. 1
    fira jul för att..... jag har en undring.....

    för mig är julen ingen kristen högtid (även om de kristna "adopterat" den).
    granen, tomten, risgrynsgröten, julklapparna, ljusen, julafton etc har för mig inget med religion att göra.

    i skolan (och även till viss del i media) pratas det flitigt om varför vi firar jul etc etc och då att det är för att jesus föddes, men väldigt lite om att julen vintersolståndet firades innan kristendomen kom hit.

    jag skulle tycka att det vore väldigt intressant att ta del av era tankar och funderingar kring detta!

    god jul!
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Det är så mörkt!!

    Måste det inte vara så, att det är på grund av mörkret, kombinerat med att man inte har något bättre för sej, som vi så länge valt att kalasa just i slutet av december!? Det känns så handlingskraftigt, tycker jag! Inte fasen ska hela byar gå runt och vara deprimerade, här ska firas! Sedan tar man ju något lagom närliggande till föremål för kalasandet, spelar ingen större roll vad, känner jag.

    För egen del firar jag gärna att Jesus föddes en gång om året och ärligt talat sätter jag större lit till honom i decembermörkret än till den där solen som lyser med sin frånvaro in a galaxy far far away. Men nej, det hela är ju en kyrklig konstruktion, ingen allvarlig teolog kan ju mena att Jesus föddes just den 24/25 december. Själva grejen är ju som inte datumet utan _att_ han föddes.

    God jul!
  4. 2
    Det är så mörkt!! Måste det inte vara så, att det är på grund av mörkret, kombinerat med att man inte har något bättre för sej, som vi så länge valt att kalasa just i slutet av december!? Det känns så handlingskraftigt, tycker jag! Inte fasen ska hela byar gå runt och vara deprimerade, här ska firas! Sedan tar man ju något lagom närliggande till föremål för kalasandet, spelar ingen större roll vad, känner jag.

    För egen del firar jag gärna att Jesus föddes en gång om året och ärligt talat sätter jag större lit till honom i decembermörkret än till den där solen som lyser med sin frånvaro in a galaxy far far away. Men nej, det hela är ju en kyrklig konstruktion, ingen allvarlig teolog kan ju mena att Jesus föddes just den 24/25 december. Själva grejen är ju som inte datumet utan _att_ han föddes.

    God jul!
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3
    tack för ditt svar!
    men är det då inte lite konstigt att det väldigt sällan pratas om att det är just ljusets återvändo vi firar?
  6. 3
    tack för ditt svar!
    men är det då inte lite konstigt att det väldigt sällan pratas om att det är just ljusets återvändo vi firar?
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    hade vi inte varit ett kristet land hade det varit konstigt, men nu är sverige kristet och då är det naturligt med jesu födelse
  8. 4
    hade vi inte varit ett kristet land hade det varit konstigt, men nu är sverige kristet och då är det naturligt med jesu födelse
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Men det var just det!

    Jag märker absolut inte av att ljuset återvänder i december, jag märker däremot att det är den allra mörkaste tiden!

    Jag kan omöjligt fira ljuset mitt i vintern och det är nog inte så allmänt spritt att det skulle vara det "vi" firar som du så tappert försöker ge sken av. Jag tror inte det funkar så bra att berätta för folk vad de firar "egentligen", de envisas liksom med att ha en alldeles egen uppfattning. Det är nog hyfsat vanligt att man inte bryr sej om anledningen alls, utan bara firar! Hej vilt!

    Nej, jag firar inte ljusets återkomst utan hakar helt klart på kyrkans kapning av högtiden och firar att Jesus - som även han åsyftas som ljuset - kom! Men det är fullt möjligt att det är traditionerna kring mat, pynt och tomte som är viktigast - hahah
  10. 5
    Men det var just det! Jag märker absolut inte av att ljuset återvänder i december, jag märker däremot att det är den allra mörkaste tiden!

    Jag kan omöjligt fira ljuset mitt i vintern och det är nog inte så allmänt spritt att det skulle vara det "vi" firar som du så tappert försöker ge sken av. Jag tror inte det funkar så bra att berätta för folk vad de firar "egentligen", de envisas liksom med att ha en alldeles egen uppfattning. Det är nog hyfsat vanligt att man inte bryr sej om anledningen alls, utan bara firar! Hej vilt!

    Nej, jag firar inte ljusets återkomst utan hakar helt klart på kyrkans kapning av högtiden och firar att Jesus - som även han åsyftas som ljuset - kom! Men det är fullt möjligt att det är traditionerna kring mat, pynt och tomte som är viktigast - hahah
  11. Medlem sedan
    Apr 1999
    #6
    Hm ... Det där har jag aldrig funderat på! Jag är inte troende och mina föräldrar är det inte heller. Man har ju den där jesushistorien i bakhuvudet någonstans, och visst har jag både krubba och uppläsning av julevangeliet ibland. Men i övrigt är julen mer en tid att frossa i mat, familj och vänner, tusen ljus och en massa godis. Och ledighet! Förhoppningsvis.

    Det är intressant det du tar upp men jag har som sagt aldirg tänkt så mycket på det. Nog borde de prata om vintersolståndet i skolan tycker man.
  12. 6
    Hm ... Det där har jag aldrig funderat på! Jag är inte troende och mina föräldrar är det inte heller. Man har ju den där jesushistorien i bakhuvudet någonstans, och visst har jag både krubba och uppläsning av julevangeliet ibland. Men i övrigt är julen mer en tid att frossa i mat, familj och vänner, tusen ljus och en massa godis. Och ledighet! Förhoppningsvis.

    Det är intressant det du tar upp men jag har som sagt aldirg tänkt så mycket på det. Nog borde de prata om vintersolståndet i skolan tycker man.

Liknande trådar

  1. En dag att fira!
    By Gabricia in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 08:42
  2. Hur ska ni fira jul?
    By mizen in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 15:29
  3. hur fira???
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 19:35
  4. Hur ska ni fira
    By Britz in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 08:06
  5. Fira att man går ut 9an?
    By ~Trixie~ in forum Tonåringar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 11:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar