Uttal
_02/03 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Uttal

    Hej

    Vet ej om detta är rätt forum men jag har en son som fyller 6 i januari.

    Han har svårt att uttala R och S.

    Även jag hade det och jag fick hjälp i skolan.

    Nu har jag fått ett antal gånger påpekanden från svärmor att vi borde kolla upp det där.

    Borde jag vara orolig ? är det fler barn här som har svårt med att säga R och S ?
    Har ni fått hjälp ? varifrån i så fall ?

    Tack på förhand
  2. 1
    Uttal Hej

    Vet ej om detta är rätt forum men jag har en son som fyller 6 i januari.

    Han har svårt att uttala R och S.

    Även jag hade det och jag fick hjälp i skolan.

    Nu har jag fått ett antal gånger påpekanden från svärmor att vi borde kolla upp det där.

    Borde jag vara orolig ? är det fler barn här som har svårt med att säga R och S ?
    Har ni fått hjälp ? varifrån i så fall ?

    Tack på förhand
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Det är ganska vanligt. Tror du ska vända dig till en logoped eller talpedagog så brukar man få övningar att göra med barnet.
  4. 2
    Det är ganska vanligt. Tror du ska vända dig till en logoped eller talpedagog så brukar man få övningar att göra med barnet.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Samma här!
    Oscar (född 030113) har också svårt för R och S. Jag har dock kommit på att han uttalar det fel ibland av "vana", för när jag påpekar det för honom så kan han säga de bokstäverna korrekt.
    Hör med BVC vad de tycker om det, när vi var där sist så sa de att de flesta barn har problem med dessa bokstäver, men att de sen växer ifrån det. Är det likadant vid hans 6-års kontroll, så kommer jag att ta upp det!
  6. 3
    Samma här!
    Oscar (född 030113) har också svårt för R och S. Jag har dock kommit på att han uttalar det fel ibland av "vana", för när jag påpekar det för honom så kan han säga de bokstäverna korrekt.
    Hör med BVC vad de tycker om det, när vi var där sist så sa de att de flesta barn har problem med dessa bokstäver, men att de sen växer ifrån det. Är det likadant vid hans 6-års kontroll, så kommer jag att ta upp det!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Vid utvecklingssamtalet i höstas så frågade dagis om vi vill att en talpedagog skulle kolla på Samuel som hade några ord som uttalades konstigt (minns inte vad det var) så vi har fått hjälp via dem.
  8. 4
    Vid utvecklingssamtalet i höstas så frågade dagis om vi vill att en talpedagog skulle kolla på Samuel som hade några ord som uttalades konstigt (minns inte vad det var) så vi har fått hjälp via dem.

Liknande trådar

  1. Uttal?
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 14:51
  2. uttal..
    By namnlös in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 18:17
  3. På tal om uttal..
    By Nike1234 in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 18:23
  4. Uttal?
    By illan in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 12:53
  5. Uttal
    By vårglad in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 22:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar