SKOLBYTE
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    SKOLBYTE

    Vi ska flytta efter årsskiftet och nu måste jag SNABBT välja en ny skola till min dotter. Allt har gått superfort och nu har vi tills på torsdag på oss att ordna med ALLT, eftersom det blir lov sedan och hon ska kunna börja i sin nya skola direkt efter jullovet.

    Nu till frågan. I området dit vi ska flytta finns tre olika skolor i närheten. En liten vanlig kommunal skola med bara åk F-3, en montessoriskola F-9 och en Waldorfskola åk F-9.

    Hon står sedan tidigare i kö till montessori, men vi verkar inte få plats där nu, de är svåra att få tag på och har inte svarat på mina mail. Jag kan tänka mig samtliga tre alternativ, men väger för och emot tills jag får ont i både magen och huvudet.

    HJÄLP mig att säga för och nackdelar med de olika skolorna. Jag måste fatta ett beslut NU. Har tid för intervju på Waldorf imorgon eftermiddag. Kommer knappt på vad jag vill fråga dom om...
  2. 1
    SKOLBYTE Vi ska flytta efter årsskiftet och nu måste jag SNABBT välja en ny skola till min dotter. Allt har gått superfort och nu har vi tills på torsdag på oss att ordna med ALLT, eftersom det blir lov sedan och hon ska kunna börja i sin nya skola direkt efter jullovet.

    Nu till frågan. I området dit vi ska flytta finns tre olika skolor i närheten. En liten vanlig kommunal skola med bara åk F-3, en montessoriskola F-9 och en Waldorfskola åk F-9.

    Hon står sedan tidigare i kö till montessori, men vi verkar inte få plats där nu, de är svåra att få tag på och har inte svarat på mina mail. Jag kan tänka mig samtliga tre alternativ, men väger för och emot tills jag får ont i både magen och huvudet.

    HJÄLP mig att säga för och nackdelar med de olika skolorna. Jag måste fatta ett beslut NU. Har tid för intervju på Waldorf imorgon eftermiddag. Kommer knappt på vad jag vill fråga dom om...
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    omöjligt att svara på

    Det beror ju på hur ni själva ställer er till de olika inriktningarna. Sen är det väl osäkert om ni får plats på Waldorf eller Montissori utan kötid. Om jag vore du skulle jag helt enkelt ringa och höra mig för.

    För egen del har jag alltid varit nöjd med den kommunala skolan men det beror ju så på hur lärare och rektor fungerar.
  4. 2
    omöjligt att svara på Det beror ju på hur ni själva ställer er till de olika inriktningarna. Sen är det väl osäkert om ni får plats på Waldorf eller Montissori utan kötid. Om jag vore du skulle jag helt enkelt ringa och höra mig för.

    För egen del har jag alltid varit nöjd med den kommunala skolan men det beror ju så på hur lärare och rektor fungerar.
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Waldorf verkar ha plats, vi ska på intervju imorrn, och vill vi så verkar det som att hon får börja där. Montessori står vi i kö till, men det verkar inte finnas plats nu. Den kommunala skolan finns det plats på. Har pratat med alla.

    Hon går i en kommunal skola nu, men vi är inte alls nöjda med lärare och rektor där. Jag har många vänner som har barn både på M och W, och har hört mycket gott om båda. Jag tror att båda pedagogikerna skulle kunna passa min dotter och mig. Därför känns det så svårt att välja.
  6. 3
    Waldorf verkar ha plats, vi ska på intervju imorrn, och vill vi så verkar det som att hon får börja där. Montessori står vi i kö till, men det verkar inte finnas plats nu. Den kommunala skolan finns det plats på. Har pratat med alla.

    Hon går i en kommunal skola nu, men vi är inte alls nöjda med lärare och rektor där. Jag har många vänner som har barn både på M och W, och har hört mycket gott om båda. Jag tror att båda pedagogikerna skulle kunna passa min dotter och mig. Därför känns det så svårt att välja.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Vad gäller både Montessori och Waldorf så gäller det ju att man är överens med deras syn på barn och lärande... men det antar jag att du är om du funderar på att välja de skolorna.

    Hur tror du annars att den kommunala skolan fungerar? Är det några (kända) problem? Och vilken skola blir det sedan - efter åk 3?

    "Fördelen" med den kommunala skolan är ju att du alltid kan ångra det valet om ni skulle komma in på en annan skola ni hellre vill gå på - men det förutsätter ju att din dotter är med på att det kan bli fler byten.
  8. 4
    Vad gäller både Montessori och Waldorf så gäller det ju att man är överens med deras syn på barn och lärande... men det antar jag att du är om du funderar på att välja de skolorna.

    Hur tror du annars att den kommunala skolan fungerar? Är det några (kända) problem? Och vilken skola blir det sedan - efter åk 3?

    "Fördelen" med den kommunala skolan är ju att du alltid kan ångra det valet om ni skulle komma in på en annan skola ni hellre vill gå på - men det förutsätter ju att din dotter är med på att det kan bli fler byten.
  9. Medlem sedan
    Dec 2006
    #5
    Jag har inte hört något negativt om den kommunala skolan, den ligger bara 300meter från där vi ska bo. Är en ganska liten skola med tre spår F-3 med ca 40-45 barn i varje spår. Skolan de byter till sedan från åk4, ligger ca 2km bort med mycket trafikerade vägar längs vägen till skolan.
  10. 5
    Jag har inte hört något negativt om den kommunala skolan, den ligger bara 300meter från där vi ska bo. Är en ganska liten skola med tre spår F-3 med ca 40-45 barn i varje spår. Skolan de byter till sedan från åk4, ligger ca 2km bort med mycket trafikerade vägar längs vägen till skolan.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag kan egentligen inte ge något råd eftersom jag personligen slagits för att slippa få mina barn placerade i en Waldorfförskola och inte heller är förtjust i Montessori (om den är "bokstavstrogen")... så jag hade ju valt den kommunala skola i det läget.

    Och en trafikerad väg när de är 10 år är inte något bekymmer tycker jag...
  12. 6
    Jag kan egentligen inte ge något råd eftersom jag personligen slagits för att slippa få mina barn placerade i en Waldorfförskola och inte heller är förtjust i Montessori (om den är "bokstavstrogen")... så jag hade ju valt den kommunala skola i det läget.

    Och en trafikerad väg när de är 10 år är inte något bekymmer tycker jag...

Liknande trådar

  1. Skolbyte
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 21:57
  2. Skolbyte...
    By ar72 in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 22:16
  3. Skolbyte
    By Nyponrosen in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 12:15
  4. skolbyte
    By lavendelflickan in forum Skolbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 08:17
  5. Skolbyte nr 2???
    By Nyinflyttadanna in forum Skolbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 20:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar