Någon som har opererat bort äggstocken
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Någon som har opererat bort äggstocken

    pga stor cysta? Jag ska göra det och är lite skakis. Trots att jag är arbetar inom sjukvården är jag extremt obekväm med att vara i sjukhusmiljön som patient och kan inte sluta att tänka på operationen sedan jag fick ta reda på det. Måste vänta i en månad, vill helst få det gjort så snart som möjligt.

    Någon som har varit med om liknande operation? Hur mådde ni efteråt? Hur länge var ni tvungna att vara sjukskrivna?
    "There´s a special place in hell for women who don´t help each other."
    MADELEINE ALBRIGHT
  2. 1
    Någon som har opererat bort äggstocken pga stor cysta? Jag ska göra det och är lite skakis. Trots att jag är arbetar inom sjukvården är jag extremt obekväm med att vara i sjukhusmiljön som patient och kan inte sluta att tänka på operationen sedan jag fick ta reda på det. Måste vänta i en månad, vill helst få det gjort så snart som möjligt.

    Någon som har varit med om liknande operation? Hur mådde ni efteråt? Hur länge var ni tvungna att vara sjukskrivna?
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Inte tagit bort men skurit upp ledaren och plockat bort ett stor foster (så jag gissar att det känns likadant)..
    Förresten, din kanske ska tas ut via titthål? OM så så är din återhämtning snabbare, jag gjorde tre titthål och ett bikinisnitt så det är som ett kejsarsnitt.

    Två veckor var jag sjukskriven, gör du bara titthål räcker det säkert med en vecka!
  4. 2
    Inte tagit bort men skurit upp ledaren och plockat bort ett stor foster (så jag gissar att det känns likadant)..
    Förresten, din kanske ska tas ut via titthål? OM så så är din återhämtning snabbare, jag gjorde tre titthål och ett bikinisnitt så det är som ett kejsarsnitt.

    Två veckor var jag sjukskriven, gör du bara titthål räcker det säkert med en vecka!
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Osäkert vad det blir för metod, cystan är som en grapefrukt och kan växa mer tills det är dax. Önskar att det blir titthål.

    Fick du utomkveds? Tack för svaret!
  6. 3
    Osäkert vad det blir för metod, cystan är som en grapefrukt och kan växa mer tills det är dax. Önskar att det blir titthål.

    Fick du utomkveds? Tack för svaret!
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4

    Hur märkte du att du hade

    den? Kändes den eller upptäcktes den vid vanlig undersökning?
  8. 4
    Hur märkte du att du hade den? Kändes den eller upptäcktes den vid vanlig undersökning?
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    Jag har haft flera "anfall" med stark smärta som har gjort mig sängliggande (nåja, mer krypande) i något dygn innan det avtog. Kände även själv en resistens i nedre delen av buken, ungefär som när man är nygravid och livmodern börjar växa och kännas ovanför blygdbenet. Dum som man är, så gick jag med detta i ett halvår... gjorde sedan ett u- ljud som visade vad det var.
  10. 5
    Jag har haft flera "anfall" med stark smärta som har gjort mig sängliggande (nåja, mer krypande) i något dygn innan det avtog. Kände även själv en resistens i nedre delen av buken, ungefär som när man är nygravid och livmodern börjar växa och kännas ovanför blygdbenet. Dum som man är, så gick jag med detta i ett halvår... gjorde sedan ett u- ljud som visade vad det var.
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6

    Ja man drar sig ju lite

    för att gå...Jag bokade faktiskt tid hos gyn för undersökning efter att ha läst kursen "Kvinnor och barns hälsa" och om att många sjukdomar i reproduktionsorganen upptäcks så sent just för att man inte har så mkt symtom...Man blir ju lite nojig av att läsa sånt. Hoppas allt går bra med op!
    kram
  12. 6
    Ja man drar sig ju lite för att gå...Jag bokade faktiskt tid hos gyn för undersökning efter att ha läst kursen "Kvinnor och barns hälsa" och om att många sjukdomar i reproduktionsorganen upptäcks så sent just för att man inte har så mkt symtom...Man blir ju lite nojig av att läsa sånt. Hoppas allt går bra med op!
    kram
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Ja, men det var före barnen (16 år sen prick).
    Hade de kunnat ta det genom titthålet hade läkningen inte gjort lika ont, det som gör ont är att de går genom muskulaturen (så hosta och skratt var en pina i en månad, likaså att komma ur sängen eller upp ur soffan, allt där man använder magmusklerna).

    Då kanske de måste göra ett snitt (för jag gissar att din cysta är större än mitt foster var, det var i v.11 det slutade växa, fyra cm eller något sånt).

    Lycka till och be att få smärtstillande utskrivet (för Ipren och liknande hjälper inte!). Jag fick Distalgesic (paracetamol komb. med dexofen), den finns inte längre.
    Dexofen finns dock och den går bra att ta tillsammans med Alvedon (då får du samma effekt, men INGEN alkohol alls under tiden du tar tabl., Dexofen är andningshämmande då).

    Lycka till!
  14. 7
    Ja, men det var före barnen (16 år sen prick).
    Hade de kunnat ta det genom titthålet hade läkningen inte gjort lika ont, det som gör ont är att de går genom muskulaturen (så hosta och skratt var en pina i en månad, likaså att komma ur sängen eller upp ur soffan, allt där man använder magmusklerna).

    Då kanske de måste göra ett snitt (för jag gissar att din cysta är större än mitt foster var, det var i v.11 det slutade växa, fyra cm eller något sånt).

    Lycka till och be att få smärtstillande utskrivet (för Ipren och liknande hjälper inte!). Jag fick Distalgesic (paracetamol komb. med dexofen), den finns inte längre.
    Dexofen finns dock och den går bra att ta tillsammans med Alvedon (då får du samma effekt, men INGEN alkohol alls under tiden du tar tabl., Dexofen är andningshämmande då).

    Lycka till!
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8
    Dagens teknik är fantastisk! Trots att jag har en grapefrult i magen kan de kanske ta ut det genom ett 3-cm stort hål. Kirurgen skickar ner en påse som omsluter äggstocken och cystan, punkterar så att vätskan rinner ut och drar ut hela skiten. Coolt (fast helst inte på mig själv ändå). hoppas att jag slipper "riktig" op.

    Tack, ska komma ihåg smärtstillande.
  16. 8
    Dagens teknik är fantastisk! Trots att jag har en grapefrult i magen kan de kanske ta ut det genom ett 3-cm stort hål. Kirurgen skickar ner en påse som omsluter äggstocken och cystan, punkterar så att vätskan rinner ut och drar ut hela skiten. Coolt (fast helst inte på mig själv ändå). hoppas att jag slipper "riktig" op.

    Tack, ska komma ihåg smärtstillande.
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Jo, det är nog skillnad (på -92 och nu) och i ärlighetens namn minns jag inte riktigt varför det inte gick att ta via titthålet (var lite groggy när de förklarade plus att det är länge sen).
    MEN de var duktiga, den funkade efteråt (innan blev jag inte gravid förrän utomkvedet, efter var jag tvungen att ha preventivmedel så det var nog inte bara den högra, oskadade, som fungerade utan läkaren fixade stoppet
    Bra att du slipper smärtorna sen, konvalescensen är ju en baggis om man jämför med hur du haft det!
  18. 9
    Jo, det är nog skillnad (på -92 och nu) och i ärlighetens namn minns jag inte riktigt varför det inte gick att ta via titthålet (var lite groggy när de förklarade plus att det är länge sen).
    MEN de var duktiga, den funkade efteråt (innan blev jag inte gravid förrän utomkvedet, efter var jag tvungen att ha preventivmedel så det var nog inte bara den högra, oskadade, som fungerade utan läkaren fixade stoppet
    Bra att du slipper smärtorna sen, konvalescensen är ju en baggis om man jämför med hur du haft det!

Liknande trådar

  1. någon som opererat bort livmodern
    By Anonym i dag in forum Mammasnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-01-19, 09:34
  2. Någon som opererat bort visdomständer..
    By Nike1234 in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 22:59
  3. någon som opererat bort livmodern
    By mamma xx in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 11:18
  4. Nu har jag opererat bort
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 20:06
  5. Någon som opererat bort
    By ULRICAK in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 21:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar