Barn-förrätt till Nyår (+ på Jul & Nyår)
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 1999
    #1

    Barn-förrätt till Nyår (+ på Jul & Nyår)

    Hej!

    Nyår ska vi fira med 2 andra par och vi har delat upp maten mellan oss. Jag ska göra drinktilltugg och förrätt.
    Vi har alla barn och de är iåldrarna 4-9 år. Har ni nåt kul recept/förslag till en förrätt till dem? Det är roligt om man kan göra nåt lite mer speciellt till dem också.
    Man fattar långsammare sin lycka än sin olycka

    ****************************** ************************



    "As you slide down the bannister of life - may all the splinters point in the right direction"


  2. 1
    Barn-förrätt till Nyår (+ på Jul & Nyår) Hej!

    Nyår ska vi fira med 2 andra par och vi har delat upp maten mellan oss. Jag ska göra drinktilltugg och förrätt.
    Vi har alla barn och de är iåldrarna 4-9 år. Har ni nåt kul recept/förslag till en förrätt till dem? Det är roligt om man kan göra nåt lite mer speciellt till dem också.
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2

    Något som mina

    barn och de flesta som varit här älskar är att man lägger nachos ( jag brukar tavanliga trekantschips, vad de nu heter, för det är så dyrt med nachos ) på en plåt, sedan dropper man på salsa och sedan på med riven ost. Man kan lägga hachosen en och en, men jag brukar lägga på fullt och tätt på plåten och bara sprida över såsen och osten så vissa chips blir utan sås och ost, men jag tycker inte att det gör något. In i ugnen tills osten smält och sedan bryter man av bitar till kidsen.

    Eller lägger man upp på en assiett och sedan in i micron.

    Vill man så kan man även ta på lite stekt köttförs med tacokrydda, men det gör vi aldrig.
  4. 2
    Något som mina barn och de flesta som varit här älskar är att man lägger nachos ( jag brukar tavanliga trekantschips, vad de nu heter, för det är så dyrt med nachos ) på en plåt, sedan dropper man på salsa och sedan på med riven ost. Man kan lägga hachosen en och en, men jag brukar lägga på fullt och tätt på plåten och bara sprida över såsen och osten så vissa chips blir utan sås och ost, men jag tycker inte att det gör något. In i ugnen tills osten smält och sedan bryter man av bitar till kidsen.

    Eller lägger man upp på en assiett och sedan in i micron.

    Vill man så kan man även ta på lite stekt köttförs med tacokrydda, men det gör vi aldrig.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Hej, vi brukar göra små snittar som vi tar ut med pepparkaksformar. En skinkmacka i form av en gris, en mjukostmacka i form av en stjärna osv. Tre stycken på en tallrik med lite olika dekorationer blir fint. Tomat-rosor, gurkfjädrar och annat ätbart blir snyggt liksom såna där snygga cocktailpinnar med glitter som man kan köpa eller göra själv.
  6. 3
    Hej, vi brukar göra små snittar som vi tar ut med pepparkaksformar. En skinkmacka i form av en gris, en mjukostmacka i form av en stjärna osv. Tre stycken på en tallrik med lite olika dekorationer blir fint. Tomat-rosor, gurkfjädrar och annat ätbart blir snyggt liksom såna där snygga cocktailpinnar med glitter som man kan köpa eller göra själv.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Spett!

    Långa tunna grillspett med köttbullar, cocktailtomater, gurkbitar, bitar av majskolv, prinskorv, ost, vindruvor. Antingen som de är... eller grillade i ugnen eller på grillpanna. Kanske med nått gott att dippa i också.
    Annars skulle jag göra en "barnsligare" variant av de vuxnas. Får de vuxna typ skaldjurstallrik, brukar barn ju tycka om räkor, bröd och dipp...
  8. 4
    Spett!

    Långa tunna grillspett med köttbullar, cocktailtomater, gurkbitar, bitar av majskolv, prinskorv, ost, vindruvor. Antingen som de är... eller grillade i ugnen eller på grillpanna. Kanske med nått gott att dippa i också.
    Annars skulle jag göra en "barnsligare" variant av de vuxnas. Får de vuxna typ skaldjurstallrik, brukar barn ju tycka om räkor, bröd och dipp...

Liknande trådar

  1. FÖRRÄTT TILL NYÅR
    By kokerskan78 in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 10:54
  2. förrätt till nyår?
    By -AT- in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:26
  3. Tänkbar förrätt till Nyår?
    By CexVa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 15:16
  4. Förrätt + dessert till nyår?
    By LL in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 15:01
  5. Förrätt till nyår?
    By T m.2 in forum Mat & dryck
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 09:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar