Tungan ute...
_0807 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Tungan ute...

    Jag börjar bli lite smått orolig. Lilla Alma är nu precis 5 månader. Och hon har tungan hängandes ut ur munnen nästan hela tiden. Det börjar kännas konstigt, ser skumt ut. Hur har ni det med era små, har dom tungorna i munnen?? Hon har fått 1 tand, först tänkte jag att det kanske hade med det att göra fast tungan hängde redan innan tanden kom.
  2. 1
    Tungan ute... Jag börjar bli lite smått orolig. Lilla Alma är nu precis 5 månader. Och hon har tungan hängandes ut ur munnen nästan hela tiden. Det börjar kännas konstigt, ser skumt ut. Hur har ni det med era små, har dom tungorna i munnen?? Hon har fått 1 tand, först tänkte jag att det kanske hade med det att göra fast tungan hängde redan innan tanden kom.
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Är det så att hon riktigt räcker ut tungan? Det gjorde våran son ungefär vid 3,5 månaders ålder. Tror att han tyckte det var skitskoj bara att han kunde göra så. Han slutade helt efter någon vecka och har inte gjort det igen (är nu 5 månader drygt).
  4. 2
    Är det så att hon riktigt räcker ut tungan? Det gjorde våran son ungefär vid 3,5 månaders ålder. Tror att han tyckte det var skitskoj bara att han kunde göra så. Han slutade helt efter någon vecka och har inte gjort det igen (är nu 5 månader drygt).
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Hjalmar har det inte, men Elsa hade det under en period . Såg lite skoj ut, men hon slutade med det efter ett tag. Kommer inte riktigt ihåg hur gammal hon var, det börjar bli några år sedan...
  6. 3
    Hjalmar har det inte, men Elsa hade det under en period . Såg lite skoj ut, men hon slutade med det efter ett tag. Kommer inte riktigt ihåg hur gammal hon var, det börjar bli några år sedan...
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Nej hon räcker inte ut tungan utan den mer hänger ut. Hon ser liksom sådär förvånad ut mest hela tiden, med öppen mun och en tunga som hänger ut...
  8. 4
    Nej hon räcker inte ut tungan utan den mer hänger ut. Hon ser liksom sådär förvånad ut mest hela tiden, med öppen mun och en tunga som hänger ut...
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Skönt att höra att det funnits fler. Hoppas hon slutar snart!
  10. 5
    Skönt att höra att det funnits fler. Hoppas hon slutar snart!
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Lucas gör inte så men jag har för mig att jag har hört att bebisar kan göra så i perioder, nånting med motoriken/musklerna i munnen! Kanske ungefär samma som att vissa barn börjar stamma under korta perioder (min son stammade under ett par veckor) för att motoriken i tungan inte hinner med?
  12. 6
    Lucas gör inte så men jag har för mig att jag har hört att bebisar kan göra så i perioder, nånting med motoriken/musklerna i munnen! Kanske ungefär samma som att vissa barn börjar stamma under korta perioder (min son stammade under ett par veckor) för att motoriken i tungan inte hinner med?
  13. Medlem sedan
    Jan 2008
    #7
    Kanske kliar av tanden? Prova med att ge en bitleksak?
  14. 7
    Kanske kliar av tanden? Prova med att ge en bitleksak?
  15. Medlem sedan
    Jun 2008
    #8
    Liv har inte tungan hängandes, men däremot håller hon på väldigt mycket med den, dvs lipar, sticker ut den i mungipan osv.
  16. 8
    Liv har inte tungan hängandes, men däremot håller hon på väldigt mycket med den, dvs lipar, sticker ut den i mungipan osv.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Jaha, det har jag aldrig hört men det låter ju rimligt! Får se om det går över snart.
  18. 9
    Jaha, det har jag aldrig hört men det låter ju rimligt! Får se om det går över snart.
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Ja hon är ju väldigt fixerad av munnen just nu. Hon biter och biter på sin ring. Kanske är det fler tänder på gång.
  20. 10
    Ja hon är ju väldigt fixerad av munnen just nu. Hon biter och biter på sin ring. Kanske är det fler tänder på gång.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Okej. Ja Alma slickar och biter väldigt mycket också.
  22. 11
    Okej. Ja Alma slickar och biter väldigt mycket också.
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12
    Vi brukade säga att Elsa "vädrade tungan", för det var så det såg ut . Men Petras förklaring lät rimlig tyckte jag. Det går över i alla fall .
  24. 12
    Vi brukade säga att Elsa "vädrade tungan", för det var så det såg ut . Men Petras förklaring lät rimlig tyckte jag. Det går över i alla fall .
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Ha ha ja det kan jag ju också säga om någon frågar varför hon ser ut så :-)
  26. 13
    Ha ha ja det kan jag ju också säga om någon frågar varför hon ser ut så :-)
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14
    Alva har också nästan jämt tungan utanför (i ena mungipan dessutom). Jag har inte reagerat på att det skulle vara något konstigt. Nu gör du mig lite nervös.
  28. 14
    Alva har också nästan jämt tungan utanför (i ena mungipan dessutom). Jag har inte reagerat på att det skulle vara något konstigt. Nu gör du mig lite nervös.
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Nej förlåt, det är ju säkert inget fel med det, men jag tycker bara att hon ser så konstig ut när hon ser ut sådär... Skönt att höra att det finns fler tungor som hänger ;-)
  30. 15
    Nej förlåt, det är ju säkert inget fel med det, men jag tycker bara att hon ser så konstig ut när hon ser ut sådär... Skönt att höra att det finns fler tungor som hänger ;-)

Liknande trådar

  1. Tungan ute
    By carin2010 in forum Downs Syndrom
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 14:12
  2. Sår på tungan?
    By Stora Familjen... in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 14:22
  3. Tungan
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 12:21
  4. Ont i tungan
    By Jessica05 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 19:18
  5. ont på tungan
    By en mamma in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 17:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar