Fråga om magmunsmediciner
Mage & tarm
  1. Medlem sedan
    Jul 2008
    #1

    Fråga om magmunsmediciner

    Hade en diskussion på annat ställe där X sa att omeprazol inte var något att ha alls. Men nexium var bra.

    nexium har som aktiv substans Esomeprazol
    40 mg av Omeprazol äter jag och X samma mg men av nexiumet.

    Kan nu någon kanske hjälpa mig +/- dessa 2 och skillnader och likheter ?
  2. 1
    Fråga om magmunsmediciner Hade en diskussion på annat ställe där X sa att omeprazol inte var något att ha alls. Men nexium var bra.

    nexium har som aktiv substans Esomeprazol
    40 mg av Omeprazol äter jag och X samma mg men av nexiumet.

    Kan nu någon kanske hjälpa mig +/- dessa 2 och skillnader och likheter ?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Känner inte till omeprazol alls, har en kollega med en dotter med reflux i magmunnen och hon får Losec. Är det den typen av problem du har? när jag tänker efter så har min man faktiskt har en ask omeprazol han fått mot problem med magmunnen. Han tyckte den var jättebra! Om Nexium har samma substans så borde det ju ha samma effekt. Kan det vara som med panodil och alvedon, same same med olika namn/tillverkare? kan det vara olika mycket verksam substans i dem?
  4. 2
    Känner inte till omeprazol alls, har en kollega med en dotter med reflux i magmunnen och hon får Losec. Är det den typen av problem du har? när jag tänker efter så har min man faktiskt har en ask omeprazol han fått mot problem med magmunnen. Han tyckte den var jättebra! Om Nexium har samma substans så borde det ju ha samma effekt. Kan det vara som med panodil och alvedon, same same med olika namn/tillverkare? kan det vara olika mycket verksam substans i dem?
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Gud så virrigt mitt inlägg blev, ursäkta. Fingrarna gick snabbare på tangentbordet än huvudet hann med. Jag frågade min man medan jag skrev och tänkte inte på att jag skrivit motsägande i början. Ursäkta!
  6. 3
    Gud så virrigt mitt inlägg blev, ursäkta. Fingrarna gick snabbare på tangentbordet än huvudet hann med. Jag frågade min man medan jag skrev och tänkte inte på att jag skrivit motsägande i början. Ursäkta!
  7. Medlem sedan
    Jul 2008
    #4
    Substansen i nexiumet är Esomeprazol, det låter ju misstänkt likt omeprazol. Därav min fråga. Jag har ätit losec förut, men jag har en kraftig magkatarr (?) som jag förvärrat med långvarig voltaren intag. Därför får jag omeprazol. Bekants man har magmunsbrock och äter omeprazol
  8. 4
    Substansen i nexiumet är Esomeprazol, det låter ju misstänkt likt omeprazol. Därav min fråga. Jag har ätit losec förut, men jag har en kraftig magkatarr (?) som jag förvärrat med långvarig voltaren intag. Därför får jag omeprazol. Bekants man har magmunsbrock och äter omeprazol

Liknande trådar

  1. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  2. UL idag, fråga eller inte fråga.....hmm
    By Hannastina in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 18:54
  3. fråga till män (även på fråga pappo
    By undrar in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 19:25
  4. Enkät, fråga eller inte fråga
    By cecilia in forum Sex & erotik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 17:07
  5. Flyttar fråga från "fråga mammor"
    By Vissis in forum Pappasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 23:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar