Cykel??
_04 Alla barn
  1. Saras målsman
    #1

    Cykel??

    Hej
    Måste verkligen köpa större cykeltill Sara...
    hon har en 12 tummare men den ser och är verkligen för liten... Märkte det idag när hon cyklade....

    Men nu är frågen vilken storlek vi ska köpa.

    Sara ä idag 112 cm, cyklar bra och säkert utan stödhjul - lärde sig i somras och sedan cyklat mer eller mindre varje dag på hundpromenader på 4 km dagligen. Så hon är *INGEN nybörjade.

    Vilken storlek har era barn och hur långa är de?

    Tror vi kan vänta till februari/mars....
  2. 1
    Cykel?? Hej
    Måste verkligen köpa större cykeltill Sara...
    hon har en 12 tummare men den ser och är verkligen för liten... Märkte det idag när hon cyklade....

    Men nu är frågen vilken storlek vi ska köpa.

    Sara ä idag 112 cm, cyklar bra och säkert utan stödhjul - lärde sig i somras och sedan cyklat mer eller mindre varje dag på hundpromenader på 4 km dagligen. Så hon är *INGEN nybörjade.

    Vilken storlek har era barn och hur långa är de?

    Tror vi kan vänta till februari/mars....
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Ingen cykel alls än :)

    så jag tar gärna emot tips på lagom storlekar! Vad går man efter? Tänkte att H kanske ska få en cykel när han fyller 5 i vår.
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  4. 2
    Ingen cykel alls än :) så jag tar gärna emot tips på lagom storlekar! Vad går man efter? Tänkte att H kanske ska få en cykel när han fyller 5 i vår.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Sonen cyklar med stödhjul och han är väl ungefär lika lång som din dotter (113 cm i september) så första cykeln är bra liten till honom nu. Kolla med en cykelhandlare så brukar det finnas rekommendationer om cykelstorlek och längd. Det viktigaste tycker jag är att barnet kan sätta ner fötterna ordentligt när cykeln står stilla, även om de är duktiga på att cykla.
  6. 3
    Sonen cyklar med stödhjul och han är väl ungefär lika lång som din dotter (113 cm i september) så första cykeln är bra liten till honom nu. Kolla med en cykelhandlare så brukar det finnas rekommendationer om cykelstorlek och längd. Det viktigaste tycker jag är att barnet kan sätta ner fötterna ordentligt när cykeln står stilla, även om de är duktiga på att cykla.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Här får 12-tummaren

    hänga med ett år till.

    Jennie lärde sig hålla balansen i somras men har fortfarande kvar att lära start och stopp. Eftersom det inte sitter än och hon dessutom är kort (100 cm) så får 12-tummaren hänga med iaf första halvan av sommaren.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Här får 12-tummaren hänga med ett år till.

    Jennie lärde sig hålla balansen i somras men har fortfarande kvar att lära start och stopp. Eftersom det inte sitter än och hon dessutom är kort (100 cm) så får 12-tummaren hänga med iaf första halvan av sommaren.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Vi köpte en 16" i våras och då var Albin ca 105 cm. Vi valde en 16" just för att slippa behöva köpa en ny cykel till den kommande säsongen. Och så här i efterhand kan jag väl säga att den var i största laget, men trots det och en mamma som vägrar stödhjul så lärde han sig cykla på under senare delen av sommaren.
  10. 5
    Vi köpte en 16" i våras och då var Albin ca 105 cm. Vi valde en 16" just för att slippa behöva köpa en ny cykel till den kommande säsongen. Och så här i efterhand kan jag väl säga att den var i största laget, men trots det och en mamma som vägrar stödhjul så lärde han sig cykla på under senare delen av sommaren.
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6

    103 cm och 16"

    Philip har en 16" som han cyklar på. Han har även kvar 12" som han ska ha när han ska cykla speedway. Då måste man nämnligen kunna ramla i kurvorna utan att slå sig (han lägger sig ner). Nu har Philip kunnat cykla sedan i september förra året (2007) så 16" är inget problem för honom. Han cyklar även på storasysters 20" ibland fast enbart stående (när vi inte ser för han får inte). Vi kände att ska han orka cykla längre sträckor så är 12" för liten. Han har därför fått cykla på 16" hela året om vi ska lite längre bort. Nu har han ju klarat det jättebra. När jag läser vad jag själv har skrivit ser det ut som att vi har tvingat honom men det har vi inte.
  12. 6
    103 cm och 16" Philip har en 16" som han cyklar på. Han har även kvar 12" som han ska ha när han ska cykla speedway. Då måste man nämnligen kunna ramla i kurvorna utan att slå sig (han lägger sig ner). Nu har Philip kunnat cykla sedan i september förra året (2007) så 16" är inget problem för honom. Han cyklar även på storasysters 20" ibland fast enbart stående (när vi inte ser för han får inte). Vi kände att ska han orka cykla längre sträckor så är 12" för liten. Han har därför fått cykla på 16" hela året om vi ska lite längre bort. Nu har han ju klarat det jättebra. När jag läser vad jag själv har skrivit ser det ut som att vi har tvingat honom men det har vi inte.
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7

    tror att det är

    en 16 tum som står i garaget.
    Vår 04 är dotter två så alla cyklar finns liksom redan.
    Tror vi har en 12, en 16 och en 20.
    Gissar att Greta är runt 115cm.
  14. 7
    tror att det är en 16 tum som står i garaget.
    Vår 04 är dotter två så alla cyklar finns liksom redan.
    Tror vi har en 12, en 16 och en 20.
    Gissar att Greta är runt 115cm.
  15. Medlem sedan
    Aug 1999
    #8
    Thea har en 16" hon är lika lång som Sara!
  16. 8
    Thea har en 16" hon är lika lång som Sara!
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    12-tummaren får hänga med i alla fall nu i början av året, balansen sitter men hon måste träna litet till för att klara en större storlek, när det är dags står en 16-tums i källaren och väntar på henne, hon får ju ärva sina cyklar från storasyrran. Jag gissar ätt vår 04 är strax över 110 cm lång.
  18. 9
    12-tummaren får hänga med i alla fall nu i början av året, balansen sitter men hon måste träna litet till för att klara en större storlek, när det är dags står en 16-tums i källaren och väntar på henne, hon får ju ärva sina cyklar från storasyrran. Jag gissar ätt vår 04 är strax över 110 cm lång.
  19. Medlem sedan
    Jan 2002
    #10

    16 tum

    Erik lärde sig cykla i våras på 12 tums cykel (vi har aldrig haft stödhjul). När vi sedan kom till landet i början av sommaren hittade han storebrors 16 tums cykel och kom på att med den kunde han cykla mycket snabbare. Han var definitivt för liten för den då eftersom han trillade varje gång han skulle stanna och inte kunde starta själv (vilket han lärt sig på 12-tummaren) eftersom han var för kort och inte nådde ner. Alla förslag om att byta tillbaka till 12-tummaren avvisades dock bestämt. Han kommer att få ha 16-tummaren även nu i sommar och i år tror jag att den kommer att vara lagom.

    Erik är dock kortare än Sara 106 cm eller så och har förhållandevis korta ben så 16 eller 20 borde kunna vara lagom åt henne.

    Jag mätte insidan på storebrors ben stående på tå när jag ville veta hur hög sadeln kunde vara för att han skulle nå ner. Om hon är duktig på att cykla räcker det ju med att hon kan gränsla cykeln på tå om hon däremot fortfarande är lite vinglig är det lättare om hon kan ha hela fötterna i marken. Ta sedan med måttbandet till affären så vet du ju att du får en lagom stor cykel.

    Lycka till!
    Annika m. Emil & Erik
  20. 10
    16 tum Erik lärde sig cykla i våras på 12 tums cykel (vi har aldrig haft stödhjul). När vi sedan kom till landet i början av sommaren hittade han storebrors 16 tums cykel och kom på att med den kunde han cykla mycket snabbare. Han var definitivt för liten för den då eftersom han trillade varje gång han skulle stanna och inte kunde starta själv (vilket han lärt sig på 12-tummaren) eftersom han var för kort och inte nådde ner. Alla förslag om att byta tillbaka till 12-tummaren avvisades dock bestämt. Han kommer att få ha 16-tummaren även nu i sommar och i år tror jag att den kommer att vara lagom.

    Erik är dock kortare än Sara 106 cm eller så och har förhållandevis korta ben så 16 eller 20 borde kunna vara lagom åt henne.

    Jag mätte insidan på storebrors ben stående på tå när jag ville veta hur hög sadeln kunde vara för att han skulle nå ner. Om hon är duktig på att cykla räcker det ju med att hon kan gränsla cykeln på tå om hon däremot fortfarande är lite vinglig är det lättare om hon kan ha hela fötterna i marken. Ta sedan med måttbandet till affären så vet du ju att du får en lagom stor cykel.

    Lycka till!
  21. Medlem sedan
    Jul 2001
    #11

    Vi gick från 12"

    till 16" när storebror hade lärt sig cykla ordentligt, han var ungefär lika stor som din tjej då. Prova bara så hon når ner med fötterna i marken ordentligt. Kul med ny cykel!
    Kristina med 3♥
  22. 11
    Vi gick från 12" till 16" när storebror hade lärt sig cykla ordentligt, han var ungefär lika stor som din tjej då. Prova bara så hon når ner med fötterna i marken ordentligt. Kul med ny cykel!
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Det var länge sen

    jag mätte Alicia. Men hon fyller 5 år i april och jag skulle tro att hon är ca 110 cm lång. Hon ska få en 16" när hon fyller år den 2/4.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  24. 12
    Det var länge sen jag mätte Alicia. Men hon fyller 5 år i april och jag skulle tro att hon är ca 110 cm lång. Hon ska få en 16" när hon fyller år den 2/4.

Liknande trådar

  1. Cykel?
    By Uwis in forum _00 Alla barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 13:27
  2. Ny cykel!
    By Katja + tjejerna in forum _00 Alla barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 08:03
  3. cykel
    By ann2 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 15:05
  4. Cykel?
    By Malin med V o V in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 11:41
  5. Cykel?
    By Sandra m. Liam & Melvin in forum _02 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 14:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar