Integrerade bälteskuddar - lika säkert?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Integrerade bälteskuddar - lika säkert?

    Hej, någon som vet om det är lika säkert med integrerade bälteskuddar som exv volvo v70 har i baksätet. Är det lika bra som kuddar med ryggstöd som man har från 3-4 år, eller motsvarar de bara en vanlig bilkudde för lite äldre barn?

    Någon som läst om detta någonstans? Var kan jag leta?

    MVH Gia.
  2. 1
    Integrerade bälteskuddar - lika säkert? Hej, någon som vet om det är lika säkert med integrerade bälteskuddar som exv volvo v70 har i baksätet. Är det lika bra som kuddar med ryggstöd som man har från 3-4 år, eller motsvarar de bara en vanlig bilkudde för lite äldre barn?

    Någon som läst om detta någonstans? Var kan jag leta?

    MVH Gia.
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Nu vet jag inte hur de ser ut i nyare volvo bilar men det vi har i vår Volvo 945 är iaf bara en kudda att sitta på. Det finns inget stöd åt sidan, så att barnet dels skyddas vid kollision och dels inte trillar åt sidan/framåt om det somnar. Så vi använder denna kudde endast korta sträckor och i nödfall, den känns inte tillräckligt säker öfr det bästa vi har
    En bra bilbarnstol har "vingar" på sidan och även vid huvudet för att skydda vid kollisioner så att framförallt huvudet inte far hur som helst. Hur viktigt just detta skydd är finns det en del information om bla i samband med krocktester på bilbarnstolar. Annars så har NTF ju oxå en hel del information på deras sida.
  4. 2
    Nu vet jag inte hur de ser ut i nyare volvo bilar men det vi har i vår Volvo 945 är iaf bara en kudda att sitta på. Det finns inget stöd åt sidan, så att barnet dels skyddas vid kollision och dels inte trillar åt sidan/framåt om det somnar. Så vi använder denna kudde endast korta sträckor och i nödfall, den känns inte tillräckligt säker öfr det bästa vi har
    En bra bilbarnstol har "vingar" på sidan och även vid huvudet för att skydda vid kollisioner så att framförallt huvudet inte far hur som helst. Hur viktigt just detta skydd är finns det en del information om bla i samband med krocktester på bilbarnstolar. Annars så har NTF ju oxå en hel del information på deras sida.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Tack! Ska kolla NTFs hemsida
  6. 3
    Tack! Ska kolla NTFs hemsida
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Från NTFs webbplats:

    "Bältesstolen eller kudden hjälper till att anpassa bilens trepunktsbälte till barnets kropp. Så länge skelettet inte är färdigutvecklat behöver barnet lyftas upp så att bilbältet kan skydda kroppen.

    Skillnaden mellan bältesstolen och kudden är främst bältesstolens höga ryggstöd. Om barnet sitter på en plats som saknar nackstöd är bältesstolen det bästa alternativet."

    Alltså är uppgiften bara att lyfta barnet till rätt nivå, inget sidoskydd. Men praktiskt är det ju bättre, med lite stöd för huvudet när barnet somnar.
  8. 4
    Från NTFs webbplats:

    "Bältesstolen eller kudden hjälper till att anpassa bilens trepunktsbälte till barnets kropp. Så länge skelettet inte är färdigutvecklat behöver barnet lyftas upp så att bilbältet kan skydda kroppen.

    Skillnaden mellan bältesstolen och kudden är främst bältesstolens höga ryggstöd. Om barnet sitter på en plats som saknar nackstöd är bältesstolen det bästa alternativet."

    Alltså är uppgiften bara att lyfta barnet till rätt nivå, inget sidoskydd. Men praktiskt är det ju bättre, med lite stöd för huvudet när barnet somnar.
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    Nja, jag tycker nog att NTFs information brister där. Tittar man på krocktester med barndummies monterade i barnstolar så ser man hur mycket rätt sidoskydd kan göra även där. Men visst, det allra viktigaste är att få bältesföringen främst över bäckenet så att man undviker allvarliga inre skador där. Och för det behövs iaf en sittkudde långt upp i åldern. Men vid sidokollision kommer kraften även från annat håll så just där behövs sidoskyddet. Så jag skulle inte vilja vara utan och att barnen sitter mer bekvämt där om de somnar är en bonus mest, även om den just då ju oxå ser till att kroppen förblir i korrekt position i relation till bältet. Så även där är det egentligen ju en säkerhetsaspekt
  10. 5
    Nja, jag tycker nog att NTFs information brister där. Tittar man på krocktester med barndummies monterade i barnstolar så ser man hur mycket rätt sidoskydd kan göra även där. Men visst, det allra viktigaste är att få bältesföringen främst över bäckenet så att man undviker allvarliga inre skador där. Och för det behövs iaf en sittkudde långt upp i åldern. Men vid sidokollision kommer kraften även från annat håll så just där behövs sidoskyddet. Så jag skulle inte vilja vara utan och att barnen sitter mer bekvämt där om de somnar är en bonus mest, även om den just då ju oxå ser till att kroppen förblir i korrekt position i relation till bältet. Så även där är det egentligen ju en säkerhetsaspekt
  11. Medlem sedan
    Sep 2007
    #6

    Det är kanske lite miss här

    Jag vet vad du menar med bilbarnstolen i V70:n. Det är en integrerad barnstol och den är troligen först och främst till för större barn. Det viktiga är att barnet kommer så pass högt upp så att bältet vilar på axeln utan att trilla igenom bältet. Det bör stå i er instruktionsbok för bilen hur den intregrerade barnstolen ska användas och vilka rekomendationer för ålder och längd som gäller.
  12. 6
    Det är kanske lite miss här Jag vet vad du menar med bilbarnstolen i V70:n. Det är en integrerad barnstol och den är troligen först och främst till för större barn. Det viktiga är att barnet kommer så pass högt upp så att bältet vilar på axeln utan att trilla igenom bältet. Det bör stå i er instruktionsbok för bilen hur den intregrerade barnstolen ska användas och vilka rekomendationer för ålder och längd som gäller.

Liknande trådar

  1. Bilstolar/bälteskuddar???
    By fru ragge in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 09:55
  2. Bälteskuddar i Grekland?
    By Jessika in forum Resesnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 07:14
  3. Integrerade barnstolar
    By Annelieh in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:28
  4. bälteskuddar
    By TessS in forum Bilsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 08:46
  5. Bälteskuddar?
    By TessS in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 13:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar