Springmask igen...
_0604 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Springmask igen...

    Vi hade det i familjen förra hösten med. Denna gången har jag förstått det tidigare i alla fall, så det har inte gått ut över sömnen alltför mycket på barnen (vet iofs inte om alla är drabbade). Lukas måste i alla fall ha lite klåda, för han har kliat runt blöjan i några dagar nu... Så nu blir det apoteket nästa! Gruvar mig något enormt, för Lukas HATAR att ta medicin! Han får alltid suppar när han får alvedon, då han tvärvägrar flytande medicin. Men i detta fallet så är det ju flytande, eller tabletter som gäller. Han säger själv att han ska ta tabletter, men vi får väl se hur det går med det...
    Mamma till Elsa 0403, Lukas 0604 och Hjalmar 0807
  2. 1
    Springmask igen... Vi hade det i familjen förra hösten med. Denna gången har jag förstått det tidigare i alla fall, så det har inte gått ut över sömnen alltför mycket på barnen (vet iofs inte om alla är drabbade). Lukas måste i alla fall ha lite klåda, för han har kliat runt blöjan i några dagar nu... Så nu blir det apoteket nästa! Gruvar mig något enormt, för Lukas HATAR att ta medicin! Han får alltid suppar när han får alvedon, då han tvärvägrar flytande medicin. Men i detta fallet så är det ju flytande, eller tabletter som gäller. Han säger själv att han ska ta tabletter, men vi får väl se hur det går med det...
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    Usch vad jobbigt. Minns att jag hade det som barn oh fick dricka något de påstod skulle smaka hallonsaft...

    Har du testat tabletter förr? Maja får postafen i tablettform nä vi ska ut och åka - bilsjuk så det smäller om det - och hon fixar att svälja tabletten med saft. Beror ju förstås på hur stora tabletterna är, postafen är ganska små.

    Lycka till i alla fall och hoppas ni blir av med det fort.
  4. 2
    Usch vad jobbigt. Minns att jag hade det som barn oh fick dricka något de påstod skulle smaka hallonsaft...

    Har du testat tabletter förr? Maja får postafen i tablettform nä vi ska ut och åka - bilsjuk så det smäller om det - och hon fixar att svälja tabletten med saft. Beror ju förstås på hur stora tabletterna är, postafen är ganska små.

    Lycka till i alla fall och hoppas ni blir av med det fort.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Det gick faktiskt bra! Första tabletten hann han stoppa in i munnen innan jag hade fixat saft, så den tuggade han på och spottade ut... Trodde det var kört då, men det gick hur bra som helst att övertala honom att prova en till (mutade med att de skulle få isglass om de åt sina tabletter ), som han sköljde ner med lite saft. Så mycket enklare än med flytande!
  6. 3
    Det gick faktiskt bra! Första tabletten hann han stoppa in i munnen innan jag hade fixat saft, så den tuggade han på och spottade ut... Trodde det var kört då, men det gick hur bra som helst att övertala honom att prova en till (mutade med att de skulle få isglass om de åt sina tabletter ), som han sköljde ner med lite saft. Så mycket enklare än med flytande!
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Usch för springmask

    Det är verkligen min mardröm (maskfobiker som jag är). Men vi har klarat oss peppar peppar.

    Medicin och barn är verkligen olika. Jennie är en mardröm av stora mått att ge medicin även om det naturligtvis går bättre nu när hon är större och man kan muta och förklara bättre men hon är ändå knepig. Tack och lov behöver hon sällan medicin men t o m en så enkel sak som flytande alvedon (som ju är gott i sammanhanget) är trixande och fixande att få i henne.

    Pontus däremot går att få i allt, i precis vilket skick han än är i. Han tycker absolut inte om allt men dricker det man säger åt honom. t o m när han får sina kruppanfall och nästan har panik och kippar efter andan går det få honom att först svälja lepheton/desentol och sen kortisontabletter utrörda i vatten. Helt otroligt. Nu har han dragit på sig lunginflammation och tar sin flytande kåvepenin med en missnöjd grimage men utan protester. T o m klockan fyra i natt när han var yrvaken så gick det bra.

    Återstår att se hur Kasper blir. Men jag har tack och lov rätt barn som är enkel för det är Pontus som nästan alltid åker på medicinen. Han har för utslag, för krupp och så lyckas han alltid drabbas värst av förkylningar också.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Usch för springmask Det är verkligen min mardröm (maskfobiker som jag är). Men vi har klarat oss peppar peppar.

    Medicin och barn är verkligen olika. Jennie är en mardröm av stora mått att ge medicin även om det naturligtvis går bättre nu när hon är större och man kan muta och förklara bättre men hon är ändå knepig. Tack och lov behöver hon sällan medicin men t o m en så enkel sak som flytande alvedon (som ju är gott i sammanhanget) är trixande och fixande att få i henne.

    Pontus däremot går att få i allt, i precis vilket skick han än är i. Han tycker absolut inte om allt men dricker det man säger åt honom. t o m när han får sina kruppanfall och nästan har panik och kippar efter andan går det få honom att först svälja lepheton/desentol och sen kortisontabletter utrörda i vatten. Helt otroligt. Nu har han dragit på sig lunginflammation och tar sin flytande kåvepenin med en missnöjd grimage men utan protester. T o m klockan fyra i natt när han var yrvaken så gick det bra.

    Återstår att se hur Kasper blir. Men jag har tack och lov rätt barn som är enkel för det är Pontus som nästan alltid åker på medicinen. Han har för utslag, för krupp och så lyckas han alltid drabbas värst av förkylningar också.
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    *Rysa*. Mask är nog bland det värsta jag tycker man kan få. Så läskigt... Vi har peppar peppar inte råkat ut för det ännu, men det kommer säkert. Inte snart bara - hoppas jag...

    Skönt att det gick bra med medicinen.
  10. 5
    *Rysa*. Mask är nog bland det värsta jag tycker man kan få. Så läskigt... Vi har peppar peppar inte råkat ut för det ännu, men det kommer säkert. Inte snart bara - hoppas jag...

    Skönt att det gick bra med medicinen.

Liknande trådar

  1. Springmask igen
    By Nissa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 21:26
  2. Springmask :(
    By anonymt namn in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 09:04
  3. Springmask
    By YoCheri in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 10:40
  4. Springmask
    By Jannan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 14:40
  5. springmask
    By molly in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 23:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar