vad är rimlig månadsbudget
Styvfamiljer
  1. anonymt namn
    #1

    vad är rimlig månadsbudget

    Hej,

    vi diskuterar mycket kring ekonomin och är oeniga om vad som är rimligt. Jag har 1 barn, min sambo 2. Barnen är hos oss lite mer än varannan vecka. Jag tycker att vi har alldeles för höga omkostnader. Det går ut mellan 50 och 60 000 i månaden. Hon tycker att det är normalt; så mycket kostar det o s v.... Jag tycker det är alldeles för mycket. I dessa pengar ingår boende, bilar och mat. Dock inte kläder och nöjen som kommer utöver detta. Vad är en rimlig månadskostnad för vår familj? Boendekostnad är ca 17 000 per månad så det är förstås en ganska stor post.
  2. 1
    vad är rimlig månadsbudget Hej,

    vi diskuterar mycket kring ekonomin och är oeniga om vad som är rimligt. Jag har 1 barn, min sambo 2. Barnen är hos oss lite mer än varannan vecka. Jag tycker att vi har alldeles för höga omkostnader. Det går ut mellan 50 och 60 000 i månaden. Hon tycker att det är normalt; så mycket kostar det o s v.... Jag tycker det är alldeles för mycket. I dessa pengar ingår boende, bilar och mat. Dock inte kläder och nöjen som kommer utöver detta. Vad är en rimlig månadskostnad för vår familj? Boendekostnad är ca 17 000 per månad så det är förstås en ganska stor post.
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2
    Det låter väldigt mycket tycker jag. Vi har nog en liknande boendekostnad (drift +övernattningslgh med drift av den inräknad), 2 barn på heltid och vi gör av med ca 35.000 - 40.000/mån. Jag har ett dyrt pendlingskort + att vi sticker åt bonusen(som är vuxen och pluggar) någon tusing i månaden.
  4. 2
    Det låter väldigt mycket tycker jag. Vi har nog en liknande boendekostnad (drift +övernattningslgh med drift av den inräknad), 2 barn på heltid och vi gör av med ca 35.000 - 40.000/mån. Jag har ett dyrt pendlingskort + att vi sticker åt bonusen(som är vuxen och pluggar) någon tusing i månaden.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Det beror ju på

    Kan jag utgå ifrån att du är samma person som skrev om julklappar för 3000kr per barn? Jag undrar hur ni kan ha låtit det skena iväg som det har gjort? Rent spontant låter det mycket.

    Ni har en väldigt dyr boendekostnad vilket säkert är en bidragande faktor. Vår boendekostnad är på ca 7000kr. Tror vi gör av med ca 35000 kr i månaden men då ingår sparande också.

    Bilar brukar kosta en hel del, vad är er kostnad där? Ni borde nog sätta er ned och göra en budget.
  6. 3
    Det beror ju på Kan jag utgå ifrån att du är samma person som skrev om julklappar för 3000kr per barn? Jag undrar hur ni kan ha låtit det skena iväg som det har gjort? Rent spontant låter det mycket.

    Ni har en väldigt dyr boendekostnad vilket säkert är en bidragande faktor. Vår boendekostnad är på ca 7000kr. Tror vi gör av med ca 35000 kr i månaden men då ingår sparande också.

    Bilar brukar kosta en hel del, vad är er kostnad där? Ni borde nog sätta er ned och göra en budget.
  7. Medlem sedan
    Feb 2006
    #4
    Fantasisummor i min värld... Vi gör av med c:a 30' i månaden, men då ingår _allt_. Hade vi haft lika dyrt boende som ni och en bil till hade vi kanske landat runt 45', men återigen då inklusive alla utgifter.
    Har du koll på vad det är som kostar så mycket?
  8. 4
    Fantasisummor i min värld... Vi gör av med c:a 30' i månaden, men då ingår _allt_. Hade vi haft lika dyrt boende som ni och en bil till hade vi kanske landat runt 45', men återigen då inklusive alla utgifter.
    Har du koll på vad det är som kostar så mycket?
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    VAD ÄTER NI DÅ?
  10. 5
    VAD ÄTER NI DÅ?
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    förlåt, jag tryckte för snabbt på 'skicka'. jag och maken har 3 tonåringar här på halvtid. exklusive boendet så gör vi av med ca 32-34 000:- och då ingår ALLT: räkningar, 1 bil, 2 pendlingskort, studielån, kläder, nöjen etc.
  12. 6
    förlåt, jag tryckte för snabbt på 'skicka'. jag och maken har 3 tonåringar här på halvtid. exklusive boendet så gör vi av med ca 32-34 000:- och då ingår ALLT: räkningar, 1 bil, 2 pendlingskort, studielån, kläder, nöjen etc.
  13. Anonym
    #7
    ja, jag kan ju bara instämma. Tycker själv att det är oerhört mycket. Ett fritidhus (utan lån) driftas, det gör ca 1200 :- i månaden. Sen finns det en tjänstebil (som förmånsbeskattas) och en ny bil som kostar rta + amortering ca 1000 varje månad för ett relativt litet lån (tillräcligt sparande till ny bil ingår inte). Sen tankas det ganska friskt, tror ca 500 liter i månaden för båda bilarna. Helt klart att det måste bli ändring
  14. 7
    ja, jag kan ju bara instämma. Tycker själv att det är oerhört mycket. Ett fritidhus (utan lån) driftas, det gör ca 1200 :- i månaden. Sen finns det en tjänstebil (som förmånsbeskattas) och en ny bil som kostar rta + amortering ca 1000 varje månad för ett relativt litet lån (tillräcligt sparande till ny bil ingår inte). Sen tankas det ganska friskt, tror ca 500 liter i månaden för båda bilarna. Helt klart att det måste bli ändring
  15. Anonym
    #8
    ja, det sorgliga är att vi nog inte äter ngt speciellt...matkontot ligger på mellan 6-8 000 SEK i månaden, oftast närmare 6 000. Nyårslöftet är att ta tag i det här
  16. 8
    ja, det sorgliga är att vi nog inte äter ngt speciellt...matkontot ligger på mellan 6-8 000 SEK i månaden, oftast närmare 6 000. Nyårslöftet är att ta tag i det här
  17. Medlem sedan
    Jan 2008
    #9
    Ja du,
    Vi har fyra barn och en månadsinkomst på 23"
    Vi har en boende kostnad på 7000 och bil. plus allt annat, ligger vi på att kunna spara en tusing oxå.
    Man lever efter inkomst.
    Sätt er ned gör en budget och håll den. Om det är din sambo som bråkar om pengar så ge henne en fickpeng och sköt resten själv.
    I vilket fall har ni en j-la massa pengar och borde kunna leva väldigt bra.
  18. 9
    Ja du,
    Vi har fyra barn och en månadsinkomst på 23"
    Vi har en boende kostnad på 7000 och bil. plus allt annat, ligger vi på att kunna spara en tusing oxå.
    Man lever efter inkomst.
    Sätt er ned gör en budget och håll den. Om det är din sambo som bråkar om pengar så ge henne en fickpeng och sköt resten själv.
    I vilket fall har ni en j-la massa pengar och borde kunna leva väldigt bra.
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10

    Låter inte som att budgeten..

    ..är huvudproblemet hemma hos er (efter att ha läst dina tidigare inlägg). Visst kan man spendera mycket/ha höga kostnader om båda är nöjda med det men det är du ju uppenbarligen inte. Det absolut största problemet som jag ser det verkar ut att vara att ni har så olika referensramar och önskemål för hur allt ska fördelas, hon är en "slösa" och du en "spara". Ni (du) har ju bra inkomster så visst finns det utrymme för sparande (till båt och annat som du skrivit om) men ni måste diskutera ihop er. Då kan säkert en budget vara till hjälp. jag har skrivit tidigare att jag perosnligen skulle testa att dela utgifterna rakt av en period för att synliggöra för din sambo..Nu gick ju inte det då hon tjänade så pass mycket mindre än dig men någon form av uppdelning skulle jag ändå testa. Lycka till!
  20. 10
    Låter inte som att budgeten.. ..är huvudproblemet hemma hos er (efter att ha läst dina tidigare inlägg). Visst kan man spendera mycket/ha höga kostnader om båda är nöjda med det men det är du ju uppenbarligen inte. Det absolut största problemet som jag ser det verkar ut att vara att ni har så olika referensramar och önskemål för hur allt ska fördelas, hon är en "slösa" och du en "spara". Ni (du) har ju bra inkomster så visst finns det utrymme för sparande (till båt och annat som du skrivit om) men ni måste diskutera ihop er. Då kan säkert en budget vara till hjälp. jag har skrivit tidigare att jag perosnligen skulle testa att dela utgifterna rakt av en period för att synliggöra för din sambo..Nu gick ju inte det då hon tjänade så pass mycket mindre än dig men någon form av uppdelning skulle jag ändå testa. Lycka till!
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11
    JESUS!! Vi har inte så mycke pengar ens tillsammans! våran budget ligger på ca 20000.... + kläder och nöjen. Tycker vår boende kostnad på 9000 är mycke.....
  22. 11
    JESUS!! Vi har inte så mycke pengar ens tillsammans! våran budget ligger på ca 20000.... + kläder och nöjen. Tycker vår boende kostnad på 9000 är mycke.....

Liknande trådar

  1. Min månadsbudget sen dottern flyttat...
    By lolouise in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 11:11
  2. Enkät - månadsbudget
    By fixfia in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 10:02
  3. Rimlig tid?
    By Aniara_ in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 13:52
  4. Har ni någon månadsbudget?
    By Elin med Selma in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 21:50
  5. Har ni någon månadsbudget?
    By Elin med Selma in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 21:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar