Vitt Vitt Vitt!! Snälla sluta
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    Vitt Vitt Vitt!! Snälla sluta

    med allt detta tjatande från alla håll. tom från folk man inte ens känner.

    Kan ge ett exempel! var och handlade och en herre kommer fram o pratar lite om att vi ungdomar festar så gudförbannat.
    Jag säger då att så mycket festande blir det inte för mig pga barn men ett glas vin eller någon öl är trevligt.
    Får då värdens suraste blick och att vi ska ha vit jul och vit nyår utan alkohol för vi har barn för barn mår dåligt av att se sina föräldrar dricka.

    Visst fine jag håller med om att om ett barn ser sina föräldrar stupfulla så visst mår barnet dåligt!
    Men VARFÖR endast ge barnet alternativet -helt utan alkohol eller -alkohol = Katastrof??
    Det är ofta jag har tagit en öl på kvällen eller ett glas vin när vi har haft vänner här hemma, aldrig blivit stupfull med lillkillen. men varför inte visa att man kan dricka MOTTLIGT att man inte behöver ösa i sig skiten utan bara smutta lite på ett glas och vara nöjd.

    Ja på nyår ska vi på värdens röjfest men sonen kommer att vara med farmor och farfar så han kommer aldrig ta skada utav det.

    Varför har man sån iställning på att alkohol är katastrof istället för att ge en sund syn på det?

    Nä blir jäkligt irriterad faktist
  2. 1
    Vitt Vitt Vitt!! Snälla sluta med allt detta tjatande från alla håll. tom från folk man inte ens känner.

    Kan ge ett exempel! var och handlade och en herre kommer fram o pratar lite om att vi ungdomar festar så gudförbannat.
    Jag säger då att så mycket festande blir det inte för mig pga barn men ett glas vin eller någon öl är trevligt.
    Får då värdens suraste blick och att vi ska ha vit jul och vit nyår utan alkohol för vi har barn för barn mår dåligt av att se sina föräldrar dricka.

    Visst fine jag håller med om att om ett barn ser sina föräldrar stupfulla så visst mår barnet dåligt!
    Men VARFÖR endast ge barnet alternativet -helt utan alkohol eller -alkohol = Katastrof??
    Det är ofta jag har tagit en öl på kvällen eller ett glas vin när vi har haft vänner här hemma, aldrig blivit stupfull med lillkillen. men varför inte visa att man kan dricka MOTTLIGT att man inte behöver ösa i sig skiten utan bara smutta lite på ett glas och vara nöjd.

    Ja på nyår ska vi på värdens röjfest men sonen kommer att vara med farmor och farfar så han kommer aldrig ta skada utav det.

    Varför har man sån iställning på att alkohol är katastrof istället för att ge en sund syn på det?

    Nä blir jäkligt irriterad faktist
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Bevare mig för fanatiker

    "All things in moderation" som det heter.
    Just alkohol är ju dessutom dokumenterat nyttigt, i små doser.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Bevare mig för fanatiker "All things in moderation" som det heter.
    Just alkohol är ju dessutom dokumenterat nyttigt, i små doser.
  5. lördagsKAJO
    #3

    För att alkohl är en drog,

    klassad som en av de farligaste i världen till och med. Laglig visserligen, men väldigt farlig. Har du någon koll på till exempel sambandet mellan begångna brott och alkoholkonsumtion? Olyckor?

    Jag har full förståelse för att folk uttrycker en viss skepsism faktiskt.
  6. 3
    För att alkohl är en drog, klassad som en av de farligaste i världen till och med. Laglig visserligen, men väldigt farlig. Har du någon koll på till exempel sambandet mellan begångna brott och alkoholkonsumtion? Olyckor?

    Jag har full förståelse för att folk uttrycker en viss skepsism faktiskt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4

    Hoppas du inte är allergisk..

    .. för du ger dig in i getingboet nu
  8. 4
    Hoppas du inte är allergisk.. .. för du ger dig in i getingboet nu
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5
    Håller med, fast jag inte är så ung;-) *imt*
  10. 5
    Håller med, fast jag inte är så ung;-) *imt*
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6

    Kanske för att alkohol för

    många, fler än vi anar, är förknippat med katastrof snarare än sundhet...
  12. 6
    Kanske för att alkohol för många, fler än vi anar, är förknippat med katastrof snarare än sundhet...
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Jo men precis det jag menar. om jag tar ett glas vin och smuttar på genom kvällen, Det är ju absolut ingen fara med det öht.
    Men blir så less för nästan all släkt o vänner -jaha då blir det vit nyår. vit jul för er med barn.
    -njaa något glas vin kan man alltid unna sig.

    får sen värdens predikan om hur dåliga vi är ungefär *s*
    Men att tillägga vi har alltid en helt nykter och alkohol friperson när sonen är med
  14. 7
    Jo men precis det jag menar. om jag tar ett glas vin och smuttar på genom kvällen, Det är ju absolut ingen fara med det öht.
    Men blir så less för nästan all släkt o vänner -jaha då blir det vit nyår. vit jul för er med barn.
    -njaa något glas vin kan man alltid unna sig.

    får sen värdens predikan om hur dåliga vi är ungefär *s*
    Men att tillägga vi har alltid en helt nykter och alkohol friperson när sonen är med
  15. Medlem sedan
    Sep 2005
    #8
    Jo men det kan jag förstå om man dricker sig full och får små lustiga idéer.

    MEN att ta ett glas vin en mysig kväll är ju knappast en kattastrof eller får mig att tända eld på huset eller stjäla en bil
  16. 8
    Jo men det kan jag förstå om man dricker sig full och får små lustiga idéer.

    MEN att ta ett glas vin en mysig kväll är ju knappast en kattastrof eller får mig att tända eld på huset eller stjäla en bil
  17. Medlem sedan
    Apr 2008
    #9
    Det kommer alltid att finnas människor som drar totala paralleller mellan alkohol och katastrofer. De kommer aldrig att kunna inse vad du och jag menar.
  18. 9
    Det kommer alltid att finnas människor som drar totala paralleller mellan alkohol och katastrofer. De kommer aldrig att kunna inse vad du och jag menar.
  19. Medlem sedan
    Sep 2005
    #10
    Är det fler som håller på¨såhär allså *hmmm* *tittar mig omkring i getingboet*

    Nä en sund syn på alkohol tycker jag man ska ge barnen. att bara för man håller en öl eller ett glas vin i handen så behöver man inte dricka sig redlös.
  20. 10
    Är det fler som håller på¨såhär allså *hmmm* *tittar mig omkring i getingboet*

    Nä en sund syn på alkohol tycker jag man ska ge barnen. att bara för man håller en öl eller ett glas vin i handen så behöver man inte dricka sig redlös.
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    men varför ska det...

    ...va så infekterat från alla håll kan jag undra - och vist är det väl ändå bra att man ifrågasätter - det kan ju trots allt va så att det landar hos en som egentligen behöver höra just de orden...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  22. 11
    men varför ska det... ...va så infekterat från alla håll kan jag undra - och vist är det väl ändå bra att man ifrågasätter - det kan ju trots allt va så att det landar hos en som egentligen behöver höra just de orden...
  23. lördagsKAJO
    #12

    Jag tror att de

    som fäller sådana kommentarer menar att alkohol är skadligt och därför bör tas avstånd ifrån. Ungefär som med droger, även om många kan partyknarka hur bra som helst.
  24. 12
    Jag tror att de som fäller sådana kommentarer menar att alkohol är skadligt och därför bör tas avstånd ifrån. Ungefär som med droger, även om många kan partyknarka hur bra som helst.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Jag vill bara säga att jag håller med dig. Men den här diskussionen har rasat läääänge här på aff, och i vissas ögon så blir man en kriminell galning och ens barn blir traumatiserade så fort man luktar på en vinkork, så jag tänker inte diskutera det här. Ville bara säga att jag håller med.
  26. 13
    Jag vill bara säga att jag håller med dig. Men den här diskussionen har rasat läääänge här på aff, och i vissas ögon så blir man en kriminell galning och ens barn blir traumatiserade så fort man luktar på en vinkork, så jag tänker inte diskutera det här. Ville bara säga att jag håller med.
  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14
    heja dig heja dig!!!

    precis, ge barnen en sund syn på alkohol
  28. 14
    heja dig heja dig!!!

    precis, ge barnen en sund syn på alkohol
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Alkohol är en drog för vissa, en minoritet faktiskt, det går inte att jämföra alkohol med t.ex heroin och annan, då t,ex heroin är direkt beroendeframkallande.
    Hade alkohol haft samma effekter som, i mina ögon, riktiga droger, då hade nästan hela svenska folket varit alkoholister.
    Däremot kan man bygga upp ett beroende av alkohol, men då krävs det att man _bygger_ upp ett beroende, det är ytterst få som blir beroende efter första eller andra gången man smakar alkohol, det finns ett fåtal och det är, vad jag hört, genetiskt betingat.
  30. 15
    Alkohol är en drog för vissa, en minoritet faktiskt, det går inte att jämföra alkohol med t.ex heroin och annan, då t,ex heroin är direkt beroendeframkallande.
    Hade alkohol haft samma effekter som, i mina ögon, riktiga droger, då hade nästan hela svenska folket varit alkoholister.
    Däremot kan man bygga upp ett beroende av alkohol, men då krävs det att man _bygger_ upp ett beroende, det är ytterst få som blir beroende efter första eller andra gången man smakar alkohol, det finns ett fåtal och det är, vad jag hört, genetiskt betingat.
  31. Medlem sedan
    Sep 2005
    #16
    Ja det kan jag fullt förstå!
    Men jag vill inte bli tittad snett på av släkt eller vänner bara för jag väljer att avnjuta ett glas vin typ en gång i månaden och ha lite trevligt och sen lyssna på en predikan om vitt vitt vitt i en halvtimme efter.
    Derför tycker jag det är viktigare att ge barnen en sund syn på alkohol att det inte behöver vara en katastrof.
  32. 16
    Ja det kan jag fullt förstå!
    Men jag vill inte bli tittad snett på av släkt eller vänner bara för jag väljer att avnjuta ett glas vin typ en gång i månaden och ha lite trevligt och sen lyssna på en predikan om vitt vitt vitt i en halvtimme efter.
    Derför tycker jag det är viktigare att ge barnen en sund syn på alkohol att det inte behöver vara en katastrof.
  33. Medlem sedan
    Sep 2005
    #17
    Nä det är förstås sant.
    Men skönt att i alla fall någon förstår hur jag menar!
  34. 17
    Nä det är förstås sant.
    Men skönt att i alla fall någon förstår hur jag menar!
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Alkohol är en drog för alla. Alkohol som sådan är en drog, precis som nikotin. Om än inte narkotikaklassad, visst är det skillnad mellan olika droger. Men drog är det....
  36. 18
    Alkohol är en drog för alla. Alkohol som sådan är en drog, precis som nikotin. Om än inte narkotikaklassad, visst är det skillnad mellan olika droger. Men drog är det....
  37. Medlem sedan
    Sep 2005
    #19
    Jag tycker det är bra att det kommer upp till diskussion. Samtidigt som många sköter det där bra så är det nog många som _tror_ att de sköter alkoholkonsumtionen bra. Precis som många tror att deras barn inte tar någon skada alls av att se sina föräldrar dricka.

    För egen del tror jag inte nolltolerans av alkohol kommer ske i vårt hem då dottern växer upp. Men jag vill faktiskt undvika att allt som ska firas måste göra det med alkohol.
  38. 19
    Jag tycker det är bra att det kommer upp till diskussion. Samtidigt som många sköter det där bra så är det nog många som _tror_ att de sköter alkoholkonsumtionen bra. Precis som många tror att deras barn inte tar någon skada alls av att se sina föräldrar dricka.

    För egen del tror jag inte nolltolerans av alkohol kommer ske i vårt hem då dottern växer upp. Men jag vill faktiskt undvika att allt som ska firas måste göra det med alkohol.
  39. Medlem sedan
    Sep 2005
    #20
    Ja absolut. Visst finns det vissa som har problem med det där och kanske behöver höra det.
    Men att jag ska framstå som någon slags skurk för jag tar ett glas vin känns faktist inte kul alls.
    Jag kan dricka med motta o nöja mig med ett glas att smutta på under en kväll och visst ibland blir det mer rejäla fester som tex nu på nyår men det kommer sonen aldrig ha en susning om.
  40. 20
    Ja absolut. Visst finns det vissa som har problem med det där och kanske behöver höra det.
    Men att jag ska framstå som någon slags skurk för jag tar ett glas vin känns faktist inte kul alls.
    Jag kan dricka med motta o nöja mig med ett glas att smutta på under en kväll och visst ibland blir det mer rejäla fester som tex nu på nyår men det kommer sonen aldrig ha en susning om.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vitt och vitt så långt jag kan se...
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 07:13
  2. Vitt vitt vitt igen
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 21:03
  3. Letar tapet i vitt på vitt
    By Karin H&K in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 16:50
  4. lägenhet med vitt vitt vitt
    By Linda o Kevin in forum Hem & fritid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 19:41
  5. VITT, vitt, vitt
    By Becca in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 16:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar