Gå om ett år eller ej????
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Gå om ett år eller ej????

    Hej, vi har fått svåra beslut som vi måste ta. Vi har ett par tvillingtjejer som går i år 2. De är väldigt olika, en har väldigt lätt för allt i skolan samtidigt som den andra tjejen har stora problem att hänga med. Nu vill specialläraren att hon ska gå ett extra år i år 2. De har gjort en ITPA test som inte var så bra. Hon har svårt med minnet, men vi har inte fått någon klarhet i hur det ska bli bättre om hon går om. Hon kommer troligtvis komma efter de också, efter en tid. Då är hon ett år äldre än de, men hänger ändå inte med. Hur ska hon klara det??? Hon har redan nu ganska dåligt självförtroende beroende på hennes skolresultat. Saken blir ju inte bättre av att hennes syster då kommer gå i en årskurs högre än henne. Vad ska vi göra? Tacksam för råd.
  2. 1
    Gå om ett år eller ej???? Hej, vi har fått svåra beslut som vi måste ta. Vi har ett par tvillingtjejer som går i år 2. De är väldigt olika, en har väldigt lätt för allt i skolan samtidigt som den andra tjejen har stora problem att hänga med. Nu vill specialläraren att hon ska gå ett extra år i år 2. De har gjort en ITPA test som inte var så bra. Hon har svårt med minnet, men vi har inte fått någon klarhet i hur det ska bli bättre om hon går om. Hon kommer troligtvis komma efter de också, efter en tid. Då är hon ett år äldre än de, men hänger ändå inte med. Hur ska hon klara det??? Hon har redan nu ganska dåligt självförtroende beroende på hennes skolresultat. Saken blir ju inte bättre av att hennes syster då kommer gå i en årskurs högre än henne. Vad ska vi göra? Tacksam för råd.
  3. Anonym
    #2
    Jag tycker absolut att ni ska be spec.läraren ska förklara ännu mer ingående på vilket sätt det hjälper er dotter att gå istället för att gå kvar i sin nuvarande klass. Hur skulle dotterns självkänsla påverkas nu och även i framtiden av att behöva gå en klass under tvillingsystern? De insatser som behövs kan hon inte få dem redan nu på vårterminen så hon har en chans att komma ikapp sina jämnåriga? Det finns hjälpmedel för att träna arbetsminnet tex. Ni som föräldrar är en enorm resurs så fråga vad ni tillsammans med skolan kan göra. Övningar hemma tex Ni skulle tex kunna fortsätta vissa övningar hemma under sommarlovet, jag pratar inte om läxor utan det ska vara roligt och lekfullt. Memory är ett bra spel för minnet, spela ofta.
  4. 2
    Jag tycker absolut att ni ska be spec.läraren ska förklara ännu mer ingående på vilket sätt det hjälper er dotter att gå istället för att gå kvar i sin nuvarande klass. Hur skulle dotterns självkänsla påverkas nu och även i framtiden av att behöva gå en klass under tvillingsystern? De insatser som behövs kan hon inte få dem redan nu på vårterminen så hon har en chans att komma ikapp sina jämnåriga? Det finns hjälpmedel för att träna arbetsminnet tex. Ni som föräldrar är en enorm resurs så fråga vad ni tillsammans med skolan kan göra. Övningar hemma tex Ni skulle tex kunna fortsätta vissa övningar hemma under sommarlovet, jag pratar inte om läxor utan det ska vara roligt och lekfullt. Memory är ett bra spel för minnet, spela ofta.
  5. Medlem sedan
    Dec 2008
    #3

    Bra åsikter

    Jag tänker som du gör. Vi kommer att kräva mer information om hur de har grundat sitt beslut. Det var nu i dec som de kom med detta. Innan har vi inte hört något om detta. Det var efter att de hade gjort ITPA test. Det känns som alltid baseras på den testen. Det känns lite konstigt eftersom lärare och specialpedagog borde ha sett det tidigare och inte komma efter en test!!!! Bra tips om hur vi ska träna, vi tänker som du och är beredda att lägga mycket tid på det på helger och lov (under mer lekfulla former) för att hon ska komma ifatt eller iaf hänga med på ett acceptabelt sätt. Gå om känns inte som något bra allternativ så länge vi inte vet att problemen är övergående som ex. mognadsfråga.
  6. 3
    Bra åsikter Jag tänker som du gör. Vi kommer att kräva mer information om hur de har grundat sitt beslut. Det var nu i dec som de kom med detta. Innan har vi inte hört något om detta. Det var efter att de hade gjort ITPA test. Det känns som alltid baseras på den testen. Det känns lite konstigt eftersom lärare och specialpedagog borde ha sett det tidigare och inte komma efter en test!!!! Bra tips om hur vi ska träna, vi tänker som du och är beredda att lägga mycket tid på det på helger och lov (under mer lekfulla former) för att hon ska komma ifatt eller iaf hänga med på ett acceptabelt sätt. Gå om känns inte som något bra allternativ så länge vi inte vet att problemen är övergående som ex. mognadsfråga.
  7. Anonym2
    #4
    Nej, gör inget förhastat. Be om en grundlig utredning på Bup istället. Skrämmande att skolan kan föreslå att dottern ska gå om, efter en så undermålig utredning. Jag skulle bli tokig!
    Det kan ju ligga vad som helst bakom. Som sagt, gör inget förhastat.
  8. 4
    Nej, gör inget förhastat. Be om en grundlig utredning på Bup istället. Skrämmande att skolan kan föreslå att dottern ska gå om, efter en så undermålig utredning. Jag skulle bli tokig!
    Det kan ju ligga vad som helst bakom. Som sagt, gör inget förhastat.
  9. Medlem sedan
    Dec 2008
    #5

    Inget beslut nu

    Nej, vi kommer inte ta något beslut innan vi fått mer information. Vi ska prata med dem på skolan och höra hur vi kan gå vidare, för att förstå mer vad problemet är. Men det gäller ju som förälder att ställa krav, man undrar hur det går för barn som inte har föräldrar som gör det?????
  10. 5
    Inget beslut nu Nej, vi kommer inte ta något beslut innan vi fått mer information. Vi ska prata med dem på skolan och höra hur vi kan gå vidare, för att förstå mer vad problemet är. Men det gäller ju som förälder att ställa krav, man undrar hur det går för barn som inte har föräldrar som gör det?????
  11. Anonym
    #6
    Oavsett vilket beslut som fattas så behöver flickan stöd av skolan, fråga vad hon behöver och vad skolan har för resurser att bistå med. Hur funkar läs och skrivning? Ha lite koll på det ifall att hon har problem med det. Har själv en dotter med begränsat arbetsminne och dyslexi vilket inte allt för sällan verkar hänga ihop. Barn är duktiga på att dölja detta . Vi kände på oss redan i första klass att något inte stämde men skolan nekade ända till 4:e klass innan en utredning gjordes, nu har skolan gjort en kovändning och hon får mängder med hjälp.

    För minnesträning finns det flera program tex Robomemo som jag vet många på dyslexisnacket rekommenderat.

    Här finns också många roliga spel (gratis) att träna tex bokstäver "Sebran" och "Minisebran", geografi "Seterra" etc http://www.wartoft.nu/program/
    I Sebran finns tex memory så barn kan spela själva
  12. 6
    Oavsett vilket beslut som fattas så behöver flickan stöd av skolan, fråga vad hon behöver och vad skolan har för resurser att bistå med. Hur funkar läs och skrivning? Ha lite koll på det ifall att hon har problem med det. Har själv en dotter med begränsat arbetsminne och dyslexi vilket inte allt för sällan verkar hänga ihop. Barn är duktiga på att dölja detta . Vi kände på oss redan i första klass att något inte stämde men skolan nekade ända till 4:e klass innan en utredning gjordes, nu har skolan gjort en kovändning och hon får mängder med hjälp.

    För minnesträning finns det flera program tex Robomemo som jag vet många på dyslexisnacket rekommenderat.

    Här finns också många roliga spel (gratis) att träna tex bokstäver "Sebran" och "Minisebran", geografi "Seterra" etc http://www.wartoft.nu/program/
    I Sebran finns tex memory så barn kan spela själva
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    Vad är ett ITPA test?? Har aldrig hört talas om det faktiskt.. Hoppas allt löser sig till det bästa för er och er dotter! Jag tycker också att ni inte ska göra något förhastat. Be om mer information om vad de egentligen kommit fram till och vad det isåfall skulle innebära i det långa loppet för er dotter att gå om ett år och bli ett år "efter" sin syster. Lycka till!!
  14. 7
    Vad är ett ITPA test?? Har aldrig hört talas om det faktiskt.. Hoppas allt löser sig till det bästa för er och er dotter! Jag tycker också att ni inte ska göra något förhastat. Be om mer information om vad de egentligen kommit fram till och vad det isåfall skulle innebära i det långa loppet för er dotter att gå om ett år och bli ett år "efter" sin syster. Lycka till!!
  15. Anonym jag med
    #8
    Det går åt skogen om man inte tar itu med saker som förälder...jag vet. Har söner med adhd , bland annat. Man får kämpa sig blå.... Men som sagt, utred saken noga, skolan ska inte komma undan med att dottern ska gå om, bara för att de inte gett henne rätt stöd.
  16. 8
    Det går åt skogen om man inte tar itu med saker som förälder...jag vet. Har söner med adhd , bland annat. Man får kämpa sig blå.... Men som sagt, utred saken noga, skolan ska inte komma undan med att dottern ska gå om, bara för att de inte gett henne rätt stöd.
  17. Medlem sedan
    Dec 2008
    #9

    Arbetsminne

    Det kan vara så att vår tjej har dyslexi också. Vi ska försöka få till en utredning kring detta. Precis som er dotter har vår dotter problem med arbetsminnet. Vad får er dotter för stöd nu?
  18. 9
    Arbetsminne Det kan vara så att vår tjej har dyslexi också. Vi ska försöka få till en utredning kring detta. Precis som er dotter har vår dotter problem med arbetsminnet. Vad får er dotter för stöd nu?
  19. Medlem sedan
    Dec 2008
    #10
    Vad jag har förstått är det ett test som främst går ut på att förstå hur barnet bäst lär sig ex genom ljud eller bild.
  20. 10
    Vad jag har förstått är det ett test som främst går ut på att förstå hur barnet bäst lär sig ex genom ljud eller bild.
  21. Anonym lärare
    #11
    Det är sällan som skolorna låter barn gå om en klass helt lättvindigt.
    Det betyder ju faktiskt att de får "dras" med barnet i ett år till, om man ska resonera som de som tror att skolan bara försöker undvika problem.

    De skolor jag arbetat i tar inte till förslaget om att gå om, utan att ha orsaker till det.
    Problemet som barnet har ska vara av den art att ett till år verkligen gör skillnad. Att barnet är omoget och även rent socialt skulle må bättre av att gå om ett år (ofta kollar man även upp om det redan finns kompisar i årskursen under och att barnet själv tycker att det är en bra idé) eller att barnet missat så mycket i skolan av en eller annan orsak, att detta extra år verkligen ger ett lyft.

    Om barnet har problem av den art som inte ett extra år kan rå på, så söker man lösningar på annat håll.

    Ibland undrar jag om man verkligen lyssnar på vad skolan säger och om man verkligen frågar när man inte förstår något. Det låter som om en del går på mötet, sitter och lyssnar och inser att de inte fattar något och ändå inte frågar. Klart att man kommer hem och tycker att skolan varit luddig och att man inte förstår det förslag som skolan lagt fram.

    Så för allas skull, sitt inte och nicka, fråga vad testen går ut på om ni inte förstår, fråga vad de mäter och på vilket sätt det extra året skulle gagna barnets fortsatta skolgång. Fråga om det finns andra alternativ och vad dessa skulle leda till.
    Det ÄR faktiskt så att skolan vill att barnet ska lyckas så bra som möjligt, kanske tycker man att vägen dit ser annorlunda ut än just du tycker, men det vore väl konstigt om vi alla tyckte precis likadant? Det ena behöver inte vara mer rätt eller fel än det andra?
  22. 11
    Det är sällan som skolorna låter barn gå om en klass helt lättvindigt.
    Det betyder ju faktiskt att de får "dras" med barnet i ett år till, om man ska resonera som de som tror att skolan bara försöker undvika problem.

    De skolor jag arbetat i tar inte till förslaget om att gå om, utan att ha orsaker till det.
    Problemet som barnet har ska vara av den art att ett till år verkligen gör skillnad. Att barnet är omoget och även rent socialt skulle må bättre av att gå om ett år (ofta kollar man även upp om det redan finns kompisar i årskursen under och att barnet själv tycker att det är en bra idé) eller att barnet missat så mycket i skolan av en eller annan orsak, att detta extra år verkligen ger ett lyft.

    Om barnet har problem av den art som inte ett extra år kan rå på, så söker man lösningar på annat håll.

    Ibland undrar jag om man verkligen lyssnar på vad skolan säger och om man verkligen frågar när man inte förstår något. Det låter som om en del går på mötet, sitter och lyssnar och inser att de inte fattar något och ändå inte frågar. Klart att man kommer hem och tycker att skolan varit luddig och att man inte förstår det förslag som skolan lagt fram.

    Så för allas skull, sitt inte och nicka, fråga vad testen går ut på om ni inte förstår, fråga vad de mäter och på vilket sätt det extra året skulle gagna barnets fortsatta skolgång. Fråga om det finns andra alternativ och vad dessa skulle leda till.
    Det ÄR faktiskt så att skolan vill att barnet ska lyckas så bra som möjligt, kanske tycker man att vägen dit ser annorlunda ut än just du tycker, men det vore väl konstigt om vi alla tyckte precis likadant? Det ena behöver inte vara mer rätt eller fel än det andra?
  23. Medlem sedan
    Dec 2008
    #12
    Jag kan inte tala för andra föräldrar men inte sitter vi och nickar om vi inte förstår något om våra barns skolgång. Tycker att det är konstigt att som lärare tro att föräldrar gör det. Sedan kan det vara svårt att ta in allt när man får som vi något oväntat att ställa sig till. Många frågor kommer när man kommer hem och det handlar inte om att vi då har suttit och nickat och hållit med lärararna!!!!
  24. 12
    Jag kan inte tala för andra föräldrar men inte sitter vi och nickar om vi inte förstår något om våra barns skolgång. Tycker att det är konstigt att som lärare tro att föräldrar gör det. Sedan kan det vara svårt att ta in allt när man får som vi något oväntat att ställa sig till. Många frågor kommer när man kommer hem och det handlar inte om att vi då har suttit och nickat och hållit med lärararna!!!!
  25. Medlem sedan
    Nov 2008
    #13
    Va? Har läst tråden o blir förvånad , hur kan du som lärare tro att föräldrar är så korkade att de bara sitter o nickar på möten? Själv förbereder jag med frågor, som jag har nedskrivna , o dessutom har det ibland blivit JAG som fått hålla i själva tråden, under mötena. Det har varit många möten med olika lärare genom åren. ( har barn med NPF)
  26. 13
    Va? Har läst tråden o blir förvånad , hur kan du som lärare tro att föräldrar är så korkade att de bara sitter o nickar på möten? Själv förbereder jag med frågor, som jag har nedskrivna , o dessutom har det ibland blivit JAG som fått hålla i själva tråden, under mötena. Det har varit många möten med olika lärare genom åren. ( har barn med NPF)
  27. Anonym lärare
    #14
    Varför tycker man då att skolan är luddig i sina svar? Det är väl bara att fråga vidare tills man får klarhet i vad de menar?

    Sedan är det ju också typiskt att ni fastnar i just den delen av svaret istället för att ta till er det övriga jag skrev... Det som eftersträvas verkar vara att missförstå och misstro skolan, inte att försöka se det goda som görs. Det står ju klart efter ert svar.
  28. 14
    Varför tycker man då att skolan är luddig i sina svar? Det är väl bara att fråga vidare tills man får klarhet i vad de menar?

    Sedan är det ju också typiskt att ni fastnar i just den delen av svaret istället för att ta till er det övriga jag skrev... Det som eftersträvas verkar vara att missförstå och misstro skolan, inte att försöka se det goda som görs. Det står ju klart efter ert svar.
  29. Anonym lärare
    #15
    Ska väl tillägga att mitt svar baserade sig på det sammanlagda intrycket av tråden, inte speciellt vad trådskaparen skrivit. Inser att det lätt blir missförstånd beträffande det jag skrivit annars.
  30. 15
    Ska väl tillägga att mitt svar baserade sig på det sammanlagda intrycket av tråden, inte speciellt vad trådskaparen skrivit. Inser att det lätt blir missförstånd beträffande det jag skrivit annars.
  31. Medlem sedan
    Dec 2008
    #16

    Intressant erfarenheter

    Jag hade inte som syfte att klanka ner på det du skrev. Jag utgick från mig själv och förstår att det säkert kan finnas de som bara sitter och nickar. Alla är vi ju olika. Jag tyckte du gav en bra beskrivning av hur en skolan kan arbeta med de här frågorna. Jag kan konstatera att mina barns skola gör mycket för att hjälpa min tjej. Det här med att gå om har precis kommit upp på tapeten på senaste utvecklingssamtalet innan jul. Då fanns inte tid till så mycket frågor. Vi ska träffas nu när skolan drar igång igen och jag tror nog att vi kommer att få lite mer bakgrundsfakta då (hoppas jag). Sedan får vi se vad som händer. Det är bara så tufft att ha det här att tänka på över jul och alla ledighet man har. Det är det första man tänker på morgonen och det sista på kvällen.
  32. 16
    Intressant erfarenheter Jag hade inte som syfte att klanka ner på det du skrev. Jag utgick från mig själv och förstår att det säkert kan finnas de som bara sitter och nickar. Alla är vi ju olika. Jag tyckte du gav en bra beskrivning av hur en skolan kan arbeta med de här frågorna. Jag kan konstatera att mina barns skola gör mycket för att hjälpa min tjej. Det här med att gå om har precis kommit upp på tapeten på senaste utvecklingssamtalet innan jul. Då fanns inte tid till så mycket frågor. Vi ska träffas nu när skolan drar igång igen och jag tror nog att vi kommer att få lite mer bakgrundsfakta då (hoppas jag). Sedan får vi se vad som händer. Det är bara så tufft att ha det här att tänka på över jul och alla ledighet man har. Det är det första man tänker på morgonen och det sista på kvällen.
  33. Medlem sedan
    Dec 2008
    #17
    Håller helt med dig. Det gäller att stå på sig. Nu är vårt problem ganska nytt för oss och vi har inte haft tiden att diskutera ingående med läraren och specialpedagogen. Vi hade utvecklingssamtal precis innan jul så vi får fortsätta diskussionen efter jul. Har ni den hjälp ni behöver nu till era söner och i så fall hur ser hjäplen ut. Hoppas allt går bra för era söner.
  34. 17
    Håller helt med dig. Det gäller att stå på sig. Nu är vårt problem ganska nytt för oss och vi har inte haft tiden att diskutera ingående med läraren och specialpedagogen. Vi hade utvecklingssamtal precis innan jul så vi får fortsätta diskussionen efter jul. Har ni den hjälp ni behöver nu till era söner och i så fall hur ser hjäplen ut. Hoppas allt går bra för era söner.
  35. Anonym lärare
    #18
    Tack för ditt svar!

    Jag skulle kunna tänka mig följande frågor:
    - På vilket sätt skulle det gagna mitt barn att gå om ett år?
    - Vilka fördelar kommer att uppkomma med att gå om jämfört med att få extra stöd i nuvarande klass?
    - Har mitt barn kompisar i klassen under, blir det bra för henne rent socialt sett att hamna i den klassen?
    - Varför anser ni att just den här lösningen är den bästa?

    Det blir lite kaka på kaka men ur lite olika vinklar, mest för att se om svaren känns enhetliga och pekar på samma sak.

    Jag har som sagt var inte sett att lösningen med att gå om en klass är särskilt vanlig, men de gånger skolan o0ch föräldrarna valt det så har det fallit väl ut.
    Det som absolut inte får hända, är att det går ett år till och barnet fortfarande står och stampar ungefär på samma fläck. Det är därför man inte brukar använda sig av detta om det "bara" rör sig om dyslexi utan i så fall ska det vara kombinerat med att barnet är lite sen i mognaden och och bedömer att undervisningen i klassen under mera motsvarar det som barnet kan ta till sig, än om den fortsätter i "rätt" årskurs.
    För även om man individualiserar undervisningen i respektive klass så är det en grupp som läraren arbetar med trots allt och alla allmänt hållna diskussoner och lektioner riktar sig mot den medelutveckling som de flesta barn förväntas nått upp till i sin ålder.
    Barn som ligger långt över denna kan få hoppa över en klass (inte heller vanligt, men händer och det brukar också falla väl ut) och de som ligger långt under men ändå visar en stadig utveckling framåt kan gå om en klass.

    Hoppas det ger dig lite mer styrfart i tankarna.
    Man brukar inte låta ett barn gå om om barnet själv inte vill. Vid de fall jag sett så har barnet själv tyckt att det låter OK och haft sociala kontakter med barnen i klassen under.
  36. 18
    Tack för ditt svar!

    Jag skulle kunna tänka mig följande frågor:
    - På vilket sätt skulle det gagna mitt barn att gå om ett år?
    - Vilka fördelar kommer att uppkomma med att gå om jämfört med att få extra stöd i nuvarande klass?
    - Har mitt barn kompisar i klassen under, blir det bra för henne rent socialt sett att hamna i den klassen?
    - Varför anser ni att just den här lösningen är den bästa?

    Det blir lite kaka på kaka men ur lite olika vinklar, mest för att se om svaren känns enhetliga och pekar på samma sak.

    Jag har som sagt var inte sett att lösningen med att gå om en klass är särskilt vanlig, men de gånger skolan o0ch föräldrarna valt det så har det fallit väl ut.
    Det som absolut inte får hända, är att det går ett år till och barnet fortfarande står och stampar ungefär på samma fläck. Det är därför man inte brukar använda sig av detta om det "bara" rör sig om dyslexi utan i så fall ska det vara kombinerat med att barnet är lite sen i mognaden och och bedömer att undervisningen i klassen under mera motsvarar det som barnet kan ta till sig, än om den fortsätter i "rätt" årskurs.
    För även om man individualiserar undervisningen i respektive klass så är det en grupp som läraren arbetar med trots allt och alla allmänt hållna diskussoner och lektioner riktar sig mot den medelutveckling som de flesta barn förväntas nått upp till i sin ålder.
    Barn som ligger långt över denna kan få hoppa över en klass (inte heller vanligt, men händer och det brukar också falla väl ut) och de som ligger långt under men ändå visar en stadig utveckling framåt kan gå om en klass.

    Hoppas det ger dig lite mer styrfart i tankarna.
    Man brukar inte låta ett barn gå om om barnet själv inte vill. Vid de fall jag sett så har barnet själv tyckt att det låter OK och haft sociala kontakter med barnen i klassen under.
  37. Medlem sedan
    Dec 2008
    #19

    Tack!

    Många intressanta frågor som du ger som tips att fundera över. Några av dem maler i huvudet på mig just nu Det man är rädd för är ju just det att hon inte hänger med i nästa klass eller tar så illa vid att "gå om" att hennes självförtroende raseras helt. Problemet är ju att hon har syrran i klassen och kommer då ofta att påminnas att hon går om. När tex folk frågar vilken klass de går i eller när syrran gör alla saker ett år innan henne. Men o andra sidan är ju det små problem om man vet att utgången blir bra och hon hänger med i nästa klass och mår bra. Hon har inga problem att fungera i det sociala med kompisar i klassen hon nu går i och leker aldrig med de som är året yngre på exempelvis frita (vilket skulle underlätta om hon skulle gå om). Suck! Mycket att fundera på, men det är ju vi föräldrar som tar beslutet, men det känns som ett stort beslut att ta. Vi kommer nog fundera många gånger sedan om vi har tagit rätt beslut.
  38. 19
    Tack! Många intressanta frågor som du ger som tips att fundera över. Några av dem maler i huvudet på mig just nu Det man är rädd för är ju just det att hon inte hänger med i nästa klass eller tar så illa vid att "gå om" att hennes självförtroende raseras helt. Problemet är ju att hon har syrran i klassen och kommer då ofta att påminnas att hon går om. När tex folk frågar vilken klass de går i eller när syrran gör alla saker ett år innan henne. Men o andra sidan är ju det små problem om man vet att utgången blir bra och hon hänger med i nästa klass och mår bra. Hon har inga problem att fungera i det sociala med kompisar i klassen hon nu går i och leker aldrig med de som är året yngre på exempelvis frita (vilket skulle underlätta om hon skulle gå om). Suck! Mycket att fundera på, men det är ju vi föräldrar som tar beslutet, men det känns som ett stort beslut att ta. Vi kommer nog fundera många gånger sedan om vi har tagit rätt beslut.
  39. Medlem sedan
    Jun 2007
    #20
    Kan hon inte få lite extrahjälp? Det är bättre än att flytta ned och bort från klassen och syrran.
  40. 20
    Kan hon inte få lite extrahjälp? Det är bättre än att flytta ned och bort från klassen och syrran.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Peugeot 306 eller Ford focus eller Skoda
    By mammsens in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 11:38
  2. Kådis eller pessar=pest eller kolera?
    By Blivande frögurka? in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 19:09
  3. Fun eller Sing eller någon helt annan?
    By bigmouth in forum Bebissnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 15:09
  4. Mimmi eller Rosalie?Carlberg eller Lärn?
    By wasti in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 10:06
  5. Hjälp mig stryka eller lägga till eller
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 09:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar