Cykel fråga
_04 Alla barn
  1. anonymt namn
    #1

    Cykel fråga

    Hej
    är det nästan bara min son om inte fått någon riktig cykel än...
    verkar som det är vanligt att man har cykel till små barn...
    vi tänker köpa en i sex års present.... dvs tidigast 2010.

    hur kommer det säg att era barn redan har cyklar??
  2. 1
    Cykel fråga Hej
    är det nästan bara min son om inte fått någon riktig cykel än...
    verkar som det är vanligt att man har cykel till små barn...
    vi tänker köpa en i sex års present.... dvs tidigast 2010.

    hur kommer det säg att era barn redan har cyklar??
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    tycker om att cykla

    de hade trehjuling tills de lärde sig cykla på tvåhjuling (när de var 5 resp 4 år).
    jagär uppvuxen med att cykla mycket så vi cyklar en hel del till stranden och till aktiviteter eller bara på utflykt liksom.
    Min sexåring cyklar till skolan.
    varför inte?
  4. 2
    tycker om att cykla de hade trehjuling tills de lärde sig cykla på tvåhjuling (när de var 5 resp 4 år).
    jagär uppvuxen med att cykla mycket så vi cyklar en hel del till stranden och till aktiviteter eller bara på utflykt liksom.
    Min sexåring cyklar till skolan.
    varför inte?
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    inte än men till våren kommer vi nog att prova, då utan stödhjul.
    Storebror har cyklat sen han var 4. Vi brukar cykla till förskolan och till badstranden.
    i somras var han inte riktigt redo så vi testar till våren.
  6. 3
    inte än men till våren kommer vi nog att prova, då utan stödhjul.
    Storebror har cyklat sen han var 4. Vi brukar cykla till förskolan och till badstranden.
    i somras var han inte riktigt redo så vi testar till våren.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4

    Min 4-åring har ingen cykel

    - när vi är ute hela familjen får han åka i barnsadel eller i cykelkärra.
    Om man inte bor så att barnen kan cykla helt skilda från trafiken tycker jag att 4-åringar är för små för att hantera ett fordon i den hastigheten.
    Zacharias äldre syskon har börjat cykelträna vid 5-6 år på vanlig cykel, men egentligen tycker jag nog att man måste bedöma efter barnets mognad när de är redo för 2-hjuling.
    Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

    http://www.jordochdjur.se
  8. 4
    Min 4-åring har ingen cykel - när vi är ute hela familjen får han åka i barnsadel eller i cykelkärra.
    Om man inte bor så att barnen kan cykla helt skilda från trafiken tycker jag att 4-åringar är för små för att hantera ett fordon i den hastigheten.
    Zacharias äldre syskon har börjat cykelträna vid 5-6 år på vanlig cykel, men egentligen tycker jag nog att man måste bedöma efter barnets mognad när de är redo för 2-hjuling.
  9. Medlem sedan
    Jul 2001
    #5

    Gillar att cykla

    Alva lärde sig cykla på tvåhjuling i höstas och storebror gjorde det när han var runt 4 år han också. Vi vill inte ha stödhjul, utan de har haft trehjulingar tills de lärt sig cykla på tvåhjuling utan stödhjul. Vi bor i ett litet samhälle och har cykelväg till förskola/skola. Jag skulle inte vilja ha en fyraåring ute i trafiken, men som det är nu ser jag inga problem med att de har tvåhjulingar tidigt. Vi cyklar en hel del (på cykelväg) och det funkar inte att cykla på trehjuling långt. Och i cykelsadeln sitter redan yngsta barnet...
    Så det beror väl mycket på hur ni bor, hur tidigt ert barn "ska" ha en cykel.
    Kristina med 3♥
  10. 5
    Gillar att cykla Alva lärde sig cykla på tvåhjuling i höstas och storebror gjorde det när han var runt 4 år han också. Vi vill inte ha stödhjul, utan de har haft trehjulingar tills de lärt sig cykla på tvåhjuling utan stödhjul. Vi bor i ett litet samhälle och har cykelväg till förskola/skola. Jag skulle inte vilja ha en fyraåring ute i trafiken, men som det är nu ser jag inga problem med att de har tvåhjulingar tidigt. Vi cyklar en hel del (på cykelväg) och det funkar inte att cykla på trehjuling långt. Och i cykelsadeln sitter redan yngsta barnet...
    Så det beror väl mycket på hur ni bor, hur tidigt ert barn "ska" ha en cykel.
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Tyckte det var lagom

    Att börja nu. Jennie är en sån som tar lite tid på sig att lära sig. Inte så att hon är trög på nåt sätt men hon har uselt tålamod och inget får gå fel och framförallt inte göra ont. Jag tror personligen inte på stödhjul så vi har sprungit och det kändes lagom att börja nu för jag trodde nog inte hon skulle fixa det på en sommar just eftersom hon inte vågar misslyckas och ramla.

    Hon kan hålla balansen och cyklar nu långa sträckor helt själv men har inte fått till start och stop än. Hon tycker det är kul.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  12. 6
    Tyckte det var lagom Att börja nu. Jennie är en sån som tar lite tid på sig att lära sig. Inte så att hon är trög på nåt sätt men hon har uselt tålamod och inget får gå fel och framförallt inte göra ont. Jag tror personligen inte på stödhjul så vi har sprungit och det kändes lagom att börja nu för jag trodde nog inte hon skulle fixa det på en sommar just eftersom hon inte vågar misslyckas och ramla.

    Hon kan hålla balansen och cyklar nu långa sträckor helt själv men har inte fått till start och stop än. Hon tycker det är kul.
  13. Medlem sedan
    Apr 2007
    #7
    Bra för den motoriska utvecklingen.
  14. 7
    Bra för den motoriska utvecklingen.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8
    Varför inte? Det är en bra motorisk träning, och det är en kul aktivitet när vi är ute och leker och ett bra komplement till kickboarden. Sen är jag fullt medveten om att det inte är lämpligt att släppa ut barn i trafiken förrän de är i 10 års åldern (eller var det 12?). Ibland får han cykla när vi är ute och går, men vi använder den inte som ett transportmedel ännu.

    Jag tillhör skaran som bojkottar stödhjul, så det fick ta den tid det tog, men han fixade det på 4-5 mån, trots en något förstor cykel.

    Men det viktiga är att man gör som man själv vill, och vad som passar den egna familje- och boendesituationen.
  16. 8
    Varför inte? Det är en bra motorisk träning, och det är en kul aktivitet när vi är ute och leker och ett bra komplement till kickboarden. Sen är jag fullt medveten om att det inte är lämpligt att släppa ut barn i trafiken förrän de är i 10 års åldern (eller var det 12?). Ibland får han cykla när vi är ute och går, men vi använder den inte som ett transportmedel ännu.

    Jag tillhör skaran som bojkottar stödhjul, så det fick ta den tid det tog, men han fixade det på 4-5 mån, trots en något förstor cykel.

    Men det viktiga är att man gör som man själv vill, och vad som passar den egna familje- och boendesituationen.
  17. Medlem sedan
    Mar 2000
    #9

    Isac cyklar på 2 hjul

    och det lärde han sig i April när han var 3,5 år gamal. Han fyllde 4 i Oktober. Kan inte se nån orsak till att jag skulle neka honom cykla.
  18. 9
    Isac cyklar på 2 hjul och det lärde han sig i April när han var 3,5 år gamal. Han fyllde 4 i Oktober. Kan inte se nån orsak till att jag skulle neka honom cykla.
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10
    Hmmm, bra fråga, men vi cyklar själva en del med våra barn (de sitter i barncykelstol), och de cyklar på dagis (cyklar de har på dagis) och det är ett bra sätt att ta sig fram.
    Våra barn och vi tycker om att cykla, det är väl därför de har cyklar?
    Hoppas att det var svar på din fråga!
  20. 10
    Hmmm, bra fråga, men vi cyklar själva en del med våra barn (de sitter i barncykelstol), och de cyklar på dagis (cyklar de har på dagis) och det är ett bra sätt att ta sig fram.
    Våra barn och vi tycker om att cykla, det är väl därför de har cyklar?
    Hoppas att det var svar på din fråga!
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11

    Ingen cykel här heller...

    Jag vill inte heller ha en cykel för tidigt till vår stora kille. Det finns inget riktigt bra ställe att cykla på hos oss, vi bor visserligen i ett rätt lungt villaområde, men en del bilförare kör ganska fort ändå genom området, och det är ganska backigt med risk för höga farter. Jag tycker också att barn ska lära sig utan stödhjul, och där är vi inte än med 4-åringen. Han har inte heller uttryckt något större önskemål att cykla heller. Så vi får se om det blir en till 5-årsdagen eller om det kanske blir nästa år
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  22. 11
    Ingen cykel här heller... Jag vill inte heller ha en cykel för tidigt till vår stora kille. Det finns inget riktigt bra ställe att cykla på hos oss, vi bor visserligen i ett rätt lungt villaområde, men en del bilförare kör ganska fort ändå genom området, och det är ganska backigt med risk för höga farter. Jag tycker också att barn ska lära sig utan stödhjul, och där är vi inte än med 4-åringen. Han har inte heller uttryckt något större önskemål att cykla heller. Så vi får se om det blir en till 5-årsdagen eller om det kanske blir nästa år
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Min dotter lärde sig cykla som 5-åring, dvs på tvåhjuling utan stödhjul. Det är bra motorisk träning, barnet växer med glädjen över att behärska fordonet.
    Sonen (04-barnet) har inte riktigt lika bra balans som syrran, men jag räknar med att han kommer kunna lära sig att cykla på riktigt i sommar om han bara vill.

    En bidragande orsak är att det inte finns någon trehjuling som är tillräckligt stor och inte köper jag någon dyr specialtrehjuling när det går att ha en liten cykel med stödhjul.
  24. 12
    Min dotter lärde sig cykla som 5-åring, dvs på tvåhjuling utan stödhjul. Det är bra motorisk träning, barnet växer med glädjen över att behärska fordonet.
    Sonen (04-barnet) har inte riktigt lika bra balans som syrran, men jag räknar med att han kommer kunna lära sig att cykla på riktigt i sommar om han bara vill.

    En bidragande orsak är att det inte finns någon trehjuling som är tillräckligt stor och inte köper jag någon dyr specialtrehjuling när det går att ha en liten cykel med stödhjul.
  25. Medlem sedan
    Jun 2000
    #13
    Sonen visade tydligt att han verkligen ville ha en cykel när vi var på pappas jobb och hälsade på. Han jobbar med cyklar så det var rätt ofta som sonen cyklade runt på hans jobb. När hans bästa kompis fick cykel var han inte intresserad av att cykla runt på trehjulingen längre så då åkte vi till pappas jobb och valde ut en cykel. Nu till våren ska vi köpa en ny igen den gamla är för liten.

    Han älskar att cykla och vi cyklar utanför huset mest. Han cyklar till parken på trottoaren men cyklar inte långt före och stannar så jag leder cykeln över gatan (och han håller mig i handen som alltid när vi går över gatan). Så länge han inte slutar lyssna på vad jag säger tycker jag han kan få cykla, varför inte liksom??
  26. 13
    Sonen visade tydligt att han verkligen ville ha en cykel när vi var på pappas jobb och hälsade på. Han jobbar med cyklar så det var rätt ofta som sonen cyklade runt på hans jobb. När hans bästa kompis fick cykel var han inte intresserad av att cykla runt på trehjulingen längre så då åkte vi till pappas jobb och valde ut en cykel. Nu till våren ska vi köpa en ny igen den gamla är för liten.

    Han älskar att cykla och vi cyklar utanför huset mest. Han cyklar till parken på trottoaren men cyklar inte långt före och stannar så jag leder cykeln över gatan (och han håller mig i handen som alltid när vi går över gatan). Så länge han inte slutar lyssna på vad jag säger tycker jag han kan få cykla, varför inte liksom??
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    Vad är riktig cykel?

    Jag vet inte om du räknar in en 12 tum med stödhjul som riktig cykel? Min Alicia har en sådan, men ska få en storlek större när hon fyller 5 år i april. Varför? För att hon slår knäna i styret när hon cyklar.

    Vi älskar att cykla på sommaren!
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  28. 14
    Vad är riktig cykel? Jag vet inte om du räknar in en 12 tum med stödhjul som riktig cykel? Min Alicia har en sådan, men ska få en storlek större när hon fyller 5 år i april. Varför? För att hon slår knäna i styret när hon cyklar.

    Vi älskar att cykla på sommaren!

Liknande trådar

  1. Tum på cykel?
    By sara m julia in forum _02 Vårbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 06:54
  2. Cykel
    By carolinab in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 07:45
  3. Cykel fråga...
    By Lena & Anton in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 09:30
  4. Cykel
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 22:18
  5. cykel-fråga!
    By sandra_78 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 20:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar