Använda söt jäst istället för blå?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Använda söt jäst istället för blå?

    Kan man använda jäst för söta degar till en pizzadeg (som inte innehåller annat än salt, olja, vatten och mjöl)? Eller måste det tvunget vara den blå/vanliga jästen?
    Kronjästs hemsida gav inget svar, där står bara att den söta ska användas till deg med minst 3 msk socker/sirap
    Men vi vill laga pizza NU, har 1 mil till affären och endast denna hemma *suck*

    Tips nån?
  2. 1
    Använda söt jäst istället för blå? Kan man använda jäst för söta degar till en pizzadeg (som inte innehåller annat än salt, olja, vatten och mjöl)? Eller måste det tvunget vara den blå/vanliga jästen?
    Kronjästs hemsida gav inget svar, där står bara att den söta ska användas till deg med minst 3 msk socker/sirap
    Men vi vill laga pizza NU, har 1 mil till affären och endast denna hemma *suck*

    Tips nån?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Kan du inte baka på bakpulver istället? t.ex. http://www.recepten.se/recept/pizza.html
  4. 2
    Kan du inte baka på bakpulver istället? t.ex. http://www.recepten.se/recept/pizza.html
  5. Medlem sedan
    Feb 1999
    #3
    Ta du den röda, det gjorde jag förut idag när vi gjorde pizzadeg och det blev bra.
  6. 3
    Ta du den röda, det gjorde jag förut idag när vi gjorde pizzadeg och det blev bra.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4

    Men...

    häll i 3 msk socker i degen då, då funkar det ju !
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  8. 4
    Men... häll i 3 msk socker i degen då, då funkar det ju !
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Vet inte, men jag vet att det finns recept med bakpulver istället, kanske det kan vara ett alternativ?
  10. 5
    Vet inte, men jag vet att det finns recept med bakpulver istället, kanske det kan vara ett alternativ?
  11. Medlem sedan
    Dec 2007
    #6

    Klart du kan

    den lär jäsa precis lika bra och det söta lär du inte känna.
  12. 6
    Klart du kan den lär jäsa precis lika bra och det söta lär du inte känna.
  13. Medlem sedan
    Apr 2004
    #7
    Klart kronjäst vill att ni ska åka och köpa blå istället*s*,men det går lika bra med den röda.Jästen i sig smakar inte sött.Det lär jäsa lika bra ändå.
  14. 7
    Klart kronjäst vill att ni ska åka och köpa blå istället*s*,men det går lika bra med den röda.Jästen i sig smakar inte sött.Det lär jäsa lika bra ändå.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Inga problem, det har jag gjort flera gånger!
  16. 8
    Inga problem, det har jag gjort flera gånger!
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Tack alla för den snabba hjälpen. Nu står pizzadegen på jäsning och receptet jag fick på pizzadeg på bakpulver är sparat till den dagen vi är pizzasugna men inte har jäst hemma alls
  18. 9
    Tack alla för den snabba hjälpen. Nu står pizzadegen på jäsning och receptet jag fick på pizzadeg på bakpulver är sparat till den dagen vi är pizzasugna men inte har jäst hemma alls
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Klart att man kan!
  20. 10
    Klart att man kan!
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11

    Det går alldeles utmärkt..

    ..så baka på du!
  22. 11
    Det går alldeles utmärkt.. ..så baka på du!

Liknande trådar

  1. Hur gammal jäst kan man använda?
    By jojan in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 10:49
  2. Kan jag använda dinkelmjöl istället
    By Blaise in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 20:36
  3. Kan jag använda dinkelmjöl istället
    By Blaise in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 17:21
  4. Söt jäst istället för vanlig?
    By Minama in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 17:44
  5. Vad kan man använda istället för fårskin
    By lotta in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 17:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar