Med anledning av föregående debatt:
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Med anledning av föregående debatt:

    Hur många barn har ni haft på era förskolor/fritids under jullovet? Jobbar själv inte med barn ännu men pluggar till lärare, dock gymnasielärare, så de kanske inte kan räknas som barn, åtminstone inte om man frågar eleverna själva..... Har ett barn på dagis och ett på fritids, dock har de varit hemma på jullov sedan 19/12. Idag var första dagen på dagis/fritids efter jul. Jag har en uppsats som ska in i kväll så jag måste få lite studiero, annars hade de fått var hemma en dag till. I alla fall. När jag lämnade sonen på fritids kl 8 var han den ende där. De har då slagit ihop två fritidsavdelningar, där det normalt går totalt c:a 160 barn. Idag skulle de bli fem barn där, meddelade fritidspedagogen. I fredags hade de varit tre. Av 160! Maken lämnade dottern på dagis och där var de idag totalt 7 barn av c:a 90 (fem avdelningar). Läser man debattinläggen nedan låter det som om dagis och fritids-avdelningarna är proppfulla av stackars övergivna barn på loven medan deras slöa egotrippade föräldrar ligger hemma och äter praliner alternativt springer på rea och shoppar upp barnbidraget. Det är INTE min bild, åtminstone inte här i vår lilla avkrok av världen!
  2. 1
    Med anledning av föregående debatt: Hur många barn har ni haft på era förskolor/fritids under jullovet? Jobbar själv inte med barn ännu men pluggar till lärare, dock gymnasielärare, så de kanske inte kan räknas som barn, åtminstone inte om man frågar eleverna själva..... Har ett barn på dagis och ett på fritids, dock har de varit hemma på jullov sedan 19/12. Idag var första dagen på dagis/fritids efter jul. Jag har en uppsats som ska in i kväll så jag måste få lite studiero, annars hade de fått var hemma en dag till. I alla fall. När jag lämnade sonen på fritids kl 8 var han den ende där. De har då slagit ihop två fritidsavdelningar, där det normalt går totalt c:a 160 barn. Idag skulle de bli fem barn där, meddelade fritidspedagogen. I fredags hade de varit tre. Av 160! Maken lämnade dottern på dagis och där var de idag totalt 7 barn av c:a 90 (fem avdelningar). Läser man debattinläggen nedan låter det som om dagis och fritids-avdelningarna är proppfulla av stackars övergivna barn på loven medan deras slöa egotrippade föräldrar ligger hemma och äter praliner alternativt springer på rea och shoppar upp barnbidraget. Det är INTE min bild, åtminstone inte här i vår lilla avkrok av världen!
  3. Anonym
    #2
    Vem har skrivit att det är "proppfulla" avdelningar?? Detta har du tagit helt i luften, det står ingenstans.

    Men om det nu är två-tre barn på en förskola och _alltid_ samma barn som är där då föräldrar vill ha egentid, är det inte konstigt att man känner lite extra för dessa barn när alla andra (som du själv skriver) får vara hemma med sina föräldrar.

    Är det två-tre barn som alltid har föräldrar som arbetar är det en sak, men det var ju knappast det diskussionen gällde, eller hur?
  4. 2
    Vem har skrivit att det är "proppfulla" avdelningar?? Detta har du tagit helt i luften, det står ingenstans.

    Men om det nu är två-tre barn på en förskola och _alltid_ samma barn som är där då föräldrar vill ha egentid, är det inte konstigt att man känner lite extra för dessa barn när alla andra (som du själv skriver) får vara hemma med sina föräldrar.

    Är det två-tre barn som alltid har föräldrar som arbetar är det en sak, men det var ju knappast det diskussionen gällde, eller hur?
  5. anonymt namn
    #3

    Exakt!

    Men det känns ändå bäst att lägga ner diskussionen. Vi i förskolan framhäver vad vi tycker är ett barnperspektiv (om något!) och föräldrarna är de som tycker annorlunda. Jag tror ingen av oss lyckas övertyga den andre. Vi har olika roller och hur det än är, så har vi olika perspektiv pga av våra olika roller.

    /Förskollärare och en drös egna barn
  6. 3
    Exakt! Men det känns ändå bäst att lägga ner diskussionen. Vi i förskolan framhäver vad vi tycker är ett barnperspektiv (om något!) och föräldrarna är de som tycker annorlunda. Jag tror ingen av oss lyckas övertyga den andre. Vi har olika roller och hur det än är, så har vi olika perspektiv pga av våra olika roller.

    /Förskollärare och en drös egna barn
  7. Medlem sedan
    Feb 2006
    #4
    Jag noterar att ni inte svarar på frågan. Har ni haft några barn på era avdelningar under lovet? Och hur många i så fall?
  8. 4
    Jag noterar att ni inte svarar på frågan. Har ni haft några barn på era avdelningar under lovet? Och hur många i så fall?
  9. anonymt namn
    #5

    Okej..

    Jag uppfattade det knappt som en fråga, för resten av inlägget handlade om föregående diskussion, men OK.
    Det finns barn på förskolan under mellandagarna, 11 avdelningar slår dock ihop till en, och jag har inte antalet i huvudet, iochmed att jag har varit ledig hela jullovet. Skulle tro att det ligger på kanske 20 barn idag, och det kanske kommer 10-12? (Samma varje år!)

    Men jag kan lugnt skriva under på att fenomenet som diskuteras under existerar!
    /Pillan
  10. 5
    Okej.. Jag uppfattade det knappt som en fråga, för resten av inlägget handlade om föregående diskussion, men OK.
    Det finns barn på förskolan under mellandagarna, 11 avdelningar slår dock ihop till en, och jag har inte antalet i huvudet, iochmed att jag har varit ledig hela jullovet. Skulle tro att det ligger på kanske 20 barn idag, och det kanske kommer 10-12? (Samma varje år!)

    Men jag kan lugnt skriva under på att fenomenet som diskuteras under existerar!
    /Pillan
  11. Anonym
    #6
    Okej som svar på din fråga... Vi har sammanlagt 30 barn och det är väl runt sex barn där (bara tre stycken på samtliga dagar och de är de tre barnen som har föräldrar hemma). De här barnen är där alla dagar och är dessutom där alla lov.
    Det ena barnet har lediga föräldrar hemma nu under julen och de andra två (syskonpar) har ett litet syskon hemma så mamman är alltså föräldraledig (men är inskriven i skolan på en kurs).
    De övriga barnen har föräldrar som arbetar klämdagar (förtydligar att dessa barn ligger _utanför_ diskussionen).
    Något mer du undrar över??
  12. 6
    Okej som svar på din fråga... Vi har sammanlagt 30 barn och det är väl runt sex barn där (bara tre stycken på samtliga dagar och de är de tre barnen som har föräldrar hemma). De här barnen är där alla dagar och är dessutom där alla lov.
    Det ena barnet har lediga föräldrar hemma nu under julen och de andra två (syskonpar) har ett litet syskon hemma så mamman är alltså föräldraledig (men är inskriven i skolan på en kurs).
    De övriga barnen har föräldrar som arbetar klämdagar (förtydligar att dessa barn ligger _utanför_ diskussionen).
    Något mer du undrar över??
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    Tack för svar! Jag antar att man i era kommuner får ha barnen på dagis även om man själv är ledig? Förstår att det blir fler som utnyttjar systemet då. I vår kommun är detta inte tillåtet. Kan vara därför det enbart är barn till arbetande/studerande föräldrar som går på dagis på loven här. Det som jag tycker är påfallande är hur många som ändå lyckas trixa och fixa så att barnen får ledigt. På " våra" två dagis/fritids har 238 av 250 barn varit lediga i två veckor eller mer över jul och nyår. Det blir 95% av barnen.
  14. 7
    Tack för svar! Jag antar att man i era kommuner får ha barnen på dagis även om man själv är ledig? Förstår att det blir fler som utnyttjar systemet då. I vår kommun är detta inte tillåtet. Kan vara därför det enbart är barn till arbetande/studerande föräldrar som går på dagis på loven här. Det som jag tycker är påfallande är hur många som ändå lyckas trixa och fixa så att barnen får ledigt. På " våra" två dagis/fritids har 238 av 250 barn varit lediga i två veckor eller mer över jul och nyår. Det blir 95% av barnen.
  15. Anonym
    #8
    På avdelningne jag erbetar har vi inte haft ett enda barn sedan 19/12. De kommer tillbaks på torsdag (onsdag är planeringsdag). Men på de andra 5 avdelningarnah ar de varit mellan 1-4 barn de övriga mellandagaran, per avdelning.
  16. 8
    På avdelningne jag erbetar har vi inte haft ett enda barn sedan 19/12. De kommer tillbaks på torsdag (onsdag är planeringsdag). Men på de andra 5 avdelningarnah ar de varit mellan 1-4 barn de övriga mellandagaran, per avdelning.
  17. Anonym
    #9
    Kan tillägga att det är barn till sjukhusarbetnade, och ensamstående föräldrar som varit där under mellandagarna. De som kan ge sina barn ledigt dom gör det!
    Men alla har faktiskt inte den möjligheten!
  18. 9
    Kan tillägga att det är barn till sjukhusarbetnade, och ensamstående föräldrar som varit där under mellandagarna. De som kan ge sina barn ledigt dom gör det!
    Men alla har faktiskt inte den möjligheten!
  19. Anonym
    #10
    Hej, har också följt med i debatten, är förskollärare.

    Vi har tre avdelningar, 60 barn, tre barn är hos oss mellandagarna, en 15 timmars , med förälder hemma och de andra två har lediga föräldrar. Vi vet att de är lediga med 100% säkerhet.

    Vi har ett antal ensamstående föräldrar, men de har aldrig barnen hos oss under lov.

    Jag tror att det man ger av sin tid då barnen är små, får man igen i en bra relation då barnen blir äldre.
  20. 10
    Hej, har också följt med i debatten, är förskollärare.

    Vi har tre avdelningar, 60 barn, tre barn är hos oss mellandagarna, en 15 timmars , med förälder hemma och de andra två har lediga föräldrar. Vi vet att de är lediga med 100% säkerhet.

    Vi har ett antal ensamstående föräldrar, men de har aldrig barnen hos oss under lov.

    Jag tror att det man ger av sin tid då barnen är små, får man igen i en bra relation då barnen blir äldre.
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Men om nu föräldrarna väljer att lämna barnen på förskolan tror jag att det är det bästa ur barnets synvinkel. Se det som att ni kommer att ge det barnet en bättre start än om det varit hemma hos oengagerade föräldrar.
  22. 11
    Men om nu föräldrarna väljer att lämna barnen på förskolan tror jag att det är det bästa ur barnets synvinkel. Se det som att ni kommer att ge det barnet en bättre start än om det varit hemma hos oengagerade föräldrar.
  23. Mamma och förskollär
    #12
    Ähh, det där köper inte jag!!
    Dom lämnar in sina barn för att barnen ska få leka, för dom orkar inte det själva!!!
    Men då måste jag jobba för att ta hand om dessa barn och då får inte jag ledigt och sen inte mina barn som då måste lämnas in på förskola/fritids......
    allt för att föräldrar inte orkar leka med sina barn....
  24. 12
    Ähh, det där köper inte jag!!
    Dom lämnar in sina barn för att barnen ska få leka, för dom orkar inte det själva!!!
    Men då måste jag jobba för att ta hand om dessa barn och då får inte jag ledigt och sen inte mina barn som då måste lämnas in på förskola/fritids......
    allt för att föräldrar inte orkar leka med sina barn....
  25. jobbat i jul
    #13
    Jag köper inte ditt inlägg heller, visst finns det säkert lata föräldrar men att utgå från det och hur är du säker på att det förhåller sig så. Inte säger föräldrarna att de är lata och inte vill leka med sina barn. Vilken tur att du inte jobbar på sjukhus får då får väl folk skit för att de är sjuka under julen.
  26. 13
    Jag köper inte ditt inlägg heller, visst finns det säkert lata föräldrar men att utgå från det och hur är du säker på att det förhåller sig så. Inte säger föräldrarna att de är lata och inte vill leka med sina barn. Vilken tur att du inte jobbar på sjukhus får då får väl folk skit för att de är sjuka under julen.
  27. anonymt namn
    #14

    Fast

    att klaga för att man själv inte får ledigt o sen måste ens barn gå på dagis och så får det dagisets personal jobba osv det kanske är lite under bältet =)

    Om det nu är så att jag tvingas jobba för att någon förälder vill vara själv hemma el shoppa själv el vad som helst en ledig förälder kan tänkas göra. Ja då får jag ju göra det. För det mesta är det ganska lite barn runt jul ändå och då kan det vara ganska mysigt att jobba, sen kan jag ta ut min ledighet senare.

    Om jag själv är så trött att jag har behov av ledighet så får jag ju ta det med min chef, och ev sjukskriva mig. Vi har ju alla ett ansvar för vår egen situation.

    Att jag ibland önskar att vissa barn fick vara hemma någondag, har inget med mitt eget behov av ledighet att göra utan mer att jag tänker på de här barnen som ständigt får vara på förskolan. Men just julen kanske är bra för dessa barn, för då är det ju ändå lugnt, däremot kanske de skulle behöva nån dag ledigt mitt i februari el mitt i november när alla andra barn är på plats
  28. 14
    Fast att klaga för att man själv inte får ledigt o sen måste ens barn gå på dagis och så får det dagisets personal jobba osv det kanske är lite under bältet =)

    Om det nu är så att jag tvingas jobba för att någon förälder vill vara själv hemma el shoppa själv el vad som helst en ledig förälder kan tänkas göra. Ja då får jag ju göra det. För det mesta är det ganska lite barn runt jul ändå och då kan det vara ganska mysigt att jobba, sen kan jag ta ut min ledighet senare.

    Om jag själv är så trött att jag har behov av ledighet så får jag ju ta det med min chef, och ev sjukskriva mig. Vi har ju alla ett ansvar för vår egen situation.

    Att jag ibland önskar att vissa barn fick vara hemma någondag, har inget med mitt eget behov av ledighet att göra utan mer att jag tänker på de här barnen som ständigt får vara på förskolan. Men just julen kanske är bra för dessa barn, för då är det ju ändå lugnt, däremot kanske de skulle behöva nån dag ledigt mitt i februari el mitt i november när alla andra barn är på plats
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    Om de inte orkar själva så gäller ju det jag skrev - barnen utvecklas bätttre och får bättre stöd i förskolan och har därmed chans att komma i nivå med sina bättre lottade kamrater, som har fungerande föräldrar.
  30. 15
    Om de inte orkar själva så gäller ju det jag skrev - barnen utvecklas bätttre och får bättre stöd i förskolan och har därmed chans att komma i nivå med sina bättre lottade kamrater, som har fungerande föräldrar.
  31. mormor till tre
    #16
    ja, tyvärr är det väl så att lata människor alltid har funnits och kommer alltid att finnas....

    ta hand om era barn!!!! / mormor
  32. 16
    ja, tyvärr är det väl så att lata människor alltid har funnits och kommer alltid att finnas....

    ta hand om era barn!!!! / mormor
  33. jobbat i jul
    #17
    så sant lata människor finns alltid och det kan vara både föräldrar och personal inom alla yrken även om de som arbetar med barn.
  34. 17
    så sant lata människor finns alltid och det kan vara både föräldrar och personal inom alla yrken även om de som arbetar med barn.
  35. Medlem sedan
    Jul 2002
    #18
    1-3 av 23 barn och hälften av dagarna bara 1, men det beror på att föräldrarna arbetat och inte för att de velatha egentid.
  36. 18
    1-3 av 23 barn och hälften av dagarna bara 1, men det beror på att föräldrarna arbetat och inte för att de velatha egentid.
  37. mormor till tre
    #19
    Ja, jag är bara så less på de som under åren lämnat sina barn på förskolan med orden: han/hon hade så tråkigt hemma, så det är bättre att han/ hon är här och leker en stund.

    Och det är barn som är här hela dagar annars, 9 - 10h om dagen.

    Jag tycker det är omoraliskt!

    Varför inte ta ansvar för sina egna barn?
  38. 19
    Ja, jag är bara så less på de som under åren lämnat sina barn på förskolan med orden: han/hon hade så tråkigt hemma, så det är bättre att han/ hon är här och leker en stund.

    Och det är barn som är här hela dagar annars, 9 - 10h om dagen.

    Jag tycker det är omoraliskt!

    Varför inte ta ansvar för sina egna barn?
  39. arga bettan
    #20
    gud så vansinnig diskussion!!!

    Det är väl bara att hämta sitt/sina barn efter jobbet, om det är så det ska vara?

    Varför ska vissa alltid utnyttja systemet och gömma sig bakom massa skitsnack???

    Ta med era barn då det ska shoppas, mat eller barnskor, det gör ju alla andra!!!

    Förskolan är ju till för barn vars föräldrar arbetar!!!!!!!!!

    Låt era barn vara med i livet, inte på institution för att det ska kunna handlas etc.

    Arg- inte förskollärare men 4 barns mamma
  40. 20
    gud så vansinnig diskussion!!!

    Det är väl bara att hämta sitt/sina barn efter jobbet, om det är så det ska vara?

    Varför ska vissa alltid utnyttja systemet och gömma sig bakom massa skitsnack???

    Ta med era barn då det ska shoppas, mat eller barnskor, det gör ju alla andra!!!

    Förskolan är ju till för barn vars föräldrar arbetar!!!!!!!!!

    Låt era barn vara med i livet, inte på institution för att det ska kunna handlas etc.

    Arg- inte förskollärare men 4 barns mamma
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Enkäter från föregående år...
    By Fermella-nissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 05:33
  2. Fortsättning på föregående
    By mimmsa in forum Dysfunktionell uppväxt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 08:03
  3. Håller med föregående..
    By vege in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 15:47
  4. Håller med föregående talare
    By Labolina in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 12:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar