Leka med kompisar?
Förskoleklass (6-års.)
  1. anonymt namn
    #1

    Leka med kompisar?

    Tar era 6 åringar med kompisar hem? Min 6 åring går i klass med barn hon inte har gått i fsk med. Jag har frågat om hon vill ringa någon på lovet, men hon säger nej. Undrar om hon inte har några kompisar? Eller bara skönt att ta en paus och vara ledig???

    Hur har era barn det? leker de med många ofta utanför skolan?
  2. 1
    Leka med kompisar? Tar era 6 åringar med kompisar hem? Min 6 åring går i klass med barn hon inte har gått i fsk med. Jag har frågat om hon vill ringa någon på lovet, men hon säger nej. Undrar om hon inte har några kompisar? Eller bara skönt att ta en paus och vara ledig???

    Hur har era barn det? leker de med många ofta utanför skolan?
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Ja, det är

    nog ett par gånger i veckan åtminstone. Det är jag som bromsar eftersom jag tycker att det är lite skönt att "bara" ha mina barn ibland och jag tror också att de behöver det.
    Men det där är så olika, min son är en väldigt social kille med många kompisar runt om i klasserna och vi har möjlighet att ta hem andra barn. Andra barn har inte det behovet och det är lika normalt det.
    Blogg: www.malinv.blogg.se

    Malin m.Elias & Malte
  4. 2
    Ja, det är nog ett par gånger i veckan åtminstone. Det är jag som bromsar eftersom jag tycker att det är lite skönt att "bara" ha mina barn ibland och jag tror också att de behöver det.
    Men det där är så olika, min son är en väldigt social kille med många kompisar runt om i klasserna och vi har möjlighet att ta hem andra barn. Andra barn har inte det behovet och det är lika normalt det.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Nej, det händer verkligen inte ofta han leker utanför skolan med kompisar.
    Han efterfrågar det ibland, speciellt när han ser att andra följer med varandra hem. Men det är aldrig någon som ringer hit och frågar om dom ska leka men vi ringer inte så ofta vi heller. Och dom gångerna vi har ringt har det inte varit någon hemma eller så har det inte passat.

    Ibland känns det som han kanske inte har så många kompisar, men jag vet inte, vet ju att hans andra klasskompisar leker efter skolan och på helger och så.

    Nu när dom varit hemma sen den 19 december så börjar man nu märka att dom verkligen saknar kompisar att leka med. Men skolan är stängd på onsdag också för planering så det blir inte förrän på torsdag som det är som vanligt igen.

    Antar att man borde vara lite mera aktiv som förälder, men när man hämtar sina barn från skolan och dagis vid 16-16:30 är man inte hemma förrän 17 och då är det ju dags för matlagning och sedan är det ju dags för sängen, så på vardagarna finns ju ingen tid till att leka tycker jag. På helgerna vill man som regel umgås med familjen.
    Annisan med oktoberpojkarna William -02 och Rasmus -04 och majflickan Matilda -09

    www.annisan.se/
  6. 3
    Nej, det händer verkligen inte ofta han leker utanför skolan med kompisar.
    Han efterfrågar det ibland, speciellt när han ser att andra följer med varandra hem. Men det är aldrig någon som ringer hit och frågar om dom ska leka men vi ringer inte så ofta vi heller. Och dom gångerna vi har ringt har det inte varit någon hemma eller så har det inte passat.

    Ibland känns det som han kanske inte har så många kompisar, men jag vet inte, vet ju att hans andra klasskompisar leker efter skolan och på helger och så.

    Nu när dom varit hemma sen den 19 december så börjar man nu märka att dom verkligen saknar kompisar att leka med. Men skolan är stängd på onsdag också för planering så det blir inte förrän på torsdag som det är som vanligt igen.

    Antar att man borde vara lite mera aktiv som förälder, men när man hämtar sina barn från skolan och dagis vid 16-16:30 är man inte hemma förrän 17 och då är det ju dags för matlagning och sedan är det ju dags för sängen, så på vardagarna finns ju ingen tid till att leka tycker jag. På helgerna vill man som regel umgås med familjen.
  7. Anonym
    #4
    Det är inte ofta kompisar följer med hem, men det händer. Det är sällan min dotter frågar efter det, men det händer. Speciellt om hon lekt bra med en kompis under dagen.

    Min tjej är den enda som bara går i förskoleklassen och inte på fritids. Så av den anledningen tycker jag det är lite svårt att bjuda med kompisar hem. Blir så himla många timmar hos oss innan föräldrarna kan hämta dem. Så bland annat på grund av det blir det inte så ofta.

    Nu på lovet har vi haft saker att göra och hela familjen har varit lediga tillsammans. Barnen har inte frågat efter kompisar faktiskt, vi har haft lite egna planer och det har räckt. Men visst har de idag frågat när skola/dagis börjar, eftersom pappa börjat jobba.
  8. 4
    Det är inte ofta kompisar följer med hem, men det händer. Det är sällan min dotter frågar efter det, men det händer. Speciellt om hon lekt bra med en kompis under dagen.

    Min tjej är den enda som bara går i förskoleklassen och inte på fritids. Så av den anledningen tycker jag det är lite svårt att bjuda med kompisar hem. Blir så himla många timmar hos oss innan föräldrarna kan hämta dem. Så bland annat på grund av det blir det inte så ofta.

    Nu på lovet har vi haft saker att göra och hela familjen har varit lediga tillsammans. Barnen har inte frågat efter kompisar faktiskt, vi har haft lite egna planer och det har räckt. Men visst har de idag frågat när skola/dagis börjar, eftersom pappa börjat jobba.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Ja ganska ofta... vi har haft kompisar här många dagar under lovet men det är vi som avgör när vi orkar och inte.........
  10. 5
    Ja ganska ofta... vi har haft kompisar här många dagar under lovet men det är vi som avgör när vi orkar och inte.........
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Nej. Mina barn leker helst med varandra efter skolan och på loven.
  12. 6
    Nej. Mina barn leker helst med varandra efter skolan och på loven.
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7

    Ja, rätt så ofta

    Det blir ju mycket mer nu när det har varit en hel del ledigt. Vi bor så att hon har många kompisar som bor runt omkring här så det är ju enklarare att gå hem till varandra då och det behöver inte arrangeras så mycket. Ibland följer hon med någon hem efter skolan och ibland tar vi med någon kompis från förskoleklassen.
  14. 7
    Ja, rätt så ofta Det blir ju mycket mer nu när det har varit en hel del ledigt. Vi bor så att hon har många kompisar som bor runt omkring här så det är ju enklarare att gå hem till varandra då och det behöver inte arrangeras så mycket. Ibland följer hon med någon hem efter skolan och ibland tar vi med någon kompis från förskoleklassen.
  15. Anonym
    #8
    Vad glad jag blev för din fråga - för jag har funderat på detsamma!
    Vår 6-åring går på en friskola, så barnen bor lite runt om i kommunen och inte många bor nära. Han har två kompisar som bor inom gångavstånd (vilket spelar stor roll eftersom jag inte har bil). Det blir inte så ofta han har kompis här eller leker hos någon annan...kanske en gång i månaden. Känns ofta jobbigt att arrangera. Vårt barn, precis som någon skrev ovanför, går hem direkt efter skolan, medan de andra går på fritids och om man då ska ta med någon hem blir det så många timmar (och barnen hinner bli ordentligt trötta på varandra) och på helgerna vill vi egentligen helst vara tillsammans i familjen (vi är väl kanske lite asociala allihop ). Dessutom har de andra barnen så himla många aktiviteter inbokade, så en lekdag måste bestämmas veckor i förväg...
    På lovet nu har vi varit bortresta hos farmor/farfar och mormor/morfar så då har det inte varit aktuellt.
    Känns ofta som barnen (3st) är nöjda med att leka med varann efter skolan. Vet inte om jag borde vara mer aktiv och "övertala" dem att ta hem kompisar?
  16. 8
    Vad glad jag blev för din fråga - för jag har funderat på detsamma!
    Vår 6-åring går på en friskola, så barnen bor lite runt om i kommunen och inte många bor nära. Han har två kompisar som bor inom gångavstånd (vilket spelar stor roll eftersom jag inte har bil). Det blir inte så ofta han har kompis här eller leker hos någon annan...kanske en gång i månaden. Känns ofta jobbigt att arrangera. Vårt barn, precis som någon skrev ovanför, går hem direkt efter skolan, medan de andra går på fritids och om man då ska ta med någon hem blir det så många timmar (och barnen hinner bli ordentligt trötta på varandra) och på helgerna vill vi egentligen helst vara tillsammans i familjen (vi är väl kanske lite asociala allihop ). Dessutom har de andra barnen så himla många aktiviteter inbokade, så en lekdag måste bestämmas veckor i förväg...
    På lovet nu har vi varit bortresta hos farmor/farfar och mormor/morfar så då har det inte varit aktuellt.
    Känns ofta som barnen (3st) är nöjda med att leka med varann efter skolan. Vet inte om jag borde vara mer aktiv och "övertala" dem att ta hem kompisar?

Liknande trådar

  1. Leka med kompisar?
    By Lillys in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 10:58
  2. Leka hemma med kompisar
    By anonymt namn in forum _02 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 17:03
  3. Leka med kompisar? Hur ofta?
    By Max mamma11 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 09:19
  4. Leka med kompisar?
    By Villrådig in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 18:28
  5. Leka med kompisar?
    By Marie m Hanna o Lina in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 21:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar