Kan man känna sig meningsfull
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Kan man känna sig meningsfull

    som människa även om man inte arbetar eller utför något särskilt, tror ni? Hur mycket av ens välbeffinande beror på att man känner att man uträttar något?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Kan man känna sig meningsfull som människa även om man inte arbetar eller utför något särskilt, tror ni? Hur mycket av ens välbeffinande beror på att man känner att man uträttar något?
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Det är kanske inte omöjligt,men svårt.De allra flesta behöver känna sig behövda.Sedan behöver det inte av nöden vara ett yrkesarbete även om det oftast är det som får bli det sätt man uträttar ngt på.

    Jag har svårt att förlika mig med resonemang som att människor helst lever på bidrag bara de får tillfälle.Tror ytterst få hellre höstar in bidrag än arbetar.
  4. 2
    Det är kanske inte omöjligt,men svårt.De allra flesta behöver känna sig behövda.Sedan behöver det inte av nöden vara ett yrkesarbete även om det oftast är det som får bli det sätt man uträttar ngt på.

    Jag har svårt att förlika mig med resonemang som att människor helst lever på bidrag bara de får tillfälle.Tror ytterst få hellre höstar in bidrag än arbetar.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Personligen hänger jag upp jättemycket av min självkänsla på prestationer och det är inte bra
  6. 3
    Personligen hänger jag upp jättemycket av min självkänsla på prestationer och det är inte bra
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Visst kan man det. Det är ju vad man har för referenser till vad meningsfullhet står för. Det är ju ett vägval man gör i livet också där man själv sätter upp vad som är meningsfullt i livet eller inte.

    En del väljer att ha andra människors synpunkter som vägledning istället för sitt eget välbefinnande. Och då kan man nog fastna i att man känner sig värdelös efter hur man lever.

    Finns andra som aldrig blir nöjda och alltid är missnöjda med sig själva. En ständig inre kamp.
  8. 4
    Visst kan man det. Det är ju vad man har för referenser till vad meningsfullhet står för. Det är ju ett vägval man gör i livet också där man själv sätter upp vad som är meningsfullt i livet eller inte.

    En del väljer att ha andra människors synpunkter som vägledning istället för sitt eget välbefinnande. Och då kan man nog fastna i att man känner sig värdelös efter hur man lever.

    Finns andra som aldrig blir nöjda och alltid är missnöjda med sig själva. En ständig inre kamp.
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5

    Hm...mitt välbefinnande har

    inte med prestationer att göra utan hur mitt liv ser ut i övrigt...oftast är jag väldigt nöjd med mitt liv fast jag inte jobbat på massor av år. (har varit f-ledig i en herrans massa år och pluggat i omgångar så gått runt på bidrag har jag inte...). VIsst kan jag ha perioder då välbefinnandet är lägre, men då beror det på andra saker än att jag inte arbetar. Fast jag ska ju ut i arb-livet nu igen och jag tror på allvar att mitt välbefinnande kommer gå ner då.
  10. 5
    Hm...mitt välbefinnande har inte med prestationer att göra utan hur mitt liv ser ut i övrigt...oftast är jag väldigt nöjd med mitt liv fast jag inte jobbat på massor av år. (har varit f-ledig i en herrans massa år och pluggat i omgångar så gått runt på bidrag har jag inte...). VIsst kan jag ha perioder då välbefinnandet är lägre, men då beror det på andra saker än att jag inte arbetar. Fast jag ska ju ut i arb-livet nu igen och jag tror på allvar att mitt välbefinnande kommer gå ner då.
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Hur menar du? Att man måste yrkesarbeta för att vara värd något? Det gör inte jag, men jag känner mig väldigt värdefull ändå, o jag utför verkligen mkt..
  12. 6
    Hur menar du? Att man måste yrkesarbeta för att vara värd något? Det gör inte jag, men jag känner mig väldigt värdefull ändå, o jag utför verkligen mkt..
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7

    Haha, höll på att gå vilse

    bland bilderna där
  14. 7
    Haha, höll på att gå vilse bland bilderna där
  15. Medlem sedan
    Sep 2005
    #8
    Jag skulle inte må bra om jag inte arbetade, det ger mig självförtroende när jag klarar av nåt nytt på mitt jobb, när jag känner att jag utvecklas där, så för mig är mitt jobb väldigt viktigt när det gäller mitt välbefinande, skulle inte kunna tänka mig att inte arbeta.
  16. 8
    Jag skulle inte må bra om jag inte arbetade, det ger mig självförtroende när jag klarar av nåt nytt på mitt jobb, när jag känner att jag utvecklas där, så för mig är mitt jobb väldigt viktigt när det gäller mitt välbefinande, skulle inte kunna tänka mig att inte arbeta.
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9
    Ja, jag hajade också till
  18. 9
    Ja, jag hajade också till
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    Nej, inte nödvädnigtvis yrkesarbeta, men att göra något mer än att bara se på TV, ducsha och laga mat.
  20. 10
    Nej, inte nödvädnigtvis yrkesarbeta, men att göra något mer än att bara se på TV, ducsha och laga mat.
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    men det är ju absolut...

    ...grundläggande för hela existensen - att inte vara det man gör...
    Så svar JA, annars kommer man göra sin inre livsvandring med myrsteg...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  22. 11
    men det är ju absolut... ...grundläggande för hela existensen - att inte vara det man gör...
    Så svar JA, annars kommer man göra sin inre livsvandring med myrsteg...
  23. Gretah
    #12
    Klart man kan. Om hela ens existens hängde på ett jobb vore det ju katastrofalt sorgligt. Om jobbet är ens enda identitet - både för sej själv och omgivningen. Det är lite som när nya människor presenterar sej för varann, så säger folk ofta i samband med sin presentation vad man har för yrke eller titel. ( ja inte om man är fabriksarbetare eller kassörska, men allt som räknas som "bättre" jobb)... Det är så pinsamt tycker jag. Inte för att jag sälv inte har nån titel, utan för att det ändå inte säger nåt om personen i fråga.
    Jag har själv ett större välbefinnande för tillfället - än vad jag nånsin haft i mina olika yrkesroller - trots en enorm oro för vad som ska hända givetvis.
  24. 12
    Klart man kan. Om hela ens existens hängde på ett jobb vore det ju katastrofalt sorgligt. Om jobbet är ens enda identitet - både för sej själv och omgivningen. Det är lite som när nya människor presenterar sej för varann, så säger folk ofta i samband med sin presentation vad man har för yrke eller titel. ( ja inte om man är fabriksarbetare eller kassörska, men allt som räknas som "bättre" jobb)... Det är så pinsamt tycker jag. Inte för att jag sälv inte har nån titel, utan för att det ändå inte säger nåt om personen i fråga.
    Jag har själv ett större välbefinnande för tillfället - än vad jag nånsin haft i mina olika yrkesroller - trots en enorm oro för vad som ska hända givetvis.
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Jag menar inte att det måste vara ett speciellt jobb, jag menar att man gör ngt mer än bara drar hemma.
  26. 13
    Jag menar inte att det måste vara ett speciellt jobb, jag menar att man gör ngt mer än bara drar hemma.
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14
    Men finns det några som har ett så lättsamt liv?
  28. 14
    Men finns det några som har ett så lättsamt liv?
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15
    För mig är det viktigt att uträtta _något_, men det måste inte vara yrekesarbete utan kan tex vara en husrenovering. Att bara lalla runt är skönt ett tag, men jag behöver faktiskt jobba för att njuta fullt ut av ledighet.
  30. 15
    För mig är det viktigt att uträtta _något_, men det måste inte vara yrekesarbete utan kan tex vara en husrenovering. Att bara lalla runt är skönt ett tag, men jag behöver faktiskt jobba för att njuta fullt ut av ledighet.
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    Det beror på vem man är. En person med god självkänsla behöver inte identifiera sitt värde med sitt jobb- det är vi andra andligt fattiga stackare som behöver stöttning och blandar ihop vem vi är med vad vi gör.
  32. 16
    Det beror på vem man är. En person med god självkänsla behöver inte identifiera sitt värde med sitt jobb- det är vi andra andligt fattiga stackare som behöver stöttning och blandar ihop vem vi är med vad vi gör.
  33. Medlem sedan
    Jan 2005
    #17
    Frågan skulle istället kunna vara:

    Skulle du fortsätta jobba om du blev mångmiljonär?
  34. 17
    Frågan skulle istället kunna vara:

    Skulle du fortsätta jobba om du blev mångmiljonär?
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18
    Lättsamt är väl inte vad jag skulle kalla det. Visst finns det folk som lever så. De flesta som har varit långtidsarbetslösa som jag har känt har inte gjort mycket mer än så.
  36. 18
    Lättsamt är väl inte vad jag skulle kalla det. Visst finns det folk som lever så. De flesta som har varit långtidsarbetslösa som jag har känt har inte gjort mycket mer än så.
  37. Medlem sedan
    May 2008
    #19
    Tja, motsatsen, att man måste Uträtta något för Att Vara Någon, alltså ha prestationsbaserad självkänsla är en väldigt bräcklig grund att stå på.
  38. 19
    Tja, motsatsen, att man måste Uträtta något för Att Vara Någon, alltså ha prestationsbaserad självkänsla är en väldigt bräcklig grund att stå på.
  39. Medlem sedan
    Oct 2007
    #20
    Du satte det på pränt. "att inte vara det man gör"
  40. 20
    Du satte det på pränt. "att inte vara det man gör"
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kan ni känna
    By Anonym in forum Sex & erotik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-21, 12:41
  2. Meningsfull att dissekera händelser?
    By Lärare in forum Skolbarn
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 15:40
  3. Högst meningsfull låt:
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 10:34
  4. Meningsfull utelek *långt*
    By ElenaMaria in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 21:19
  5. Känna av ÄL?
    By Amira in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 11:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar