Vaccination!
_0906 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Vaccination!

    Arbetar som lokalvårdare på ett sjukhus och idag när jag skulle byta handskar så såg jag att det blödde lite på lillfingret, och det var ett litet hål i handsken. Blev jätte rädd och fick nästan panik att jag hade stuckit mig eller skurit mig på något. Gick ner till chefen och fick en massa papper om skaderapport m.m. och blev sen nerskickad till infetionsmottagningen där jag fick lämna ett blodprov och sen ville dom vaccinera mig mot hepatit b för säkerhets skull . Jag sa att jag var gravid och då blev sköterskan osäker på om hon skulle vaccinera mig eller inte. Hon gick till sist och frågade en läkare och han eller hon tyckte att jag skulle vaccineras. Fick en dos i dag sen ska man tydlig ha en dos till efter 2 veckor , en till fyra veckor efter det och en fjärde dos ett år efter.

    Men jag har hört att man helst inte ska vaccineras när man är gravid, är jätte rädd för att det ska hända något me kotten i magen, sköterskan frågade ju en läkare men jag är ändå jätte rädd för att något ska gå fel pga det här, och jag glömmde fråga vad som kunnde vara farligt med att vaccineras. Någon som har någon erfarenhet av sånt här med vaccinationer?

    Den här graviditeten känns det som om jag är extra orolig för allt som har med kotten att göra, tycker att man borde vara van och lugn nu under tredje grav, men inte. Någon som känner igen sig eller är det bara jag som är så här nojjig för allt?
  2. 1
    Vaccination! Arbetar som lokalvårdare på ett sjukhus och idag när jag skulle byta handskar så såg jag att det blödde lite på lillfingret, och det var ett litet hål i handsken. Blev jätte rädd och fick nästan panik att jag hade stuckit mig eller skurit mig på något. Gick ner till chefen och fick en massa papper om skaderapport m.m. och blev sen nerskickad till infetionsmottagningen där jag fick lämna ett blodprov och sen ville dom vaccinera mig mot hepatit b för säkerhets skull . Jag sa att jag var gravid och då blev sköterskan osäker på om hon skulle vaccinera mig eller inte. Hon gick till sist och frågade en läkare och han eller hon tyckte att jag skulle vaccineras. Fick en dos i dag sen ska man tydlig ha en dos till efter 2 veckor , en till fyra veckor efter det och en fjärde dos ett år efter.

    Men jag har hört att man helst inte ska vaccineras när man är gravid, är jätte rädd för att det ska hända något me kotten i magen, sköterskan frågade ju en läkare men jag är ändå jätte rädd för att något ska gå fel pga det här, och jag glömmde fråga vad som kunnde vara farligt med att vaccineras. Någon som har någon erfarenhet av sånt här med vaccinationer?

    Den här graviditeten känns det som om jag är extra orolig för allt som har med kotten att göra, tycker att man borde vara van och lugn nu under tredje grav, men inte. Någon som känner igen sig eller är det bara jag som är så här nojjig för allt?
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Oj vad jobbigt.. Förstår att du är orolig.. Jag har ingen aning om huruvida man bör eller inte bör vaccineras mot hepatit b vid graviditet men´man tycker ju att läkaren borde ha koll på det och att du inte skulle ha fått nån spruta om det vore farligt för fostret..
    Angående om att vara orolig för den lilla i magen så tycker jag att ju fler barn jag fått desto nervösare har jag varit vid varje graviditet..
    Men om du är jätteorolig så tycker jag att du kan ta kontakt med sjukvården och prata om det här med dom..
    Kram
  4. 2
    Oj vad jobbigt.. Förstår att du är orolig.. Jag har ingen aning om huruvida man bör eller inte bör vaccineras mot hepatit b vid graviditet men´man tycker ju att läkaren borde ha koll på det och att du inte skulle ha fått nån spruta om det vore farligt för fostret..
    Angående om att vara orolig för den lilla i magen så tycker jag att ju fler barn jag fått desto nervösare har jag varit vid varje graviditet..
    Men om du är jätteorolig så tycker jag att du kan ta kontakt med sjukvården och prata om det här med dom..
    Kram
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    Usch vad jobbigt, helst vill man ju inte ta nåt under graviditeten. Men läkaren borde ha koll på om det är farligt eller ej för bebin.

    Jag tror att det är vanligt att oron ökar med antalet graviditeter, dom minst oroliga brukar väl vara "aningslösa" förstagångsföderskor.....
  6. 3
    Usch vad jobbigt, helst vill man ju inte ta nåt under graviditeten. Men läkaren borde ha koll på om det är farligt eller ej för bebin.

    Jag tror att det är vanligt att oron ökar med antalet graviditeter, dom minst oroliga brukar väl vara "aningslösa" förstagångsföderskor.....
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    Oj, förstår att du blir nervös men läkaren borde ju ha koll! Men ring din bm och fråga.

    Själv fick jag reda på att jag inte är immun mot röda hund vid inskrivningen, men sånt vaccin får man inte ta under själva graviditeten så nu får jag vara försiktig med sjuka barn (hur lätt är det när man har en 1,5-åring i krokarna?) och har en spruta att se fram emot efter förlossnignen.

    /Myma.
  8. 4
    Oj, förstår att du blir nervös men läkaren borde ju ha koll! Men ring din bm och fråga.

    Själv fick jag reda på att jag inte är immun mot röda hund vid inskrivningen, men sånt vaccin får man inte ta under själva graviditeten så nu får jag vara försiktig med sjuka barn (hur lätt är det när man har en 1,5-åring i krokarna?) och har en spruta att se fram emot efter förlossnignen.

    /Myma.
  9. Medlem sedan
    Oct 2008
    #5
    Tack för alla svar! Känner mig lite lugnare nu. Var ute och googlade lite på nätet i dag och fick fram att det egentligen inte finns några risker med att bli vaccinerad under graviditeten men att man helst inte gör det eftersom om kvinnan skulle föda ett sjukt barn så kan hon tänka att det blev så pga vaccinationen. Men om man har blivit utsatt för någon smitta så är det bättre att vaccinera än att bli utsatt för sjukdomen, med undantag för röda hund för det får man ej vaccineras mot under grav.
    Så jag känner mig lite lugnare idag, mycket pga av allt stöd man får här inne, Tack!
  10. 5
    Tack för alla svar! Känner mig lite lugnare nu. Var ute och googlade lite på nätet i dag och fick fram att det egentligen inte finns några risker med att bli vaccinerad under graviditeten men att man helst inte gör det eftersom om kvinnan skulle föda ett sjukt barn så kan hon tänka att det blev så pga vaccinationen. Men om man har blivit utsatt för någon smitta så är det bättre att vaccinera än att bli utsatt för sjukdomen, med undantag för röda hund för det får man ej vaccineras mot under grav.
    Så jag känner mig lite lugnare idag, mycket pga av allt stöd man får här inne, Tack!
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6
    Nä, usch vad jobbigt för dig hade själv oxå varit jätte nojjig.
    Vet tyvärr ingenting om vaccinationer under graviditeten.
    Sedan håller jag med dig om att vara extra nojjig & orolig under denna graviditeten ( väntar oxå trean ), vet inte om det är så att jag har två underbara barn sedan innan & då lite omedvetet är orolig att det ska hända eller vara något med detta barnet, eller jag vet inte, svårt att veta.
    Nu ska jag till BM idag & det ska bli skönt.

    Kramar till dig
  12. 6
    Nä, usch vad jobbigt för dig hade själv oxå varit jätte nojjig.
    Vet tyvärr ingenting om vaccinationer under graviditeten.
    Sedan håller jag med dig om att vara extra nojjig & orolig under denna graviditeten ( väntar oxå trean ), vet inte om det är så att jag har två underbara barn sedan innan & då lite omedvetet är orolig att det ska hända eller vara något med detta barnet, eller jag vet inte, svårt att veta.
    Nu ska jag till BM idag & det ska bli skönt.

    Kramar till dig

Liknande trådar

  1. Vaccination...
    By SANDEE in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 18:08
  2. Vaccination?
    By nallum in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 10:24
  3. 5-års vaccination?
    By Tammimamman in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 17:52
  4. Vaccination!
    By Linda med Jonathan in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 19:26
  5. TBE vaccination
    By Elin77 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar