Tankar kring oro...
_0908 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Tankar kring oro...

    Många skriver ju att de är oroliga för mf eller ma. Jag förstår att det finns en oro när det trots allt är ganska vanligt med mf. Men jag tänker såhär: Om det blir så så är det ju något som inte är bra med barnet och då kanske det är bättre att graviditeten avbryts så tidigt som möjligt. Jag har sjäv haft en ma så jag vet att det är jättejobbigt att gå igenom det men som sagt dumt att lägga energi på att oroa sig för något som man inte kan påverka. Det är bättre att leva i nuet och njuta av att vara gravid (om man nu inte mår alldeles för illa) och kanske smådrömma lite om vad det är för filur som förhoppningsvis tittar ut i augusti. Hoppas nu inte att ni tycker jag låter alldeles för präktig. Vi är ju alla olika och detta är bara mina tankar.
    Ha en trevlig helg och ta hand om er.
    Kram
    Linnéa, stolt mamma till Elin 97, Albin 08 och Alva 09

    www.familjeng.blogg.se
  2. 1
    Tankar kring oro... Många skriver ju att de är oroliga för mf eller ma. Jag förstår att det finns en oro när det trots allt är ganska vanligt med mf. Men jag tänker såhär: Om det blir så så är det ju något som inte är bra med barnet och då kanske det är bättre att graviditeten avbryts så tidigt som möjligt. Jag har sjäv haft en ma så jag vet att det är jättejobbigt att gå igenom det men som sagt dumt att lägga energi på att oroa sig för något som man inte kan påverka. Det är bättre att leva i nuet och njuta av att vara gravid (om man nu inte mår alldeles för illa) och kanske smådrömma lite om vad det är för filur som förhoppningsvis tittar ut i augusti. Hoppas nu inte att ni tycker jag låter alldeles för präktig. Vi är ju alla olika och detta är bara mina tankar.
    Ha en trevlig helg och ta hand om er.
    Kram
  3. Josso
    #2
    Fast för mig är det väldigt svårt att tänka så eftersom vi måste kämpa så väldigt samt lägga ner så mkt pengar på att bli gravida. Vi måste ju göra provrörsbefruktning och det är ju tyvärr inte så att det är "vinst varje gång", så jag går liksom med dubbel oro - dels att man ska få mf/ma och isf tänk om jag inte blir gravid igen..

    Så tyvärr kan jag inte tänka så.
    Kram
  4. 2
    Fast för mig är det väldigt svårt att tänka så eftersom vi måste kämpa så väldigt samt lägga ner så mkt pengar på att bli gravida. Vi måste ju göra provrörsbefruktning och det är ju tyvärr inte så att det är "vinst varje gång", så jag går liksom med dubbel oro - dels att man ska få mf/ma och isf tänk om jag inte blir gravid igen..

    Så tyvärr kan jag inte tänka så.
    Kram
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Det kan jag förstå. Jag tillhör ju den lyckliga skaran som har lätt för att bli gravid, det är så orättvist. Måste berätta för dig om några kompisar till oss som försökte få barn i många år utan resultat. Med ivf lyckades de två gånger på raken och har två killar födda 05 och 07. I juni 08 fick de en tredje kille på egen hand
    Håller tummarna för att allt går bra för dig och hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg.
    Kram
  6. 3
    Det kan jag förstå. Jag tillhör ju den lyckliga skaran som har lätt för att bli gravid, det är så orättvist. Måste berätta för dig om några kompisar till oss som försökte få barn i många år utan resultat. Med ivf lyckades de två gånger på raken och har två killar födda 05 och 07. I juni 08 fick de en tredje kille på egen hand
    Håller tummarna för att allt går bra för dig och hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg.
    Kram
  7. Josso
    #4
    Nej herregud, jag tog absolut inte illa upp Vad härligt för dina kompisar Drömmen är väl att nån gång få uppleva miraklet att bli gravid alldeles på egen hand, men om inte så har jag iaf med hjälp varit gravid Fick ju våran 2,5-åring på första försöket, denna gång gick det på andra så vi har nog tur ändå. Det finns ju tyvärr de som aldrig lyckas.

    kram kram
  8. 4
    Nej herregud, jag tog absolut inte illa upp Vad härligt för dina kompisar Drömmen är väl att nån gång få uppleva miraklet att bli gravid alldeles på egen hand, men om inte så har jag iaf med hjälp varit gravid Fick ju våran 2,5-åring på första försöket, denna gång gick det på andra så vi har nog tur ändå. Det finns ju tyvärr de som aldrig lyckas.

    kram kram
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Jag håller tummarna för att ni lyckas på egen hand nån gång
    Kram
  10. 5
    Jag håller tummarna för att ni lyckas på egen hand nån gång
    Kram
  11. Josso
    #6
    Tack! Vad snäll du är
  12. 6
    Tack! Vad snäll du är
  13. erfarenhet
    #7
    Måste bara få säga att det är inte alltid fel på det barn man förlorar Önskar att det du skrev stämde men så är inte fallet Har förlorat graviditeter pga vart modekakan fäst blainget fel på barnet utan fel på moderkakans placering
  14. 7
    Måste bara få säga att det är inte alltid fel på det barn man förlorar Önskar att det du skrev stämde men så är inte fallet Har förlorat graviditeter pga vart modekakan fäst blainget fel på barnet utan fel på moderkakans placering
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Jag skrev att jag tänker så... försöker tänka positivt
  16. 8
    Jag skrev att jag tänker så... försöker tänka positivt
  17. Medlem sedan
    Sep 2007
    #9
    Såhär tänker jag. Håller med dej Plingis6 om att troligtvis och oftast om man får missfall så är något fel. Min första barn var en IVF och jag var super orolig hela tiden eftersom den kostat oss mängder av energi och 48.000:-.
    Jag tänkte att bara jag får ett barn så spelar det ingen roll.
    Mitt andra barn var spontan graviditet och jag var lugn för helt plötsligt kunde jag tänka att skulle det vara fel på barnet och leda till missfall så fanns chansen till att bli gravid igen. Nu när jag väntar 3:an spontant gravid så är jag orolig igen och varför vet jag egentligen inte men troligen beroende på MA i augusti. Men man mår kanske bäst om man kan tänka positivt men huvudet blir lite förvridet när man är gravid. Ivarjefall på mej.
  18. 9
    Såhär tänker jag. Håller med dej Plingis6 om att troligtvis och oftast om man får missfall så är något fel. Min första barn var en IVF och jag var super orolig hela tiden eftersom den kostat oss mängder av energi och 48.000:-.
    Jag tänkte att bara jag får ett barn så spelar det ingen roll.
    Mitt andra barn var spontan graviditet och jag var lugn för helt plötsligt kunde jag tänka att skulle det vara fel på barnet och leda till missfall så fanns chansen till att bli gravid igen. Nu när jag väntar 3:an spontant gravid så är jag orolig igen och varför vet jag egentligen inte men troligen beroende på MA i augusti. Men man mår kanske bäst om man kan tänka positivt men huvudet blir lite förvridet när man är gravid. Ivarjefall på mej.
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    Kul att ni blivit gravida spontant efter en ivf
    Håller tummarna för att altt går bra denna gång.
    Kram
  20. 10
    Kul att ni blivit gravida spontant efter en ivf
    Håller tummarna för att altt går bra denna gång.
    Kram
  21. Medlem sedan
    Sep 2007
    #11
    Ja, visst är det underbart att få ha upplevt båda delarna. Men jag kanske ska berätta att IVF-graviditeten var med en man och dom andra med min nuvarande man. Men i mitt första förhållande så hittades inga "fel" på någon av oss, vi fungerade bara inte ihop.
  22. 11
    Ja, visst är det underbart att få ha upplevt båda delarna. Men jag kanske ska berätta att IVF-graviditeten var med en man och dom andra med min nuvarande man. Men i mitt första förhållande så hittades inga "fel" på någon av oss, vi fungerade bara inte ihop.
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    Har hört att det kan vara så... Lite faschinerande (stavas det så??) hur våra kroppar fungerar.
  24. 12
    Har hört att det kan vara så... Lite faschinerande (stavas det så??) hur våra kroppar fungerar.
  25. Medlem sedan
    Aug 2008
    #13
    Naturligtvis finns oron där och gnager, men jag försöker ge den så lite utrymme som möjligt. Jag gör så gott jag kan för att att inte äventyra det lilla grynet, och resten ligger i guds händer- Eller i alla fall utanför vår kontroll. Jag uppskattar att det här forumet ger utrymme både för att skriva av sig och lätta sitt hjärta kring nojor och oro för att något ska gå snett, men att vi också kan peppa varandra och få utgå ifrån att allt kommer bli så där underbart som man drömmer om. Det är viktigt att tillåta både och tycker jag! Just idag har jag pratat med min syster en lång stund om framtiden och fått glädjas tillsammans med henne om det stora och ofattbart vackra som ska ske... Så idag ger jag orostankar fingret och bara njuter av att jag just nu är gravid, och alla möjligheter ligger öppna!

    Kramar och mycket kärlek till er alla, och till vår barnaskara!
  26. 13
    Naturligtvis finns oron där och gnager, men jag försöker ge den så lite utrymme som möjligt. Jag gör så gott jag kan för att att inte äventyra det lilla grynet, och resten ligger i guds händer- Eller i alla fall utanför vår kontroll. Jag uppskattar att det här forumet ger utrymme både för att skriva av sig och lätta sitt hjärta kring nojor och oro för att något ska gå snett, men att vi också kan peppa varandra och få utgå ifrån att allt kommer bli så där underbart som man drömmer om. Det är viktigt att tillåta både och tycker jag! Just idag har jag pratat med min syster en lång stund om framtiden och fått glädjas tillsammans med henne om det stora och ofattbart vackra som ska ske... Så idag ger jag orostankar fingret och bara njuter av att jag just nu är gravid, och alla möjligheter ligger öppna!

    Kramar och mycket kärlek till er alla, och till vår barnaskara!

Liknande trådar

  1. Tankar kring äl
    By Stellaris in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 21:57
  2. tankar kring oro
    By Pojkmammman in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 22:49
  3. Tankar kring BIM
    By Norrlandsmamma in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 08:11
  4. vad har ni för tankar kring
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 13:16
  5. Tankar kring GI....
    By LottaJ in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 07:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar