F-klass eller 1-klass?
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    F-klass eller 1-klass?

    Hej
    Är det någon som börjat fundera på skolgången? Förskoleklass eller inte?

    För vår del är det nog bara F-klass som kommer på fråga eftersom vi kommer att flytta till ny ort i samband med skolstarten och då kan det nog vara bra att inte få för många utmaningar på en gång, men jag tror att hon skulle klara klass 1 om hon skulle börja skolan här där vi bor nu.

    God Fortsättning till er alla!
    Tekla med R-0307 och R-0509
  2. 1
    F-klass eller 1-klass? Hej
    Är det någon som börjat fundera på skolgången? Förskoleklass eller inte?

    För vår del är det nog bara F-klass som kommer på fråga eftersom vi kommer att flytta till ny ort i samband med skolstarten och då kan det nog vara bra att inte få för många utmaningar på en gång, men jag tror att hon skulle klara klass 1 om hon skulle börja skolan här där vi bor nu.

    God Fortsättning till er alla!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Vi har diskuterat frågan på dagis - mer förra året faktiskt, då det var tal om att han skulle få gå med femåringarna i "större-barn-gruppen" för att han var långt framme med det mesta, men vi kom fram till att de där åren då det är SKOLA är tillräckligt många framöver ändå. Eftersom han gick så begränsat på dagis i 1½ år så tycker vi att han kan få mer lektid
  4. 2
    Vi har diskuterat frågan på dagis - mer förra året faktiskt, då det var tal om att han skulle få gå med femåringarna i "större-barn-gruppen" för att han var långt framme med det mesta, men vi kom fram till att de där åren då det är SKOLA är tillräckligt många framöver ändå. Eftersom han gick så begränsat på dagis i 1½ år så tycker vi att han kan få mer lektid
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    F-klass absolut

    Även om Meja rent teoretiskt nog skulle klara av att börja i 1:an direkt så tycker jag att året i f-klassen ger en bra inskolning i skolvärlden och mycket social träning. De får nog tillräckligt av skolan ändå framöver kan jag tycka. (Nu har jag iofs inte sett hur just den f-klassen där hon kommer hamna jobbar än, vi ska gå på nåt möte sedan, så jag utgår från de erfarenheter jag har från de skolor jag jobbat på och hoppas att hon får utmaningar på sin nivå även i f-klassen. )Vi har faktiskt aldirg haft en tanke på att låta henne hoppa över.
  6. 3
    F-klass absolut Även om Meja rent teoretiskt nog skulle klara av att börja i 1:an direkt så tycker jag att året i f-klassen ger en bra inskolning i skolvärlden och mycket social träning. De får nog tillräckligt av skolan ändå framöver kan jag tycka. (Nu har jag iofs inte sett hur just den f-klassen där hon kommer hamna jobbar än, vi ska gå på nåt möte sedan, så jag utgår från de erfarenheter jag har från de skolor jag jobbat på och hoppas att hon får utmaningar på sin nivå även i f-klassen. )Vi har faktiskt aldirg haft en tanke på att låta henne hoppa över.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Här får barnen börja i januari,alltså nu redan, men vi har tagit förskoleklass från i höst, ser ingen anledning till att stressa Lucas. Och sen vill jag inte att han ska vara minst i klassen senare när de andra har kommit i kapp, så därför förskoleklass och inte ettan.

    För
  8. 4
    Här får barnen börja i januari,alltså nu redan, men vi har tagit förskoleklass från i höst, ser ingen anledning till att stressa Lucas. Och sen vill jag inte att han ska vara minst i klassen senare när de andra har kommit i kapp, så därför förskoleklass och inte ettan.

    För
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Precis

    mina tankar, skriver under här bara

    Tycker också att det är ett viktigt "inskolnings"år.
  10. 5
    Precis mina tankar, skriver under här bara

    Tycker också att det är ett viktigt "inskolnings"år.
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Det blir f-klass absolut!
    Josefine skriver, men kan inte läsa. Dessutom tror jag också på inskolningsåret, så de får lära sig att sitta still till en början... ;-)
    Men hon längtar redan efter läxor och har tvingat storasystrarna att göra läxböckr åt henne som hon skriver i när de andra gör Spanska och Tyskaläxor...
  12. 6
    Det blir f-klass absolut!
    Josefine skriver, men kan inte läsa. Dessutom tror jag också på inskolningsåret, så de får lära sig att sitta still till en början... ;-)
    Men hon längtar redan efter läxor och har tvingat storasystrarna att göra läxböckr åt henne som hon skriver i när de andra gör Spanska och Tyskaläxor...
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    Absolut förskoleklass! Visserligen har vi en förskola som är riktigt fenomenalt usel här där vi bor, men den är ändå bättre än att börja i skolan direkt. Jag tycker förskolan är ett bra sätt att vänja sig vid skolmiljön och att plötsligt ansvara för sig själv, jämfört med att dagmamman vaktar över sig.
  14. 7
    Absolut förskoleklass! Visserligen har vi en förskola som är riktigt fenomenalt usel här där vi bor, men den är ändå bättre än att börja i skolan direkt. Jag tycker förskolan är ett bra sätt att vänja sig vid skolmiljön och att plötsligt ansvara för sig själv, jämfört med att dagmamman vaktar över sig.

Liknande trådar

  1. Vanlig klass vs "liten klass"?
    By aspmamman in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 04:20
  2. Klass mamma vs klass förälder
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 04:09
  3. Resursklass eller vanlig klass?
    By lejonmor in forum Autismspektrum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 12:30
  4. Byta klass eller inte?
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 09:49
  5. Samma klass eller olika?
    By A-C- in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 17:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar