Skrattar åt pratkvarnen
_0708 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2007
    #1

    Skrattar åt pratkvarnen

    Alma är för rolig när hon vaknar på morgonen. Oftast vaknar jag av att hon ligger intill och förtjust utbrister: Lala! Poe!
    Vad annars kan vara det första man tänker på på morgonen?

    Men senaste veckan har hon lagt på charmen, för jag väcks med ett: Hej hej mamma! Och så när man får upp ena ögat ser man världens gladaste ansikte. Sen brukar harangen: "en tå te fya feeeem!" komma.

    Häromdagen fick hon lite vatten. Efteråt sa hon: Jättegott! Jag hoppade en halvmeter. Det måste hon har lärt sig av Teletubbies.

    Men i morse tog priset. Hon låg där och skrattade för sig själv, så jag förstod att hon tänkte på nåt, jag tänkte snart kommer det väl, Lala Poe. Men istället sa hon:

    Pepparkaka!!

    Ja, det blir man ju glad av att tänka på!

    Jädrar vad hon börjat prata alltså, jag tror inte själv det är sant. Hon måste vara ganska tidig om jag förstått saken rätt. Men jag var tydligen själv tidig med talet så det är väl en ärftlig grej kanske. Kul är det iaf! Ni som inte har barn som pratar än, det kommer alldeles snart och det är underbart kan jag meddela!
  2. 1
    Skrattar åt pratkvarnen Alma är för rolig när hon vaknar på morgonen. Oftast vaknar jag av att hon ligger intill och förtjust utbrister: Lala! Poe!
    Vad annars kan vara det första man tänker på på morgonen?

    Men senaste veckan har hon lagt på charmen, för jag väcks med ett: Hej hej mamma! Och så när man får upp ena ögat ser man världens gladaste ansikte. Sen brukar harangen: "en tå te fya feeeem!" komma.

    Häromdagen fick hon lite vatten. Efteråt sa hon: Jättegott! Jag hoppade en halvmeter. Det måste hon har lärt sig av Teletubbies.

    Men i morse tog priset. Hon låg där och skrattade för sig själv, så jag förstod att hon tänkte på nåt, jag tänkte snart kommer det väl, Lala Poe. Men istället sa hon:

    Pepparkaka!!

    Ja, det blir man ju glad av att tänka på!

    Jädrar vad hon börjat prata alltså, jag tror inte själv det är sant. Hon måste vara ganska tidig om jag förstått saken rätt. Men jag var tydligen själv tidig med talet så det är väl en ärftlig grej kanske. Kul är det iaf! Ni som inte har barn som pratar än, det kommer alldeles snart och det är underbart kan jag meddela!
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Gud vad härligt! Här kommer det nog dröja länge till. Alice övar och övar länge innan hon börjar med något nytt.
    Hon säger inte ens något helt ord ännu...
  4. 2
    Gud vad härligt! Här kommer det nog dröja länge till. Alice övar och övar länge innan hon börjar med något nytt.
    Hon säger inte ens något helt ord ännu...
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Pratkvarn nr 2(?!) bor här!Vi skrattar gott åt/med henne varje dag!Mina andra var inte i närheten så tidiga, så det här är som en "belöning"!
    Hon babblar oavbrutet,känns det som!Hon förvånade mig häromdagen när hon tittade i sin bilderbok,såg kaninen(2 bilder-1 av papp-den andra m päls(mjuk)och rör vid bilden av papp och säger-hård kanin(å kroatiska.....) hon sa inte att den mjuka var mjuk,men ändå!
    Annars babblar hon på-försöker återberätta sagor-på enkel nivå-naturligtvis o ÄLSKAR teletubbies!
  6. 3
    Pratkvarn nr 2(?!) bor här!Vi skrattar gott åt/med henne varje dag!Mina andra var inte i närheten så tidiga, så det här är som en "belöning"!
    Hon babblar oavbrutet,känns det som!Hon förvånade mig häromdagen när hon tittade i sin bilderbok,såg kaninen(2 bilder-1 av papp-den andra m päls(mjuk)och rör vid bilden av papp och säger-hård kanin(å kroatiska.....) hon sa inte att den mjuka var mjuk,men ändå!
    Annars babblar hon på-försöker återberätta sagor-på enkel nivå-naturligtvis o ÄLSKAR teletubbies!
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4
    Hahahaha, underbart!!!
  8. 4
    Hahahaha, underbart!!!
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Visst är det fantastiskt!

    Sötis-Alma!

    Det är tredje gången jag går igenom detta fantastiska och det är _precis_ lika roligt denna gången! Sixtens favorit är Dora och det är ett väldigt vanligt förekommande ord i hans vokabulär för tillfället - både i vaket tillstånd och när han sover "Doja!" "Doja!" "Doja!"
  10. 5
    Visst är det fantastiskt! Sötis-Alma!

    Det är tredje gången jag går igenom detta fantastiska och det är _precis_ lika roligt denna gången! Sixtens favorit är Dora och det är ett väldigt vanligt förekommande ord i hans vokabulär för tillfället - både i vaket tillstånd och när han sover "Doja!" "Doja!" "Doja!"
  11. Medlem sedan
    Mar 2007
    #6
    Underbart! Det är verkligen jättekul nu när kommunikationen börjar komma igång. Elmer har börjat öva mycket på ord, vi frågar ofta om han kan säga, ja vad som helst som diska, kanin eller juice eller nåt annat. Och han tycker det är jättekul när vi frågar och försöker direkt. Favvoordet just nu är konstigt nog duscha, så det går han runt och säger för sig själv nästan hela tiden nu. "duuschaa, duuschaa", uttalat med vår västsvenska melodi, väldigt gulligt!
  12. 6
    Underbart! Det är verkligen jättekul nu när kommunikationen börjar komma igång. Elmer har börjat öva mycket på ord, vi frågar ofta om han kan säga, ja vad som helst som diska, kanin eller juice eller nåt annat. Och han tycker det är jättekul när vi frågar och försöker direkt. Favvoordet just nu är konstigt nog duscha, så det går han runt och säger för sig själv nästan hela tiden nu. "duuschaa, duuschaa", uttalat med vår västsvenska melodi, väldigt gulligt!
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Ja jösses vad tidigt, inte ens 1,5 år och kan räkna till fem! Förstår att det är underbart att höra alla ord. Visst känns det som om man får en helt ny kontakt när man kan kommunicera så bra!
  14. 7
    Ja jösses vad tidigt, inte ens 1,5 år och kan räkna till fem! Förstår att det är underbart att höra alla ord. Visst känns det som om man får en helt ny kontakt när man kan kommunicera så bra!
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Visst är det underbart
    Kian har ett eget språk som jag har en inbyggd dekoder till
    doota dlääja = byta blöja
    blääää = bajs i blöjan
    duttik = duktig
    dicka tatten = dricka vatten
    hlasschka = flaska
    bampa = lampa

    och namn han säger
    mamma
    pappa edde = Eden
    milijt = Millis
    Jijan = Kian
    och Nellie helt klart och tydligt

    Och massa annat... det var bara det jag kom på just nu

    Eden pratade TIDIGT, men så var hon först och man hade mer tid bara för henne. Millis var sen, över 2 år innan hon började på allvar. Kian lite mittemellan.
  16. 8
    Visst är det underbart
    Kian har ett eget språk som jag har en inbyggd dekoder till
    doota dlääja = byta blöja
    blääää = bajs i blöjan
    duttik = duktig
    dicka tatten = dricka vatten
    hlasschka = flaska
    bampa = lampa

    och namn han säger
    mamma
    pappa edde = Eden
    milijt = Millis
    Jijan = Kian
    och Nellie helt klart och tydligt

    Och massa annat... det var bara det jag kom på just nu

    Eden pratade TIDIGT, men så var hon först och man hade mer tid bara för henne. Millis var sen, över 2 år innan hon började på allvar. Kian lite mittemellan.

Liknande trådar

  1. Pratkvarnen Mattis...
    By Tindragull in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 09:03
  2. Åååååh den lille pratkvarnen!!
    By Tudie in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 19:45
  3. Nu har pratkvarnen
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 10:32
  4. "Skrattar bäst som skrattar
    By pinse in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 10:51
  5. Skrattar bäst som skrattar sist
    By Minks in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 07:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar