Väljer era kläder själv?
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Väljer era kläder själv?

    Och hur blir resultatet?

    Ibland får jag närmast allergiska utslag av Jennies klädval men jag kör stenhårt på att sålänge det är funktionellt så får hon bestämma. Vill inte ta ihjäl hennes skaparglädje (eller vad man ska kalla det) mina tråkiga åsikter om vad som matchar och inte men ibland så blir det inte jättevackert.

    Idag gick hon till dagis med *håll i er* ljusblå långärmad tröja med bruna noshörnigar på (meandi). Ovanpå det en kortärmad rosa klänning med massor av röda hjärtan på. Bruna byxor med knallgröna detaljer på samt lila strumpbyxor uppdragna ovanpå byxorna.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  2. 1
    Väljer era kläder själv? Och hur blir resultatet?

    Ibland får jag närmast allergiska utslag av Jennies klädval men jag kör stenhårt på att sålänge det är funktionellt så får hon bestämma. Vill inte ta ihjäl hennes skaparglädje (eller vad man ska kalla det) mina tråkiga åsikter om vad som matchar och inte men ibland så blir det inte jättevackert.

    Idag gick hon till dagis med *håll i er* ljusblå långärmad tröja med bruna noshörnigar på (meandi). Ovanpå det en kortärmad rosa klänning med massor av röda hjärtan på. Bruna byxor med knallgröna detaljer på samt lila strumpbyxor uppdragna ovanpå byxorna.
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Snyggt . Elsa väljer också kläder själv, och jag lägger mig sällan i, så länge det är funktionellt. Men hon har dämpat sig en hel del. Numera så är det mest byxor och tröja... Hon har väldigt sällan kjol eller klänning, som hon ville ha nästan jämt tidigare. Men häromdagen kom hon i en MeandI grönrosaprickig klänning och ett par röda byxor under... Det såg väl lite sisådär ut, men hon var nöjd.
  4. 2
    Snyggt . Elsa väljer också kläder själv, och jag lägger mig sällan i, så länge det är funktionellt. Men hon har dämpat sig en hel del. Numera så är det mest byxor och tröja... Hon har väldigt sällan kjol eller klänning, som hon ville ha nästan jämt tidigare. Men häromdagen kom hon i en MeandI grönrosaprickig klänning och ett par röda byxor under... Det såg väl lite sisådär ut, men hon var nöjd.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Jorå, här får barnen också välja själva så mycket det går. Ibland chansar jag och lägger fram en hel uppsättning kläder som jag tycker är fina, passar ihop osv, men det blir ofta diss från dottern.

    Den värsta rosa prinsessperioden verkar vara över, nu är det olika grejer som gäller olika dagar. Kjol med klänning över (gärna mönstrade båda två) är en återkommande kombo som A tycker är finemang medan mamma får bita ihop. ; )
  6. 3
    Jorå, här får barnen också välja själva så mycket det går. Ibland chansar jag och lägger fram en hel uppsättning kläder som jag tycker är fina, passar ihop osv, men det blir ofta diss från dottern.

    Den värsta rosa prinsessperioden verkar vara över, nu är det olika grejer som gäller olika dagar. Kjol med klänning över (gärna mönstrade båda två) är en återkommande kombo som A tycker är finemang medan mamma får bita ihop. ; )
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    Hahaha va snyggt, särskillt det där med strumpisarna ovanpå!! Freja väljer oftast sina kläder själv men hon är faktsikt en fena på att få ihop det snyggt. Däremot lillasyster hade gladeligen kunnat fixa jennies uppsättning för dagen. Hennes favvo är kjol och klänning samtidigt ibland kjol både ovanpå och under - jeans till funkar oxå! Vaddå knöligt??!
  8. 4
    Hahaha va snyggt, särskillt det där med strumpisarna ovanpå!! Freja väljer oftast sina kläder själv men hon är faktsikt en fena på att få ihop det snyggt. Däremot lillasyster hade gladeligen kunnat fixa jennies uppsättning för dagen. Hennes favvo är kjol och klänning samtidigt ibland kjol både ovanpå och under - jeans till funkar oxå! Vaddå knöligt??!
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    Underbar!

    Vilken underbar blandning!

    Hugo är helt ointresserad av att välja kläder. Det händer en gång i månaden att han kommer och säger att han vill ha något speciellt på sig och då är det oftast sin Sverigetröja, för då vill han vara Zlatan på dagis.

    I övrigt tar han på sig precis det jag förbereder åt honom.
    *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*
    Carina i Tyskland med Hugo mars -04 och pyre med BF 25 juni 2009!
  10. 5
    Underbar! Vilken underbar blandning!

    Hugo är helt ointresserad av att välja kläder. Det händer en gång i månaden att han kommer och säger att han vill ha något speciellt på sig och då är det oftast sin Sverigetröja, för då vill han vara Zlatan på dagis.

    I övrigt tar han på sig precis det jag förbereder åt honom.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Cooolt, hon måste ha varit snyggast på dagis Här kan kreationerna se ut på liknande sätt. Elsa är särskilt förtjust i att ha linnen utanpå tröjorna, hon piffar helt enkelt upp en tråkig vit tröja med att sätta ett färgglatt linne med en disneyprinessa på utanpå

    Mest fascinerande är att Elsa faktiskt redan har sytt sina första egna kläder! Två kjolar, som hon använder flitigt trots hängande trådar och andra små "detaljer".
  12. 6
    Cooolt, hon måste ha varit snyggast på dagis Här kan kreationerna se ut på liknande sätt. Elsa är särskilt förtjust i att ha linnen utanpå tröjorna, hon piffar helt enkelt upp en tråkig vit tröja med att sätta ett färgglatt linne med en disneyprinessa på utanpå

    Mest fascinerande är att Elsa faktiskt redan har sytt sina första egna kläder! Två kjolar, som hon använder flitigt trots hängande trådar och andra små "detaljer".
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7
    Ibland kommer det krav på en viss tröja, t-shirt med skjorta över eller en typ av byxa, men oftast tar han gladeligen på sig det vi vuxna lägger fram. I mina värld skulle dock Albins pappa kunna fixa Jennies outfit utan problem, så ibland vet jag inte vad som är värst (i mina ögon) det Albin valt själv eller det pappa tagit fram
  14. 7
    Ibland kommer det krav på en viss tröja, t-shirt med skjorta över eller en typ av byxa, men oftast tar han gladeligen på sig det vi vuxna lägger fram. I mina värld skulle dock Albins pappa kunna fixa Jennies outfit utan problem, så ibland vet jag inte vad som är värst (i mina ögon) det Albin valt själv eller det pappa tagit fram
  15. Medlem sedan
    Apr 2007
    #8
    Parvel väljer gärna sina kläder. Vissa morgnar stänger han in sig i tvättstugan där han har lådan med sina kläder, och så får man inte titta, för det är en överraskning. Sedan skuttar han ut, och man får se vad han har tagit på sig. Men alla hans byxor och tröjor ser fina ut ihop, så det spelar ingen roll vilka han väljer, och jag tycker ju alltid att han är jättesöt!

    Men det var en fantastisk outfit hon hade fått till, på din beskrivning.
  16. 8
    Parvel väljer gärna sina kläder. Vissa morgnar stänger han in sig i tvättstugan där han har lådan med sina kläder, och så får man inte titta, för det är en överraskning. Sedan skuttar han ut, och man får se vad han har tagit på sig. Men alla hans byxor och tröjor ser fina ut ihop, så det spelar ingen roll vilka han väljer, och jag tycker ju alltid att han är jättesöt!

    Men det var en fantastisk outfit hon hade fått till, på din beskrivning.
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9
    Jodå, det är likadant här. Det enda är att vi ibland bestämmer att det är byxdagar. Det var nämligen bara kjol och klänning som användes under en period och då fick vi ta till lite tvång för att få henne att ha byxor. Ibland är det mer praktiskt. Kombinationerna kan vara ganska hysteriska, men kul Om vi ska på fest försöker jag vara med och råda lite.
  18. 9
    Jodå, det är likadant här. Det enda är att vi ibland bestämmer att det är byxdagar. Det var nämligen bara kjol och klänning som användes under en period och då fick vi ta till lite tvång för att få henne att ha byxor. Ibland är det mer praktiskt. Kombinationerna kan vara ganska hysteriska, men kul Om vi ska på fest försöker jag vara med och råda lite.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Bättre här också

    Även om Jennie oftast väljer kjol och klänning så finns det numera faktiskt dagar då hon frivilligt går i bara tröja. Trodde faktiskt aldrig det skulle hända
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  20. 10
    Bättre här också Även om Jennie oftast väljer kjol och klänning så finns det numera faktiskt dagar då hon frivilligt går i bara tröja. Trodde faktiskt aldrig det skulle hända
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    Rosa har aldrig varit

    Så på tapeten här. Skönt tycker jag som är rosahatare Men däremot har ju klänningar och kjolar varit absolut mest poppis i snart 1.5 år. Får väl se när det går över. Ser en liten ljusning iaf
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  22. 11
    Rosa har aldrig varit Så på tapeten här. Skönt tycker jag som är rosahatare Men däremot har ju klänningar och kjolar varit absolut mest poppis i snart 1.5 år. Får väl se när det går över. Ser en liten ljusning iaf
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Låter som Märta och Jennie

    Skulle kunna slå sina kloka ihop och skapa modevisningen from hell Kul iaf att Freja självmant klär sig "som man ska"
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  24. 12
    Låter som Märta och Jennie Skulle kunna slå sina kloka ihop och skapa modevisningen from hell Kul iaf att Freja självmant klär sig "som man ska"
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Skönt det!

    Här går ju Pontus än så länge rätt bra men han lär av syrran och vill också vara med och välja lite själv. Men med honom så räcker det att man håller upp 2 tröjor och så får han välja en av dem
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  26. 13
    Skönt det! Här går ju Pontus än så länge rätt bra men han lär av syrran och vill också vara med och välja lite själv. Men med honom så räcker det att man håller upp 2 tröjor och så får han välja en av dem
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    Oj coolt!

    Med symaskin eller för hand? Är det något ni gjort hemma eller har de haft syslöjd på dagis?
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  28. 14
    Oj coolt! Med symaskin eller för hand? Är det något ni gjort hemma eller har de haft syslöjd på dagis?
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    *asg*

    Ja du det där med fäderna är ju ett problem för sig.

    Här är det samma sak, jag försöker iaf få sambon att hålla sig till grundreglen bara en mönstrad/randad överdel/underdel. Då kan det inte bli hur illa som helst. Men annars så kan han gladeligen stoppa på barnen vilka mönsterkombinationer som helst.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  30. 15
    *asg* Ja du det där med fäderna är ju ett problem för sig.

    Här är det samma sak, jag försöker iaf få sambon att hålla sig till grundreglen bara en mönstrad/randad överdel/underdel. Då kan det inte bli hur illa som helst. Men annars så kan han gladeligen stoppa på barnen vilka mönsterkombinationer som helst.
  31. Medlem sedan
    Aug 2003
    #16

    Smidigt att allt passar ihop

    Det låter ju onekligen smidigt, det gör det ju bevisligen inte här Jo det är nog det "värsta" hon lyckats med. Även om det alltid finns något jag själv gjort annorlunda så brukar det vara petitesser men den här dagen var verkligen det mesta tokfel men söt var hon så klart ändå
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  32. 16
    Smidigt att allt passar ihop Det låter ju onekligen smidigt, det gör det ju bevisligen inte här Jo det är nog det "värsta" hon lyckats med. Även om det alltid finns något jag själv gjort annorlunda så brukar det vara petitesser men den här dagen var verkligen det mesta tokfel men söt var hon så klart ändå
  33. Medlem sedan
    Aug 2003
    #17

    Jo byxdagar har vi också

    Framförallt när det inte är overall/överdragskläder som används ute. Men Jennie brukar ofta ha klänning ändå
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  34. 17
    Jo byxdagar har vi också Framförallt när det inte är overall/överdragskläder som används ute. Men Jennie brukar ofta ha klänning ändå
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    För hand, maskin tror jag inte att hon fixar än. De har haft slöjdtema på dagis hela hösten, alla barn har sytt, snickrat och broderat. Fast det är bara Elsa som har sytt kläder
  36. 18
    För hand, maskin tror jag inte att hon fixar än. De har haft slöjdtema på dagis hela hösten, alla barn har sytt, snickrat och broderat. Fast det är bara Elsa som har sytt kläder
  37. Medlem sedan
    Mar 2007
    #19
    Jag är nog en tråkig mamma. Jag bestämmer de dagar hon skall till dagmamman så får hon bestämma de dagar vi är hemma. Som idag är det en tunn armlös sommar klänning som gäller. Får se till att det blir lite mer kläder när det är dax att gå ut.
    http://www.youtube.com/watch?v=IoiY-_twSFs&NR=1

    Så sant så.

    Lycklig mamma till R -04, Z-06, I -07, J -10 Och till stora syster i himmelen född -03
  38. 19
    Jag är nog en tråkig mamma. Jag bestämmer de dagar hon skall till dagmamman så får hon bestämma de dagar vi är hemma. Som idag är det en tunn armlös sommar klänning som gäller. Får se till att det blir lite mer kläder när det är dax att gå ut.

Liknande trådar

  1. Om ett barn väljer helt själv?
    By NånAnnan in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 10:18
  2. Jag vet att jag väljer själv men
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 16:03
  3. Angående att barn väljer kläder själva..
    By Lily m T-03 o N-06 in forum Småbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 18:20
  4. hur tusan väljer man rätt kläder???
    By klädförvirrad mamma in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 17:17
  5. när sonen väljer själv
    By jenna in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 18:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar