tandborstning
Många barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    tandborstning

    Hej!

    Vår 3:a på 18 månader vägrar borsta tänder, hon har aldrig tyckt om det men nu tycker jag det är nästan omöjligt. Vad skall jag göra? Hon är med när vi borstar tänderna på de äldre (4 och 6 år gamla syskonen).
  2. 1
    tandborstning Hej!

    Vår 3:a på 18 månader vägrar borsta tänder, hon har aldrig tyckt om det men nu tycker jag det är nästan omöjligt. Vad skall jag göra? Hon är med när vi borstar tänderna på de äldre (4 och 6 år gamla syskonen).
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Svårt det där men jag har alltid sagt till mina barn att tandborstning inte är ngt som är förhandlingsbart. Det mesta är det men inte just det. De perioder när mina varit ovilliga/haft svårt för det har vi minimerat godis och alla andra sötsaker till ingenting och borstat så bra det går.Här har det funkat att sjunga tandborstsången(Jag är en tandborste, tandborste, här kommer jag). Det viktigaste har varit att tandkrämen kommer in i munnen och att man iaf får vispa runt borsten i munnen. Det noggranna får komma senare när spärren släpper.
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  4. 2
    Svårt det där men jag har alltid sagt till mina barn att tandborstning inte är ngt som är förhandlingsbart. Det mesta är det men inte just det. De perioder när mina varit ovilliga/haft svårt för det har vi minimerat godis och alla andra sötsaker till ingenting och borstat så bra det går.Här har det funkat att sjunga tandborstsången(Jag är en tandborste, tandborste, här kommer jag). Det viktigaste har varit att tandkrämen kommer in i munnen och att man iaf får vispa runt borsten i munnen. Det noggranna får komma senare när spärren släpper.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3

    Det kanske låter hårt...

    ...men tandborstningen är något jag aldrig tagit strid om hemma hos oss. Det är sånt man bara gör. Sonen hade en period då han var mindre då han inte ville borsta men jag gjorde det ändå, han fick skrika och gråta. Det var bara en övergående period.
  6. 3
    Det kanske låter hårt... ...men tandborstningen är något jag aldrig tagit strid om hemma hos oss. Det är sånt man bara gör. Sonen hade en period då han var mindre då han inte ville borsta men jag gjorde det ändå, han fick skrika och gråta. Det var bara en övergående period.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Ett tips är att köpa boken om Karius och Baktus. Den har vi läst här hemma och den pratades det om mycket ett tag.

    Håller med de andra. Att borsta tänderna är inte förhandlingsbart. Men det man kan försöka göra är att köpa en bra och skön tandborste. Mina barn gillar de extra mjuka från Apoteket. Rätt tandkräm är också viktigt! Smakar den "fel" blir det jobbigt. Tandkräm smakar faktistk himla olika, även om man köper samma märke. Eltandborste som spelar kanske?

    Jag har också sjungit när vi borstat tänderna. Hittat på lite själv eller så har barnen fått hitta på när de varit lite större.

    Hoppas det går bra!
  8. 4
    Ett tips är att köpa boken om Karius och Baktus. Den har vi läst här hemma och den pratades det om mycket ett tag.

    Håller med de andra. Att borsta tänderna är inte förhandlingsbart. Men det man kan försöka göra är att köpa en bra och skön tandborste. Mina barn gillar de extra mjuka från Apoteket. Rätt tandkräm är också viktigt! Smakar den "fel" blir det jobbigt. Tandkräm smakar faktistk himla olika, även om man köper samma märke. Eltandborste som spelar kanske?

    Jag har också sjungit när vi borstat tänderna. Hittat på lite själv eller så har barnen fått hitta på när de varit lite större.

    Hoppas det går bra!
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Spegel

    i barnets nivå så hon ser sina tänder. skulle själv aldrig vilja borsta tänderna om jag inte hadde en spegel så det kanske hjälper.
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  10. 5
    Spegel i barnets nivå så hon ser sina tänder. skulle själv aldrig vilja borsta tänderna om jag inte hadde en spegel så det kanske hjälper.
  11. Medlem sedan
    Sep 2007
    #6

    Vi har

    en eltandborste till vår 2-åring som vägrar att borsta tänderna.
    Hon får göra det själv och tycker det är kul.. Ganska ofta får vi hjälpa henne på hennes egna villkor.
  12. 6
    Vi har en eltandborste till vår 2-åring som vägrar att borsta tänderna.
    Hon får göra det själv och tycker det är kul.. Ganska ofta får vi hjälpa henne på hennes egna villkor.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Eller Draken Karius och Riddare flour. Den älskar mina barn och tyckte väl inte att karius och baktus var så där jättebra. Draken älskar godis och äter bara det men han borstar aldrig tänderna så han får tandvärk. För att lindra sin värk eller åtminstone ta hämnd på den så blir han liten som en myra och smyger in i munnen på folk osm inte borstat tänderna och borrar massa små hål men så finns ju riddare flour som kommer till undsättning och gissa vilka som blir vänner
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  14. 7
    Eller Draken Karius och Riddare flour. Den älskar mina barn och tyckte väl inte att karius och baktus var så där jättebra. Draken älskar godis och äter bara det men han borstar aldrig tänderna så han får tandvärk. För att lindra sin värk eller åtminstone ta hämnd på den så blir han liten som en myra och smyger in i munnen på folk osm inte borstat tänderna och borrar massa små hål men så finns ju riddare flour som kommer till undsättning och gissa vilka som blir vänner
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Har inte hört talas om den. Verkar vara lite roligare upplägg än Karius och Baktus, som är en gammal bok....
  16. 8
    Har inte hört talas om den. Verkar vara lite roligare upplägg än Karius och Baktus, som är en gammal bok....

Liknande trådar

  1. Tandborstning
    By Naturell mor till 3 in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 17:40
  2. Tandborstning?
    By Malmborg in forum _0806 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 23:02
  3. Tandborstning
    By KNFG in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 14:01
  4. Tandborstning
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 14:29
  5. Tandborstning
    By Saria in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 08:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar