Slippa ha mens?
Hjärnskador
  1. anonymt namn
    #1

    Slippa ha mens?

    Min dotter som har en hjärnskada kommer snart upp i "den" åldern, och hon är helt oförmögen att klara sin hygien själv. Jag har talat med hennes läkare som säger att man brukar ge dessa flickor p-spruta så att mensen upphör. Nu har jag läst på lite om det, och tydligen är det inte bra för skelettet, dessutom finns en massa andra biverkningar. Och det är inte ens säket att man blir helt utan mens heller. Jag skulle helst vilja att man opererar bort hela livmodern(inte äggstockarna), hon kommer aldrig att kunna bli mamma iallafall.
    Är det någon annan här som har erfarenheter av detta, eller har andra råd/synpunkter på hur man kan göra? Någon med gravt förståndshandikappade döttrar som varit igenom detta?
  2. 1
    Slippa ha mens? Min dotter som har en hjärnskada kommer snart upp i "den" åldern, och hon är helt oförmögen att klara sin hygien själv. Jag har talat med hennes läkare som säger att man brukar ge dessa flickor p-spruta så att mensen upphör. Nu har jag läst på lite om det, och tydligen är det inte bra för skelettet, dessutom finns en massa andra biverkningar. Och det är inte ens säket att man blir helt utan mens heller. Jag skulle helst vilja att man opererar bort hela livmodern(inte äggstockarna), hon kommer aldrig att kunna bli mamma iallafall.
    Är det någon annan här som har erfarenheter av detta, eller har andra råd/synpunkter på hur man kan göra? Någon med gravt förståndshandikappade döttrar som varit igenom detta?
  3. lenee
    #2

    obefogad oro

    med min erfarenhet är det en helt obefogad oro Det praktiska löser sig och att ha en normal menscykel är bara bra för kroppen även en funktionhindrad kropp mår bra av det ,
    Så släpp den tanken att det skulle vara negativt
    Om du är orolig för en graviditet dvs din dotter kommer upp i pojkväns åren eller västa scenario hon kan prg av sitt funktionhinder bli utnyttjad ja det ställer en del andra frågor i dagen tex krav på hennes ass er omgivning med mera
    Men du kan inte även där pojkvän killar o känslor förneka din dotter trots sitt ev begåvingshandikapp känslor som finns hos oss alla Ta kontakt med er habs kurator hon vet massor om just detta,,
  4. 2
    obefogad oro med min erfarenhet är det en helt obefogad oro Det praktiska löser sig och att ha en normal menscykel är bara bra för kroppen även en funktionhindrad kropp mår bra av det ,
    Så släpp den tanken att det skulle vara negativt
    Om du är orolig för en graviditet dvs din dotter kommer upp i pojkväns åren eller västa scenario hon kan prg av sitt funktionhinder bli utnyttjad ja det ställer en del andra frågor i dagen tex krav på hennes ass er omgivning med mera
    Men du kan inte även där pojkvän killar o känslor förneka din dotter trots sitt ev begåvingshandikapp känslor som finns hos oss alla Ta kontakt med er habs kurator hon vet massor om just detta,,
  5. Anonym
    #3
    Tack för ditt svar. Men både läkaren och jag är överens om att hon inte skulle klara av att menstruera, hon ligger på ett småbarn nivå utvecklingsmässigt så någon pojkvän tror jag inte blir aktuellt heller. Det blir för mycket att sköta, både för mig och den personal som finns runt henne. Det räcker med att hon inte ens klarar att torka sig där bak efter toa-besök. Dessutom är hon väldigt fascinerad av blod, jag törs inte tänka på hur hon kommer hålla på när hon märker att det mer eller mindre flödar där nere. Nej tack, vi har nog att passa på henne ändå, så någon mens kommer det inte bli tal om. Men då återstår ju bara hormonell behandling, och jag är inte så säker på om det är så bra heller att starta med redan i så unga år, och sen hålla på med i kanske 35 år framöver. Nu låter jag säker väldigt bestämd och negativ, men sån ser verkligheten ut hos oss och det är bara att inse det.
  6. 3
    Tack för ditt svar. Men både läkaren och jag är överens om att hon inte skulle klara av att menstruera, hon ligger på ett småbarn nivå utvecklingsmässigt så någon pojkvän tror jag inte blir aktuellt heller. Det blir för mycket att sköta, både för mig och den personal som finns runt henne. Det räcker med att hon inte ens klarar att torka sig där bak efter toa-besök. Dessutom är hon väldigt fascinerad av blod, jag törs inte tänka på hur hon kommer hålla på när hon märker att det mer eller mindre flödar där nere. Nej tack, vi har nog att passa på henne ändå, så någon mens kommer det inte bli tal om. Men då återstår ju bara hormonell behandling, och jag är inte så säker på om det är så bra heller att starta med redan i så unga år, och sen hålla på med i kanske 35 år framöver. Nu låter jag säker väldigt bestämd och negativ, men sån ser verkligheten ut hos oss och det är bara att inse det.

Liknande trådar

  1. Får jag slippa...?
    By Emmylou in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 14:03
  2. Slippa mens på resa, går det?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 17:59
  3. Slippa mens på resa, går det?
    By anonymt här oxå in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 17:49
  4. Nu ska ni slippa mig!
    By Lott@ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 17:34
  5. slippa mens??
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 13:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar